Masarykova univerzita
Přírodovědecká fakulta
Názvosloví anorganické chemie
(soubor testových položek)
Bakalářská práce
Veronika Mrázová Brno 2006
Prohlášení
Prohlašuji, že tato bakalářská práce je mým původním autorským dílem, které jsem vypracovala
samostatně. Všechny zdroje, prameny a literaturu, které jsem při vypracování
používala nebo z nich čerpala, v práci řádně cituji s uvedením úplného odkazu na příslušný
zdroj.
Veronika Mrázová
Brno, 17. 5. 2006 ………………………….
Poděkování
Srdečně děkuji Mgr. Marku Stehlíkovi za cenné rady, odborné vedení a předané zkušenosti
při konzultacích této bakalářské práce. Rovněž mu děkuji za velkou ochotu a věnovaný
čas.
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá tvorbou sad testových otázek z názvosloví anorganické chemie
v e-learningové aplikaci IS MU Odpovědníky.
Vedle vytvoření souborů testových položek je hlavní částí bakalářské práce rozbor
problematiky vytváření testových otázek v IS i obecné problematiky prezentace
chemických textů na Internetu. V bakalářské práci je podrobně rozebraná daná problematika
včetně možných řešení a demonstrace na vzorových příkladech testových otázek
vytvořených k tomuto účelu. Dále se podrobněji zabývá možnými nástroji pro vytváření
testových otázek – jazykem HTML a typografickým systémem TeX.
Obsah
1 Úvod 7
1.1 Cíle práce.................................................................................................................7
1.2 Struktura bakalářské práce.......................................................................................7
1.3 E-learning.................................................................................................................7
1.3.1 Cíle e-learningu........................................................................................................8
1.3.2 Důsledky efektivního využívání e-learningu...........................................................8
1.3.3 Elektronické testování..............................................................................................8
2 Elektronické testování v IS MU.............................................................................10
2.1 Nejdůležitější etapy vývoje e-learningu na Masarykově univerzitě......................10
2.2 E-learningové nástroje v IS MU............................................................................11
2.2.1 Studijní materiály...................................................................................................12
2.3 Odpovědníky..........................................................................................................12
2.3.1 Příprava odpovědníku............................................................................................13
2.3.2 Formát souboru se sadou otázek............................................................................13
2.3.3 Typy testových otázek...........................................................................................19
2.3.4 Možnosti vytváření testových otázek.....................................................................21
2.3.5 Vkládání otázek formulářem..................................................................................22
3 HTML......................................................................................................................24
3.1 Obecné vlastnosti HTML.......................................................................................24
3.1.1 Vývoj HTML.........................................................................................................24
3.1.2 Tagy a elementy.....................................................................................................25
3.1.3 Atributy…………………………..........................................................................26
3.1.4 Kaskádové styly.....................................................................................................27
3.1.5 Znakové entity.......................................................................................................29
3.1.6 Odkazy, URL a obrázky........................................................................................29
3.2 Využití HTML v tvorbě testových otázek.............................................................30
3.2.1 Odkazy ………………………………………………………………………….30
3.2.2 Obrázky ………………………………………………………………………….32
3.3 Prezentace chemie na Internetu..............................................................................33
3.3.1 Řešení založené pouze na HTML..........................................................................33
3.3.2 Vzorce jako obrázky..............................................................................................36
3.3.3 Zobrazování výrazů pomocí appletů a pluginů......................................................42
3.3.4 Dokumenty PDF, PS, DVI.....................................................................................43
3.3.5 Chemické a matematické texty na budoucím Webu..............................................43
4 TeX...........................................................................................................................45
4.1 Obecné vlastnosti TeXu.........................................................................................45
4.1.1 Vývoj TeXu...........................................................................................................45
4.1.2 Nadstavby TeXu....................................................................................................45
4.1.3 Jak TeX pracuje.....................................................................................................46
4.2 Využití TeXu v tvorbě testových otázek................................................................46
4.2.1 mimeTeX...............................................................................................................47
4.2.2 Stručný návod k vytváření chemických vzorců a rovnic v mimeTeXu.................47
5 Vytváření souborů testových otázek.....................................................................54
6 Problematika HTML a TeXu................................................................................55
6.1 Problematika HTML..............................................................................................55
6.1.1 Možnost použití HTML pouze v zadávací části otázky.........................................55
6.1.2 Kaskádové styly.....................................................................................................56
6.1.3 Znakové entity.......................................................................................................57
6.2 Problematika LaTeX2HTML a mimeTeXu...........................................................58
6.2.1 Zarovnání obrázků.................................................................................................58
6.2.2 Celkový vzhled otázky...........................................................................................59
6.2.3 Důsledky problematiky LaTeX2HTML a mimeTeXu..........................................59
7 Popis vytvořených sad otázek................................................................................59
8 Závěr........................................................................................................................60
Použitá literatura...........................................................................................................61
1 Úvod
1.1 Cíle práce
Hlavním cílem mé bakalářské práce je vytvořit text zabývající se problematikou vytváření
sad testových otázek z názvosloví anorganické chemie v e-learningové aplikaci IS
MU Odpovědníky.
Dalším cílem je vytvořit text zabývající se obecnou problematikou prezentace
chemických textů na Internetu.
Nedílnou součástí bakalářské práce je vytvoření sad testových otázek z názvosloví
anorganické chemie a sad otázek demonstrujících problematiku a obsahujících
vzorové příklady týkající se e-learningové aplikace IS MU Odpovědníky.
1.2 Struktura bakalářské práce
Bakalářská práce se dělí na část teoretickou a praktickou.
Teoretická část se obecně zabývá následujícími tématy:
elektronické testování v IS MU
jazyk HTML jako nástroj pro vytváření sad testových otázek
problematika prezentace chemických textů na Internetu
typografický systém TeX jako nástroj pro vytváření sad testových otázek
Praktická část se zabývá následujícími tématy:
praktický postup pro vytváření souborů testových položek
problematika HTML a TeXu v aplikaci Odpovědníky
popis vytvořených sad testových otázek
1.3 E-learning
Následující text se zabývá e-learningem na obecné úrovni. E-learningovým aplikacím
v IS MU je věnována kapitola 2.
E-learning je vzdělávací proces, využívající informační a komunikační technologie
(ICT – information and communication technologies) k tvorbě kurzů, k distribuci
studijního obsahu, komunikaci mezi studenty a pedagogy a k řízení studia [48].
7
Vhodných ICT nástrojů je celá řada: vystavení studijních materiálů na Internetu
nebo Intranetu, nabídka testových agend, multimediální výukové kurzy, komunikace
prostřednictvím diskusních fór, e-mailů, anket, nástěnek, videokonferencí, virtuálních
tříd a dalších komunikačních nástrojů. [48, 52]
Všechny uvedené nástroje je vhodné integrovat, pro tyto účely slouží specializované
systémy pro řízení procesu vzdělávání – LMS (Learning Management Systems).
LMS zajišťují komunikaci a spolupráci zúčastněných, řeší úkoly jako je distribuce
výukového obsahu studentům, automatizace, řízení a vyhodnocování vzdělávacího
procesu, sledování financí apod. [48, 52, 53]
1.3.1 Cíle e-learningu
Hlavní cíle e-learningu jsou dva. Prvním cílem je rozvinout distanční a kombinované
formy výuky. Statisticky je ověřeno, že při samostudiu bez učitele značný podíl
studentů nedokončí kurz či studium. E-learningové techniky se snaží úlohu učitele
částečně zastoupit.
Druhým cílem je podpořit, usnadnit a zefektivnit běžné formy prezenční výuky.
Vhodně připravené materiály pro prezenční výuku, odpovídající standardům a požadavkům
e-learningu, jsou využitelné i v rámci kombinovaného či distančního studia.
[3, 50]
1.3.2 Důsledky efektivního využívání e-learningu
Vhodně implementované a podporované e-learningové aktivity přispívají k zvýšení kvality
výuky při současném zvýšení její efektivity. Společná koordinovaná aktivita v této
oblasti umožňuje soustředit jak finanční zdroje, tak lidské kapacity na rychlé řešení nejrůznějších
problémů. Sjednocování přístupů pak vede k rostoucí integraci zúčastněných
na e-learningové aktivitě, spojené s použitím stejných nebo alespoň koordinovaných
metodik a postupů.
[50]
1.3.3 Elektronické testování
Významnou e-learningovou aktivitou je oblast elektronického testování, tj. oblast rozvoje
nástrojů a metodik pro tvorbu a následné využití různých forem testů. Testy jsou
využitelné pro samostudium (průběžná sebekontrola), testování v průběhu semestru (do-
8
sažení konkrétní etapy, zvládnutí určitého penza znalostí či dovedností), ale i pro vlastní
zkoušky či písemky. Testy jsou rovněž důležitým nástrojem zpětné vazby od studentů
vůči vyučujícím nebo vůči studentům samotným. [50]
9
2 Elektronické testování v IS MU
2.1 Nejdůležitější etapy vývoje e-learningu
na Masarykově univerzitě
Různé formy elektronické podpory výuky na MU sahají až k počátkům elektronické éry
vůbec. Snahy o systematičtější rozvoj e-learningu jako takového začaly na podzim roku
2002 a již v tu chvíli se projevila potřeba koordinace aktivit jednotlivých fakult.
V roce 2003 byl na MU zahájen transformační a rozvojový projekt (TRP)
MŠMT: Zavedení e-learningu mezi standardní formy výuky na Masarykově univerzitě
v Brně. V témže roce proběhla na FF MU v rámci projektu Elektronické nástroje
pro kombinované a distanční studium angličtiny analýza a testování několika LMS (systémů
podpory studia): eDoceo, Ilias, Bazaar, Eledge, Moodle.
V roce 2004 byl na MU zahájen transformační a rozvojový projekt MŠMT: IT a
multimediální podpora výuky. Původní plán na rok 2004 počítal s rozvojem systému
Ilias. Nicméně hned začátkem řešení projektu se ukázalo, že řada pracovišť i učitelů má
již zkušenosti s jiným systémem podpory studia, a to systémem Moodle. Proto proběhla
celouniverzitní instalace LMS Moodle. Zkušenosti s provozem tohoto systému,
společně s rostoucí důležitostí IT a multimediální podpory výuky na MU, však v polovině
roku vedly k změně strategie. Namísto externího systému, který by byl netriviálním
úsilím integrován do IS MU, vznikl koncept IS LMS – vlastního systému podpory studia,
který vyvinul tým vývojářů IS MU.
Koncept IS LMS se stal nosnou ideou projektu pro rok 2005. IS LMS byl postupně
rozvíjen a postupně je v něm shromažďováno stále větší množství výukových
materiálů.
Přestože řešení projektu IT a multimediální podpora výuky se setkalo s velkým
zájmem a v mnoha ohledech přispělo k dalšímu zvýšení úrovně výuky na Masarykově
univerzitě, řešení také odhalilo určité nedostatky a problémy. Odstranění těchto nedostatků
je mimo jiné věnován rozvojový projekt E-learning na Masarykově univerzitě:
Multimediální a IT podpora všech forem výuky na MU v Brně, který byl MŠMT přijat
pro řešení v roce 2005.
10
V rámci tohoto rozvojového projektu vzniklo na Masarykově univerzitě Centrum
pro podporu e-learningu (eCentrum). Mezi jeho hlavní povinnosti patří:
Shromažďovat požadavky učitelů na LMS, ty následně formulovat do podoby
zadání pro vývojový tým IS LMS.
Zajistit výměnu zkušeností mezi jednotlivými fakultami.
Vytvářet metodiky použití IS LMS, s přihlédnutím k potřebám a požadavkům
jednotlivých oborů.
Postupně pracovat na vytváření prostředí pro vznik kurzů, včetně analýzy a doporučení
konkrétních autorských nástrojů (tj. nástrojů tvorby výukových materiálů
pro jednotlivé obory).
Zpracovávat metodiky pro testování kvality kurzů a jejich nasazení.
Komunikovat s učiteli na jednotlivých fakultách, zprostředkovávat informace
diskutované v eCentru a také poskytovat konkrétní pomoc při využívání elektronické
podpory výuky.
[49, 50, 51]
2.2 E-learningové nástroje v IS MU
V současné době poskytuje IS MU mnoho e-learningových nástrojů (tzv. agendy,
e-learningové aplikace). Nejvýznamnější z nich jsou následující:
Studijní materiály (slouží k zveřejňování různých typů souborů) – viz část 2.2.1
Odevzdávárny (jsou nástrojem pro ukládání studentem vypracovaných úkolů
k ohodnocení)
Diskusní fórum předmětu (určeno ke komunikaci učitele se studenty například
o problémech probírané látky)
Odpovědníky (webové stránky využívající HTML formuláře, obsahují otázky,
na které může student aktivně odpovídat) – viz část 2.3
Interaktivní osnovy (jedná se o rozvrhnutý scénář kurzu - rozcestník, ze kterého
student vstupuje do jednotlivých e-learningových aktivit)
Poskytovny (slouží k vkládání poznámek a zápisků studentů)
Skenování písemek
Poznámkové bloky (slouží k zveřejňování výsledků písemek, ohodnocení domácích
úkolů učitelem apod.)
[3, 54, 55]
11
2.2.1 Studijní materiály
Studijní materiály lze pro přehlednost členit na složky. Ve složkách mohou být další
podsložky, jednotlivé soubory nebo tzv. vnější odkazy mimo IS. Hierarchický strom
studijních materiálů je členěn následovně:
Interaktivní osnovy
Nové – dosud nečtené – soubory ve studijních materiálech
Vám otevřené odevzdávárny
Předměty mající vystavené nějaké studijní materiály
Studijní materiály ostatních předmětů
Nové – dosud nečtené – soubory v poskytovnách
Poskytovny
Základní podsložky studijních materiálů daného předmětu jsou:
Učební materiály
Zadání úkolů, úloh, písemek
Organizační pokyny k výuce
Poskytovna
Pro vytváření sad testových otázek má zvláštní význam složka testbank, která je
součástí složky Zadání úkolů, úloh, písemek. Složka testbank má automaticky nastavená
přístupová práva pouze pro učitele.
[3]
2.3 Odpovědníky
Odpovědníky jsou e-learningové aplikace dostupné v rámci IS MU, které se zaměřují
hlavně na podporu ověřování znalostí, pochopení výkladu látky a zkoušení. Obsahují
otázky a umožňují studentům na ně aktivně odpovídat. Systém automaticky ukládá a
vyhodnocuje odpovědi.
Odpovědníky lze rozdělit podle toho, k jakým výukovým cílům mají být využi-
ty:
Vyzkoušejte se – sada bodovaných otázek. Student si může látku procvičovat
sám bez účasti učitele, např. kvůli přípravě ke zkoušce.
Test – sada bodovaných otázek, otázky jsou tajné, do testu lze vstoupit pouze
jednou, výsledky mají vliv na udělenou známku. Tento typ odpovědníku je nástrojem
reálného zkoušení.
12
Průzkum – sada nebodovaných otázek – například ankety, dotazníky
Oživený text – otázky proložené výkladovým textem. Učitel může ověřovat pochopení
výkladu studentem nebo jeho znalosti, dát studentovi prostor k vyjádření
názoru či k práci s textem.
Procvičování – velké množství otázek. Student zodpoví určité množství otázek a
může si sestavit další formulář pro odpovídání.
[3, 54]
2.3.1 Příprava odpovědníku
Příprava Odpovědníku se skládá ze dvou kroků:
Vytvoření sady otázek
Nastavení popisu odpovědníku
Jednotlivé sady otázek jsou uloženy v textových souborech s příponou .qdef,
které mohou být uloženy např. v chráněné složce testbank.
Pro nastavení popisu odpovědníku je pro učitele dostupná aplikace Správa odpovědníku.
Tato aplikace umožňuje nastavení vlastností odpovědníku – např. kdo, kdy a za
jakých podmínek jej smí zodpovídat, ze kterých sad otázek se mají použít otázky, nastavení
bodového hodnocení odpovědníku apod.
[3]
2.3.2 Formát souboru se sadou otázek
Sadu testových otázek (soubor.qdef) lze vytvořit některou z metod popsaných v části
2.3.4.
2.3.2.1 Oddělování jednotlivých otázek
V jednom souboru smí být definice více otázek. Otázky se od sebe navzájem oddělují
dvěma znaménky minus od začátku řádku. [3]
2.3.2.2 Syntax otázky
Definice jedné otázky se skládá ze dvou částí: ze zadávací části a z hodnotící části.
Obr. 2.1 Syntax testové otázky
13
Zadávací část začíná názvem nebo zadáním textu otázky. V zadávací části se popíše,
v jakém tvaru má student otázku vidět (volbou manipulačních prvků), zadají se
případné možnosti odpovědí, které se studentovi nabídnou – viz Obr. 2 .6(u některých
typů otázek jsou možnosti odpovědí součástí hodnotící části). Do zadávací části je
možné rovněž vkládat výrazy zapsané jazykem mimeTex (viz část 4.2.1), obrázky a
odkazy na různé multimediální objekty (viz části 3.2.1 a 3.2.2). V zadávací části nesmí
být na začátku řádku použita dvojtečka (:), otazník (?) nebo minus (-) (kromě názvu
otázky).
Hodnotící část začíná dvojtečkou, minusem nebo otazníkem na začátku řádku.
V hodnotící části se specifikuje, jak se vyhodnotí studentem vyplněné odpovědi.
[3]
2.3.2.3 Název otázky
Součástí zadávací části smí být volitelný název otázky. Název otázky se studentovi zobrazuje
tučně, zadává se mezi dvě dvojice dvojteček (viz Obr. 2 .6). [3]
2.3.2.4 Manipulační prvky
V zadávací části musí být určeno, jaké manipulační prvky se mají pro zadání odpovědi
použít (pomocí zkratek pro jednotlivé typy manipulačních prvků – např. :r, :c, :t apod. –
viz Obr. 2 .6).
Nejdůležitější manipulační prvky využitelné pro sady testových otázek z chemického
názvosloví jsou následující:
radio tlačítka (:r) – jimi se vybírá právě jedna správná odpověď z více možných
odpovědí
Obr. 2.2 Radio tlačítka
zaškrtávátka (:c) – jimi se vybírá libovolný počet odpovědí z více možných
14
Obr. 2.3 Zaškrtávátka
výběr možností (:v) – jimi se vybírá právě jedna správná odpověď z více
možných odpovědí
Obr. 2.4 Výběr možností
textový řádek (:t) – do textových řádků vepisuje student slovo nebo více slov
(nejvýše však jeden řádek)
Obr. 2.5 Textový řádek
Obecně lze využít více manipulačních prvků nabízených Odpovědníky:
numerické pole (:n)
napojení možností (:m)
slovosled (:s)
textové oblasti (:a)
Manipulační prvky lze v zadávací části kombinovat. Za označením manipulačního
prvku (např. za :r) se uvádí upřesnění – číslo odpovědi. Pokud je v otázce jen jeden
manipulační prvek, není nutné žádné upřesnění. Má-li otázka více nabízených odpovědí,
musí se odpovědi očíslovat. Je-li součástí jedné testové otázky více podotázek, je nutné
také upřesnit podotázku písmenem za číslem odpovědi. K některým manipulačním
prvkům se přidává ještě další doplňující informace (délka textového řádku, rozměr textové
oblasti).
15
Příklad demonstrující strukturu zadávací části otázky:
Zdrojový text otázky:
Obr. 2.6 Struktura zadávací části otázky
Výsledný vzhled otázky:
Obr. 2.7 Vzhled testové otázky z Obr. 2 .6
[3]
2.3.2.5 Hodnotící část
Hodnotící část je různá pro různé typy otázek – například při použití manipulačních prv-
ků:
:r a :c se uvádí jen identifikace té odpovědi (resp. odpovědí), která se má
bodovat.
:v se musí uvést jak všechny možnosti odpovědí, tak označit správnou odpověď
(resp. odpovědi).
:t se musí uvést možné obsahy textového řádku.
Alespoň jeden řádek hodnotící části musí obsahovat symbol „ok“ pro vyznačení
správné odpovědi.
Nepovinné součásti hodnotící části jsou:
explicitní bodová hodnocení odpovědí (počet bodů nebo procenta vztažená
k implicitními počtu bodů nastavenému v popisu testu)
upřesnění vyhodnocování otázky
16
zpětná vazba (text zpětné vazby se zobrazí odpovídajícímu v případě, že zvolí
odpověď, u které je zpětná vazba ve zdrojovém textu zadána)
Příklad demonstrující strukturu hodnotící části otázky:
Zdrojový text otázky:
Obr. 2.8 Struktura hodnotící části otázky
Výsledný vzhled otázky po zodpovězení:
Obr. 2.9 Vzhled testové otázky z Obr. 2 .8
[3]
2.3.2.6 Poznámky
Do souboru s testovými otázkami lze vkládat své vlastní poznámky, které se dále nezpracovávají
a nezobrazují se studentům. Řádek s poznámkou se uvozuje znakem '#'
(mříž). Mříž musí být na začátku řádku nebo jí smějí předcházet mezery. Poznámka
končí s koncem řádku. [3]
2.3.2.7 Průvodní HTML texty
V souboru testových otázek smí být také vložen tzv. průvodní HTML text. Průvodní
HTML texty mohou sloužit jako komentáře k obsahu otázek, dávat rady studentům
skládajícím test nebo jich lze využít k popsání modelové situace, k níž pak následují
17
jednotlivé otázky. Na rozdíl od vlastních poznámek (které se uvozují znakem „#“) se
tyto komentáře zobrazují studentům.
Pokud je v popisu testu zapnuto náhodné zamíchání pořadí otázek, zůstanou
úvodní a závěrečný text na svém místě. Ostatní texty se asociují s otázkou, které předcházejí
v souboru .qdef, a poté se tyto dvojice zamíchají.
HTML text se od definic otázek odděluje dvěma minusy od začátku řádku (--).
HTML text musí začínat dvěma plusy (++) od začátku řádku.
Příklad na využití průvodního HTML textu:
Zdrojový text otázky:
::8.3/3a1::Vyberte správný geometrický vzorec následující molekuly:
H2O
… (pokračování definice otázky)
--
++Odpověď na následující otázku formulujte na základě využití metody
VSEPR. Písmena ve zkratkách typů molekul mají následující význam:
A ... centrální atom
B ... ligandy
E ... volné elektronové páry
--
::8.3/3a2::U následující molekuly určete:
… (pokračování definice otázky)
Výsledný vzhled:
Obr. 2.10 Průvodní HTML text
[3]
18
2.3.3 Typy testových otázek
Jednotlivé typy testových otázek v Odpovědnících jsou pojmenované podle
manipulačních prvků, které se v otázkách vyskytují. Nejdůležitější typy otázek využitelné
pro sady testových otázek z názvosloví anorganické chemie jsou podrobněji rozebrány
v následujícím textu.
2.3.3.1 r: Zaškrtněte právě jednu správnou odpověď
Otázky typu r využívají jako manipulační prvky radio tlačítka.
Příklad testové otázky typu r:
Zdrojový text otázky:
::8.3/3a1::Vyberte správný geometrický vzorec následující molekuly:
H2O
:r1
:r2
:r1 ok
Výsledný vzhled otázky:
Obr. 2.11 Testová otázka typu r
2.3.3.2 c: Zaškrtněte všechny správné odpovědi
Otázky typu r využívají jako manipulační prvky zaškrtávátka.
Příklad testové otázky typu c:
Zdrojový text otázky:
::8.2/1a::Charakterizujte uvedený prvek skupinovým názvem: Cs
:c1 alkalický kov
:c2 kov alkalických zemin
:c3 chalkogen
:c4 halogen
:c5 prvek vzácných zemin
:c6 lanthanoid
:c7 triel
:c8 1.skupina
… (pokračování definice otázky)
:c1:c8 ok
19
Výsledný vzhled otázky:
Obr. 2.12 Testová otázka typu c
2.3.3.3 t: Doplňte nebo přeložte
Otázky typu r využívají jako manipulační prvky textové řádky.
Příklad testové otázky typu t:
Zdrojový text otázky:
::8.2.V1/4::Napište název následujícího prvku (první písmeno napište
velkým písmem): Am
název :t_______________
:t="Americium" ok
Výsledný vzhled otázky:
Obr. 2.13 Testová otázka typu t
2.3.3.4 v: Vyberte z nabídky
Otázky typu r využívají jako manipulační prvky výběry možností.
Příklad testové otázky typu v:
Zdrojový text otázky:
::8.1.C/1c::Určete oxidační čísla všech atomů v následující
sloučenině: CH3OH
C :v1a, H :v1b, O :v1c
:v1a="-I"
:v2a="-II" ok
… (pokračování definice otázky)
20
:v1b="-I"
:v2b="-II"
… (pokračování definice otázky)
:v1c="-I"
:v2c="-II" ok
… (pokračování definice otázky)
Výsledný vzhled otázky:
Obr. 2.14 Testová otázka typu v
2.3.3.5 Ostatní typy testových otázek
Obecně lze využít i ostatní typy testových otázek nabízených Odpovědníky:
m: Seřaďte nebo vytvořte dvojice (přiřazení možností)
s: Upravte slovosled
a: Odpovězte textem
n: Vepište číslo
b: Klíč zobrazí odpověď
tt: Vepište do více polí
vv: Vyberte z více nabídek
bb: Klíč zobrazí odpověď – více skrytých polí
[3]
2.3.4 Možnosti vytváření testových otázek
Soubor s definicemi testových otázek lze vytvářet buď ve vlastním počítači textovým
editorem, nebo přímo v okně prohlížeče.
Jako textové editory lze využít pouze editory, které umožňují ukládat prostý text
(plain text) – např. WordPad či Poznámkový blok (v anglických verzích má název NotePad),
nebo některý z výkonnějších editorů, které nabízejí větší možnosti pro editaci
textových souborů – např. PSPad.
V aplikaci Zkontrolovat a upravovat sadu otázek lze testové otázky vytvářet a
upravovat buď integrovaným textovým editorem, nebo formulářem. Sadu testových
otázek lze vytvářet a upravovat rovněž ve Správci souborů integrovaným textovým editorem
nebo editorem HTML.
21
2.3.5 Vkládání otázek formulářem
V aplikaci Zkontrolovat a upravovat sadu otázek je k dispozici nástroj pro relativně
rychlé vložení testové otázky – formulář. Formuláře jsou vhodné pro vkládání otázek,
u kterých se nepožaduje zvláštní formátování.
Formuláře otázku obvykle člení na zadání a prostor na odpověď. Zadání otázky
se vepíše do textového pole, které je součástí formuláře, nebo si lze zapnout volbu použití
editoru HTML (viz část 2.3.5.1). Dále se musí vyplnit pole s názvem otázky,
možnými odpověďmi, bodovým hodnocením, případně se zpětnou vazbou. Součástí formuláře
je rovněž stručná nápověda a obrázek daného typu otázky.
Výhody spojené s použitím formuláře jsou následující: zachovává se struktura a
správná syntax otázky. Dále při výskytu chyby dojde k automatickému upozornění
na tuto skutečnost ještě před uložením otázky.
Nevýhodou formuláře je, že jím nelze vkládat více otázek zároveň.
2.3.5.1 Editor HTML
Jedná se o nástroj umožňující editovat text v prostředí internetových stránek prakticky
bez znalostí jazyka HTML. Veškeré nástroje pro úpravu textu jsou přístupné z šedého
panelu nástrojů, který se zobrazuje v horní části obrazovky.
Obr. 2.15 Panel nástrojů v editoru HTML
Pracuje podobně jako textový editor Word (práce s textem v bloku, ikonky
reprezentující jednotlivé editační možnosti). Umožňuje pohodlné vložení obrázku či
hypertextového odkazu do textu.
Editor HTML lze použít při vkládání či úpravě otázky k formátování jejího zadání
– např. vložení obrázků, odkazů, stylů písma – a k vkládání průvodních HTML
textů.
Jednou z velmi užitečných funkcí editoru je vytváření správných cílů odkazů
v rámci stromu Studijních materiálů ISu. Nemůže se tak stát, že dojde k vložení vnitřního
odkazu na neexistující cíl (např. při vkládání či úpravě zdrojového textu otázky v
textovém editoru).
22
Pokročilí uživatelé mohou text otázky upravovat přímo ve zdrojovém kódu
HTML. Po stisknutí tlačítka „Zdroj“ se otevře nové okno, v němž se zobrazí zdrojový
kód otázky, který lze ručně upravit. Návrat zpět do okna, které zobrazuje momentální
podobu editovaného textu, se realizuje stisknutím tlačítka „OK“.
Obr. 2.16 Tlačítko zdroj v HTML editoru
[3]
23
3 HTML
Při vytváření sady testových otázek je možné využívat jazyk HTML.
3.1 Obecné vlastnosti HTML
Jazyk HTML patří do kategorie markup language (značkovací jazyky). Zkratka HTML
znamená HyperText Markup Language – hypertextový značkovací jazyk. Jedná se
o jazyky, jejichž zdrojový text obsahuje současně jak vlastní text, tak instrukce pro jeho
zpracování. Tyto instrukce se zpravidla vyskytují v podobě příkazů či značek
(tzv. tagů). [2,4]
3.1.1 Vývoj HTML
První verze HTML známá pod označením HTML 0.9 umožňovala rozčlenit text
do několika logických úrovní, použít několik druhů zvýraznění textu a zařadit do textu
obrázky a odkazy [1].
Později byla specifikována verze HTML 2.0. Tato verze však obsahovala málo
prvků pro nastavení vzhledu webových stránek. Proto byla hlavně kvůli tlaku ze strany
Netscape a Microsoftu uvolněna specifikace HTML 3.2. [6]
Ve verzi HTML 3.2 byly do jazyka začleněny mnohé prvky, které naprosto postrádají
strukturální význam a slouží pouze k definici vzhledu dokumentů. Specifikaci
HTML 3.2 již vydalo World Wide Web Consortium (Webové konsorcium, zkratka
W3C, webová standardizační organizace). W3C se ale snaží vést Web k tomu, aby byl
přístupný nejen z PC, ale i z nejrůznějších zařízení (mobilní telefony, pagery,…). [6]
Proto W3C vydalo další specifikaci - HTML 4.0. Zde definuje již vcelku mocný
jazyk pro definici struktury dokumentu, vzhled dokumentu se stal téměř výhradní
doménou tzv. kaskádových stylů (více o kaskádových stylech viz část 3.1.4). [6]
Poslední verzí HTML je verze 4.01, dále se již nevyvíjí. Tato verze opravuje některé
chyby verze předchozí a přidává některé nové tagy [5]. Všechny následující specifikace
jazyků pro tvorbu webových dokumentů, které dosud vyšly, se na ni odkazují
[6].
V další fázi bylo definován HTML jako podmnožina (aplikace) jazyka XML [6].
Nově vytvořený jazyk dostal jméno XHTML (eXtensible HyperText Markup Language
24
- rozšiřitelný hypertextový značkovací jazyk) a jeho první specifikace se označuje
XHTML 1.0. Specifikace HTML 4.01 se však používá i nadále. [6,7]
Hlavní důvody reformulace HTML do XHTML jsou následující:
Syntaxe XML je podstatně přísnější než syntaxe HTML. Díky přísným a zároveň
jednoduchým pravidlům mohou počítače XML a tedy i XHTML velmi
snadno automatizovaně zpracovávat, což umožňuje mnohem snazší a levnější
vývoj XML aplikací.
XHTML, MathML1
, SVG2
a další vychází ze stejného základu (všechny jsou založeny
na XML). Díky tomu lze vyvíjet specifikace hybridních dokumentů,
např. vkládat obrázky v SVG přímo do kódu stránek v XHTML.
[43, 44]
3.1.2 Tagy a elementy
Tagy jsou značky určující význam textu, který je mezi ně uzavřen, případně obsahují
informace o externích zdrojích (obrázky, multimediální objekty) vložených do dokumentu.
[1]
Každý tag se skládá ze znaku „<“, svého názvu a znaku „>“. Například tag
vymezující jednotlivé odstavce textu. Pokud tedy prohlížeč v textu odstavce narazí
na tag pro začátek odstavce, automaticky předchozí odstavec ukončí. [1, 5]
Kromě párových tagů existuje i několik tagů nepárových, které ukončovací
značku nemají, neuzavírají žádný text. Nepárovým tagem je např. značka
pro vložení obrázku nebo
pro řádkový zlom. (V XHTML se nepárové tagy ukončují
lomítkem „/“ před znakem „>“. Obecný tvar zápisu nepárového tagu je tedy
.) [1, 5, 9]
Značky můžeme z hlediska významu rozdělit na tři základní skupiny:
Strukturální značky jsou ty, které rozvrhují strukturu dokumentu. Příkladem jsou
odstavce (
), nadpisy (
Paragraf je zelený.