GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VIII Strategie GIVS do roku 2020 podzim 2015 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic GIS ve veřejné správě Zadání cvičení VII. • GeoPortály Jihomoravského a Pardubického kraje - popište hlavní typy mapových výstupů, způsoby jejich poskytování, případné aplikace a jejich funkcionalitu, stručné zhodnocení a silné či slabé stránky. Krátce srovnejte s již hodnocenými portály. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Lucie Sýkorová, Jan Tajovský, Eliška Trnková, Kateřina Vaiglová. Zlínský, Plzeňský GIS ve veřejné správě GeoInfostrategie a zahraniční aktivity • Specifický cíl 4.6: Stabilizace a rozvoj vzdělávání • … Zlepšení systému dalšího vzdělávání v této oblasti. • …změnu způsobu akreditace dalšího vzdělávání a stanovit vhodné vzdělávací standardy. • … zvýšení kvality a profesionality dalšího vzdělávání není možné bez dalšího rozvoje vysokoškolského vzdělávání. • …srovnávání se zahraničními standardy kurikul s cílem zjistit, jaké existují rozdíly a jaké jsou potřeby • Je nezbytné všestranně podporovat spolupráci VŠ s praxí. Geographic Information: Need to Know - Towards a more demand-driven geospatial workforce education/training system - An EC funded project under the Lifelong Learning Program - WP3 WP 1 – Analýza požadavků trhu práce a nabídky vzdělávání v GI • Cíl – Analyzovat současnou situaci… 1. Povědomí a užití GI-BoK. 2. Analýza nabídky a poptávky v GI edu. 3. Analýza obsahu a aktuálnosti GI-BoK • Napříč Evropou • Elektronické dotazníky • Návaznost na BoK • Analýza současného využití BoK, obsahu a základních odborných konceptů. • Podklad pro revizi a aktualizaci BoK (EU). • Zjištění národních specifik a rozdílů. GIS ve veřejné správě Reakce Figure Targeted and resulting responses for the GI-N2K Supply survey (Q2) GIS ve veřejné správě Užití BoK GIS ve veřejné správě Proč ne? • Obsah neodpovídá požadavkům (“No need, no wish“). • Praktická využitelnost (BoK je pouze rámec). • “Why should I use it? Do you think GIS teaching has waited for GI-BoK ?“ • Organizační překážky (akreditace…). • Včetně CZ (5 organizací) • Jazyk (?) – výuka v EN. GIS ve veřejné správě GIS ve veřejné správě Závěry – užití BoK • GI-Bok has no role in Europe. • GI-BoK is not sufficiently attractive. • Role v USA - GIS Certification Institute, Geospatial Technology Competency Model. • UCGIS x AGILE. • Profesní organizace v Evropě (EuroSDR, Eurogeographics, ICA). • CO s tím můžeme udělat v ČR? • Atraktivita pro EU – v rámci GIN2K – odlišné pohledy – vzdělávání, VS, privátní, studenti, VaV. GIS ve veřejné správě Závěry - Hlavní rozdíly mezi nabídkou a poptávkou • Trh práce se v rámci EU liší – odlišná stanoviska zaměstnavatelů. • Hlavní nedostatky: – IT dovednosti a schopnosti – Schopnost aplikovat teoretické znalosti na problémy reálného světa (!) – „soft skills“ – schopnost komunikovat cizím jazykem (aktivně), týmová práce, management. • Doporučení: – Zavedení praktických stáží a jejich podpora (oboustranná). – Podpora celoživotního vzdělávání ze strany akademických institucí. – Vytváření lepšího propojení akademických a komerčních institucí na bázi projektové spolupráce. GIS ve veřejné správě Závěry - Analýza obsahu a aktuálnosti GI-BoK • Popis pomocí free text – nesrovnatelnost výsledků. • Pouze 3 termín společné pro nabídku a poptávku: • Inspire, Python a UAV. • Jazykový a geografický problém – nelze přesně srovnávat. • Obsah, nástroje, uživatelské rozhraní. GIS ve veřejné správě Geodesy Geography Planning (Survey 2003 / UnibwM Reinhardt) Odlišné pozadí a kořeny GI vzdělávání v Evropě Aktuální stav projektu tvorby Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v ČR do roku 2020 (GeoInfoStrategie) 17 Dohoda o spolupráci - snahy MV o formulování „geoinformační strategie státu“ (opora v INSPIRE) dlouhodobě neúspěšné - přelom v polovině roku 2012 – na spolupráci při vypracování geoinformační strategie • pod koordinací MV • bez zvýšené potřeby finančních prostředků se dohodly  společný záměr předložen ministrem vnitra k projednání vládě v říjnu 2012 Usnesení vlády ČR č. 837/2012  vláda ČR dne 14. listopadu 2012 • schválila záměr vypracování GeoInfoStrategie • uložila - ministru vnitra vypracovat návrh GeoInfoStrategie ve spolupráci s ministry životního prostředí, pro místní rozvoj, obrany a dopravy a předsedou ČÚZK a předložit ho vládě do 28. února 2014 - ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy poskytovat podporu při zpracovávání návrhu Strategie • doporučila hejtmanům, primátorovi hlavního města Prahy, primátorům statutárních měst a starostům obcí při zpracovávání návrhu GeoInfoStrategie spolupracovat Projekt tvorby GeoInfoStrategie  je postupováno v souladu s „Metodikou přípravy veřejných strategií“ ( www.verejne-strategie.cz ) • usnesení vlády ČR ze dne 2.5.2013 č. 318  orgány Organizační struktury projektu Tvorba GeoInfoStrategie • Gestor (předseda Řídicího výboru) - MV • Řídicí výbor • Koordinátor projektu (MV) • Zpracovatelský tým • Konzultační tým  VS, profesní sdružení, akademická sféra • Pracovní skupiny  pro konkurenceschopnost, pro datovou oblast, pro globální architekturu a technická řešení, pro regulační rámec, …  do procesu tvorby jsou zapojeny další zainteresované subjekty veřejné i soukromé sféry. Zdroje a východiska - příklady  INSPIRE (http://inspire.gov.cz) a geoinformační strategie některých evropských států  strategické národní rozvojové dokumenty • Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012–2020; Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+; Strategický rámec rozvoje veřejné správy 2014+ (návrh); Státní politika v elektronických komunikacích (Digitální Česko) 2011-2015 ; …  existující resortní výstupy • výstupy 2 výzkumných projektů MV z roku 2010; Koncepce rozvoje zeměměřictví a katastru pro období 2012-2016, VÚGTK Zdiby, 2011; Státní politika životního prostředí ČR 2012-20 (MŽP); …  existující relevantní podněty a stanoviska • Stanovisko SMO ČR k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území; Závěry a doporučení k problematice Digitální mapy veřejné správy a Technické mapy obce, Český svaz geodetů a kartografů, 2012; Závěry ze semináře Digitální mapa veřejné správy – první kroky, čtyři roky, Nemoforum 2012; … „Rok 2020 +: Česká republika je znalostní společností účelně využívající prostorové informace.“ • Prostorové informace a související služby jsou využívány ve všech oblastech života společnosti a podporují konkurenceschopnost, bezpečnost, a trvale udržitelný rozvoj • Veřejný sektor díky dostupnosti prostorových informací a služeb efektivně poskytuje moderní a kvalitní veřejné služby. 28 Vize − Vytvořit podmínky pro účelné a účinné využití prostorových informací ve společnosti a vybudování garantovaných služeb veřejné správy • chceme správně pracovat s prostorovými daty, využívat tato data pro agendy ve veřejné správě a také umožnit jejich využívání třetím stranám • chceme podpořit socioekonomický růst a konkurenceschopnost ČR 29 Globální cíl GIS ve veřejné správě Strategické cíle 1. Zajištění garantovaných služeb veřejné správy – pro správu a efektivní využívání prostorových informací – pro činnosti veřejné správy a další široké využití celou společností 2. Vybudování národní infrastruktury – pro tvorbu, správu a propojení datového fondu prostorových informací veřejné správy 3. Zkvalitňování a další rozvoj datového fondu – prostorových dat pro jejich využívání veřejnou správou a celou společností 4. Koordinace a rozvoj institucionálního zajištění – oblasti prostorových informací a podmínek pro jejich správu a využívání GIS ve veřejné správě Klíčová témata 1. Změna regulačního rámce 2. Koordinace oblasti prostorových informací 3. Tvorba Národní sady prostorových objektů (NaSaPO) 4. Národní integrační platforma pro prostorové informace (NIPPI) 5. Národní geoportál (NGP) 6. Služby nad prostorovými daty ve veřejné správě 7. Využívání prostorových informací pro třetí strany 8. Publikování otevřených dat a otevřených služeb 9. Lidské zdroje a vzdělávání 10. Plnění mezinárodních závazků a mezinárodní interoperabilita GIS ve veřejné správě AKČNÍ PLÁN GEOINFOSTRATEGIE Zpracování: 8.10.2014 – 8.7.2015 • zpracování ve stejném režimu jako GeoInfoStrategie • připojilo se MZe • větší důraz na výstup činnosti Pracovních skupin: – pro globální architekturu a technická řešení (PS GATR) – pro Národní sadu prostorových objektů (PS NaSaPO) – pro konkurenceschopnost v oblasti prostorových informací (PSK) – pro standardy a terminologii v oblasti prostorových informací (PS ST) – pro lidské zdroje, vzdělávání, výzkum, vývoj a inovace (PS LZVVVI) – pro legislativu a služby veřejné správy (PS LSVS) GIS ve veřejné správě OBSAH PŘÍLOH AKČNÍHO PLÁNU 1. Popis opatření (k naplnění cílů) – výstup činnosti pracovních skupin – cca 75 opatření 2. Harmonogram realizace – přehled jednotlivých opatření v členění po etapách viz schéma dále 3. Soubor indikátorů – pro měření dosažení cílů či efektů jednotlivých úrovní implementace 4. Popis projektů – resortní projekty s vazbou na GeoInfoStrategii – základ budoucího katalogu projektů – základního nástroje pro koordinaci aktivit v oblasti prostorových informací GIS ve veřejné správě Etapy implementace Analytická – návrhová – realizační - provozní GIS ve veřejné správě ROZPOČET A ZDROJE FINANCOVÁNÍ Náklady • uvedeny u každého opatření • v tuto chvíli vyčíslitelné 1 260 mil. Kč • na opatření z fáze realizační budou upřesněny prostřednictvím studií proveditelností či analýz, které budou zpracovány v analytické etapě. Zdroje financování • Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF) – OPZ, IROP • státní rozpočet (gestor za realizaci opatření) • program veřejných zakázek ve VaVaI pro potřeby státní správy „BETA“ prostřednictvím TAČR. GIS ve veřejné správě Rizika implementace GIS ve veřejné správě GeoInfoStrategie a SRRVS Strategické cíle Strategický rámec rozvoje veřejné správy (SRRVS) 1. Modernizace veřejné správy 2. Revize a optimalizace výkonu veřejné správy v území 3. Zvýšení dostupnosti a transparentnosti veřejné správy prostřednictvím nástrojů eGovernmentu 4. Profesionalizace a rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě GISTR navazuje na strategický cíl č. 3 SRRVS – Při plnění strategického cíle 3 bude postupováno podle Implementačního plánu č. 3 SRRVS – strategického cíle č. 3 SRRVS má být dosaženo naplněním jediného specifického cíle 3.1: Dobudování funkčního rámce eGovernmentu GIS ve veřejné správě Organizační a řídicí struktura implementace GIS ve veřejné správě Stav implementace (11/2015) Národní sada prostorových objektů (NaSaPO) Proč je NaSaPO cíl GeoInfoStrategie?  V současné době neexistuje státem garantovaná sada prostorových dat detailní úrovně podrobnosti (velkého měřítka), která by byla jednotně využívána agendami VS (?).  Národní infrastrukturu prostorových informací (NIPI) nelze budovat bez harmonizovaných datových sad základních prostorových dat.  Je třeba poptávat kompletní řešení pro vymezení referenčních dat a jejich integraci pomocí modelové generalizace.  Spolehlivá data jsou základním předpokladem pro generování kvalitních informací  Nekvalitní informace -> dezinformace  Cíl: Vytvoření Národní sady prostorových objektů (NaSaPO) Prostorový objekt ve smyslu geografický vzhled podle ČSN P ISO/TS 19104:2010 Vlastnosti NaSaPO  Státem stanovená množina prostorových objektů s garancí parametrů kvality (poloha, úroveň detailu, …) na celém státním území,  Legislativně stanoven správce a editor jednotlivých prostorových objektů a popisných údajů odpovědný za jejich vymezení a vedení,  Legislativně vymezené a technologicky definované procesy pořízení, správy, vedení a aktualizace dat  Datové specifikace prostorových objektů NaSaPO v souladu s ISO a metodikou a prováděcími pravidly INSPIRE,  Metadata v souladu s národním metadatovým profilem,  NaSaPO bude vedena v národním referenčním souřadnicovém systému S-JTSK, výškový systém baltský – po vyrovnání Bpv, Vlastnosti NaSaPO  prostorové objekty NaSaPO s nižší úrovní podrobnosti budou vytvářeny na základě datové generalizace  NaSaPO bude závazným podkladem pro informační systémy veřejné správy, pro tvorbu státního mapového díla  prostorové objekty NaSaPO budou zdrojem pro účelové výstupy typu ÚAP, DTM, Registr dopravní infrastruktury, Registr technické infrastruktury (včetně Registru pasivní infrastruktury), …  poskytování do jiných souřadnicových systémů bude zajištěno garantovanými transformačními službami. REGISTR PASIVNÍ INFRASTRUKTURY Budoucí aktivity GI ve VS GIS ve veřejné správě Rámec • SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2014/61/EU ze dne 15. května 2014 o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací – SCR. • Digitální Česko – MPO • Zatímco dokument Digitální Česko vytváří obecný rámec mapující současný stav vysokorychlostního připojení a předkládá návrhy opatření na zajištění dostupnosti vysokorychlostního internetu, SCR již pracuje s konkrétními opatřeními. Soubor pravidel, jak je SCR popisuje, vytváří pro prostředí správy pasivní infrastruktury nové, jednotné informační místo. SCR uvádí komplex opatření k vytvoření minimálního (povinného) rámce. • Vybudování Registru pasivní infrastruktury. GIS ve veřejné správě Registr pasivní infrastruktury Účel • Nástroj sloužící k získání a zaznamenání informací týkajících se sítí • Umožní koordinaci staveb • Snížení nákladů • Zrychlení výstavby • Nutnost vybudovat jednotné informační místo GIS ve veřejné správě SUBJEKTY VLASTNÍCÍ PASIVNÍ INFRASTRUKTURU Není předpis – nutno definovat „provozovatele sítě“. • Zahrnuje : – Komunikační sítě, – Elektrická silová vedení (včetně vedení trakčních, pro veřejné osvětlení, světelné dopravní značky), – Vodovodní sítě a přípojky (mimo pitné vody), – Plynovodní potrubí, – Tepelné sítě (vytápění a rozvod užitkové vody), – Jiná vedení (například produktovody), – Stokové sítě a kanalizační přípojky, – Dopravní sítě. Zakotvení povinnosti předávat data do jednoho centrálního systému (stávající model předávání ÚAP nebo zcela nový model založený na transpozici SCR), s předem jasně definovanými právy a povinnostmi, změnou relevantních právních předpisů nebo vznikem specializovaného zákona. GIS ve veřejné správě RPI – současný stav • ČTÚ zadal vypracování studie proveditelnosti RPI. • Studie proveditelnosti byla vypracována, dokument však nespecifikuje jasné zadání pro budoucího zpracovatele RPI. • Není jednoznačně stanovena strategie pro vývoj RPI (zda má obsahovat veškerá data či zda má sloužit jako rozhraní pro komunikaci s jinými systémy, kde budou data uložena). • Není rozhodnuto, kdo bude správcem a provozovatelem RPI. GIS ve veřejné správě RPI a GISTR GIS ve veřejné správě Zadání cvičení IX. • GeoPortál Karlovarského kraje - popište hlavní typy mapových výstupů, způsoby jejich poskytování, případné aplikace a jejich funkcionalitu, stručné zhodnocení a silné či slabé stránky. Krátce srovnejte s již hodnocenými portály. • 15 – 20 minut + diskuze. • Vedení – Adam Valík, Michal Vank, Petra Zavřelová. Zlínský, Plzeňský , Jihomoravský, Pardubický