Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 3. prosince 2015 Z0027 Geografická analýza trhu práce Vývoj vzdělanosti EAO §vývoj sledování vzdělanosti (ne)zaměstnaného obyvatelstva • - za prvorepublikových sčítání byla zjišťována pouze gramotnost obyvatelstva (tj. znalost čtení a psaní), • - během sčítání 1950 poprvé zjišťováno vzdělání obyvatelstva, • - po sčítání 1970 poprvé publikována vzdělanost pracujícího obyvatelstva. • §vzdělanost zaměstnaných osob v ČR podle sčítání lidu 1970 až 2011 • • Z0027 Geografická analýza trhu práce Vývoj vzdělanosti EAO §nezaměstnanost podle nejvyššího dosaženého vzdělání • - se zvyšujícím se stupněm vzdělání klesá nezaměstnanost, • - „degradace hodnoty VŠ vzdělání“ v 21. století, • - vzdělanost obyvatelstva x počet lidí s VŠ titulem. • • Z0027 Geografická analýza trhu práce §korelace mezi nezaměstnaností a vzdělaností (I.) • - rok 2001: korelační koeficient: -0,13 • • Z0027 Geografická analýza trhu práce §korelace mezi nezaměstnaností a vzdělaností (II.) • - rok 2001: korelační koeficient: -0,41 • • Z0027 Geografická analýza trhu práce 34_atlas.jpg Sčítání lidu, domů a bytů 2011 Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 §klasifikaci vydalo UNESCO, rozpracovaly OECD a Eurostat §v České republice se angažoval Ústav pro informace ve vzdělávání (dnes již zrušen) • §klasifikace ISCED 97 má 7 základních úrovní, kódy 0 až 6: § • 0 ISCED 0 Preprimární vzdělávání MŠ, jesle atd. • 1 ISCED 1 Primární vzdělávání 1. stupeň ZŠ • 2 ISCED 2 Nižší sekundární vzdělávání 2. stupeň ZŠ • 3 ISCED 3 Vyšší sekundární vzdělávání SŠ • 4 ISCED 4 Postsekundární neterciární vzdělání VOŠ • 5 ISCED 5 Terciární vzdělání – první stupeň VŠ • 6 ISCED 6 Terciární vzdělání – druhý stupeň VŠ • •ISCED 2 – v zemích, kde je zavedena povinná školní docházka, se často s jejím ukončením shoduje i konec této úrovně (2. stupeň ZŠ, víceletá gymnázia) • •VOŠ = postsekundární neterciární vzdělání = střední s maturitou, nikoliv vysokoškolské • Z0027 Geografická analýza trhu práce Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 §tradiční 4 úrovně vzdělání v ČR: • ZŠ vzdělání a bez vzdělání kategorie 0, 1 a 2 • SŠ vzdělání bez maturity část kategorie 3 • SŠ vzdělání s maturitou část kategorie 3 a kategorie 4 • VŠ vzdělání kategorie 5 a 6 • §ISCED 97 obsahuje i členění oborů • • 0 obecné vzdělání • 1 vzdělávání a výchova • 2 humanitní vědy a umění • 3 společenské vědy, obchod a právo • 4 přírodní vědy, matematika a informatika • 5 technické vědy, výroba a stavebnictví • 6 zemědělství a veterinářství • 7 zdravotnictví a sociální péče • 8 služby • 9 nezačlenitelné programy • • • Z0027 Geografická analýza trhu práce Mezinárodní klasifikace vzdělání ISCED 97 §pozice geografie • - geografie je součástí oboru 4, konkrétně 443 Vědy o Zemi • - ALE, sociální geografie je zahrnuta do oboru 312 Sociologie a kulturologie • • • • Nezaměstnanost dle nejvyššího dosaženého vzdělání §vývoj počtu nezaměstnaných osob dle VŠPS podle nejvyššího dosaženého vzdělání v období let 1993 až 2014 v ČR (roční průměry) • • Nezaměstnanost dle nejvyššího dosaženého vzdělání §vývoj obecné míry nezaměstnanosti podle nejvyššího dosaženého vzdělání v období let 1993 až 2014 v ČR (roční průměry) • • Z0027 Geografická analýza trhu práce Měření úrovně vzdělanosti zaměstnaného obyvatelstva §podíl zaměstnaných osob s VŠ vzděláním • §podíl zaměstnaných osob alespoň s maturitou • - součet zaměstnaných se středním vzděláním s maturitou a VŠ vzděláním • §syntetický ukazatel vzdělanosti (index vzdělanosti) • - jednotlivým vzdělanostním skupinám jsou přisouzeny kategorie (váhy) a jimi pak vynásobeny podíly osob s dotyčným vzděláním • - nejčastější příklad: ZŠ (váha 1), SŠ bez maturity (váha 2), SŠ s maturitou (váha 3) a VŠ (váha 4) • - váhy se však mohou lišit (např. Hampl, Toušek atd.) • • • Z0027 Geografická analýza trhu práce §úroveň vzdělanosti zaměstnaných osob v okresech ČR při SLDB 2011 • • Evropská úroveň - ČR ve skupině zemí s: a) nízkým podílem zaměstnaných osob s VŠ vzděláním, b) vysokým podílem zaměstnaných osob se SŠ vzděláním. - interpretace ? státy min. SŠ 54 % a zároveň max. VŠ 33 % ? Z0027 Geografická analýza trhu práce Vzdělanost a trh práce §rozpor v oborové struktuře ekonomicky aktivních (poptávka firem vs. absolventi), kdo by měl určovat směr? školy? soukromý sektor? veřejný sektor? §překvalifikovanost, strach vedoucích pracovníků z projevení se vlastní nevzdělanosti § §nedostatek absolventů technických a přírodovědeckých oborů §průměrné výdělky vysokoškoláka a kvalitního řemeslníka (snaha rodičů „aby se děti měly dobře“) § §snaha o výroby s vyšší přidanou hodnotou + terciarizace ekonomiky vs. skupiny osob s nízkým stupněm vzdělání • • • Z0027 Geografická analýza trhu práce