DORMANCE, NAVIGACE, MIGRACE 2016 Barbora Loskotová Populační ekologie živočichů Dormance  = stav, kdy organismus setrvává v inaktivním stavu s pozastaveným vývojem, čímž přečkává nepříznivé podmínky  rozptyl v čase (oproti rozptylu v prostoru)  vyšší odolnost k nepříznivým vnějším faktorům (např. extrémní teploty, sucho, nedostatek světla)  schopnost uchovávat energii http://pwcs.bennett.schoolfusion.us/modules/cms/pages.phtml?sessionid=ac4d...&pageid=87963&sessionid=ac4d...& printable=TRUE&sessionid=df063b8d68e144d5e6cfe3424eca1044&portrait_or_landscape=landscape http://www.123rf.com/photo_15329059_stop-time.html Typy dormance  prediktivní – zahájena před příchodem zhoršených podmínek (sezónní adaptace)  konsekvenciální = sekundární dormance – nastává až po příchodu nepříznivých podmínek https://www.roanokechowan.edu/events-calendar-2 https://cz.pinterest.com/pin/376472850078129677/ Prediktivní dormance  diapauza  bezobratlí  vývojově naprogramovaná fáze, v níž dochází k pozastavení vývoje (arrested development)  spouštěna specifickými podněty (např. zkracující se fotoperioda)  stádium vnímavé k tomuto podnětu nemusí být totožné se stádiem v diapauze  diapauzní stádium – kterékoliv vývojové stádium  vajíčko (saranče), kukla (motýli), imago (střevlíčci)  obligatorní diapauza – monovoltinní druhy (bourovec trnkový)  fakultativní diapauza – druhy s více generacemi (Drosophila); pouze poslední generace vstupuje do diapauzy  může trvat i několik let – žábronožky http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id101716/?tax onid=51092 http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id66099/?taxonid=32621 http://www.biolib.cz/cz/taxonimage/id 101950/?taxonid=120660 https://projects.ncsu.edu/cals/course/ent425/l ibrary/tutorials/ecology/survival.html Konsekvenciální dormance  formy adaptivní hypotermie  kviescence - v chladném prostředí dochází k reverzibilnímu potlačení metabolických funkcí  zimní reprodukční kviescence – přerušení rozmnožování  hibernace – hlubší teplotní kviescence (minima klesají i pod 0°C)  u savců projev heterotermie – střídání eutermní a hypotermní fáze (sysel obecný) – „zimní spánek“  Torpor – deprese v míře metabolismu -> až 30násobné snížení energetických výdajů -> pokles tělesné teploty  estivace – adaptivní hypotermie v důsledku snížení dostupnosti potravy (zejména v teplých oblastech v období sucha)  „letní spánek“ (bahníci)  reaktivace po odeznění nepříznivých podmínek  dormantní cysty parazitů http://elovilag.turaoldal.hu/allatok/allat.php?faj=kozonseges_urge http://www.tropical-fish-keeping.com/wp- content/uploads/2015/10/Queensland-lungfish-Neoceratodus-forsteri.jpg Migrace I  = pravidelné pohyby mezi geografickými územími, během kterých nedochází k normálnímu užívání stanoviště  ve specifickém ročním období  zpravidla neoddělitelná součást celého reprodukčního cyklu http://img.blesk.cz/static/old_abc/tistene_ABC/2007/24/kone2.jpg https://www.reference.com/world-view/intervening-obstacles-migration-d2dce6df039b59e4 Migrace II  migrace s více návraty  denní a přílivové pohyby – opakované pohyby tam a zpět  kraby sledující příliv a odliv, vertikální migrace planktonu  sezónní roční pohyby mezi stanovišti  migrace obojživelníků mezi akvatickými a terestrickými biotopy, velcí býložravci v létě v horách a v zimě v údolí  migrace na velkou vzdálenost  odlet evropských a asijských ptáků do zimovišť v Africe, pohyb kytovců od polárních moří k tropickým vodám a zpět  migrace s jedním návratem  návrat do místa rodiště za účelem rozmnožování (losos, úhoř)  jednocestné migrace  Vrací se až jedinci z další generace (saranče pustinné, někteří motýli) http://www.nature.com/ngeo/journal/v6/n7/fig_tab/ngeo1872_F1.html http://www.yourlocalguardian.co.uk/yoursay/schools/9621990.Toad_Migration/ http://relax.lidovky.cz/zeptali-jsme-se-vedcu-jak-lososi-poznaji-kam-maji-migrovat-pnk- /veda.aspx?c=A160516_161758_ln_veda_ape Migrace zvířat I  Terestričtí bezobratlí  schopnost letu v souvislosti s proměnlivostí prostředí  migrace motýlů (babočka admirál, monarcha stěhovavý)  sarančata (saranče pustinná, stěhovavá)  fázový polyfenismus: změna fenotypu ze solitérní na gregarickou fázi  Ryby  anadromní – mořské druhy do sladkých vod (losos, pstruh)  katadromní – sladkovodní druhy do oceánů (úhoř)  oceanodromní – migrace v rámci oceánů (tresky, tuňáci, sardinky)  potamodromní – migrace v rámci sladkovodních řek (severoameričtí okouni)  Obojživelníci a plazi  filopatrie – věrnost rodnému území (karety, kožatky)  navigace – geomagnetické podněty https://commons.wikimedia.org/wiki/Danaus_plexippus#/media/File:Danaus_plexi ppus_MHNT_dos.jpg https://en.wikipedia.org/wiki/Desert_locust#/media/File:Dese rtLocust.jpeg http://blog.wwf.ca/blog/2014/07/22/turtle-tuesdays-14-fun-facts-turtles-july-water-month/ http://www.motyli.net/nymphalidae.php?lepidoptera=vanessa-atalanta Migrace zvířat II  Ptáci  tažní (stěhovaví), přelétaví (nomádičtí) a stálí  tažní ptáci mají schopnost pravé navigace, mladí vektorové navigace  1.) přilétají na jaře, v Evropě hnízdí a na podzim letí do jižních zimovišť (vlaštovky, špačci)  2.) přilétají do Evropy na podzim, tráví zde zimu a na jaře odlétají na sever (havran, brkoslav)  3.) pouze protahují – na jaře na sever, na podzim na jih (jespáci, kulíci)  Savci  migrují vzduchem (kaloni), vodou (kytovci) i po souši (stáda antilop, zeber, sloni) http://www.tyden.cz/rubriky/veda-a-technika/veda/vedle-proc-kaloni-svym-sonarem-nemiri-presne-na- cil_158464.html http://planetsanimal.webnode.cz/infoska-o-zviratech-/sloni/http://ournatura.blog.cz/0709/vybijeni-malych-kytovcu http://g.cz/roztomili-bezbranni-opereni-5-pripadu-ptaci-krutosti http://www.priroda.cz/lexikon.php?detail=853 http://www.photoextract.com/cs/clanky/nejlepsi- atlasovky-zari-1141.html Navigace  souvisí s migrací na velkou vzdálenost a orientací v prostoru  orientace – schopnost určit správný směr na základě vnějších podnětů (fototaxe, kompasová orientace)  = správné zaměření své pozice a proces nalezení cesty ke specifickému vzdálenému cíli  využívá různé podněty http://lerablog.org/technology/best-free-navigation-apps-for-android/ Navigace - podněty  1. Vizuální podněty  selesciální orientace  nebeská tělesa (kompas), poloha zapadajícího slunce (ptáci migrující v noci), vnímání polarizovaného světla (včely)  stellární orientace – podle polohy hvězd vzhledem k Polárce (někteří ptáci)  lunární orientace – dle Měsíce (obojživelníci)  integrace dráhy (dead reckoning)  postupné propojení jednotlivých drah a směrů a zároveň udržení si hrubé představy o výsledné poloze a směru k výchozímu bodu trasy (hlodavci, mravenci)  pilotáž (piloting)  navigace podle známých krajinných prvků – orientačních bodů (landmarks)  ptáci, hmyz http://infinitespider.com/birds-prepare-migrate/ http://recyclingtheworld.us/wordpress/wp- content/uploads/2010/12/902.jpg Navigace - podněty  2. Fyzikální podněty  kompasová orientace – geofyzikální orientace s využitím vnímání magnetického pole Země (ptáci, kytovci, lososi, langusty, želvy)  dlouhé vzdálenosti  3. Chemické podněty  vnímání čichových a chuťových vjemů k nalezení cíle  majáková navigace (beaconing) – postup podél gradientu podnětu směrem ke zdroji  gradientová mapová navigace – znalost mapy podnětů v daném území https://www.novinky.cz/zahranicni/svet/225786-u-noveho-zelandu-uhynula-stovka- kytovcu.html http://rescuerangers.wikia.com/wiki/Monterey_%22Monty%22_Jack Pravá navigace  = schopnost orientovat se v neznámém prostředí a dosáhnout správný cíl (tažní ptáci, holubi)  vektorová navigace – geneticky podmíněné programy o směru a vzdálenosti (mladí tažní ptáci) http://factfile.org/10-facts-about-carrier-pigeons Případová studie  Je slizounek skvrnitý (Lipophyrus pholis) schopen pravé navigace?  tj. využití „mapy a kompasu“ namísto pilotáže  Experiment  31 dospělců, odebráni v Sao Pedro a převezeni do 10km vzdáleného Cabo Raso  každý jedinec testován zvlášť po dobu 6 min  přístroj umístěn v terénu, ale nebylo z něj vidět orientační body  zaznamenáno místo doplutí ke stěně  Výsledek  většina dospělců směřuje správným směrem k domovu  nejeví známky náhodné orientace http://www.discoverlife.org/mp/20p?see= I_MWS101409&res=640 Děkuji za pozornost