GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VI DMVS a GI na městech a obcích podzim 2015 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení V. • GeoPortály Zlínského a Plzeňského kraje popište hlavní typy mapových výstupů, způsoby jejich poskytování, případné aplikace a jejich funkcionalitu, stručné zhodnocení a silné či slabé stránky. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Marek Lichter; Radim Lískovec; Jozef Lopuch; Ludmila Macíčková; Ondřej Macík; Tibor Mikula. GIS ve veřejné správě Geoinformatika na krajských úřadech - budoucnost GIS ve veřejné správě Strategie rozvoje informačních a komunikačních technologií (ICT) regionů ČR v letech 2013 – 2020 Zpracována členy KI AKČR od prosince 2012 do února 2013. •Definována společná vize krajů v oblasti rozvoje ICT: – Udržitelný rozvoj ICT zvyšující kvalitu a efektivitu výkonu veřejné správy a podporující rozvoj, spolupráci a konkurenceschopnost regionů. •Definovány základní priority rozvoje ICT. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Priority strategie Priorita 3 – Služby a data • 3.4 - Rozvoj Open Source – Komunitní vývoj ISVS, změna nákupního procesu SW řešení (otevřená rozhraní, otevřený kód, otevřený datový model), realizace služeb distribuovaného GIS, podpora otevřených standardů. • 3.7 - Rozvoj geoinformatiky – Rozvoj projektu DMVS, začlenění výstupů GIS krajů do NGII jako součást celostátních registrů a geoportálů; vznik nových mapových služeb pro veřejnost; důraz na mobilitu; prosazování principu sdílení jednou pořízených veřejně využitelných dat. Asociace krajů ČR – www.kr-urady.cz GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě DATOVÉ MODELY DMVS GIS ve veřejné správě Obsah DMVS a datový model • Vychází z legislativy a z pravidel stanovených ČÚZK. – Obsah ÚKM je definován například v příloze č. 2 Technická specifikace ÚKM Olomouckého kraje. Nemá legislativní povahu. – Obsah a datový model ÚAP je definován vyhláškou č. 500/2006 Sb. – Obsah DTM vychází z vyhlášky č. 233/2010 Sb. Vyhláška o základním obsahu technické mapy obce • Návrh finálního stavu datového modelu DMVS provede dodavatel projektu DMVS. – Někteří poskytovatelé dat budou muset postupně splňovat podmínky směrnice INSPIRE, zejména v oblasti metadat a datových specifikací, datový model je nutné připravit na tuto situaci. – Obce a další partneři projektu mají další požadavky na obsah technické mapy, které je potřeba zohlednit ve finálním návrhu. GIS ve veřejné správě Datové modely - ÚKM DGN, SHP, VFK GIS ve veřejné správě ÚAP • Přílohy vyhlášky specifikující sledované jevy (celkem 119) a způsob jejich předávání včetně návrhu předávacího protokolu. GIS ve veřejné správě ÚAP • Různé datové modely podle zpracovatele, odlišné údaje podle poskytovatele - př. SŽDC GIS ve veřejné správě ÚAP - metadata GIS ve veřejné správě INSPIRE Datová specifikace - metadata - Area management/restriction/regulation zones and reporting units GIS ve veřejné správě ÚAP - atributy GIS ve veřejné správě DTM - rozsah • (1) Technická mapa obce se zpracovává pro celé území obce, jeho část, zejména pro zastavěné území nebo zastavitelnou plochu nebo pro koridory. • (2) Základní obsah technické mapy obce tvoří – a) značky bodů bodových polí, – b) polohopis, – c) výškopis, – d) popis technické mapy obce a – e) metadata o prvcích technické mapy obce. • (3) Prvky základního obsahu technické mapy obce jsou uvedeny v příloze této vyhlášky. • (5) Obsah technické mapy obce se vyznačuje způsobem stanoveným příslušnou technickou normou - ČSN 01 3411 Mapy velkých měřítek. Kreslení a značky.. • (6) Objekty se zvláštním režimem ochrany a provozu lze jako prvky technické mapy obce uvádět pouze se souhlasem příslušného ministerstva. GIS ve veřejné správě DTM - příloha • Příloha k vyhlášce č. 233/2010 Sb. Prvky základního obsahu technické mapy • Př: 1.4 Zařízení dopravní infrastruktury – a) svodidlo, – b) zábradlí, – c) mechanické závory (stojan), – d) zastávka veřejné dopravy (označník), – e) světelné signalizační zařízení, – f) dopravní značka (sloupek), – g) měřené podrobné body na dopravní infrastruktuře. • Prvky nad rámec základního obsahu definuje obec vyhláškou. • Prvky musí být zaměřeny v souřadnicích S-JTSK a požadovanou přesností v poloze a výšce. GIS ve veřejné správě Geoinformatika na městských a obecních úřadech GIS ve veřejné správě Historie a hierarchie • Statutární města (Zákon o obcích, č. 128/2000 Sb) • 1990 – 13 +1 • 2012 – 26 (města nad 40 tis. obyvatel) • Okres – ORP – kraj • Statutární město je samostatně spravováno zastupitelstvem města; dalšími orgány statutárního města jsou rada města, primátor, magistrát. • území statutárního města se může členit na samosprávné části, označované jako městské obvody nebo městské části (Praha, Brno), s vlastními orgány samosprávy. GIS ve veřejné správě Statutární města GIS ve veřejné správě Obce s rozšířenou působností (ORP) • Mezičlánek přenesené působnosti státní správy mezi krajskými úřady a obecními úřady. • Zákon 314/2002 Sb -205 obcí s rozšířenou působností. • agendy přenesené státní působnosti: – evidence obyvatel; – sociálně-právní ochrana dětí péče o staré a zdravotně postižené; – … – vodoprávní řízení, odpadové hospodářství a ochrana životního prostředí; – státní správa na úseku lesů, myslivosti a rybářství; – doprava a silniční hospodářství GIS ve veřejné správě ORP GIS ve veřejné správě ORP JmK GIS ve veřejné správě Využití GIS v městech a obcích (Cajthaml, 2005) Cíl -zmapovat situaci kolem GIS měst a obcí, platformy a úroveň implementace. • Sběr dat - magistráty a městské úřady okresních měst x firmy vytvářející GIS produkty. • Přístupy ke GIS : – Komplexní GIS řešení (Geovap, T-mapy); – Platformní nadstavby; – Vlastní GIS řešení; • Cena – 80% data (+HW, SW – bez osob) – desítky milionů korun (6 měst z 36, 17%); – 5 až 15 milionů korun (9 měst z 36, 25%); – stovky tisíc korun (21 měst z 36, 58%) GIS ve veřejné správě Platformní nadstavby GIS ve veřejné správě Samostatná GIS řešení GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Celková statistika GIS ve veřejné správě Štěrba (2008) GIS v Olomouckém kraji • Osloveny všechny obce v kraji GIS ve veřejné správě Důvody odmítnutí GIS Podle velikosti obce GIS ve veřejné správě Protiargumenty při pořízení GIS počet odpovědí v procentech finanční situace obce 22 39,29 špatná návratnost investice 4 7,14 nedostatek kvalifikovaných pracovníků 1 1,79 nedůvěra v IT 1 1,79 zbytečnost GIS 3 5,36 negativní zkušenosti jiných obcí 0 0,00 bez protiargumentů 22 39,29 neví 9 16,07 jiné 1 1,79 celkem odpovědělo 56 100,00 GIS ve veřejné správě Reálné a zamýšlené účely využití GIS GIS ve veřejné správě Využití GIS pro veřejnost GIS ve veřejné správě Svaz měst a obcí • Celostátní, dobrovolná, nepolitická a nevládní organizace založená jako zájmové sdružení právnických osob. • Členy Svazu jsou obce a města. • SMO je partnerem pro vládní i parlamentní politickou reprezentaci. • Prostřednictvím Komise informatiků SMO zastupuje a koordinuje činnosti v rámci GI. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Komise informatiků SMO • Stanovisko Svazu měst a obcí České republiky k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území (2010) • základní rámec pro jednání se zástupci krajů, centrálních orgánů, správců sítí a dalších subjektů působících v oblasti geoinformatiky, s cílem hájit zájmy měst a obcí při aktivitách realizovaných na centrální úrovni. • Stanoviska a požadavky ve 4 oblastech: – Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat – Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat – Financování – Očekávaná role státu GIS ve veřejné správě Datové potřeby měst a obcí, zdroje dat Základními potřebnými datovými celky jsou: • Údaje z Katastru nemovitostí (KN), a to grafické i popisné informace; • Údaje ze Základní báze geografických dat, ZABAGED; • Rastrové Ortofotomapy vzniklé na základě leteckého snímkování – možnost volby zdroje (!); • Údaje potřebné pro územní plánování (tematické mapové vrstvy a příslušné databáze atributových údajů) – využitelné na úrovni krajů. • Digitální technické mapy (DTM) - využitelnost dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS), resp. její poskytování správci DTM, nejlépe v digitální podobě. Stát by měl podporovat tvorbu DTM finančně, legislativně, jednáním se správci sítí, zajistit podmínky pro sdílení a využívání dat aj. Obce však nepovažují za účelné vytvářet a spravovat DTM na celostátní úrovni. GIS ve veřejné správě Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat Data pořizují různé subjekty. Na úrovni samospráv všechny úrovně, tj. obce a kraje. Samosprávy spolupracují s různými dodavateli při pořizování, údržbě, využívání dat, při tvorbě GIS i poskytování služeb pro veřejnost. Je žádoucí, aby: – byl jasně definován garant resp. vlastník dat, který nese za data odpovědnost, garantuje jejich kvalitu, správnost a aktuálnost, zajišťuje řádný popis dat (metadata) a je oprávněn poskytovat data či mapové služby dalším uživatelům na základě smluvně či legislativně stanovených podmínek. – Data byla primárně spravována svými vlastníky. Z důvodů technologických či efektivnosti nákladů mohou vlastníci zajišťovat technickou správu dat pomocí jiného subjektu (dodavatel, outsourcing) nebo využívat sdílená řešení (např. v rámci ORP, mikroregionu nebo kraje). GIS ve veřejné správě Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat - II – Pro potřeby vzájemného sdílení a poskytování byly preferovány metody umožňující dálkový přístup, tedy on-line poskytování dávek dat či mapové služby. – Centrální správa dat je vhodná zejména v případě dat pořizovaných a „vlastněných“ na úrovni státu (ČÚZK) či správců sítí s celostátní působností. Případně lze vytvářet celostátní řešení pro evidenci popisných údajů (metadata). Naopak, není rozumné usilovat o centrální správu dat, která vznikají na úrovni obcí (obec je vlastníkem) a jsou převážně obcemi využívána (v rámci DTM, ÚAP). Tam je třeba nalézt vhodné modely distribuované správy dat. GIS ve veřejné správě Odpovědnost při pořizování a správě dat, sdílení a poskytování dat – III. • Co nejdříve dokončena tvorba digitálních vektorových katastrálních map pro celé území ČR v gesci ČÚZK. Do té doby je žádoucí zajistit efektivní sdílení a využívání účelových katastrálních map vytvářených samosprávami. • Přinejmenším v rámci veřejné správy byla data mezi různými subjekty poskytována bezplatně, resp. aby byly zpoplatňovány pouze náklady na vyskladnění, nikoliv však cena dat. Tj. aby byl důsledně uplatňován princip prosazovaný i ve směrnicích EU. • Byla rozšířena stanovená povinnost pro správce dopravní a technické infrastruktury poskytovat obcím údaje o území. Tedy aby tato povinnost platila nejen pro účely zpracování ÚAP, ale např. i pro tvorbu DTM, stavební řízení, krizový management, pozemkové úpravy apod. Oboustranná spolupráce – bez zpoplatnění. • Legislativní zakotvení povinnost i stavebníků odevzdávat dokumentaci skutečného provedení stavby. Využití podkladů při aktualizaci DTM ve spolupráci se stavebními úřady. GIS ve veřejné správě Financování • Pro tvorbu a správu potřebných dat jsou využívány finanční prostředky z různých zdrojů (státní rozpočet, rozpočty obcí, fondy EU, prostředky soukromých společností - PPP). • Centrálně řízené a financované projekty (DMVS), by měly vycházet ze skutečných potřeb v území. • Omezit centrální řešení, s jedním či několika dodavateli, a kdy obce budou pouhým uživatelem závislým na řešení shora, s minimální možností ovlivnit kvalitu a cenu. • vhodným modelem je podpora státu formou grantových mechanismů pro samosprávy s uplatněním prvků soutěže. • Zajištění ochrany investic (do GIS) a podpora dalšího rozvoje. • Financování musí respektovat požadavky na transparentnost a nediskriminaci. GIS ve veřejné správě Očekávaná role státu • Hlavní role státu zejména v oblastech: – koncepční přístup. Formuluje strategii dalšího postupu pro danou oblast, a to na základě dobré znalosti stávající situace (analýza), potřeb veřejné správy v území a možností dalšího rozvoje. – Komunikace se samosprávami – dobrá zpětná vazba. – Různé modely financování podle charakteru řešené problematiky (centrální x individuální). – Tvorba legislativních nástrojů tak, aby byly vytvářeny vhodné podmínky pro žádoucí vznik a sdílení dat mezi různými subjekty, resp. rozvoj mapových služeb. Důležitým nástrojem jsou rovněž otevřené standardy umožňující interoperabilitu různých systémů při respektování principů technologické neutrality. – Kompatibilita s EU. Sleduje a dále zprostředkovává samosprávám informace o aktuálních otázkách řešených v oblasti geoinformatiky v rámci EU. – Propagaci a sdílení příkladů dobré praxe (best practices) a výměnu zkušeností v rámci ČR i mezinárodní spolupráce. GIS ve veřejné správě Doporučení SMO v oblasti GI 1. Vyřešit legislativní cestou bezplatné vzájemné poskytování geodat mezi subjekty veřejné správy. 2. Vyřešit legislativní cestou poskytování údajů obcím pro vedení technické mapy od vlastníků technické infrastruktury. 3. Zajistit důsledné dodržování povinnosti stavebníků dodávat prostřednictvím stavebních úřadů dokumentaci skutečného provedení stavby pro údržbu technické mapy. 4. Zabezpečit na úrovni státu standardizaci dat, postupů a služeb. 5. Řešit vhodné modely financování, a to i s účastí státu. GIS ve veřejné správě GIS a DTM na území MSK (Hasalík, 2010) GIS ve veřejné správě DTM v MSK – datové modely GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě GIS pro města a obce - agendy Různé agendy podle velikosti a hierarchie obce. Přizpůsobená řešení (MISYS OBEC – Kraj). Využití pro následující agendy: • informace o majetkoprávních vztazích ve spravovaném území • správa obecního nemovitého majetku (pozemky, budovy, komunikace atd.) • přehled o skutečném stavu území včetně inženýrských sítí • plánování rozvoje města/obce • podklady pro projektování • podklady pro územní a stavební řízení • daně z nemovitostí • ochrana životního prostředí • pasporty zeleně, komunikací, veřejného osvětlení, památek, sportovišť, atd. • územní identifikace (obce, ulice, čísla popisná a orientační) • monitorování vozidel • zábory veřejných prostranství • pozemkové úpravy • poskytování vybraných informací občanům prostřednictvím internetu GIS ve veřejné správě GIS města Brna - historie • 1993 – digitální mapa, KN Radní, MicroStation, GeoMedia. • 2005 - Geografického informačního systému města Brna (GISMB). • Základ - Digitální mapě města Brna (DMMB): – Geodetická bodová pole – Správní členění – Uliční graf – Katastrální stav – Účelová mapa polohopisné situace (ÚMPS) – Databáze identifikačních bodů objektů (IBO) – Ortofotomapa města Brna – 3D model města – Přehledné mapy města Brna – Historická data – Metadata GIS ve veřejné správě GIS města Brna • Geografického informačního systému města Brna (GISMB), T-MAPY. • Základním cíl projektu - vybudovat spolehlivý a výkonný systém pro shromažďování, správu, zpracování a publikování geografických dat pro jednotlivé odbory MMB, vybraná zařízení města Brna, pracoviště jednotlivých městských částí, externí subjekty a veřejnost. • GIS z Odboru městské informatiky + agendoví specialisté. • Technologie ESRI a T-MAPY(ArcSDE + Oracle a ArcIMS; aplikační nadstavbu T-MapServer). Databázové agendy jsou vyvíjeny v prostředí T-WIST Server a Tango Server. • Klienti – internet + intranet s rozšířenou funkcí – desktop. GIS ve veřejné správě Agendy GIS MMB 22 agend, mapové projekty, DB • Správní členění • Digitální mapa města Brna • Katastr nemovitostí • Územní identifikace • 3D model města • Cenová mapa • Územní plán • Generely městských funkcí • Přehled Územně plánovacích podkladů a Územně plánovacích dokumentací • Pasport komunikací • Pasport zeleně • Záplavová území • Pasport geologie a vrtné prozkoumanosti • Pasport chráněných území, významných krajinných prvků a ÚSES • Pasport nakládání s odpady • Pasport zdrojů znečišťování ovzduší • Pasport podzemních prostor • Pasport technických sítí • Energetická koncepce • Dokumentace skutečného provedení staveb • Koordinace výkopových prací • Správa dat GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VII. • Pomocí heuristiky proveďte zhodnocení a porovnání geoportálů města Brna a Kladna. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Martin Musil, Jana Poulová, Martina Řehůřková, Jan Sháněl, Dajana Snopková, Tereza Sosnovcová.