Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Eva Marková Studijní program: Matematika Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství matematiky pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Australské středoškolské geografické kurikulum Australian geographical curriculum for Senior Secondary School Zásady pro vypracování: 1. Středoškolská geografická kurikula 2. Australské středoškolské kurikulum 3. Pojetí australského středoškolského geografického kurikula 4. Obsah - geografické učivo 5. Podpora geografické výuky 6. Srovnání geografické výuky RVP-G a australského geografického kurikula Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: The Senior Secondary Australian Curriculum: Geography. http://www.australiancurriculum.edu.au/seniorsecondary/humanities-and-social- sciences/geography/rationaleaims KALHOUS, Z.; OBST, O. (2002): Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 447 s. PASCH, M. et al. (2005): Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 416 s. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, VÚP, 2009 http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf VÁVRA J.(2012): Geografické myšlení v českém geografickém vzdělávání. Příspěvek přednesený na 4. workshopu geografického vzdělávání v Liberci, 17. ledna 2012 Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2014 Datum odevzdání diplomové práce: do 5. května 2016 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Se zadáním diplomové práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Andrea Sousedíková Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství historie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Aktualizace gymnaziální výuky makroregionů světa Upgraded high school teaching of the world macroregions Zásady pro vypracování: 1. Požadavky RVP – G/zeměpis na výuku regionální geografie světa 2. Obsah a hodnocení gymnaziální učebnice Makroregiony světa (I. Bičík a kol., 2010) 3. Další vybrané české učebnice zabývající se světovými regiony 4. Vybrané světové učebnice zabývající se světovými regiony (de Blij, M.Bradshaw, L.Pulsipher, ...) 5. Měnící se svět – mediální obraz a jeho zakomponování do výuky regionální geografie světa v gymnaziální případové studii Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: Bičík, I. a kol. (2010): Makroregiony světa. Praha, Nakladatelství ČGS, 152 s. Bradshaw, M., Dymond, J., White G. (2011): Contemporary World Regional Geography, 4th ed.. New York, McGraw Hill, 640 s. De Blij, H., Muller, P., Nijman J. (2012): Geography: Realms, Regions and Concepts, 15th ed. New York, Wiley, 605 s. Pulsipher, L., Pulsipher, A. (2010): World Regional Geography. New York, W. H. Freeman, 525 s. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Alois Hynek, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2014 Datum odevzdání diplomové práce: do 5. května 2016 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Se zadáním diplomové práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Michaela Šimčíková Studijní program: Matematika Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství matematiky pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Pracovní listy k Atlasu krajiny ČR Worksheets for the Landscape Atlas of the Czech Republic Zásady pro vypracování: Použití kartografických produktů má ve školní praxi poměrně dlouhou a stálou tradici, byť v čase dochází k proměně těchto produktů. Cílem diplomové práce je vypracování 8-10 pracovních listů k Atlasu krajiny ČR za účelem jeho využití pro geografické gymnaziální vzdělávání. Doporučená osnova práce: 1) Národní atlasy – stručná charakteristika 2) Základní charakteristika Atlasu krajiny ČR 3) Kartografické kompetence a dovednosti 4) Využití Atlasu krajiny ČR (AKČR) v gymnaziálním geografickém vzdělávání – návrh a tvorba pracovních listů, metodické pokyny k práci s AKČR. 5) Vybrané pracovní listy ověřte v gymnaziální výuce geografie a výsledky ověřování zhodnoťte. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: HANUS, M., MARADA, M. (2013): Mapové dovednosti v českých a zahraničních kurikulárních dokumentech: srovnávací studie. Geografie, 118, č. 2, s. 158–178. HRNČIAROVÁ T., MACKOVČIN, P., ZVARA, I. eds. (2010): Atlas krajiny České republiky, MŽP Průhonice, VÚKOZ, 332 str. MRÁZKOVÁ, K. (2010): Kartografické dovednosti v RVP ZV a amerických standardech geografického vzdělávání. In: Najvarová, V., Knecht, P. (eds., 2010): Bulletin Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU. Masarykova univerzita, Brno, s. 54–58. ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2003): Geografické dovednosti, jejich specifikace a kategorizace. Geografie – Sborník ČGS, 108, č. 2, s. 146–163. WIEGAND, P. (2006): Learning and teaching with maps. London, Routledge. 153 str. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2014 Datum odevzdání diplomové práce: do 5. května 2016 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Se zadáním diplomové práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Martina Janušová Studijní program: Matematika Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství matematiky pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Atmosférická složka fyzickogeografické sféry v geografickém vzdělávání The atmosphere – a component of Earth's physical systems in geographical education Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je vypracování výukové příručky pro gymnaziální výuku tématu „Atmosférická složka krajiny“. V úvodních kapitolách diplomové práce se zaměřte na rešerši literatury věnující se problematice výuky meteorologie a klimatologie a zařazení tohoto tématu do RVP-G. Proveďte analýzu dílčích témat a učiva v učebnicích zeměpisu pro ZŠ a gymnázia. U vzorku středoškolských učitelů zeměpisu proveďte dotazníkového šetření současného stavu a možných změn výuky tématu „Počasí a podnebí“. Jádro práce bude tvořit návrh výukové příručky, která bude obsahovat jak pasáže využitelné při frontální výuce (knihovna výukových animací, obrázků, grafů včetně elektronických výukových prezentací v příloze na CD), tak i návrh úkolů a cvičení pro samostatnou práci žáků a pro kontrolu zpětné vazby (pracovní listy a úkoly pro cvičení, testování zpětné vazby aj.). V poslední části práce vytvořte metodické pokyny pro učitele, jak s příručkou pracovat. Dále prakticky ověřte v rámci pedagogické praxe na klinické škole (či jinou formou) některé výsledky Vaší diplomové práce a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: BEDNÁŘ, J. et al. (1993): Meteorologický slovník výkladový a terminologický. Praha, Ministerstvo životního prostředí ČR, 594 s. FRY, J. L. (2012): Velká encyklopedie počasí a změna klimatu: souhrnný obrazový průvodce. Praha, Svojtka & Co. 512 s. ISBN 9788025607077. HRNČIAROVÁ T., MACKOVČIN, P., ZVARA, I. eds. (2010): Atlas krajiny České republiky, MŽP Průhonice, VÚKOZ, 332 str. MIČIAN, Ľ. (1984): Zeměpis pro 1. ročník gymnázií. Praha, Státní pedagogické nakladatelství, 292 s. SEIFERT, V. (1987): Rozumíme počasí? Praha, Artia, 191 s. SNOW, M., SNOW, R., OLIVER, J. E. (2003): Exercises in climatology. Upper Saddle River, N.J. Prentice Hall, 168 s. TOLASZ, R. ED. (2007): Atlas podnebí Česka. Praha a Olomouc, 256 s., ISBN 978-80- 86690-26-1. učebnice zeměpisu pro ZŠ a SŠ, články z časopisů Geografické rozhledy, Dnešní svět (roč. 4, 2008-2009, č. 5 - Počasí a podnebí na Zemi) a další při konzultacích Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2014 Datum odevzdání diplomové práce: do 5. května 2016 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Se zadáním diplomové práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ...................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ DIPLOMOVÉ PRÁCE Student: Eliška Šimková Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Učitelství geografie a kartografie pro střední školy Učitelství historie pro střední školy Ředitel Geografického ústavu PřF MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje diplomovou práci s tématem: Dačicko v geografickém gymnaziálním vzdělávání Dačicko region in the secondary geographical education Zásady pro vypracování: Cílem diplomové práce je vypracování výukové příručky pro gymnaziální výuku tématu „Dačicko v geografickém gymnaziálním vzdělávání“. V úvodních kapitolách diplomové práce se zaměřte na rešerši a stručný rozbor literatury věnující se problematice „místa“ a „regionu“ v kontextu geografického vzdělávání a jejich zařazení do RVP-G. Dále se pokuste o srovnání vybraných částí (s ohledem na téma práce) zahraničních kurikulárních dokumentů (např. geografické standardy USA či německé geografické standardy) s českými kurikulárními dokumenty. Jádro práce bude tvořit návrh výukové příručky (Dačicko v geografickém gymnaziálním vzdělávání), která bude obsahovat jak pasáže využitelné při frontální výuce (knihovna výukových obrázků, grafů, mapových náčrtů včetně elektronických výukových prezentací v příloze na CD), tak i návrh úkolů, projektů a cvičení pro samostatnou práci žáků a pro kontrolu zpětné vazby (pracovní listy a úkoly pro cvičení, testování zpětné vazby aj.). V poslední části práce vytvořte metodické pokyny pro učitele, jak s příručkou pracovat. Dále prakticky ověřte v rámci pedagogické praxe na klinické škole (či jinou formou) některé výsledky Vaší diplomové práce a získané poznatky využijte při koncipování závěrů práce. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 60 až 80 stran Seznam odborné literatury: DOWNS, R. M. et al. (2012): Geography for Life: National Geography Standards. 2. vydání, National Council for Geographical Education, Washington D. C., 117 str. GERMAN GEOGRAPHICAL SOCIETY (2014): Educational Standards in Geography for the Intermediate School Certificate. Deutsche Gesellschaft für Geographie, Bonn, 3. vydání GREGORY, D. et al. (2009): The Dictionary of Human Geography. 5.vyd. Malden, MA: WileyBlackwell. 1052 str. HAUBRICH, H. (1994): International Charter on Geographical Education. Freiburg: Commission on Geographical Education, IGU/UGI. HYNEK, A. (2002): Výzvy helsinského sympozia IGU pro české geografické vzdělávání. Geografie, roč. 107, č. 4, s. 396-406. HYNEK, A. (2009): Prostorovosti: Místa, krajiny, regiony. Acta Geographica Universitatis Comenianae, č. 52, s. 75-86. HYNEK, A., VÁVRA, J. (2011): Dešifrovací klíč k současným geografiím, aneb úvod do geografie v (v konvenční terminologii). Katedra geografie Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické, TU Liberec. SVOZIL, B. , HYNEK, A., eds. (2012): Deblínsko: na cestě k trvalé udržitelnosti. Vlastivědná učebnice. Deblín, Základní škola a Mateřská škola Deblín, okres Brno, 259 s. ISBN 978-80-260- 0164-5. VÁVRA, J. (2013): Geografická výuka: styly a strategie. Dostupné online na Metodickém portálu RVP. http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/17203/poznavani-a-poznani-ve-vyuce-ceskeho-gymnazialniho- zemepisu-ii-styly-a-strategie.html/ Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí diplomové práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání diplomové práce: listopad 2014 Datum odevzdání diplomové práce: do 5. května 2016 RNDr. Vladimír Herber, CSc. pedagogický zástupce ředitele ústavu Se zadáním diplomové práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Zadání práce převzal(a): ............................................................... dne ......................................