Teritoriální pakty zaměstnanosti 12. listopadu 2015 Z0027 Geografická analýza trhu práce Pakty zaměstnanosti – zkušenosti a východiska §nástroj partnerské spolupráce v území • -cíle nástroje: • a) podpora trhu práce (zaměstnanosti) • b) snazší uplatnění obyvatel území na pracovním trhu • -evropské strategické priority -> aktivity řešené přímo v přirozeně spolupracujícím území, naplňování koncepce Evropa 2020, originální řešení vhodná pro konkrétní prostor - -členským zemím EU zůstává samotná pravomoc k řešení tématu zaměstnanosti, EU pouze podporuje politiky členských zemí - -1996: Evropská komise přijala „Pakt důvěry“, podpora vzniku místních partnerství, finanční alokace určená k posílení vlivu regionálních hráčů na podporu zaměstnanosti - -podpora také v rámci Lisabonské strategie - -nařízení Rady EU z roku 1999: teritoriální pakty zaměstnanosti (TEP) jsou nástroje identifikace nabídky a poptávky na regionálním trhu práce, umožňují přijímání opatření na úrovni nejbližší místním ekonomickým aktérům Pakty zaměstnanosti – zkušenosti a východiska -rok 2010: Evropská rada zvýšila prostřednictvím strategie Evropa 2020 cíl zaměstnanosti ve výši 70 % na 75 % (pro občany ve věku 20-64 let) - -politika zaměstnanosti jako centrální prostředek, řešení problémů chudoby a sociálního vyloučení - -zahraniční zkušenosti: • USA (Worksforce Investment Boards) • Kanada (Community Futures Development Corporations) • Nový Zéland (Regional Programme Partnerships) • • EU – Rakousko, belgické Flandry a španělské Katalánsko Pakty zaměstnanosti – Rakousko -Rakousko má nízkou nezaměstnanost i dobré poměry výdajů na aktivní a pasivní politiku zaměstnanosti - -dobré přizpůsobení konci studené války a změnám ve střední a východní Evropě, využití vstupu země do EU v roce 1995 - -spolkové i lokální pakty zaměstnanosti, koordinovány z národní úrovně - -nejdříve odpovědné ministerstvo nepodporovalo, nutná aktivity zdola (Salzburg, Tyrolsko, Vorarlberg, Vídeň) - -1998: rakouská federální vláda jako první v Evropě zařadila pakty mezi nástroje implementace „Celonárodní strategie zaměstnanosti“; cílem bylo lépe provázat odpovědnost lokálních a spolkových vlád a národní trh práce - -koncept paktů postupně ve všech rakouských spolkových zemích - -podoba regionálních partnerství: zlepšení situace na místním trhu práce, efektivní financování, integrace znevýhodněných skupin, podpora udržitelnosti a tvorby pracovních míst, vyšší konkurenceschopnost regionu Pakty zaměstnanosti – ČR -rok 2004: vstup do EU, možnost čerpat prostředky z ESF na aktivní politiku zaměstnanosti, závaznost Evropské strategie zaměstnanosti - -první pakt v ČR – Moravskoslezský kraj • Moravskoslezský kraj -Moravskoslezský pakt zaměstnanosti vznikl v roce 2011 - -signatáři: • a) Moravskoslezský kraj • b) Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje • c) Krajská hospodářská komora MSK • d) Regionální rada Regionu soudržnosti Moravskoslezsko. • -cíl do roku 2016: zvrátit negativní vývoj místního trhu práce a dosáhnout v první fázi průměrné míry zaměstnanosti srovnatelné s ostatními kraji ČR - -priority: • 1) více pracovních míst a lepších pracovních míst, • 2) technická a řemeslná excelence, • 3) kvalitní služby, • 4) podnikavost a kreativita, • 5) zaměstnanost pro všechny, kdo chtějí. • •- zdroje financování: evropské fondy; snaha o maximální efektivitu při využití dostupných zdrojů • Moravskoslezský kraj -vznik paktu (model horizontální koordinace): - 1)fáze iniciace • - v roce 2006 se zástupci MSK setkali na konferenci ve Vídni s pakty zaměstnanosti • - hledání široké politické podpory • - vznik paktu zařazen do Strategie MSK na roky 2009 až 2016 • •2) fáze analýzy • - mapovací studie „Potenciál vzniku partnerství na regionálním trhu práce“ • - konkretizace poptávky na straně příjemců služeb paktu a nabídky na straně poskytovatelů služeb paktu • 3)fáze integrace • - 2010: první jednání přípravného Řídícího výboru Moravskoslezského paktu (30 zástupců klíčových institucí kraje) • - vytvořena organizační struktura, harmonogram, návrh implementace a odhad souvisejících nákladů • 4)fáze implementace • - září 2010: předložen projekt do OP LZZ, schválen, realizace začala v dubnu 2012 Moravskoslezský kraj -dohoda nabyla účinnosti dne 24. února 2011, zatím uzavřena do konce roku 2015 - -zpracované analýzy: • 1) Odhad poptávky a nabídky lidských zdrojů v sektoru průmyslu Moravskoslezského kraje v letech 2013-2020 • 2) Studenti s trvalým bydlištěm na území Moravskoslezského kraje na českých vysokých školách 2002-2012: Kde a co studují? • -střednědobý akční plán „Integrovaný program rozvoje zaměstnanosti“ (IPRZ) = sada projektů s předpoklady významného dopadu na řešení hlavních problémů a potřeb - • IPRZ průběžně hodnocen a aktualizován • • projekty SMART: S - Specific – specifické, konkrétní cíle • M - Measurable – měřitelné cíle • A - Achievable/Acceptable – dosažitelné/přijatelné • R - Realistic/Relevant – realistické/relevantní (vzhledem ke zdrojům) • T - Time Specific/Trackable – časově specifické/sledovatelné • Moravskoslezský kraj -projekty IPRZ: - A)Regionální observatoř trhu práce a konkurenceschopnosti = informace, analýzy a prognózy současné a budoucí nabídky a poptávky na trhu práce, podklady pro inteligentní veřejné intervence B)Krajská síť center kariérového poradenství = individuální bilance osobního potenciálu a kompetencí, kariérové poradenství, nástroj pro inteligentní využití služeb jednotlivců C)Talent Pool = program pro identifikaci a rozvoj talentovaných vysokoškoláků D)Labour Pool = program zaměstnaneckých a vzdělávacích center, mezičlánek pro znevýhodněné skupiny k integraci na běžný trh práce E)Brána k technické kariéře = program pro zajištění potřebného počtu a kvality nové generace techniků a řemeslníků do firem v MSK F)KOMPAS – kompetence a stáže = využití stáží ve firmách, vazba na rozvoj odborných i měkkých kompetencí G)Služby s úsměvem = program posilující poskytování zákaznicky přívětivých služeb H)Gate Open = program na maximální možné rozšíření angličtiny (odborné i obecné) jako běžného komunikačního a pracovního prostředku obyvatel MS kraje I)Podnikavý region = program k rozvoji podnikavosti a podnikání v MS kraji J)10 pro život = program pro zájemce o zaměstnání se zdravotními handicapy K) Moravskoslezský kraj -Organizační struktura paktu • 1) Strategická úroveň: Řídící výbor MS paktu • Výkonná rada MS paktu • 2) Operativní úroveň: Realizační tým MS paktu • Odborné pracovní skupiny • 3) Místní úroveň: Místní pakty zaměstnanosti • -odborné skupiny jsou zřízeny pro každou z pěti strategických priorit • působí v nich: zástupci KÚ Moravskoslezského kraje, úřadu práce, Krajské hospodářské komory MSK, univerzity, střední školy, agentury práce, soukromí vzdělavatelé, • dále působí i zástupci nejvýznamnějších zaměstnavatelů (Vítkovice, TŽ, OKD, ArcelorMittal, …) • •- místní pakty: prvním je Místní pakt zaměstnanosti Regionu Třinecka, Těšínska a Jablunkovska A) Další kraje ČR -pakty postupně rozšiřovány také do dalších krajů ČR (za podpory lidí z MS kraje) -od září 2013 workshopy s prezentací rakouského modelu a jeho implementace v MS kraji, pořádá koordinační jednotka při Moravskoslezském paktu (poskytuje rovněž metodickou a koordinační podporu) A) Jihočeský kraj -podepsán 12. prosince 2012 - -vznik iniciovaly dva největší jihočeské zaměstnavatelské svazy a signatáři paktu (Jihočeská hospodářská komora, Regionální agrární komora Jihočeského kraje, Jihočeská společnost pro rozvoj lidských zdrojů, o.p.s.) - -na realizaci se podílí i Jihočeský kraj, MPO ČR, Sdružení automobilového průmyslu a Bundesagentur für Arbeit (Německá agentura pro zaměstnanost) - -postupné rozšiřování členské základny - -klíčová aktivita paktu může přinést až 5,5 tis. nových pracovních míst, jedná se o „Off-line tréninkové a rekvalifikační centrum“ (vybaveno výrobními zařízeními, která byla vyřazena po ukončení konkrétních sériových výrob v automobilovém průmyslu; udržují výběhovou výrobu autodílů a rekvalifikují pracovníky) Ústecký kraj -memorandum podepsáno 28. března 2013, samotný pakt 10. září 2013 - -signatáři jsou Ústecký kraj, Krajská hospodářská komora Ústeckého kraje, Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje a Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem - -cílem je zvýšit konkurenceschopnost a zaměstnanost Ústeckého kraje na průměrnou míru při srovnání s ostatními kraji ČR do roku 2020 - -priority: • 1) trh práce a zaměstnanost, • 2) vzdělávání a konkurenceschopnost, • 3) společenská odpovědnost firem, • sociální oblast a rovné příležitosti, • 4) podpora průmyslového regionu. Liberecký kraj -podepsán 1. dubna 2014 - -signatáři jsou Liberecký kraj, Sdružení pro rozvoj Libereckého kraje, Krajská hospodářská komora Libereckého kraje, Úřad práce ČR – krajská pobočka v Liberci a Regionální rada odborových svazů ČMKOS – Liberecký kraj - -bude připravena Strategie rozvoje lidských zdrojů Libereckého kraje - -cílem je zvyšování předpokladů pro zvyšování zaměstnanosti a zkvalitňování podmínek na trhu práce Ostatní kraje -pakty podporovány z centrální úrovně, zejména Úřadem práce ČR - -září 2013: Asociace krajů ČR vyslovila podporu paktům - -využití finančních prostředků z kohezní politiky pro období 2014-2020 - -harmonogram uskutečněných workshopů o paktech zaměstnanosti: • září 2013 Liberecký kraj • říjen 2013 Plzeňský kraj • listopad 2013 Ústecký kraj • listopad 2013 Kraj Vysočina • únor 2014 Zlínský kraj • březen 2014 Olomoucký kraj • duben 2014 Jihomoravský kraj