Škola, školský systém Školský systém §ISCED = mezinárodní standardní klasifikace vzdělání se stupni původně přijatá UNESCO Školský systém §ISCED 0 = preprimární vzdělávání §ISCED 1 = primární vzdělávání §ISCED 2 = nižší sekundární vzdělávání §ISCED 3 = vyšší sekundární vzdělávání §ISCED 4 = postsekundární vzdělávání §ISCED 5 = první stupeň terciárního vzdělávání §ISCED 6 = druhý stupeň terciárního vzdělávání Školy §základní instituce zajišťující vzdělávání §V ČR je síť 4 078 základních škol se 847 510 žáky (118 058 v 1. ročníku, 74 602 v 9. ročníku) a 1 130 středních škol se 435 542 žáky (315 985 na oborech s maturitou) Škola jako instituce §Vychází z povinného napojení školy na jednotný vnější rámec, úkolem školy je jej respektovat §Podřízená role legislativě, kultuře, tradici … §Pozice školy před rokem 1989 Škola jako organizace §Škola jako jedinečný prostor pro svůj rozvoj §Samostatná pozice (vlastní vize, kultura, cíle…) Specifika školy jako organizace §Vágní definice cílů (všestrannost, harmonický rozvoj…) §Problémy měření a hodnocení efektivity §Absence přímé kontroly nadřízených (samostatné jednotky) §Ztížená spolupráce mezi učiteli § Žák jako klient? A patří tam? Žák jako produkt Škola jako … §Škola jako divadlo § §Škola jako vězení Hranice školy §Pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci √ §Žák jako klient, žák jako produkt? §Rodič jako zákazník, klient, problém? §Ředitel jako člen, nebo prodloužená ruka státu? § Žák jako klient? A patří tam? Žák jako produkt Správní a provozní zaměstnanci Školy v proměnách §Decentralizace, autonomie (v důsledku reformy) §Požadavek otevřenosti §Požadavek (auto)evaluace § § Žák jako klient? A patří tam? Žák jako produkt Správní a provozní zaměstnanci Akontabilita škol §Skládání účtů z vlastní práce (zúčtovatelná odpovědnost za vlastní práci) §Mechanismus regulace práce školy (Auto)evaluace škol §Vnitřní evaluace (Cesta ke kvalitě, SCIO, Kalibro) § §Vnější evaluace (např. zřizovatel, ČŠI) Sociální klima školy §jevy dlouhodobé, typické pro danou školu po několik měsíců či let §tvořeno fyzikálním i psychologickým prostředím § Co se očekává od ředitele školy? Žák jako klient? A patří tam? Žák jako produkt Správní a provozní zaměstnanci Vedení školy §Vize, tvořivost, inspirace §Orientace na budoucnost Žák jako klient? A patří tam? Žák jako produkt Správní a provozní zaměstnanci Řízení školy §Exekutiva, plánování, organizování §Soubor aktivit orientovaných na udržení chodu organizace v přítomnosti Žák jako klient? A patří tam? Žák jako produkt Správní a provozní zaměstnanci Školská rada (správa) §Zákonní zástupci, zletilí žáci, pedagogičtí pracovníci, zřizovatel a další § §Podílí se na správě školy (vyjadřuje se k ŠVP, schvaluje výroční zprávu, schvaluje školní řád, podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy, projednává návrh rozpočtu na další rok, projednává inspekční zprávy ČŠI, podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu) Žák jako klient? A patří tam? Žák jako produkt Správní a provozní zaměstnanci Pedagogická rada §Všichni pedagogičtí pracovníci §Povinnost projednávat všechny dokumenty a opatření Škola jako … §… pospolitost