Aktuální stav projektu Digitální mapa veřejné správy a dalších aktivit Ministerstva vnitra v oblasti prostorových informacía dalších aktivit Ministerstva vnitra v oblasti prostorových informací Praha, 24. října 2012 Sekce veřejné správy a eGovernmentu Obsah - Úvod - Klíčové aktivity MV v oblasti prostorových informací - Z čeho vycházíme - Projekt Digitální mapa veřejné správy • Základní informace o projektu 2 • Aktuální stav projektu • Specifické otázky projektu Digitální technická mapa • Legislativa na podporu vedení technických map • Dotazníkové šetření „ortofoto“ - Informace o projektech souvisejících s projektem Digitální mapa veřejné správy - Výzkumný projekt MV v oblasti bezpečnosti státu - Rozvoj národní infrastruktury pro prostorové informace - Závěr Klíčové aktivity MV v oblasti prostorových informací V rámci své úlohy v oblasti ICT ve veřejné správě − strategie a legislativa – eGovernment, − koordinace a metodické řízení výstavby a rozvoje ISVS, − monitoring rozvoje ISVS a realizace zpětné vazby na legislativní akty− monitoring rozvoje ISVS a realizace zpětné vazby na legislativní akty a metodiky, − realizace zásadních strategických projektů eGovernment, − zprostředkující subjekt pro vymezené oblasti intervence operačních programů strukturálních fondů EU, plní MV konkrétní klíčové úkoly v oblasti prostorových informací − koordinuje mezirezortní eGovernment projekt Digitální mapa veřejné správy, − je spolugestorem výzkumného projektu „Geoinformatika jako nástroj pro podporu integrované činnosti bezpečnostních a záchranných složek státu“, − dlouhodobě usiluje o koordinovaný strategický a koncepční rozvoj národní infrastruktury pro prostorové informace. 3 Z čeho vycházíme − Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky − Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy − Národní geoinformační infrastruktura ČR – Program rozvoje v letech 2001 - 2005, Nemoforum, 2000 − Směrnice PSI , o opakovaném použití informací veřejného sektoru, 2003 Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacímZákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím − Směrnice INSPIRE, o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v ES, 2007 Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění zákona č. 380/2009 Sb. − Efektivní veřejná správa a přátelské služby (Smart Administration), 2007 − Strategie rozvoje služeb pro informační společnost, 2008 − Zákon č. 300/2008 Sb., tzv. zákon o eGovernment − Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech − Strategie Evropa 2020, 2010 − Národní program reforem ČR, 2011 − Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020 4 Projekt Digitální mapa veřejné správy − strategický cíl projektu – vybudovat jednotný aktualizovaný (referenční) digitální mapový podklad za celé území ČR pro potřeby agend a informačních systémů veřejné správy (RÚIAN) v souladu s principy INSPIRE aktualizován subjekty veřejné správy distribuován prostřednictvím kraji budovaných regionálních technologických center k využití pro všechny oprávněné subjekty veřejné správy, podnikatelské subjekty a občany prostřednictvím síťových služeb i jednorázových dávkových přenosů hlavní zdroj jednotných a aktuálních informací pro složky Integrovaného záchranného systému ČR - digitální mapu veřejné správy (DMVS) 5 Digitální mapa veřejné správy − je budována jako základní lokalizační mapa pro všechny agendy a informační systémy veřejné správy („referenční“ mapa pro potřeby eGovernment) − je zmíněna v zákoně č. 111/2009 Sb., o základních registrech, § 36o základních registrech, § 36 „územní prvky z registru územní identifikace jsou zobrazovány nad mapami státního mapového díla nebo nad digitální mapou veřejné správy, která je tvořena propojením • katastrální mapy • ortofotomapy, popřípadě též • technické mapy obce nebo města, pokud je vedena“ − je jedním z výstupů projektu Digitální mapa veřejné správy 6 Projekt Digitální mapa veřejné správy − stěžejní eGovernment projekt v oblasti prostorových informací, řešený ve spolupráci centrálních a samosprávných orgánů (krajů) na základě „Memoranda o spolupráci při přípravě, řešení, testování a realizaci projektu Digitální mapa veřejné správy“, které bylo podepsáno MV, ČÚZK, AK ČR, SMO ČR, MMR, MŽP a Mze v listopadu 2008ČÚZK, AK ČR, SMO ČR, MMR, MŽP a Mze v listopadu 2008 pod koordinací MV (projektové týmy pracují od dubna 2009) za aktivního přispění správců technické infrastruktury hlavního města Prahy profesních sdružení akademické sféry v rámci finanční podpory EU (IOP, prioritní osa 2 - Zavádění ICT v územní veřejné správě, OP LZZ, prioritní osa 4 - Veřejná správa a veřejné služby) − základní informace a dokumenty projektu na www.dmvs.gov.cz , podrobné informace viz Veřejná správa č. 21 ze dne 19.11.2011 7 Vybudování DMVS – základem DMVS budou již existující data digitální a digitalizované katastrální mapy ČÚZK a digitální účelové katastrální mapy (ÚKM), které byly vytvořeny v rámci činnosti samosprávy, digitální ortofoto ZÚ za celé území ČR (velikost pixelu 0,25 m, polohová chyba pod 30 cm, hloubka barevnosti 8 bitů + IČ pásmo), digitální technické mapy (DTM), již vytvořené v rámci činnosti samosprávy nebodigitální technické mapy (DTM), již vytvořené v rámci činnosti samosprávy nebo správců sítí. − v rámci projektu DMVS mají kraje možnost vytvořit ÚKM na tom území kraje, kde je katastrální mapa vedena na plastové fólii, a nastavit systém její aktualizace (typizovaný projekt ÚKM), vybudovat systémy tvorby, aktualizace a sdílení DTM (vytvoření podmínek pro zajištění efektivní správy DTM) na území kraje (typizovaný projekt DTM), vytvořit nástroje pro ukládání a správu údajů o území (územně analytické podklady) v digitální podobě včetně prostředí pro jejich publikaci (typizovaný projekt ÚAP). 8 Typizovaný projekt Účelová katastrální mapa − cílem je vytvořit a aktualizovat digitální vektorové mapové dílo s obsahem katastrální mapy, pokrývající území kraje, na kterém je katastrální mapa vedena na plastové fólii − maximální alokace finančních prostředků – 10 mil. Kč − dohoda s ČÚZK, že po spuštění RUIAN− dohoda s ČÚZK, že po spuštění RUIAN data vzniklá v rámci projektů realizovaných kraji převezme a bude je po provedené kontrole garantovat zajistí jejich centrální aktualizaci prohlásí je za orientační mapu parcel (akceptovatelný referenční podklad pro oblast územního plánování) − Poznámka: ÚKM je souhrnný název pro digitální bezešvou podobu vektorového obrazu katastrální mapy, který zahrnuje všechna katastrální území v územním obvodu příslušného kraje mimo území s digitální katastrální mapou (DKM) a katastrální mapou digitalizovanou (KMD a KM-D) 9 Typizovaný projekt Digitální technická mapa − cílem projektu je nastavení principů (systému) tvorby, aktualizace a sdílení DTM - vytvoření podmínek pro zajištění efektivní správy DTM (nejedná se o plošné vytvoření DTM !!!) − realizace na bázi partnerství mezi státní správou, územní samosprávou a správci inženýrských sítía správci inženýrských sítí − maximální alokace finančních prostředků – 30 mil. Kč − v pracovním týmu pro projekt DTM nutnost řešit provozní model a způsob jeho financování standard formátu výměny dat DTM zajištění aktuálních údajů (udržitelnost projektu po dobu 5 let) 10 Typizovaný projekt Nástroje pro tvorbu a údržbu územně analytických podkladů − projekt ÚAP je třeba chápat jako nadstavbový projekt nad DMVS − cílem projektu ÚAP je vytvoření nástrojů pro ukládání a správu údajů o území, včetně správy metadat zpřístupnění výstupů ÚAP – vytvoření prostředí pro publikaci výstupůzpřístupnění výstupů ÚAP – vytvoření prostředí pro publikaci výstupů ÚAP − maximální alokace finančních prostředků – 10 mil. Kč − projekt ÚAP představuje podporu efektivní správy databází informací o území podporu výměny a předávání informací mezi poskytovateli a pořizovateli ÚAP zajištění řízeného přístupu k datům ÚAP nástroje pro správu pasportů údajů o území a metadat 11 Financování DMVS - výzva č. 08 k předkládání žádostí o finanční podporu v rámci Integrovaného operačního programu (IOP) NA ROZVOJ SLUŽEB EGOVERNMENTU V KRAJÍCH - části výzvy Elektronická spisová služba Digitální mapa veřejné správy – typizované projektyDigitální mapa veřejné správy – typizované projekty Účelová katastrální mapa (ÚKM) ? Digitální technická mapa (DTM) Nástroje pro tvorbu a údržbu územně analytických podkladů (ÚAP) Digitalizace a ukládání dat Vnitřní integrace úřadu a integrace s ISVS Datové sklady, manažerské informační systémy a nástroje Business Intelligence Zřízení technologického centra na úrovni kraje - vyhlášena 29. ledna 2010, uzavřena 30. listopadu 2010 - v průběhu roku 2011 probíhal proces hodnocení a schvalování podaných žádostí - celkem kraje v rámci výzvy č. 08 IOP podaly 28 žádostí, všechny byly schváleny 12 Aktuální stav projektu DMVS - žádosti o realizaci projektů DMVS podaly: ÚKM a ÚAP: všechny kraje mimo Pardubický DTM: kraje Plzeňský, Karlovarský a Liberecký (původně o realizaci uvažovalo 6 krajů) Stav realizace za kraje souhrnně k 09/12 Projekt ÚKM Projekt DTM Projekt ÚAP nerealizuje se 1 10 1 příprava VZ - - 2 VZ 3 1 4 realizace 7 2 5 dokončeno 2 (Zlínský, Plzeňský) - 1 (Vysočina) 13 Specifické otázky projektu DTM − předpokládá spolupráci veřejné (kraj, obce) a komerční sféry (správci technické infrastruktury) − problémové okruhy provozní model DTM o byla vedena složitá intenzivní jednání o obsahu Smlouvy o spolupráci mezi kraji a zástupci správců technické infrastruktury (smlouva je v současné době již podepsána)době již podepsána) o diskutuje se vlastní provoz – vzniká metodika vedení digitální technické mapy kraje standard dat DTM o je připraveno zadání zpracování základní datové specifikace a s ní souvisejícího formátu výměny dat pro elektronickou podobu základního obsahu technické mapy obce aktualizace elektronické podoby obsahu DTM o v českém právním řádu neexistuje podpora procesu správy technické mapy, předávání dat ze stavební činnosti není vymahatelné o související právní předpisy neumožňují vydat obecně závaznou vyhlášku nebo nařízení obce o vedení technické mapy o v rámci činnosti pracovního týmu pro projekt DTM byl připraven a v rámci mezirezortního připomínkového řízení k novele stavebního zákona uplatněn návrh potřebných legislativních změn 14 Legislativní změny na podporu vedení technických map - byly vypracovány ve spolupráci MV, MMR, ČÚZK a KGK, předloženy v rámci novelizace stavebního zákona a 14 souvisejících zákonů - bylo navrženo a následně akceptováno doplnit § 121 odst. 1 stavebního zákona povinnost stavebníkovi ohlásit a doložit změny týkající se obsahu technické mapy obce, pokud ji obec vede do § 20 zeměměřického zákona zmocnění pro obce a hlavní město Prahu 15 do § 20 zeměměřického zákona zmocnění pro obce a hlavní město Prahu stanovit obecně závaznou vyhláškou obsah technické mapy nad rámec základního obsahu technické mapy obce a pravidla správy technické mapy obce - zákon č. 350/2012 Sb. ze dne 19. září 2012, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony, byl podepsán prezidentem republiky dne 1.října 2012 (účinnost od 1. ledna 2013) - schválení navržených změn představuje podporu nejen pro DTM kraje v rámci projektu DMVS, ale i obcím, které již dnes technickou mapu obce vedou - v rámci činnosti pracovního týmu pro digitální technickou mapu vzniká jako metodický materiál vzorová vyhláška „o vedení technické mapy obce“ Dotazníkové šetření uživatelských požadavků pro využívání ortofotomap ve veřejné správě − v rámci činnosti pracovního týmu pro DTM, elektronicky, ukončeno k 31.7.2012 − cíl dotazníkového šetření zajistit základní přehled o využívání ortofotomap ve veřejné správě získat informace, které budou představovat důležitou zpětnou vazbu pro tvorbu ortofotomapy ČR v následujících obdobích 16 tvorbu ortofotomapy ČR v následujících obdobích − respondenti ústřední orgány státní správy krajské úřady všechny obce ČR − bylo zjišťováno např. význam ortofot pro činnost dostačující perioda aktualizace priorita parametrů ortofot typ v současnosti používaných ortofot výše finančních prostředků vynaložených na ortofota v posledních 3 letech − vyhodnocení probíhá v těchto dnech (cca 670 odpovědí) Projekt „Informační systém digitální mapy veřejné správy“ (IS DMVS) − hlavní cíl projektu - zpřístupnit data digitální mapy veřejné správy agendám a informačním systémům VS − snaha vytvořit prostředí (IS DMVS), ve kterém bude možno na základě dostupných datových sad a poskytovaných služeb ze strany subjektů veřejné správy a partnerů (typicky správců inženýrských sítí) 17 správy a partnerů (typicky správců inženýrských sítí) generovat mapové podklady pro rozhodování v agendách VS poskytovat generované podklady ve formě tzv. georeportů prostřednictvím Czech POINT nebo datových schránek např. vyjádření správců sítí o existenci sítí na pozemku − IS DMVS je navržen jako otevřený, jako modelovací nástroj na bázi webových služeb (standardy OGC) − realizace IS DMVS by umožnila v rámci agend VS zefektivnění sběru podkladů rozhodovacích procesů − stav projektu: připravena projektová dokumentace, realizace v tuto chvíli odložena Projekt EDU DMVS - projekt KOMPLEXNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ A ODBORNÉ PŘÍPRAVY BUDOUCÍCH UŽIVATELŮ DIGITÁLNÍ MAPY VEŘEJNÉ SPRÁVY (EDU DMVS) - navazuje na projekt DMVS, připraven k realizaci z OP LZZ - cílem projektu je vybudovat dostatečně pružný vzdělávací- cílem projektu je vybudovat dostatečně pružný vzdělávací systém, který zabezpečí komplexní, ale diferencovanou přípravu uživatelů DMVS z oblasti veřejné správy, podpoří implementaci projektu IS DMVS podpoří vytváření a kultivaci prostředí užívání prostorových dat − v rámci projektu DMVS tak vznikne trvalý, udržitelný systém metodického, lektorského a technické řešení komplexního vzdělávání − stav projektu: je připravena projektová dokumentace, čeká se na vypsání vhodné výzvy 18 Výzkumný projekt „Geoinformatika jako nástroj pro podporu integrované činnosti bezpečnostních a záchranných složek státu“ − společný návrh MV, odboru projektů eGovernment, a PP ČR výzkumné potřeby z oblasti bezpečnostního výzkumu programu „Bezpečnostní výzkum pro potřeby státu v letech 2010-2015“ − cíle projektu vypracování návrhu jednotné geoinformační platformy určené provypracování návrhu jednotné geoinformační platformy určené pro všechny prvky bezpečnostních a záchranných složek státu, včetně definování technických a technologických standardů vytvoření aplikačního modulu, obsahujícího nástroje na podporu rozhodování při řešení krizových situací pilotní ověření výstupů výzkumného projektu při konkrétních činnostech útvarů a složek PČR, především v oblasti účinného a rychlého sdílení analytických podkladů na národní i mezinárodní úrovni − projekt byl schválen k realizaci − veřejná zakázka, vyhlášená v dubnu 2012, prozatím není uzavřena 19 Rozvoj infrastruktury pro prostorové informace v ČR - MV dlouhodobě usiluje o koordinaci doposud roztříštěného rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace (NIPI) - INSPIRE jako inspirace a základ politiky státu v oblasti prostorových informací - zdroje a východiska Národní geoinformační infrastruktura ČR – Program rozvoje v letech 2001 - 2005, Nemoforum, 2000 studie zadané MVstudie zadané MV o Vize rozvoje geoinformační strategie v ČR, prof. Milan Konečný, CSc., 2008 o Studie porovnání dostupných geoinformačních strategií jednotlivých států světa z hlediska možností využití pro ČR, prof. Milan Konečný, CSc., 2009 Výzkumné projekty MV, 2010 o Politika státu v oblasti prostorových dat o Licenční politika státu při poskytování a sdílení dat z informačních systémů − aktuálně – záměr vypracování Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v ČR do roku 2020 v koordinaci MV, v těsné spolupráci s klíčovými subjekty VS v oblasti prostorových informací (ČÚZK, MŽP, MMR, MO a MD) s cílem dosáhnout synergického efektu 20 Závěr Veřejný Národnígeoportál Firmy Vnějšícíle: 1. Hospodářskýrozvoj a konkurenceschopnost 2. Sociálnísoudržnosta stabilita VÍCE KVALITNĚJŠÍCH A HOSPODÁRNĚJŠÍCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB + ÚSPORY VEŘEJNÝCH PROSTŘEDKŮ Vnitřní cíle: 1. Účelnost 2. Hospodárnost 3. Efektivnost 4. Kvalita …veřejnýchslužeb. Koordinace rozvoje národní infrastruktury pro prostorové informace na základě principů INSPIRE přispěje k vytvoření podmínek pro − efektivnost a úsporu nákladů veřejné správy a − zlepšení služeb veřejnosti. 21 Veřejný sektor • NIPI Veřejné subjekty Národnígeoportál Obyvatelé Příroda a krajina Krizové řízení stabilita 3. Udržitelnýrozvoj 4. Bezpečnost Vyššíkvalitaživota společnosti.