Profesionální rozvoj a další vzdělávání učitelů Reflexe v práci učitele Možnosti DVU •Kurzy mimo školu •„Sborovny“ •Kolegiální návštěvy •Stáže •Samostudium •Reflexe praxe •Techniky skupinové reflexe a analýzy (např. Bálint skupiny) •……. • Základy reflexe v učení – John Dewey (pragmatismus) •Vyučovací proces není předávání systematicky uspořádaných vědomostí, ale rozvíjení zkušenosti. •Člověk má získávat vlastní aktivitou zkušenosti, tato činnost ho výrazně motivuje, vzbuzuje zájem, otázky … Reflexe zkušenosti David A. Kolb imagesQ01VX9HU.jpg Reflexe zkušenosti ALACT model (Korthagen, 2011) • Definice reflexe •Reflexe je: „proces vytváření a vyjasňování významu zážitku (přítomného nebo minulého) ve svých vlastních pojmech“ (Boyd, Fales in Sugerman, 2000, str. 2). • •Reflexe je „ohlédnutí se zpět přes to, co se stalo, tak aby byla extrahována síť významů, která je základním kapitálem inteligentního jednání pro další zkušenosti“ (Dewey, 1938, s. 110). • •Uvědomění (reflexe) a sebeuvědomění (sebereflexe) • Reflexe a učení… •Při reflexi dochází k tvorbě nových či revidování starých významů určité zkušenosti a to se označuje jako proces učení (Mezirow, 1991). •Atributy (vlastnosti) reflexe: –Hloubka reflexe –Individuální reflexe: vnitřní a vnější dialog –Skupinová reflexe: Interpersonální změna významu –Zaměření na minulost, přítomnost, budoucnost Individuální reflexe Vnitřní ~ vnější dialog (podle J. Nehyby) • Reflektivní konverzace Interpersonální změna významu (podle J. Nehyby) Vnitřní konverzace Učící se Vnější konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Facilitátor Vnitřní konverzace Posuny významu mezi vnější a vnitřní řečí (individuální reflexi) Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení) Zpracovávání vnějšího významu (interpersonální sdílení). http://www.dkimages.com/discover/previews/813/10068939.JPG Model ACORu (ÚPV FF MU) http://img.onlineomalovanky.cz/hydraulick%C3%A9-rypadlo-na-vy_4fb4be9888336-p.gif http://www.detsky-web.cz/www/content/images/omalovanky/112/2.gif http://revard.me/wp-content/uploads/2014/03/dum.jpg ? minulost budoucnost Procesuální stránka reflexe Procesuální stránka reflexe •Podmínky pro bezpečí •Faktory: velikost skupiny, osobnosti, vzájemná znalost, témata, prostředí, pravidla, způsob vedení… + dobrovolnost •Důvěra jako podmínka otevřenosti Způsob vedení •Lektor = facilitátor procesů (učící se proces) •Připravuje polo–strukturu rozhovoru •Řeč se odvíjí od cílů (potřeb lidí). Čí jsou cíle? •Hlavní dovednosti lektora: naslouchání, dotazování, práce s technikami, navozování a udržování vztahu, řízení diskuse, zvládání krizí (práce s emocemi) + znalost teorií reflexe (kam mířit) Příprava •Velikost skupiny (případně výběr lidí…) •Místnost •Komunitní kruh •Pravidla (možnost odmítat – odejít, nevynášet, nekritizovat, neskákat do řeči, respekt…) •Čas • • Vstup do reflexe •Cíle •Seznámení, oslovování •Čas •Pravidla • • Naslouchání •Neverbalita •Parafrázování – opakování … •Vyjádření jinými slovy (bez spekulace) – jako dopomoc •Vyjadřování porozumění •Dotazy na porozumění •Sledování emocí (a pojmenování) •Pokud možno nevnášíme nové výrazy (pojmenování) ani témata, není–li to nutné • • Dotazování •Směrování dle cílů reflexe (od konkrétní zkušenosti, přes zobecnění – abstrakci, ke konkrétní využitelnosti v budoucnosti = učení) •Otevřené otázky!!! (téměř vše lze přeformulovat otevřeně) – dopřát si čas •Dotazování na detaily („Myslím, že už vím, co budu dělat“. „Co?“) •Dotazování na důkazy („Byla jsem tam nejhorší“. „Na čem jsi poznala, že jsi byla nejhorší?“) •Dotazování na pocity (opatrně a smysluplně) • Využitelné techniky (velké množství…) •Techniky dotazování (cirkulární, dekonstrukce samozřejmostí, zdroje…) •Oceňování a respekt •Metafory •Práce s tichem •Rekapitulace •„Měření změny“ •I humor •Práce s hlasem… forma je víc než obsah •Atd. • Co facilitátor nedělá •Nemluví víc než ostatní •Neskáče do řeči (ale reguluje při problémech) •Nehodnotí a nekritizuje •Neinterpretuje („To je proto, že …“) •Nediví se (přehnaně) a nebagatelizuje problém •Nemluví o sobě příliš často •Neporušuje sám pravidla (čas, technické věci …) • •