Mentoring v učitelské praxi •koučování •supervize •mentoring •tutoring •Co mají společného? • •Mentoring je způsob poskytování kolegiální podpory (pojem mentor se nemusí nutně používat) • •V mentoringu jde o dlouhodobější vztah, mentor má výcvik zaměřený na interakce a postupy, zná standardy kvality – ví, jak vypadá dobrá výuka, je odborníkem na oblast, ve které pracuje, využívá řadu činností apod.) Mentoring - pojem ÒMentor – pojem z antiky, 8.-9. stol. př.n.l. (Homérova Odyssea – Telemachos) Ò ÒV češtině poněkud hodnotící konotace Ò ÒUSA mentoring – od 60. – 70 let intuitivní cíle, náhodná setkání (buddy systém) Ò ÒOd 80. let ucelené mentorské programy, poptávka po mentorech – doloženo, že snižují odchody mladých učitelů ze škol Ò ÒŘada mentorských vztahů však vniká také spontánně, formální i neformální vztahy, kolegiální podpora Ò ÒMentee, intern, protégé …. svěřenci mentorů, příjemci pomoci Cíle mentoringu Snížit riziko osamělosti (začínajícího, nově příchozího) učitele Zlepšit výkon, pomoci mladému učiteli stát se expertem, profesionálem, poskytovat efektivní ZV Usnadnit profesní vizi Poskytovat podporu a pomáhat formovat výzvy (motivovat), udržet v profesi Přenést kulturu Pomoci k certifikaci, kariérnímu postupu Podpořit po stránce: emoční (naslouchání, být na blízku, zvýšit pohodu), fyzické (pomoc s vybavením, přípravou…), instrukcionální – vzdělávání (zdroje, rady…) institucionální (povinnosti ve škole, školská politika, portfolio…) + další specifické cíle učitele v tomto rámci Cílové skupiny a podoby mentoringu Učitel-kolega, začínající učitel, student, žák???… Mentoring není jen pro začínající učitelů (rozdíl: uvádění do profese – induction – a mentoring Individuální (face to face) mentoring Jeden mentor pro (max.) dva učitele Více mentorů pro jednoho učitele Skupinový mentoring E-mentoring Mentor může být kolega ze školy i mimo školu – obojí má své výhody i nevýhody Školní kontext – význam mentoringu a jiných přístupů založených na praxi •Změny ve školách a ve školství obecně • •Tlak na rozvoj škol zevnitř (učící se školy) • •Význam: •Zvládat diverzitu praxe • •Stabilizace mladých a nadějných učitelů • •Zvýšení profesionality • •„Revitalizace“ starších učitelů (stárnoucí týmy) • •Význam pro školu - žáky • • Mentoring pro začínající učitele OBAVY ZAČÍNAJÍCÍCH UČITELŮ Jonson, K. F. Being an effective mentor (u nás výzkum O. Šimoník) —ŘÍZENÍ TŘÍDY A DISCIPLÍNA —ŘÍZENÍ ČASU —ZÁTĚŽ —VÝUKA —TECHNOLOGIE —VELKÁ ODPOVĚDNOST —SOCIOKULTURNÍ VĚDOMÍ A CITLIVOST —MOTIVACE ŽÁKŮ —OSAMOCENÍ VE TŘÍDĚ —VZTAHY S RODIČI A KOLEGY Fáze emočního prožívání začínajícího učitele (1. rok) • září říjen listopad prosinec leden únor březen duben květen červen očekávání očekávání přežití desiluze oživení reflexe Ellen Moir: Attitudinal phases of new teacher development Proces vývoje začínajícího učitele ve 4 fázích Styly vedení řízení vysvětlování sdílení delegování Vývoj odpovědnosti Vývoj vztahu Odpovědnost učitele za úspěšnost Odpovědnost mentora budování tvorba radost odpoutání Vzdělávací potřeby Semináře, kurzy, postgradual, knihy, časopisy, konference Konference, profesionální asociace, časopisy, filmy, návštěvy Podpora v místě, spolupráce se specialisty, kolegiální konzultace Podpora v místě, technická asistence 1.rok 2. rok 3. rok 4. rok 5. rok Katzův model – vzdělávací potřeby učitelů v různých vývojových fázích Činnosti mentora •Předávání informací •Diskuse a konzultace…., supervize … •Pozorování (hospitace - náslechy ve třídě) a zpětná vazba (tabulky, pozorovací schémata, video – zpětná vazba…) •Modelování, ukázky, (být modelem) •Přímá pomoc: spolupráce na kurikulu, plánování, přípravy na hodinu… •Reflektivní skupiny… a jiné metody či způsoby práce