Filosofie ochrany přírody a současná situace ochrany přírody u nás MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/15.0204 Historické pojetí přírody a zvířat • v Egyptě zbožštění řady zvířat, v řecké kultuře příroda posvátná (sídlo bohů) • židovsko-křesťanská kultura - desakralizace přírody – sporné, v ideologii ano (příroda sídlo ďábla), ale v náboženské praxi ne (svatá místa a prameny) • René Descartes (1596–1650) - popisné pojetí světa, který postrádá svatost (zvířata jsou mechanické stroje, jejichž funkci je třeba pochopit - oddělení těla od duše, kterou zvířata nemají) • Francis Bacon (1561–1626) – „příroda je děvka, kterou je potřeba natáhnout na skřipec a vytlouct z ní všechna tajemství“ • nacismus – extrémní ochrana přírody - odkazy do pohanství – obdiv divokosti (kult predátorů - viz Nietzsche) – návaznost na Darwinův výběr, tvrdé zákony na ochranu zvířat – proti týrání, práci, experimentům (platné do r. 1997), v kontrastu vegetariánství • současná věda - snaha o objektivitu, někdy bez morálního rozměru - experimenty se zvířaty (x den úcty k laboratorním zvířatům v Koreji) Koncept druhu • koncepce druhu jako individuality (Tomáš Akvinský 1225– 1274) – zvířata v řádu světa níže než člověk (chybí duše, nedokonalí) – úbytek jedinců není důležitý jako uchování druhu jako celku – protikoncepce = hodnota každého jedince jako individuality • druh jako konstantní jednotka vázaná na jiné druhy (Carl Linné 1707–1778) – základní koncept z předdarwinistického období – když klíčový druh vyřadíme, systém přestane fungovat – neplatí vždy (někteří invazivci fungují s původními druhy) – závisí zda se druh chová pouze jako expandující či invazní – vytlačuje původní druhy z niky • vznik a zánik druhů (Charles Darwin 1809–1882) – ve své době obrovská myšlenková revoluce • vnímání druhu x individuality zvířete – rozporuplnost antropogenního pohledu - posuzujeme dle jeho vzhledu, velikosti a zejména sympatií (ohrožený parazit x panda) – rozporné vnímání zániku jedince (smrt mravence x tygra) Hodnota druhu – subjektivní x objektivní • Konrád Lorenz (1903–1989) – vizuální harmoničnost a diverzita přírody – imprinting v mládí, kdy se formuje estetika – lidé chrání vyšší komplexitu organizmů (ochrana koně proti hmyzím parazitům, kteří jsou v mikropohledu krásní, ale velký živočich je komplexnější = krásnější) • Edward Wilson (1929) - koncept biofilie – nerozdělitelné pouto mezi člověkem a přírodou (otec sociobiologie) • James Lovelock (1919) – teorie Gaia – Země jako živý superorganizmus, schopnost samoregulace systémů (až mystický základ – hnutí hippies - vědci kritizují) Pohledy na ochranu druhů: • často se chrání kvůli kráse a ne biodiverzitě (biologický přístup nemusí být jediný legitimní) • subjektivní parametry (někdy vhodnější než snaha po vědecké objektivizaci) • amatér x přírodovědec mají jiný pohled – např. komplexita organizmů (mikro x makro hledisko) – estetika neměřitelná • ekonomizace myšlení vede k vyčíslování hodnot druhů – usnadňuje práci soudům a policii - ale objektivnost diskutabilní Hodnotové střety ochrana přírody x věda • sociobiologie - Richard Dawkins, Jan Zrzavý – myšlení v něčem podobné ekonomům (ing. Klaus) – tj. nadřazují axiomy a poznatky svého oboru ostatním vědám – co se do sociobiologie nevejde, je nepravdivé, ALE každá věda má vlastní předpoklady (včetně sociobiologie), což neberou v potaz – odmítají etiku - nevysvětlitelná sociobiologií (= filosofie souborem polopravd) – lze z vnějšku studovat, čeho jsou lidé schopni (Zrzavý) • Rudolf Carnap – vše, co nelze ověřit nebo odvodit neplatí (ALE i pozitivistická věda vychází z neověřitelných teorií) • Larry Laudan – nerozlišuje tolik přírodní vědy a zbytek, spíše různé vědní obory dle jejich předpokladů, různé úrovně teorií – např. evoluční teorie přežila vše (ale také má část nepotvrditelných předpokladů) • Karl Popper - každá věda má vlastní soubor neověřitelných předpokladů,– např. každý uznává hodnotu pravdy jako větší než hodnotu lži • rozeznává „vědecké“ obory dle falzifikovatelnosti jejich hypotéz (co reálně může nastat aby hypotéza neplatila?, pak je vědecká) Hodnotové střety ochrana přírody x ekonomie • nejostřejší kritik – ing. Klaus – nejznámější antiekologický prezident - izolace ČR (mimo světový kontext nejen OP) sebestředná prezentace + extrémní názory (poradce Hájek popírání evoluce: „nejsem z opice“) – autoritou z důvodu funkce - , v ČR anti-environmentalismus jako mainstream, • neoliberální koncepty (východiska kritiky) – F. Hayek, M. Friedman – ekonomický pohled – podnikatelé budou chránit druhy, když na tom vydělají, (ALE část druhů a biotopů již zanikne) - chybný přenos předpokladů z ekonomie na do OP a estetiky – zvířata nemají práva, od kterých odvozujeme jejich hodnotu (filozof Simon) - vychází pouze z ekonomie – ekonomisté kritizují nemožnost předpovědí do budoucna (vymírání druhů) - v ekonomii předpovídat nelze = opět přenášení předpokladů ALE vymírání je známé = je predikovatelné – kritizují ekologický alarmizmus - ekologové pořád hrozí, že něco dojde, ALE zdražení výrobků způsobí, že je podnikatelé dodají ve větším, čímž se zlevní, ekologie jako náboženství - po globální katastrofě očista, historický stav je rajský, mučedníci při blokádách, posvátná čistota biopotravin Ochrana zvířat a osobnosti • v celosvětovém kontextu ovlivnilo ochranu druhů několik zásadních osobností – pionýrské projekty + propagace (knihy a filmy, prezentováni jako hrdinové) • Joy Adamsonová (1910–1980) – Příběh lvice Elsy, první úspěšný návrat lvů do přírody, popularizace a ochrana africké divočiny • Gerald Durrell (1925–1975) – zakladatel ZOO Jersey v r. 1959 – projekt Archy, kdy zvířata chytal za účelem rozmnožení a návratu zpět do přírody • Dian Fosseyová (1932–1985) – průkopnice ochrany horských goril – konfrontační přístup k místním - zabita pytláky • Jane Goodallová (1941) - výzkum šimpanzů (NP Gombe v Tanzánii) - informovanost místních lidí, boj proti těžařům, propojení s dalšími charitativními projekty • David Attenborrough (1926) – popularizace přírody ve vědeckých a ochranářských souvislostech • Zdeněk Veselovský (1928–2006) – 30 let vedl Zoo Praha, propagátor etologie – žák Lorenze, program pro koně Převalského • George Schaller (1933) – díky němu založení více jak 20 světových nár. parků (např. Aljaška, Tibet, Brazílie), přímý podíl na záchraně šelem+kopytníků Afrika,Asie,J. Amerika Které druhy chránit? výběr druhů zasluhujících ochranu • často subjektivní - chráníme je, protože je máme rádi (vlajkové) • snaha o objektivizaci důvodu ochrany (deštníkové, klíčové, indikátorové druhy) • antropocentrické – domácí druhy (pozitivní) – invazní (negativní) - (druhy šířené s člověkem – stepní druhy Panonie) druh nebo populace • populace hrají zásadní roli pro zachování druhu (použití genetiky) • fragmentace habitatů během antropocénu – rychlost změny znemožnila adaptaci, chybí refugia a migrace znemožněna invazní druhy • nejsou „naši“ – romantický koncept panensky „čisté“ přírody (Goethe a další Němci) – konsekvence se zákony o rasové čistotě a ochraně přírody ve III. říši • úvahy o pozitivním přístupu (křídlatka váže CO2, karas stříbřitý lepší než kapr?), vznik nového druhu nepřijímáme pozitivně (křídlatka česká) • ALE na některé invaze se nutíme dívat kulturně pozitivně (Asiaté, Afričané) záchrana druhů • vždy lepší zachránit v původním prostředí (pokud je málo jedinců hrozí, že náhodně vyhynou) • záchranné programy – vhodné ALE ze ZOO už se často není kam vrátit, neuživí se (dravci) • problém - zaměření ZOO na dlouhověké krásné obratlovce Kulturní konsekvence ochrany aneb proč projekty přizpůsobovat místním • přístup v městské a agrární krajině – vesnice („nutnost“ přírodu využívat – každodenní souboj až boj o přežití, nutnost nabídnout alternativu) – město (sledujeme dokumenty v TV – vyšší citlivost k ohrožení, příroda vzácnější – ochranitelské sklony) • kulturní tradice regionů – vlajkový druh dané oblasti podpořen místními obyvateli – konzumace všech dostupných zvířat (Asie, Afrika, J. Amerika) – bush meat • kompetice s konkurencí – vybíjení predátorů (pronásledování šelem, symboly z „přemožených“ jedinců) – demonstrace síly podmaněním silného soupeře (chovy dravců a šelem) Kulturní konsekvence ochrany druhů - náboženské pozadí vztahu k druhům – biblické „podmaň si zemi a její tvorstvo“ vzniklé v kontextu souboje s přírodou v době vzniku (antropocentrizmus), podpora prům. revoluce – evangelický koncept – nucený exodus do nehostinných krajin – souboj s přírodou = ještě vyhrocenější ničení (kácení stromů a zasypávání pramenů) – moderní přístupy (T. Halík) – interpretace „chraň, co ti bylo svěřeno“ – specifika islámu, buddhismu a přírodních náboženství (souboj i úcta, posvátné druhy, někdy apatie k utrpení živých jedinců) – např. islám (právo lovu nejen panovník = masové vybíjení), není institut milosrdné smrti jako v Evropě (naopak dělej jak umíš = další šance?) – hinduismus - preferované druhy (kráva) mají nemocnice, vegetariánství Konsekvence a problémy OP v ČR - období před a pozměně režimu • ochranářská hnutí za socialismu na hranici legality (po sametové revoluci morální kredit) + zájem lidí na řešení problémů (znečištění) • změna vlivu na přírodu – socialismus 50-90. léta - průmyslové znečištění, scelování (homogenizace krajiny) – kapitalismus od 90. let - fragmentace krajiny, znečištění auty (zplodiny, prach), opuštění krajiny (zarůstání) • v 90. letech vnímání OP ovlivněno ekonomickou transformací – z pohledu jejích vůdců (ing. Klaus) vnímána OP jako brzda rozvoje (boj proti regulaci včetně EU) • kritika hodnot environmentalismu - od r. 2003 i na západě, v ČR anti-environmentalismus jako mainstream • možná souvislost s růstem důvěry ve vědu – dosud se nediskreditovala (na západě ano – jaderný program, eugenika), může nahrazovat chybějící religióznost společnosti Střety ochrany přírody při budování kapitalizmu v 90. letech • očerňování občanských a ochranářských hnutí ze strany vlády – zařazení ekologických iniciativ na seznam teroristických organizací sledovaných tajnou službou • pokřivené pojetí se daří politikům ve společnosti udržovat (odlišně od vyspělých zemí a EU) • zužování ekologie na energeticky šetrné technologie a třídění odpadů • ekonomismus – (supermarkety + TV), odtržení člověka od přírody, vše poměřováno krátkodobými ekonomickými zisky (homo economicus) - na tuto situaci se přizpůsobili i politici • od 90. let značná profesionalizace OP – přechod od dobře míněných subjektivních akcí k ochraně na vědeckých základech – ALE omezená komunikace s veřejností, nestabilní pozice OP (časté rušení pracovišť) – vstup do EU = zlepšení, tlak legislativy na prosazení OP a monitoring (NATURA) – zapojení vědců zpočátku slabé - s odborností se lépe prosazuje díky vysokému kreditu vědy v politice (často ale pocitové) Současný stav ochrany druhů jako východisko do budoucna vysoká druhová bohatost v ČR (dána morfologií, historií atd.) faktory ovlivňující jejich přežití : • destrukce a fragmentace krajiny (např. doprava, slun.+ větr. elektrárny, biopaliva), • zánik tradičního hospodaření + zarůstání, moderní technologie, eutrofizace, invaz. druhy • ekonomismus a zájmy obyvatelstva, lhostejnost (vesnice x město) Bezobratlí – ochranářsky významné druhy přežívají ve fragmentech • původní reliktní stanoviště (ideálně pod územní ochranou) • často závislí na tradičním hospodaření v krajině (sekundární bezlesí) • nutný management (pomáhá částečně, nenahradí velkoplošně mozaikovité hospodaření) Obratlovci – většinou hojné přizpůsobivé druhy (generalisti), nekonfliktní, vázané na hojné biotopy • ryby - fragmenty původních populací (nutná ochrana zbývajících lokalit) • obojživelníci + plazi – pokračuje úbytek v ČR i ve světě, lze pouze omezit, malá adaptivnost na rychlé změny • ptáci + savci – posledních 20 let růst populací některých druhů (opatření OP + legislativa), ALE pokračuje úbytek běžných druhů - ve stř. Evropě pod tlakem civilizace i pronásledování = populace zranitelné Nové pohledy na ochrany druhů • Evropská divočina - L. Miko – ponechání části území (1%) přírodním procesům; je otázkou, zda návrh projde • nová divočina - J. Sádlo + V. Cílek (skládky, brownfieldy, výsypky) – aktuální na přelom tisíciletí, dnes zarůstají • radikální disturbance – silné narušení součástí přírodních procesů + obnovování kulturní krajiny - stav před 100-200 lety (nutné pro pionýrské druhy a druhy závislé na činnosti člověka – sysel) • komunikace nových paradigmat OP s veřejností – dřívější ochrana přírody jako nezasahování a znepřístupnění území (vypalování, pojezd tanku) • ekosystémové služby – kalkulace přínosu dané krajiny pro člověka – poskytuje protiargument, ale dosti problematická • trvale udržitelný rozvoj x neustálý ekonomický růst • „ekologická stopa“ – kalkulace personálního vlivu na prostředí (ha) – ekologičnost lze kalkulovat i pro výrobky (zátěž CO2, energie) • legislativa x skutečný přínos pro přírodu (rozpory ale lze využít) • zelená politika – střet různých koncepcí: etický ekolog/pragmatický politik (Patočka x Bursík) – po úspěchu SZ zákonitý krach – dnes dobrá perspektiva, protože environmentální problémy sílí (střední třída která v silnější ekonomice bohatne preferuje kvalitu ŽP) Slabiny a perspektivy fungování OP • nedostatečná komunikace (média, zájmové skupiny, veřejností) – platforma Fórum ochran přírody, nutná zpětná vazba (jak vnímá OP veřejnost?) • politizace a nestabilita státní správy i odborných institucí (AOPK Ministerstvo ŽP- tlaky na zrušení) – nutný zákon o státní službě • nejednotnost názorů v OP - vs. jednotný názor a početnost vlivových skupin rybníkářů, zemědělců, lesníků, myslivci) – dáno částečně nadšeneckou a dobrovolnou základnou OP, řešením profesionalizace • OP stále minoritním zájmem – zapojení celé společnosti propagací a vysvětlováním • „zelení paraziti“ – nastavení rozdělování „zelených“ peněz (zakázky získávají velké neodborné firmy), nedostatečná kontrola platné z legislativy • systém financování posudků v OP - „odborníci“ na objednávku placení zadavatelem vyhoví - národní legislativa – zákony, ZCH druhy, ZCH územní, ČIŽP - mezinárodní legislativa – NATURA 2000, směrnice ES - využitelné mezinárodní metodiky – např. IUCN - ochranářsky zaměřené organizace (např. ČSO) – aktivity odborně vedeny x nadšenci mohou někdy škodit - zapojení jednotlivců - ochrana konkrétních lokalit a populací druhů - např. monitoring v místě pobytu, antropogenní biotopy, okraje měst, NP Šumava atd.) - hledání kompromisů než velké změny – obtížné v v byrokracii, ekonomických a politických zájmech (lze prosazovat tzv. „veřejný zájem“) - nutná účast odborníků (interdisciplinární spolupráce lidí z různých oborů včetně společenských věd) - propagace tématu (články, diskuze) v tištěných médiích i sociálních sítích Současné možnosti OP v ČR Možnosti ovlivnění legislativy • zelený lobbing – zapojení do odborné diskuze již v době přípravy legislativy – ekologický právní servis • prosazování zájmů OP - Strana zelených a zelené iniciativy (ty veřejností často apriorně odmítány), osvícení zástupci dalších stran • klidná profesionální odborná argumentace za nějakou organizaci (ne pouze jednotlivce) - ta se může účastnit správních řízení • argumentace porušením zákona (byť ne zcela zásadním) úspěšnější než často odborné a logické argumenty (vítězí v soudnictví zakořeněný právní purizmus x oproti smyslu zákona) • extrémní řešení - mediálně vděčné akce typu blokád – snaha o dodržení zákona, komunikace s medii, dobrá organizace a dotaženost akce podmínkou úspěchu • klíčový střet (v ČR např. kauza Šumava – následně ovlivňuje řešení stejných problémů v ČR – např. řízení dalších národních parků) Možnosti OP do budoucna • environmentální výchova - od ZŠ – cílem zodpovědnost dalších generací za přírodu („udržitelný rozvoj“) x konzumní přístup „po mě potopa„ (problém s výchovou doma) • politická síla – environmentálně zaměřená strana se schopnými politiky, prosazení + udržení zásadní legislativy a fungujících struktur OP které nelze snadno obejít (např. NATURA 2000) • média – zviditelnění přes nejsledovanější kanály pomocí veřejností přijímaných témat („krásná či zraněná zvířata“) - vhodná speciální mediální agentura + nová média • pro komunikaci s běžným člověkem důležitý výběr srozumitelných argumentů a metod k propagaci OP – odbornost často nerozhoduje • environmentální hnutí - upozornění na zásadní problémy např. Hnutí Duha, NeseHnutí, Greenpeace atd., radikalizmus přináší pozornost ale i odmítnutí • vědecko-ochranářské společnosti (např. ČSO, ČSE, ČBS, ČSPE a další) – zapojení při řešení konfliktních situací • zapojení vědecké komunity do ochranářských témat (podpora časopisů jako Conservation biology, Restoration ecology a dalších proti současným trendům) – zapojení VŠ • diskuze s nejproblematičtějšími zájmovými skupinami („manažéři krajiny“, „průmyslníci v přírodě“, „obhájci tradiční exploatace“ – lesníci, zemědělci, rybníkáři, myslivci, rybáři, lovci) • dopracování konceptu ekosystémových služeb zavedení do legislativy – převedení hodnoty přírody a krajiny (včetně přítomnosti jednotlivých druhů) na peníze – využití současnému ekonomismu Možnosti OP do budoucna