Žák jako subjekt vzdělávání Determinanty při vstupu do vzdělávání, faktory žákovské úspěšnosti, proces učení Japonsko Burundi USA Vietnam Jordánsko Pobřeží slonoviny Pakistán Ukrajina Afganistán Rusko Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Jaké charakteristiky vstupující do procesu vzdělávání a učení si žák přináší s sebou do školy? Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Dané charakteristiky: -pohlaví -národnost -rasa Znaky statusu hrající roli v sociální stratifikaci (spolu s askriptivními znaky) Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému -kulturní kapitál (Pierre Bourdieu) -sociální kapitál -ekonomický kapitál -KK: vtělený, objektivizovaný a institucionalizovaný Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému -Teorie jazykových kódů (Basil Bernstein) Rozvinutý kód Omezený kód Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Inteligence? -Velikost mozku -Binet – obecný duševní potenciál (kognitivní charakteristiky, IQ) -IQ není pouze dědičné (fluidní vs. krystalická inteligence, Cuttel) Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Determinanty na vstupu do vzdělávacího systému Sternberg: analytická, tvořivá a praktická inteligence Gardner: mnohočetná inteligence řečová, jazyková logicko matematická prostorová hudební pohybová Interpersonální Intrapersonální Goleman: emoční inteligence Faktory uvnitř vzdělávacího systému Jaké faktory působí na úspěšnost žáka uvnitř vzdělávacího systému a jakým způsobem? Faktory uvnitř vzdělávacího systému -uspořádání vzdělávacího systému (složení žáků ve třídě) -klima školní třídy a školy -složení učitelského sboru -učitel a jeho typizace žáků Proces učení: zóna nejbližšího vývoje (Vygotskij) -Vzdálenost mezi aktuálním stupněm rozvoje a potenciálním stupněm rozvoje, který je podmíněn vedením dospělého nebo spoluprací se schopnějšími vrstevníky. Proces učení: koncepce lešení (Bruner) -Proces, který umožní dítěti nebo začátečníkovi řešit problém, splnit úlohu nebo dosáhnout konkrétního cíle, který přesahuje hranice neasistovaného úsilí. Styly učení -Učební styl popisuje vlastnosti žáka z hlediska toho, za jakých vzdělávacích podmínek je největší pravděpodobnost, že dojde k zamýšlenému učení (Hunt, 1979) -Do velké míry souvisí s určitou smyslovou citlivostí (vizuální, verbální nebo kinestetický typ) Dělení stylů učení (Entwistle) Povrchový styl – snaha absolvovat předmět, vyhnout se neúspěchu Aktivní – velká snaha se zdánlivým porozuměním učivu Pasivní – velmi malé úsilí, pouhá reprodukce informací Utilitaristický styl (vypočítavý) – snaha dosáhnout co nejlepších známek za každou cenu Hloubkový styl – hluboký zájem o učivo Postupné učení – systematický postup, zvládnutí podrobností na úkor obecných principů Souhrnné učení – obecné principy a integrace poznatků Pružné učení – pochopení obecných principů a osvojení si detailů za účelem ilustrace, důkazů a argumentace Diagnostika stylů učení Pozorování žáků při učení Analýza subjektivních výpovědí žáků Volný rozhovor se žáky o jejich učení Analýza produktů učení žáků (zápisky v sešitě, písemné a grafické práce) Dotazník s výběrem nabídnutých odpovědí a posuzovacími škálami (Learning Style Inventory) Praktický dopad stylů učení K čemu jsou učiteli informace o stylech učení dobré?