Příprava na vyučovací hodinu · Typy hodin o Celá třída (nedělená) § hlavně nové učivo § převažuje výklad učitele (např. nová látka či nový typ úlohy) · využití učebnic + odkazy na ně (dostupnost učebnic, stejná vydání) · materiály: o osnovy teorie (např. přehledy vzorců, tabulky, přehledy nových pojmů a jejich vlastností) o vzorové (ukázkové) příklady o prezentace o pracovní listy o materiály dle konkrétní povahy učiva § připravené konstrukční úlohy do geometrických partií § připravené grafy funkcí, které jsou studovány § psaní písemných prací a jejich rozbory o Půlená třída (cvičení) § hlavně procvičování učiva (trénink žáků) § převažuje samostatná práce žáků · využití učebnic, sbírek úloh · materiály od učitele (zpravidla pracovní listy) § ústní zkoušení § obtížnější partie · Související problémy k promyšlení (dle „typu“ učitele) o Způsob práce se třídou § udržení pozornosti celé skupiny po delší dobu (otázka kázně) § tempo průměrného žáka § zaměstnání a motivace lepších žáků (např. malé jedničky na konci hodiny) § zaměstnání a motivace žáků slabších (aby to nevzdali) § domácí úlohy (frekvence, množství, způsob kontroly) o Způsob výkladu nové látky § časový rozsah nového učiva v jedné vyučovací hodině § Odvozování, dokazování? (odměňované důkazy) § hlavní role učitele · důkladné rozmyšlení posloupnosti úvah · skladba příkladů pro ilustraci, důkladné vysvětlení · zápis – míra přehlednosti, stručnosti, jasnosti, přesnosti, … „matematika je jazyk“ § míra využívání didaktické techniky / „křída a tabule“ o Způsob vedení cvičení § Počítání na tabuli? Budu vyvolávat žáky (trénink vyjadřování)? § kontrola výpočtů, úroveň zápisu § sešity či výpočty do pracovních listů § zapojení třídy při zkoušení – samostatné výpočty se zkoušeným (zkoušenými) § práce ve dvojicích, ve skupinách § teoretické otázky při zkoušení · Speciální kurzy (semináře, volitelné předměty) – další možné způsoby práce (např. maturitní opakování)