GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ Úvod podzim 2015 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Motivace Proč chodit na přednášky GIVS? • Zisk kreditů • Něco praktického se naučit • Příprava na zaměstnání GIS ve veřejné správě Prerekvizity – na co navazujeme? • Z0262 Geoinformatika – základní technologické znalosti a dovednosti. • Z2062 Geografická kartografie – základní znalosti o tvorbě a podstatě map. • Z0135 Úvod do studia geografie – základní oborové znalosti. • Z8118 Tvorba tematických map. • Z8105 Mapové zdroje • ... GIS ve veřejné správě Výuka • Přednášky: 23. 9. – 16. 12 2014; • 7. 10. – přednáška odpadá (zahraniční služební cesta – Girona); • 28. 10. – státní svátek; • Hosté z praxe – 2 – 3. GIS ve veřejné správě Osnova 1. Úvod do geoinformační problematiky ve veřejné správě – vymezení pojmů, historie; 2. Možnosti geoinformačních technologií ve veřejné správě; 3. Centrální veřejná správa, registry a jejich vazba na prostorová data; 4. Strategie nasazení GI na krajských úřadech a jejich odborech; 5. Nasazení GI na městských úřadech a ORP; 6. Základní zdroje prostorových dat pro veřejnou správu - Katastr nemovitostí, katastrální mapa, digitální technická mapa, ZABAGED; 7. Tematické zdroje prostorových dat pro veřejnou správu – územní plány, informace o životním prostředí, dopravní informace; 8. Geoinformační technologie ve veřejné správě – strategie, vybavenost, užití; 9. Státní informační politika, strategie užití prostorových informací, NGII. GIS ve veřejné správě Literatura - knihy • Voženílek a kol. (2009): Geoinformační aspekty státní informační politiky. GIS ve veřejné správě Literatura - web • www.isss.cz • www.geobusiness.cz • www.zememeric.cz • www.cagi.cz • www.cuzk.cz/nemoforum • www.isvs.cz (seriál o budování GIS) GIS ve veřejné správě Literatura - legislativa • Z geoinformačního hlediska je nejdůležitější zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, který stanovuje práva a povinnosti správců ISVS a ostatních subjektů podílejících se na jejich budování a provozu, dává základ pro další postupné zavádění služeb egovernmentu. • Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) • Vyhláška č. 500/2006 Sb. o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumntaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti • Zákon č. 344/1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon) – novelizace 2014. • Zákon č. 380/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů (INSPIRE zákon). GIS ve veřejné správě Organizace a ukončení • Zkušební test s nejméně jednou správnou odpovědí (hodnotí se jenom úplná odpověď). • Včetně otevřených otázek! • Skupinová příprava cvičení – referát. GIS ve veřejné správě Co to je? • Životní cyklus GIS • SHP, DGN • ISO, OGC, otevřené standardy • WMS, WFS, WCS, CS-W • Interoperabilita • INSPIRE, PSI, WFD, NIPI GIS ve veřejné správě Proč standardy? • De facto x de jure • OGC x ISO (TC 211) • Svět x Evrop x ČR • ČSN ISO 1900 umožní: – Prohloubení a užití GI. – Zpřístupnění, integraci a sdílení GI zejména s obecnými informačními technologiemi. GIS ve veřejné správě Sada norem, které integrují podrobný popis pojmů geografické informace s pojmy informační technologie. HISTORIE GIVS GIS ve veřejné správě Počátky GI ve VS • V České republice, dříve v Československu, se počátek vývoje GIS datuje zhruba od 70. let, kdy byly zahájeny práce na informačním systému o území (ISÚ). • 80. léta – první učebnice GIS (Konečný, Rais), EuroCarto 1987 (Brno). • V 90. letech - Terplán, ArcData Praha (PC ArcInfo) – resort ŽP, okresní úřady, Vojenském topografickém ústavu v Dobrušce (1991–1992). Rozhodnutí Ministerstva životního prostředí vybavit všechna podřízená výzkumná a regionální pracoviště, včetně odboru životního prostředí okresních úřadu touto technologií. PC ArcInfo. • Český úřad zeměměřický a katastrálního (ČÚZK) o vytvoření digitálního katastru opírající se o CAD technologii MicroStation + MGE od společnosti Intergraph . • Okresní úřady - reforma VS – krajské úřady. GIS ve veřejné správě "GIS ve veřejné správě" GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Státní informační politika v ČR Cíl - harmonizace s právem Evropské unie a vytvoření legislativních podmínek pro efektivní a široké uplatňování a využívání moderních informačních a komunikačních technologií. Usnesení vlády č. 525 ze dne 31. května 1999 „Státní informační politika – Cesta k informační společnosti“ je koncepční materiál vymezující cíle a prostředky potřebné pro dosažení informační společnosti, tedy stavu, ve kterém dojde k propojení informačních, technologických a multimediálních technologií – efektivní výkon státní správy. Státní informační a komunikační politika – e-Česko 2006 (SIKP, 2004). nadcházejícímu vstupu ČR do Evropské unie. Konvergenční dokument. Jako členská země EU se Česká republika přihlásí k aktualizovanému evropskému akčnímu plánu eEurope 2005: Informační společnost pro všechny. GIS ve veřejné správě SIKP Státní informační a komunikační politika stanovuje ve shodě s koncepcí eEurope 2005 čtyři prioritní oblasti: – Dostupné a bezpečné komunikační služby; – Informační vzdělanost; – Moderní veřejné služby on-line; – Dynamické prostředí pro elektronické podnikání; GIS ve veřejné správě Geoinformace v SIKP? • Žádný z původních dokumentů neobsahuje kapitolu (zmínku) o geoinformacích. • Role nevládních organizací – CAGI (Česká asociace pro geoinformace), NEMOFORUM (1999, EU Phare program, spolupráce ČÚZK a Dutch Kadaster). • NEMOFORUM (rada, plénum): – Veřejná platforma - sdružuje organizace státní správy a místní samosprávy – Profesní platforma - zahrnuje profesní asociace, svazy, komory, či sdružení a vysoké školy. GIS ve veřejné správě Hlavní dokumenty „Národní geoinformační infrastruktura České republiky - Program rozvoje v letech 2001 – 2005“ (NEMOFORUM, 2000), NGII byla popsána jako: „Soubor vzájemně provázaných podmínek, které v prostředí ČR umožňují zajistit a zpřístupnit co největšímu okruhu uživatelů širokou škálu geoinformací uživatelsky vhodnou formou při plném využití potenciálu moderních (geo)informačních a komunikačních technologií“ . GIS ve veřejné správě Hlavní dokumenty II. Studie „Podmínky dostupnosti a využitelnosti geodat pořízených a spravovaných orgány a úřady veřejné správy ČR“. • CAGI pro Nemoforum (Hojdar a Martinek), 2004. – Části – analytická a návrhová • Podklady a jejich analýza - interview, podklady o ČR, právní předpisy ČR, podklady o zahraničí, zpráva PIRA (PSI), směrnice EU, GINIE a INSPIRE. • Závěry – řešení nespatřovat a neočekávat v izolovaných úpravách podmínek stávajících, ale v nastolení komplexních systémově pojatých podmínek – řešitelné opatřeními na úrovni vlády a Parlamentu – potřebné i akce na úrovni Portálu VS, vzorových smluv, standardů apod. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Hlavní dokumenty III. Koncepce rozvoje oborů zeměměřictví a katastru nemovitostí v podmínkách České republiky pro období 2012 – 16 (VÚGTK Zdiby). Zahrnuje: – Úloha zeměměřictví a katastru nemovitostí v současné společnosti a její očekávané požadavky v období 2012–16 – Hlavní směry výzkumu a vývoje v zeměměřictví a katastru nemovitostí včetně zaměření základního výzkumu. – Profesní růst a vzdělávání . – Budování infrastruktury pro prostorové informace v ČR . GeoInfoStrategie (2012-2020) –viz dále. EKONOMICKÁ HODNOTA GI GIS ve veřejné správě Investice do GIS • GIS není jednorázová investice – HW - obměna po 3 letech. – SW - obměna po cca 5 letech. – Data - zastarávají prakticky okamžitě, ale mají dlouhou trvanlivost. – Lidé – neustálá nutnost školení a vzdělávání. GIS ve veřejné správě Commercial exploitation of Europe’s public sector information - PIRA (2000) Hodnota investic je objem financí, které vláda investuje k získání informací ve veřejném sektoru; Ekonomická hodnota je ta část národních příjmů, které lze přiřadit ke komerčním aktivitám založeným na využití PSI. Je to ekonomická hodnota přidaná PSI k národní ekonomice jako celku. V Evropských zemích jde nejvíce investic v rámci PSI do oblasti geografických dat. Zahrnuje oblasti mapování, katastru, meteorologické služby, dat životního prostředí a hydrologických dat a služeb (37 % ve Francii, 41 % ve Švédsku a více než 57 % ve Velké Británii). Ekonomická hodnota informací ve veřejném sektoru je značná!! Jejich využití je atraktivní pro soukromý sektor, protože vysoké fixní výdaje na jejich pořízení již uhradil veřejný sektor! Rozdílná pravidla pro sběr a distribuci dat v USA a Evropě. • Nedostatek uvědomění – činíme prostorová rozhodnutí? • Nedostupnost dat – existence, formáty, cenová politika. • Rozdrobení trhu – politické a územní uspořádání USA x Evropa. Hlavní překážky What is the economic impact of Geoservices? (2013) Studie kvantifikuje vliv geoinformačních služeb na světovou ekonomiku a prosperitu uživatelů. Vliv byl hodnocen ve třech kategoriích: • přímý vliv – konkrétní zisky generované společnostmi vyvíjejícími a poskytujícími dané služby a jejich přidaná hodnota; • vliv na uživatele – přidaná hodnota pro uživatel, komerční a veřejný sektor; • zprostředkovaný vliv na ekonomiku – nepřímý vliv geoinformačních služeb na zvýšení efektivity v jakékoliv ekonomické činnosti (optimalizace rozvážek…). E-GOVERNMENT A INFORMATIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY eGovernment musí sloužit všem Czech POINT KIVS Komunikační infrastruktura veřejné správy Zákon o eGovernmentu Centrální registry Czech eGovernment switches ON GIS ve veřejné správě Proč? • Služba pro občana • Údaje občan dokládá pouze jednou • Efektivní výkon veřejné správy • Transparentní prostředí • Jednoznačná práva a povinnosti • Zjednodušení procesů při výkonu VS Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Základní pojmy Registr – datová báze, spravovaná v rámci informačního systému veřejné správy na základě zákona Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Struktura Základní – nemovitostí a územní identifikace, obyvatel, osob, práv a povinností Partnerské – využívající referenční data ze základních registrů Ostatní – bez vazby na referenční data ze základních registrů Zvláštní – tajné služby, armáda, informace v režimu utajení Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Zápis dat do registru Prováděn vždy editorem, může nabývat stavů: • Nový údaj – Např. zápis narozeného občana – Nový údaj, nové ID (nový referenční údaj) • Změna stávajícího údaje – Např. změna stavu občana ze svobodný na ženatý – Změna hodnoty u stávajícího údaje, v registru zůstává uložena i původní podoba údaje • „Smazání“ stávajícího údaje – Např. úmrtí občana – Změna stávajícího údaje do jiného stavu Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Zápis dat do registru • Žádný údaj není možno z registru smazat, pouze nabývá dalšího stavu • Všechny údaje v registrech musí být historizovány, je tedy možné zobrazit stav záznamu v kterémkoli čase od vzniku registru – „časové pohledy“, Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Zápis dat do registru Prováděn vždy jednoznačně specifikovaným okruhem oprávněných osob na základě jednoznačně definovaných činností. Pro jednotlivé registry je určeno: • Kdo? • Co? Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Sdílení dat registrů Základní referenční vazba • Sdílení dat mezi základními registry, vazba je vždy obousměrná Referenční vazba • Sdílení dat mezi registry a základními registry (základní, partnerské, ostatní, zvláštní). • Sdílení dat mezi klientskými informačními systémy Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Právo na informace Každý občan a osoba má právo na: • Výpis údajů o sobě z registrů • Výpis záznamů o čtení údajů o sobě oprávněnými osobami • Výpis záznamů o referenčních vazbách do jiných registrů (základní, partnerské, ostatní, zvláštní) Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Základní registry Schematická prezentace Jak to všechno funguje? Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta GIS ve veřejné správě Registr územní identifikace, adres a nemovitostí - RUIAN Registry dat veřejné správy jeden cíl, společná cesta Registr nemovitostí a územní identifikace RUIAN Složen ze dvou částí: •Územní identifikace •Nemovitostí RUIAN Územní identifikace •Územní a správní členění státu •Ulice, domy, adresní body •Část nemovitostí popíšeme později UIR RUIAN Územní identifikace - aktualizace •Na základě legislativy a prováděcích předpisů (správní členění) •Na základě rozhodnutí orgánů veřejné moci (dům, adresa) UIR Registr nemovitostí a územní identifikace RUIAN Čím je referenční? •Ve všech registrech se adresa uvádí odkazem do tohoto registru •Ve všech registrech se nemovitost uvádí odkazem do tohoto registru GIS ve veřejné správě Zadání cvičení I. • Prezentujte současný stav veřejné správy a veřejných služeb na centrální i územní úrovni (ministerstva a ústřední správní úřady, územní samospráva – její struktura a kompetence, prostorové rozložení VS) a hlavní problémy v Strategie realizace Smart Administration v období 2007–2015 . • Kriticky zhodnoťte z pohledu GI ve VS! • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Daniel Bárta, Petr Boucník, Aneta Boušková, Zuzana Bušíková, Miloslav Cigoš, Peter Čekan.