Školní pedagogika XS050/02 Podzim 2015 Vyučující: Mgr. Roman Švaříček, Ph.D., Mgr. Kateřina Trnková, Ph. D. Učebna IBA1, budova č. 11, úterý 11:00 – 12:45 Cíl předmětu Předmět Školní pedagogika je věnován základním tématům školní pedagogiky: učitelství a profesi učitele, žákovi jako subjektu výchovy a vzdělávání, komunikaci ve školní třídě, škole jako specifické instituci, kurikulu, systému současného školství v ČR, nejnovějším trendům a alternativním školským teoriím, a vzdělávací politice. Kurz má seminární podobu a je postaven na třech pilířích: přednášce vyučujícího, samostudiu odborných textů a prezentaci vybraných témat a vedení diskuse studenty. Přednášky a semináře Přednáška je vždy spojena se seminářem. Cílem semináře je prohloubit znalost o specifických tématech a také dilematech pedagogických věd i praxe. Všichni studenti si na každý seminář přečtou jeden předepsaný text (Četba pro všechny) a budou schopni během diskuse vysvětlit, o jakých tématech pojednávají, jaké otázky otevírají, jaké nabízejí argumenty pro interpretace či závěry a v jakém je to vztahu k učitelské práci. Semináře vždy otevře prezentace vybraného tématu připravená trojicí studentů. Jejím cílem je: 1. Prezentovat klíčová témata a také otázky vyplývající z prostudovaných zdrojů; 2. Vést o těchto otázkách a tématech s kolegy diskusi. Při této diskusi lze využít také témata vyplývající z povinné četby pro celou skupinu. Prezentace nesmí překročit 15 min, diskuse by měla být vedena ve stejném časovém horizontu. Podmínky pro úspěšné ukončení kurzu  Příprava na seminář spočívající v čtení textů, aktivní účast na semináři.  Prezentace vybraného tématu a vedení diskuse (ve trojici) – prezentace 15 min, diskuse 15 min. Prezentace se odevzdává do IS / Studijní materiály / Odevzdávárny  Písemný test složený ze sedmi otevřených otázek (minimum 66 % správných odpovědí). Otázky z povinné literatury (50 %), přednášek (30 %) a seminářů (20 %) Témata přednášek, četby a zdroje k prezentaci 22. 9. 2015 Úvod do kurzu. Co je pedagogika? Roman Švaříček 29. 9. 2015 Učitel Roman Švaříček Četba pro všechny: Štech, Stanislav. (1994). Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 44(4), 310-320. Zdroje k prezentaci 1: Švaříček, Roman. (2007). Zkoumání konstrukce identity učitele. In Švaříček, Roman, Šeďová, Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 335-355. 6. 10. 2013 Žák jako subjekt výchovy a vzdělávání: typy inteligence, styly učení, kulturní a sociální nerovnosti ve vzdělávání Kateřina Trnková Četba pro všechny: Straková, Jana. (2010). Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000. Pedagogika, 1(21-37). Zdroje k prezentaci 2: Šmídová, I., Janoušková, & K. Katrňák, T. (2008). Faktory podmiňující vzdělanostní aspirace a vzdělanostní segregaci dívek a chlapců v českém vzdělávacím systému. Sociologický časopis, 1, 23-53. 13. 10. 2013 Žák jako subjekt výchovy: školní život žáků, třída jako sociální skupina, psychosociální klima školy a třídy Kateřina Trnková Četba pro všechny: Fonseca, Lars. (2013). „Všichni vědí, že opisovat se nemá, ale stejně to každý dělá.“ Pedagogický pohled na paradoxy „férového“ opisování. Studia paedagogica, 2- 3, 73-92. Zdroje k prezentaci 3: Gavora, P. Smelosť verzus ostýchavosť v komunikácii gymnazistov. Studia paedagogica, 2011, 16, 1, 119-137 20. 10. 2013 Kurikulum I. - Obsah vzdělávání Roman Švaříček Četba pro všechny: Rámcový vzdělávací program pro gymnázia 27. 10. 2013 Kurikulum II. - Obsah vzdělávání Roman Švaříček Četba pro všechny: Kubiatko, Milan. (2011). Bez prírodopisu to nejde alebo Ako ho vnímajú žiaci základných škôl. Studia paedagogica, 16(2), 75-88. Zdroje k prezentaci 4: KUBIATKO, Milan, ŠVANDOVÁ, Kateřina, ŠIBOR, Jiří, & ŠKODA, Jiří. (2012). Vnímání chemie žáky druhého stupně základních škol. Pedagogická orientace, 22(1), 82–96. a ŠVANDOVÁ, Kateřina, & KUBIATKO, Milan. (2012). Faktory ovlivňující postoje studentů gymnázií k vyučovacímu předmětu chemie. Scientia in educatione 3(2), 65-78. 3. 11. 2015 Klíčové kompetence Roman Švaříček Četba pro všechny: KUŘINA, František. (2012). Didaktické znalosti obsahu a matematické vzdělávání učitelů. Pedagogická orientace, 22(2), 162–180. Zdroje k prezentaci 5: Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál. 10. 11. 2015 Komunikace ve škole Roman Švaříček Četba pro všechny: ŠVAŘÍČEK, Roman. (2011). Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 16(1), 9-46. Zdroje k prezentaci 6: Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. 24. 11. 201 Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školská legislativa, školská zařízení, hodnocení vzdělávacích výsledků, Kateřina Trnková Četba pro všechny: Dvořák, Dominik. (2010). Velké seřaďovací nádraží: Struktura školy a socializace dětí. ORBIS SCHOLAE, 4(3), 63–78. Zdroje k prezentaci 7: Greger, D., & Ježková, V. (Eds.) (2006). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum. 1. 12. 2015 Škola jako organizace: vnější vztahy školy, efektivní školy, řízení a kultura školy Kateřina Trnková Četba pro všechny: VIKTOROVÁ, Ida. (2004). Změny rodičovského vztahu ke škole a vzdělávání dětí. Pedagogika, 4, 389-405. Zdroje k prezentaci 8: Prášilová, M. & Vašťatková, J. (2006). Současné pohledy na procesy vnitřní evaluace škol v českém prostředí. Pedagogika, 56(3), s. 273- 284. 8. 12. 2015 Alternativní školy – pojetí alternativ, tradiční alternativy Kateřina Trnková Četba pro všechny: Korcová, Kateřina. Role učitele ve škole Montessori. (2007). Studia paedagogica, U 12. Zdroje k prezentaci 9: Průcha, Jan. (2004). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. 15. 12. 2015 České alternativní školy a pedagogické inovace Kateřina Trnková Četba pro všechny: Pol, Milan (1996). Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? 14 stran. Zdroje k prezentaci 10: Wenke, H.: Röhner, R. (2000). Ať žije škola. Brno: Paido. a Pol, Milan (1996). Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno. Masarykova univerzita. Povinná literatura  Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál. Kapitoly 1-6, 9-10. Doporučená literatura Časopis Scientia in educatione: http://www.scied.cz/ Viz jednotlivé hodiny.