VÝZKUMNÝ PROJEKT „Politika státu v oblasti prostorových dat“ pro Ministerstvo vnitra České republiky Manažerské shrnutí (Příloha č.1 – d) Autoři (abecedně): Kateřina Candrová Michal Hala Tomáš Hrabík Datum vydání: 15. 3. 2010 (verze 1.00) 2/16 OBSAH 1 CO JE POLITIKA STÁTU V OBLASTI PROSTOROVÝCH DAT (POSOPI)? .............................................................3 1.1 VIZE POSOPI.....................................................................................................................................................4 1.2 STRATEGICKÉ OSY POSOPI – POHLED ZEVNITŘ .................................................................................................... 7 1.3 STRATEGICKÉ OSY POSOPI – POHLED ZVENČÍ......................................................................................................7 2 NÁVRH CÍLŮ A OPATŘENÍ...........................................................................................................................8 2.1 STRUKTURA CÍLŮ A OPATŘENÍ ................................................................................................................................8 2.2 STRATEGICKÉ CÍLE................................................................................................................................................9 2.3 ORGANIZACE, ŘÍZENÍ A KOORDINACE .......................................................................................................................9 2.4 LEGISLATIVA.....................................................................................................................................................10 2.5 EKONOMIKA.....................................................................................................................................................11 2.6 TECHNOLOGICKÁ ARCHITEKTURA ..........................................................................................................................12 2.7 DATA, METADATA A SLUŽBY ................................................................................................................................13 2.8 LIDSKÉ ZDROJE, ZNALOSTI A VZDĚLÁVÁNÍ................................................................................................................14 2.9 MARKETING A PROPAGACE..................................................................................................................................14 3 ZÁVĚR.....................................................................................................................................................16 3/16 1 Co je Politika státu v oblasti prostorových dat (POSOPI)? Prostorové informace využívá lidská společnost od samého počátku – po dlouhou dobu jen pomocí lidské paměti, později i prostřednictvím papírových map. S rozvojem vědy, informačních a komunikačních technologií, fenoménů osobního počítače a internetu se původní průmyslová společnost změnila ve společnost informační a znalostní. Průnikem digitálních technologií do oblasti prostorových informací dochází ke vzniku a intenzivnímu využívání digitálních map. Dnes už dokonce mluvíme o „Spatial Enabled Society“, tedy o společnosti účelně využívající prostorové informace. Mapy byly od počátků využívány ve veřejném sektoru jako podpora řady vykonávaných činností. Staly se základem moderních katastrů nemovitostí, pomáhaly při plánování investic či obrany státu. Dnes si nelze bez prostorových informací efektivní fungování veřejného sektoru a chod řady agend představit. Za celé období svého působení již nashromáždily organizace veřejné sektoru obrovské množství prostorových informací a průběžně je doplňují a ak- tualizují. Na úrovni státu vždy existovala nějaká politika v oblasti prostorových informací. Ačkoliv nebyla vyjádřena písemně ani přesně formulována, stát více nebo méně účelně a promyšleně vynakládal v této oblasti finanční prostředky, např. na vybudování katastru (původně motivované zlepšením výběru daní) či celkové zmapování území (pro jeho lepší správu). V současné době dochází větší mírou nasazení ICT do agend VS k realizaci řady dalších aktivit, které však nejsou vždy řešeny koncepčně, často postrádají vzájemnou koordinaci a zbytečně prodražují činnost veřejného sektoru. Chybí vzájemná koordinace strategických záměrů resortů, těsnější propojení jednotlivých informačních systémů umožňující sdílení dat, funkčnosti a služeb. Chybí standardní zafixování procesů poskytování a sdílení dat, včetně standardních licenčních smluv. Chybí aspoň minimální zásady pro vytváření jednotných uživatelských i aplikačních rozhraní. Chybí standardy celoživotního vzdělávání v oboru, chybí koordinovaná tvorba metodik a systematický management znalostí v oboru prostorových informací. Chybí obecné standardy kvality dat i informačních služeb. Jednotlivé digitální mapy – mnohdy ani nejde o mapy odpovídající konvencím kartografie, ale o datové náhledy 1 – se liší přesností, podrobností a aktuálností. Jednotlivé úřady provozují vzájemně odlišné portály, s jiným ovládáním, s odlišnou barevností, mapami a značkami. Uživatelé se v těchto mapách, které zpřístupňuje veřejný sektor, orientují jen velmi těžko. Některé údaje v nich si občas vzájemně odporují nebo dokonce někdy uvedeny vůbec nejsou. V současných podmínkách mohou být všechny prostorové informace nashromážděné veřejným sektorem technologicky relativně snadno poskytnuty nejširší veřejnosti, pokud to stát (v cílovém stavu politiky koordinátor) uzná za vhodné. Je však žádoucí, aby jednotlivé úřady, policejní útvary, záchranné složky, organizace pečující o dopravní infrastrukturu (silnice i železnice), školy, nemocnice, organizace zaměřené na vědu a výzkum si prostorové informace mezi sebou relativně snadno v reálném čase vyměňovaly a sdílely. Vyřešení všech uvedených problémů posune veřejné služby, které využívají prostorové informace jako klíčový vstup, na vyšší úroveň. Centrálně koordinovaný systém pořizování, poskytování a sdílení dat, který současně ponechá dostatečnou volnost a akceschopnost pro jednání jednotlivých organizačních složek veřejného sektoru, přinese všem účastníkům synergické efekty a celá oblast prostorových informací se ve veřejném sektoru posune na kvalita- 1 Prof. Voženílek definuje datový náhled jako „individuální uživatelský ‚pohled do databáze‘ založený na jednoduchých geovizualizačních technikách GIS produktu s odhlédnutím od přísných kartografických pravidel. Datové náhledy jsou pouze pracovním materiálem a nesmějí se vydávat za analogové výstupy v publikacích, posterech, prezentacích, webových stránkách ad.” (časopis Vesmír 88/2009). 4/16 tivně vyšší úroveň. Rovněž dojde k nárůstu úspor, protože informace bude možné mnohem snáze opakovaně vzájemně (minimálně uvnitř veřejného sektoru) zpřístupňovat, poskytovat a sdílet. V současných složitých ekonomických podmínkách je důležité koncentrovat finanční zdroje a hospodařit s prostorovou informací maximálně účelně a efektivně. Vyšší obecná dostupnost prostorových informací a jejich transparentní poskytování a sdílení přinese kvalitnější veřejné služby při snížení nákladů a zvýšení efektivnosti. Řešení kritických incidentů se zrychlí - vozy záchranné služby, hasičů a policistů se rychleji dostanou na místo zásahu. Politici a úředníci budou rychleji zvládat krizové situace, včetně preventivních opatření. Lepší strategická rozhodnutí umožní lépe prostorově rozmisťovat místa poskytování veřejných služeb – například nemocnice či školy. Uvedené příklady jsou ilustrativní a zdaleka nevyčerpávají veškeré přínosy koordinované politiky státu v oblasti prostorových informací. Zpřístupnění prostorových informací (veřejného sektoru) také pozitivně ovlivní konkurenceschopnost firem a trh práce – zejména díky snižování nákladů a tvorbě nových pracovních míst, zejména díky nově vyvolaným příležitostem na trhu prostorových informací. Z pohledu občana dojde k nárůstu kvality a dostupnosti veřejných služeb, zlepšení informovanosti či zvýšení bezpečnosti (díky preventivním opatřením týkajících se modelovaných krizových událostí). Aby bylo tohoto žádoucího stavu dosaženo, je nutná existence jasně deklarované a jednotné politiky státu v oblasti prostorových informací, jejíž návrh bude zveřejněn a otevřen odborné diskusi. POSOPI by měla mít podobu vládou schváleného strategického dokumentu, který bude obsahovat konkrétní opatření, která budou mít dopad na subjekty veřejné správy, případně soukromého sektoru. V rámci navržené politiky by měly být nejprve sjednoceny existující dílčí strategie a koncepce a zejména koordinovány národní potřeby s evropskými záměry a iniciativami (tj. s opatřeními, které se týkají celé Evropské Unie). Na úrovni veřejné správy České republiky je nutné zvýšit dovednost politiků a pracovníků veřejného sektoru tak, aby mohli lépe využít veškerý potenciál a možnosti, které digitální zpracování prostorových dat umožňuje. Jako východisko pro oblast digitálních prostorových dat je možné využít již osvědčené metodiky (zejména evropské) a vypracovat nové. Rovněž by měly být postupně nastaveny podmínky zpřístupnění prostorových dat. Do roku 2013 by měly být co nejúčelněji využity všechny dostupné finanční zdroje z evropských fondů. Všechno toto úsilí však musí být centrálně koordinováno, při respektování principu subsidiarity. Rovněž je nutné přizpůsobit zákony digitálnímu věku – v některých případech pouhou novelizací, pro určité oblasti je žádoucí samostatný právní předpis. V oblasti financí je nutné začít měřit, kolik peněz Česká republika do oblasti prostorových informací investuje a co tyto investice přináší, jak se zlepšuje díky lepším prostorovým informacím kvalita veřejných služeb, jak se snižují náklady veřejného sektoru při produkci těchto služeb. A v konečném důsledku je třeba alespoň přibližně změřit, jak lepší mapy zpřístupněné úřady veřejnosti prostřednictvím internetu zvyšují výkonnost ekonomiky, participaci občanů na věcech veřejných a kvalitu života vůbec. 1.1 Vize POSOPI Stejně jako jakákoli jiná politika nebo strategický dokument, má i Politika státu v oblasti prostorových informací svou vizi. Protože se poskytování a sdílení dat z informačních systémů veřejného sektoru projeví jak uvnitř něj, tak přes jeho hranice, je globální vize upřesněna pro vnitřní i vnější prostředí. Spojnicí obou prostředí jsou efektivnější a kvalitnější veřejné služby a úspora veřejných prostředků spojená s jejich efektivnějším a účelnějším vynakládáním. 5/16 Globální vize „Rok 2020: Česká republika je znalostní společností účelně využívající prostorové infor- mace.“ Zaměření mimo VS „Prostorové informace a související nástroje jsou využívány ve všech oblastech života společnosti a podporují konkurenceschopnost, sociální soudržnost i trvale udržitelný rozvoj.“ 2 Zaměření dovnitř VS „Veřejný sektor díky dostupnosti prostorových informací a služeb efektivně poskytuje moderní a kvalitní veřejné služby.“ 3 Spojnicí obou prostředí jsou efektivnější a kvalitnější veřejné služby a úspora veřejných prostředků spojená s jejich efektivnějším a účelnějším vynakládáním. Veřejný sektor • NIPI Veřejné subjekty Národnígeoportál Obyvatelé Firmy Příroda a krajina Krizové řízení Vnější cíle: 1. Hospodářskýrozvoj a konkurenceschopnost 2. Sociálnísoudržnosta stabilita 3. Udržitelný rozvoj 4. Bezpečnost Vyššíkvalitaživota společnosti. VÍCE KVALITNĚJŠÍCH A HOSPODÁRNĚJŠÍCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB + ÚSPORY VEŘEJNÝCH PROSTŘEDKŮ Vnitřní cíle: 1. Účelnost 2. Hospodárnost 3. Efektivnost 4. Kvalita …veřejnýchslužeb. Obrázek 1-1: Schematické zobrazení vize Politika státu v oblasti prostorových dat vychází z globální vize, která je rozvinuta do 4 základních prioritních (strategických) os. Ty jsou dále rozpracovány do specifických cílů, jejichž naplnění bude zajištěno příslušnými opatřeními. Na jejich základě rovněž vzniknou základní dokumenty pro realizační fázi strategie (politiky). Jednotlivé cíle si tedy kladou za cíl naplňovat strategické směry a na nejvyšší úrovni rovněž základní vizi. 2 V souladu s i2010 – evropská informační společnost pro růst a zaměstnanost. 3 V souladu se Strategií Efektivní veřejná a přátelské veřejné služby - Smart Administration. 6/16 Existují takové podmínky, aby prostorové informace a související nástroje umožnily kvalitnější poskytování veřejných služeb, byly využívány ve všech oblastech života společnosti a byly podporou konkurenceschopnosti, sociální soudržnosti i trvale udržitelného rozvoje. Omezování plýtvání a podpora účelného a efektivního hospodaření s prostorovou informací. Omezování a odstraňování bariér bránících sdílení dat a jejich dostupnosti v oblasti právních předpisů a procesních postupů. Budování technologické infrastruktury založené na standardních řešeních a podporující bezplatné sdílení (v rámci veřejného sektoru) obsahu provázaných informačních systémů. Vzdělávání a prohlubování znalostí pracovníků veřejné správy v oblasti prostorových dat, pochopení jejich významu, potenciálu a využití v rámci strategie Efektivní veřejné a přátelských veřejných služeb. Stanovení legislativních podmínek sdílení a poskytování prostorových informací a služeb uvnitř VS Spolupráce veřejné správy s partnery Standardizace páteřní architektury NIPI Strategické řízení Politiky státu v oblasti prostorových dat Měření nákladů na tvorbu a aktualizaci prostorových dat ve veřejné správě Zajistit dostupnost prostorových datových sad a služeb Vzdělávání vedoucích pracovníků, politické reprezentace Stabilizace a rozvoj lidských zdrojů v oboru Propagace Politiky státu v oblasti prostorových dat – významu, důvodů existence, atd. VIZE NAVRHOVANÁ OPATŘENÍ STRATEGICKÉ CÍLE (PRIORITY) Obrázek 1-2: Globální vize - strategické osy - cíle Samotná politika státu v oblasti prostorových dat by měla představovat kontinuální proces a to v následující logice: na základě identifikace základních problémových oblastí sektoru a jejich analýzy jsou stanoveny prioritní odpovídající specifické cíle. V závislosti na jejich formulaci jsou vydefinována navrhovaná opatření, která určují potřebné vstupy (finanční i nefinanční) pro realizaci jednotlivých opatření (vymezují jejich rámec). V průběhu fáze implementace se naplňují jednotlivá opatření a to buď v co nejkratším časovém horizontu (opatření, která vyžadují minimum vstupů) či v delším časovém úseku (opatření náročná na vstupy – př. legislativní změny, vysoká pracnost, apod.). V rámci realizace navrhovaných opatření se postupně plní tzv. indikátory realizace, tedy vznikají výstupy (nejčastěji ve formě strategických dokumentů), které v rámci implementace opatření vznikly. V průběhu celého cyklu se vyhodnocují změny chování systému a na jejich základě se identifikují a aktualizují cíle politiky. Rovněž probíhá odpovídající informační kampaň, vztahující se k POSOPI a realizovaným změnám. Schematicky jsou jednotlivé fáze cyklu zobrazeny na následujícím obrázku. Stanovení cílů politiky Návrh opatření, odhad nákladových a personálních nároků Realizace okamžitých opatření (minimum vstupů) Vynaložení nákladů na realizaci složitých opatření Vliv opatření (výsledků) na cíle Kontrola Marketing, propagace Obrázek 1-3: Cyklus POSOPI 7/16 1.2 STRATEGICKÉ OSY POSOPI – pohled zevnitř Prostorové informace jsou vstupem do řady veřejných služeb. Pokud jsou k dispozici v odpovídající kvalitě a včas, zvyšují kvalitu veřejných služeb. Navržená opatření se soustředí na všechny kritické prvky využitelnosti prostorových informací. Stručně je lze popsat takto: • Budou zajištěny technické předpoklady dostupnosti informací a odstraňovány bariéry jejich sdílení: o bude dobudována technologické infrastruktury založené na standardních řešeních; o jednotlivé informační systémy budou provázány do jednoho celku; o jednotlivé systémy budou informačně otevřené vůči okolí (pokud je to možné). • Budou odstraněny byrokratické bariéry bránící sdílení dat pomocí: o změn právních předpisů až dosud komplikujících sdílení dat; o změn špatně nastavených procedur a procesů bránících sdílení dat. • Pomocí vzdělávání a propagace se zvýší schopnost úředníků i politiků využívat možnosti moderních technologií a postupů práce cestou: o pořádání seminářů, konferencí a setkání; o vytváření a zveřejňování metodik; o sdílení znalostí a nejlepších zkušeností; o přípravy a zveřejňování metodik a osvědčených pracovních postupů. • Dojde k realizaci konkrétních projektů zaměřených na využití nejnovějších technologií a způsobů práce. • Budou zmapovány a zajištěny finanční zdroje a politická podpora procesu navržených opatření a změn. 1.3 STRATEGICKÉ OSY POSOPI – pohled zvenčí Kromě lepší veřejných služeb, založených na moderní infrastruktuře prostorových informací, budou veřejnosti zpřístupněny samotné prostorové informace a související informační služby. Jejich dostupnost zlepší rozhodovací možnosti firem, zlepší povědomí veřejnosti o stavu měst a obcí, kde žijí, o stavu životního prostředí, o fungování veřejné infrastruktury i o realizace politik rozvoje a územního plánování. Celkově se zvýší informovanost občanů, obyvatel, neziskových organizací i podnikatelských subjektů o veřejných politikách a díky lepším informacím se zvýší jejich participace na veřejném životě. Tím bude posílena veřejná kontrola. Z pohledu Evropy se zařadíme mezi informačně nejvyspělejší státy a dostaneme naši politiku v oblasti prostorových informací na požadovanou evropskou úroveň a do souladu s evropskou informační politikou. 8/16 2 Návrh cílů a opatření Na základě analytických prací, které v sobě zahrnuly rozbor dostupných dokumentů (zejména legislativy, koncepcí, standardů), obsahu webových stránek, dalších materiálů veřejného sektoru a odborné literatury a rozsáhlého dotazníkového a místního šetření, byly zjištěny problémové oblasti, které byly při formulaci politiky státu v oblasti prostorových informací zohledněny a navržen způsob jejich řešení. V následujících podkapitolách jsou formulována nápravná opatření, včetně definice konkrétních aktivit, které je nutné v rámci realizace POSOPI učinit, aby došlo k odstranění problémových oblastí a při tom byla plně respektována vize a základní strategické osy (které jsou zformulovány výše). 2.1 Struktura cílů a opatření Návrh cílů a jednotlivých opatření je členěn do bloků, které sice vždy tvoří ucelený rámec, nicméně spolu úzce souvisí. Na následujícím obrázku je přehled základních oblastí, ke kterým se navrhovaná opatření vztahují, předpokládané výstupy (ve formě dokumentů) a základní cíle. Zpřehledněníprávní úpravy řešené oblasti prostorových dat Strategie Legislativa Ekonomika Technologická architektura Dataa služby Lidské zdroje, znalosti a vzdělávání Strategické řízení POSOPI Národnístrategie Politikastátu v oblasti prostorovýchinformací(POSOPI) Organizace, řízení a koordinace Měřenínákladů na tvorbu a aktualizaci prostorových dat ve veřejné správě Efektivita při pořizování (nákupu) prostorových dat Zajištění adekvátních zdrojů na realizaci POSOPI a návazně irealizaci NIPI Standardizace architektury Vytvořenípáteřní architektury NIPI Dostupné prostorové datové sady a služby Stabilizace a rozvoj lidských zdrojů v oboru Zaváděnířízení znalostí Podporainovací v oboru Podporavyužití stávajících nástrojů analýzy a zpracování prostorových dat obecný právnípředpis pro oblast prostorových dat Návrh organizační struktury programu Stanovení základních požadavků na architektu Doporučeníformou seznamu standardů Spolupráce VS s partnery Stanovení legislativních podmínek sdílení a poskytování prostorových informacía služeb uvnitř VS Referenční datové sady Marketing a propagace Propagace a informování odborné i laické veřejnostio významu a důležitosti POSOPI na konferencích Systematická marketingová aktivita formou článků, pravidelných publikací Propagace POSOPI uvnitř veřejného sektoru,informování o významu a důležitosti POSOPI, aktuálních krocích arealizovaných opatření Obrázek 2-1: Jednotlivé řešené oblasti včetně navržených opatření 9/16 2.2 Strategické cíle Cíl S1 Existence politiky státu v oblasti prostorových informací Vytvoření a schválení strategického dokumentu Politika státu v oblasti prostorových informací (dále jen Politika)4 je základem pro stanovení jasných a deklarovaných podmínek pro realizaci rozvoje tury pro prostorová data v ČR. Tento cíl je základní podmínkou realizovatelnosti dalších návrhů (opat- ření). č. Opatření Garant S1.1 Stanovení garanta a právního rámce POSOPI Vláda ČR Výstup: samostatný právní předpis. S1.2 Vytvoření Politiky jako základního strategického rámce realizace národní infrastruktury pro prostorové informace. Ministerstvo vnitra Výstup: dokument Politika státu v oblasti prostorových informací (součástí je Akční plán). S1.3 Schválení Politiky státu v oblasti prostorových informací. Vláda ČR Výstup: usnesení vlády ČR. 2.3 Organizace, řízení a koordinace Cíl O1 Strategické řízení politiky státu v oblasti prostorových informací Strategické řízení je nástrojem pro realizaci politiky státu v oblasti prostorových informací. Řízení se odehrává v určitém cyklu 5 : • formulace východisek (základních premis) • provedení situačních analýz (SWOT, PESTLE) • formulování (určení) strategie • realizace strategie • kontrola strategie č. Opatření Garant O1.1 Vytvoření programu řízení politiky státu v oblasti prostorových informací 6 Výstup: dokument Program řízení POSOPI Ministerstvo vnitra O1.2 Ustanovení organizační struktury Programu realizace politiky státu v oblasti prostorových informací Vláda ČR Výstup: schválená organizační struktura programu včetně nominací. 4 V souladu s dokumentem „Národní geoinformační infrastruktura České republiky, Program rozvoje v letech 2001 – 2005“, NEMOFORUM a s dokumentem „Studie porovnání dostupných geoinformačních strategií jednotlivých států světa z hlediska možností využití pro Českou republiku“ (pracovní verze), prof. Konečný. 5 Veber, J. a kol. 2003. Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2003. 700 s. ISBN 80-7261-029- 5. 6 Řízeno na základě metodiky PrinceEgon. 10/16 Cíl O2 Spolupráce veřejné správy s partnery Spolupráce veřejné správy s dalšími partnery je jediným možným řešením určitých problémů v oblasti vyváření národní infrastruktury prostorových informací ČR. Spolupráce je zásadní především ve sdílení datových sad a služeb, které přesahují rámec VS. Komerční subjekty jsou v mnoha případech garanty datových sad, které subjekty VS využívají při výkonu agend VS, a naopak. Profesní sdružení hrají významnou roli při formulování politiky v oblasti prostorových informací. Vysoké školy zase plní klíčovou roli při budování (geo)informační společnosti. č. Opatření Garant O2.1 Navržení udržitelného modelu spolupráce mezi subjekty VS a partnery Ministerstvo vnitra Výstup: Návrh modelu spolupráce O2.2 Spolupráce na výzkumu Ministerstvo vnitra Výstup: odborná pracovní skupina 2.4 Legislativa Cíl L1 Zpřehlednění právní úpravy řešené oblasti prostorových dat Vytvoření obecného právního předpisu pro předmětnou oblast a upřesnění podmínek řízení a fungování POSOPI č. Opatření Garant L1.1 Vytvoření obecného právního předpisu pro oblast prostorových dat Ministerstvo vnitra Výstup: obecný právní předpis pro oblast prostorových dat. Cíl L2 Stanovení legislativních podmínek sdílení a poskytování prostorových informací a služeb uvnitř VS Cíl je zaměřen na vytvoření potřebného legislativního prostředí pro realizaci sdílení a poskytování prostorových informací a služeb s nimi spojených. Je podkladem a východiskem pro cíle zaměřené na technologie, data a služby. č. Opatření Garant L2.1 Implementace principů směrnice INSPIRE do národního prostředí 7 Výstup: plán implementace směrnice INSPIRE. Ministerstvo životního prostředí L2.2 Standardizace smluv s poskytovateli prostorových dat a služeb Ministerstvo vnitra Výstup: standardizované smlouvy viz výzkumný projekt Licenční politika státu při poskytování a sdílení dat z informačních systémů. 7 Jedná se o probíhající proces garantovaný Ministerstvem životního prostředí. 11/16 2.5 Ekonomika Zamýšleným výsledkem ekonomických opatření je dosažení hospodárného a efektivního vynakládání finančních prostředků v oblasti prostorových dat v celé české veřejné správě a následně v celém českém veřejném sektoru. Cíl E1 Měření nákladů na tvorbu a aktualizaci prostorových dat ve veřejné správě č. Opatření Garant E1.1 Vytvoření Metodiky vymezení, evidence a oceňování datových celků a datových sad8 Ministerstvo vnitra Výstup: Metodika. E1.2 Implementace Metodiky vymezení, evidence a oceňování datových celků a datových sad Ministerstvo vnitra Výstup: Schválena a je závazná metodika, včetně modelu oceňování. E1.3 Revize Metodiky vymezení, evidence a oceňování datových celků a datových sad Ministerstvo vnitra Výstup: aktualizovaná verze Metodiky. Cíl E2 Efektivita při pořizování (nákupu) prostorových dat č. Opatření Garant E2.1 Vytvoření metodiky řízení životního cyklu dat – formulování a prosazení principů informačního managementu v oblasti prostorových dat Ministerstvo vnitra Výstup: Metodika. E2.2 Prosazení centralizace nákupu datových sad národního významu od privátních subjektů Ministerstvo vnitra Výstup: funkční model zakotvený v usnesení vlády. E2.3 Prosazení koordinace tvorby datových sad národního významu uvnitř veřejného sektoru Ministerstvo vnitra Výstup: funkční model zakotvený v usnesení vlády. Cíl E3 Zajištění adekvátních zdrojů na realizaci Politiky státu v oblasti prostorových informací č. Opatření Garant E3.1 Zajištění alokace financí v rámci rozpočtu ve střednědobém výhledu Výstup: začlenění do střednědobého rozpočtového výhledu. Ministerstvo vnitra 8 Podmínky dostupnosti a využitelnosti geodat pořízených a spravovaných orgány a úřady veřejné správy ČR, ČAGI, 2004. 12/16 E3.2 Analyzovat a navrhnout možnosti využití finanční podpory z dotačních titulů EU – do roku 2013 a po roce 2013 Ministerstvo pro místní rozvoj Výstup: Finanční plán. E3.3 Vytvoření a prosazení finančně dlouhodobě udržitelného modelu pořizování datových sad národního významu Ministerstvo vnitra Výstup: usnesení vlády obsahující udržitelný model financování (nepodkročitelné minimum pro financování služeb/infrastruktury a datových sad národního významu). Základní strategická pravidla pro metodiky hospodaření s prostorovými daty a řízení jejich životního cyklu jsou: • Jednou pořizovat a hradit každou datovou sadu národního významu. • Minimalizovat/optimalizovat transakční náklady pro každou datovou sadu národního významu (zejména na správu datové sady a podporu a koordinaci jejího zpřístupňovaní a využívání). • Maximalizovat přínosy každé datové sady národního významu. • Podporovat užívání formou metodik pro každou datovou sadu národního významu. • Opakovaně využívat každou datovou sadu národního významu. Od uvedených pravidel nelze ustoupit, pokud má být dosaženo efektivního a účelného hospodaření v oblasti prostorových dat ve veřejném sektoru České republiky. 2.6 Technologická architektura Cíl A1 Standardizace architektury Standardizace je procesem, při kterém dochází k výběru (stanovení etalonu) a sjednocování předem stanovených postupů, procesů, vstupů, ale také výstupů (ve formě prostorových informací a služeb). č. Opatření Garant A1.1 Stanovení minimálních požadavků na architekturu dílčího prvku NIPI (pro ÚSS, kraje, ORP) 9 Ministerstvo vnitra Výstup: stanovení základních požadavků na architekturu. A1.2 Prosazení využívání standardů či minimálních požadavků Ministerstvo vnitra Výstup: doporučení formou seznamu standardů. 9 Postaveno na standardech OGC, INSPIRE. Opatření podpořeno výzvami z IOP, 2.1. 13/16 Cíl A2 Vytvoření páteřní architektury NIPI Páteř architektury NIPI je tvořena adekvátními prostředími na úrovních centrálních orgánů (zejména MV, MŽP, ČÚZK) a krajů. Dalším stupněm jsou ORP, které však nedisponují všemi potřebnými kompetencemi (znalosti, kapacity, finanční prostředky). č. Opatření Garant A2.1 Vybudování Národního geoportálu Ministerstvo vnitra Výstup: Národní geoportál. A2.2 Vybudování Národního geoportálu INSPIRE Ministerstvo životního prostředí Výstup: Národní geoportál INSPIRE. A2.3 Začlenění Geoportálů krajů kraje Výstup: upravené geoportály pro sdílení prostorových informací a služeb. A2.4 Začlenění resortních geoportálů (ČÚZK, ČSÚ, …) do NIPI příslušný resort Výstup: upravené geoportály pro sdílení prostorových informací a služeb. 2.7 Data, metadata a služby Cíl D1 Dostupné prostorové datové sady a služby Dostupnost prostorových informací je zásadní pro efektivitu procesů spojených s výkonem agend VS a zásadně ovlivňuje množství vynakládaných finančních a lidských zdrojů souvisejících s jejich pořízením příp. aktualizací. č. Opatření Garant D1.1 Vytvořit prostředí pro sdílení informací o prostorových datových sadách a službách Ministerstvo vnitra Výstup: není samostatný, je součástí jiných opatření. D1.2 Zajistit dostupnost referenčních datových sad a služeb souvisejících s jejich poskytováním Ministerstvo vnitra Výstup: základní referenční datové sady. D1.3 Zajistit dostupnost tematických datových sad a služeb souvisejících s jejich poskytováním příslušný resort Výstup: tematické datové sady 14/16 2.8 Lidské zdroje, znalosti a vzdělávání Cíl LZ1 Stabilizace a rozvoj lidských zdrojů v oboru č. Opatření Garant LZ1.1 Stabilizace odborných kapacit pro oblast prostorových dat Ministerstvo vnitra Výstup: motivační program. LZ1.2 Rozvoj lidských zdrojů v oblasti prostorových dat Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy Výstup: vzdělávací programy. Cíl LZ2 Zavádění řízení znalostí č. Opatření Garant LZ2.1 Znalostní portál a sociální síť formou web 2.0 aplikace Ministerstvo vnitra Výstup: znalostní portál. Cíl LZ3 Podpora inovací v oboru č. Opatření Garant LZ3.1 Podpora přenosu výsledků výzkumu a vývoje v oboru do praxe Výstup: metodiky, školení, marketing. Ministerstvo vnitra Cíl LZ4 Odstranění propasti mezi potenciálem technologií a schopnostmi uživatelů ho využít č. Opatření Garant LZ4.1 Podpora využití stávajících nástrojů analýzy a zpracování prostorových dat Výstup: metodiky, znalostní báze. Ministerstvo vnitra 2.9 Marketing a propagace Cíl M1 Propagace POSOPI uvnitř veřejného sektoru č. Opatření Garant M1.1 Propagace významu a důležitosti POSOPI uvnitř veřejného sektoru Ministerstvo vnitra Výstup: sada seminářů, plán realizace POSOPI. 15/16 Cíl M2 Propagace a informování odborné i laické veřejnosti č. Opatření Garant M2.1 Propagace a informování odborné i laické veřejnosti o významu a obsahu POSOPI Ministerstvo vnitra Výstup: sada prezentací, interaktivní dokumenty, webové stránky. Cíl M3 Systematická marketingová aktivita č. Opatření Garant M3.1 Systematická marketingová aktivita formou článků, pravidelných publikací Ministerstvo vnitra Výstup: marketingové prospekty a podklady. 16/16 3 Závěr Jednotlivé oblasti a odpovídající opatření jsou podrobně rozepsány v dokumentu Politika státu v oblasti prostorových dat (hlavní dokument) a to ve formě podrobného popisu předpokládaných aktivit a vzájemné návaznosti. Finanční a kapacitní nároky (odhad potřebných vstupů) na jejich realizaci, předpokládané výstupy (tedy indikátory) včetně navrženého akčního plánu, jsou součástí příloh hlavního dokumentu a to příloh: Příloha 5 (List Předpoklady – vstupy, List Indikátory – výstupy), Příloha 6 (Akční plán realizace). V součtu představují navržená opatření dle odhadu následující náročnost: 0 50 000 100 000 2010 2011 2012 2013 2014 2015 43 500 51 500 30 900 17 500 11 500 11 500 Nákup služeb [tis. Kč] Časové období Náklady na nákup služeb Obrázek 3-1: Celková náročnost opatření na finanční prostředky v rámci jednotlivých let realizace POSOPI 0 50 000 100 000 2010 2011 2012 2013 2014 2015 43 500 51 500 30 900 17 500 11 500 11 500 Nákup služeb [tis. Kč] Časové období Náklady na nákup služeb Obrázek 3-2: Celková náročnost opatření na navýšení pracnosti v rámci jednotlivých let realizace POSOPI