1 UŽIVATELÉ MAP NA WEBU Proč se zajímat o uživatele map na Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie • potřebujeme znát, kdo je uživatelem • uživatel je hlavní součást návrhu aplikace • úspěšnost mapových aplikací je důsledkem pokroku práce s uživateli, ne pokroku technologií • v 2. pol. 90. let byl „typický“ uživatel webových map znám: relativně mladý (15-40), většinou muž, z EU/USA/Japonska/Austrálie, vysoce vzdělaný, se zájmem o vědu/technologie a/nebo počítače • dnes je skupina uživatelů map na Webu značně heterogenní • většina současných uživatelů by si nikdy nekoupila GIS software • mapy potřebují jen jako nástroj obsahující (určitou) GIS funkcionalitu Počet uživatelů Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie Region světa 2000 2012 % populace (2012) Nárůst 2000- 2012 Afrika 4 514 400 167 336 000 15,6 3607% Asie 114 304 000 1 076 682 000 27,5 842% Evropa 105 096 093 518 513 000 63,2 393% Střední Východ 3 284 800 90 000 000 40,2 2640% Severní Amerika 108 096 800 273 785 000 78,6 153% Latinská Amerika 18 068 919 254 915 000 42,9 1310% Austrálie a Oceánie 7 620 480 24 288 000 67,6 219% CELKEM 360 985 492 2 405 519 000 34,3 566% ČR 824 000 6 290 000 59,8 763% Podíl uživatelů Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie http://cdn3.vox-cdn.com/assets/4463779/nRzfTEu.gif Jazyky užívané na Webu Laboratoř geoinformatiky a kartografie Ekonomické aspekty uživatele Laboratoř geoinformatiky a kartografie • šetření University of Texas’ Center for research in Electronic Commerce (2005) • 12 000 000 pracovních příležitostí na Webu • obrat 2 160 mld. € (pro srovnání HDP USA v r. 2005 276 mld. €) • neexistují obdobná čísla pro mapové aplikace • původně bylo www jen reklamou pro tištěné mapy • později výrazný posun - komerční tvorba webových map • ekonomické aspekty webové kartografie - zdarma či za poplatek - soukromí a bezpečnost - autorská práva 2 Limity poskytování web. map uživatelům Laboratoř geoinformatiky a kartografie • spojené s prostředím www - nalezení webových map - mobilita s mapou - velikost zobrazení - nečitelnost bez počítače, PDA, mobilu - přenosová rychlost • znalost technologie, ale nedostatečné kartografické znalosti • chybějící zpětná kontrola (nevíme, jak se mapa zobrazí na koncovém zařízení) • naopak za výhody se považují především dostupnost a aktuálnost Jak se uživatel dívá při vyhledávání • při testech snímán pohyb očí uživatele • 100% uživatelů vidí první 3 odkazy • 85% viditelnost pro 4. odkaz • 60% viditelnost pro 5. odkaz • 30% lidí klikne pouze na první pozici • silně záleží na jazyce vyhledávání Při nenalezení výsledku: • 50% zkusí jiný vyhledávač Laboratoř geoinformatiky a kartografie Jak se uživatel dívá na stránku Laboratoř geoinformatiky a kartografie • při testech snímán pohyb očí uživatele • tvar písmene F • první vrchol v záhlaví (většinou zvýrazněném) • druhý vrchol v těle stránky • mezera mezi nimi = uživatel předpokládá úvod do problematiky; přeskakuje jej Návštěvnost českých webů Průměrné unikátní návštěvy měsíčně v roce 2012 • seznam.cz 5,6 mil. • idnes.cz 3,9 mil. • novinky.cz 3,8 mil. • centrum.cz 3,0 mil. • super.cz 2,9 mil. • stream.cz 2,6 mil. • mapy.cz 2,5 mil. • firmy.cz 2,3 mil. Laboratoř geoinformatiky a kartografie Měsíčně hledá v ČR slovo mapy více než 4,2 mil. unikátních uživatelů Pro srozumitelnou webovou mapu • zjednodušte webovou prezentaci na to, co chcete skutečně sdělit • snažte se, aby uživatelé mohli pracovat rychleji • snažte se, aby uživatelé mohli dělat méně chyb • držte se osvědčených kartografických pravidel Laboratoř geoinformatiky a kartografie VYUŽITÍ MAP NA WEBU 3 Aspekty při využití map na Webu • i webová mapa – její obsah a náplň – jsou podřízeny účelu • webové mapy slouží také aktuálně vybranému účelu uživatele • uživatel často nehledá mapu • hledá odpověď na otázky typu „Kde najdu pizza restauraci?“ • kromě textové odpovědi se může dostat i odpověď ve formě mapy • mapa zároveň může sloužit jako prostředek pro vyhledávání • prostředí internetu je grafické, tzn. i kartografické, nicméně stále dosti primitivní • ovládání webových map je přitom mnohdy složité • A. Pucher (TU Wien) uvádí, že až 50% uživatelů zavírá mapu do 2 s. • důvodem je přílišná komplikovanost Laboratoř geoinformatiky a kartografie Co webové mapy nabízí • to, co zde bylo už s příchodem GIS - vyhledat místa na mapě - posunout / zmenšit / zvětšit mapu - vybrat si mapové vrstvy - odkazy a multimédia • a nové výhody - přístupnost - aktuálnost - volnost Laboratoř geoinformatiky a kartografie Způsoby využití webových map Laboratoř geoinformatiky a kartografie Způsoby využití webových map 1 Casweb of MIDAS http://www.census.ac.uk/casweb/ 2 CIESIN Demographic Data Viewer http://www.plue.sedac.ciesin.org/plue/ddviewer 3 Exploriting Leicester Census Data with Descartes http://lenny.mcc.ac.uk/kindsdb6/ http://www.kandinsky.mcc.ac.uk/VisGat/Descartes/testDestcartes.asp 4 Limited interaktivity http://www.lonelyplanet.com.au/dest/dest.htm 5 Make your own map http://www.aquarius.geomar.de/omc/mape_map.html 6 Lycos World Atlas http://versaware.atlaszone.lycos.com/ 7 Clicable mapsDutch High-Speed Line Project http://www.britannica.com/bcom/eb/article/single_image/0,5716,367+bin%5Fid,00.html 8 Dutch High-Speed Line Project http://www.hslzuid.nl/hsl/uk/intro-uk.html 9 PCL Map Collection http://www.lib.utexas.edu/Libs/PCL/Map_collection 10 Death from cholera in London, 19th July to 2nd October 1866 http://www.geog.qmw.ac.uk/gbhgis/gisruk98/index.html#cholera Laboratoř geoinformatiky a kartografie Komerční využití map • velmi silná konkurence – rychlá ztráta potenciálního zákazníka • rychlé a snadné nalezení toho, co klient očekává • způsoby komerčního využití map: • přímý prodej produktů - současná platba a získání produktů; vhodné mít katalog - příkladem je Obchodní modul ČÚZK • poplatek za stránku - funguje jen u služeb, kde se opakovaně vrací klienti - poplatek za nějakou dobu (obvykle měsíc) - vhodně lze využít i na WPS • Laboratoř geoinformatiky a kartografie Laboratoř geoinformatiky a kartografie E-shop / výdejní modul 4 Komerční využití map • nepřímý prodej - webová mapa není objektem koupě - slouží jako nástroj pro nakupujícího - objektem je cokoli s prostorovým aspektem: nemovitosti, ubytování, restaurace - na tomto principu pracují u nás např. mapy.cz, sreality.cz, … • základním principem prodeje na Webu je zdarma ukázat klientovi, co vše může získat a download (tisk, lepší kvalitu,…) pak zpoplatnit • získáme tak relativně širokou platformu neplatících zákazníků • určité % z nich ale chce lepší produkt/službu → platící zákazníci Laboratoř geoinformatiky a kartografie Nepřímý prodej webových map Laboratoř geoinformatiky a kartografie Laboratoř geoinformatiky a kartografie klient poskytovatel getCapabilities Seznam všech dostupných dat a služeb getPrice Vypočítá cenu dle zadaných kritérií orderProduct Objedná produkt getPriceModel Zobrazí obchodní podmínky a ceník Schéma OGC obchodních služeb