TEXTIL Lucie Jindřichová TEXTIL  Je to složitá organická látka, používaná především k výrobě užitkového zboží jako jsou především výrobky oděvního průmyslu a další, př. v umělecké činnosti (výroba plátna a jiných tkanin jako podložka pod malbu)  Obsah složení textilií je odlišný podle druhu vlákna všechny však obsahují tuky a vosky. Výskyt celulosy není u všech tkanin např. přírodní hedvábí obsahuje fibroin, sericin, živ. bílkoviny, tuky, vosky a pigmenty ne však celulosu. TEXTIL  Rozlišujeme pojmy: Textilní příze – délková textilie z jednoho nebo více vláken Textilní vlákno – určitý útvar charakterizovaný rozličnými vlastnostmi (1) Tkaniny (různého typu)(2) – textilní plocha složená spojením dvou vzájemně proti sobě jdoucích soustav nití(3) Snímek z průzkumu pomocí SEM HISTORIE: HISTORIE TEXTILU:  Datace využívání textilu člověkm by se dalo datovat do doby paleolitu ( 34 000 př.n.l), poté se dále vyvíjel.  Využití textilu je různorodé, využívá se téměř v každém odvětví pracovní činnosti člověka TEXTIL JAKO PODLOŽKA POD MALBU:  Tzv. plátno se jako podložka pod malbu v historii používalo už ve starověkém Egyptě (1.-3.století n.l)(1)  Další použití plátna pod malbu můžeme datovat ve větší míře do středověku (12.-14.století)(2)  Největší rozmach použití plátna pod malbu přišlo, ale s nástupem vývoje olejomalby (16. století až do dnes)(3) TEXTIL JAKO PODLOŽKA POD MALBU(DĚLENÍ PODLE PŮVODU) PLÁTNO Lýková vlákna stonku rostin Rostlinná přediva Živočišná vlákna Syntetická vlákna osemení Motýlí housenky Srtst zvířat Umělé hedvábí Vlákna umělopryskyřičná dvouděložní jednoděložní (len(1), konopí, juta) (esparto,maniola, kokosová vlákna) (bavlna) (hedvábí) (vlna) Chem.změněná celulosa tvrzená bílkovina polyvinylová polyamidova polyethylenová polyakrylnitrilová polymethanová (viskosové, acetátové, nitrocelulosové hedvábí) (lanital) (vinyon, igelit, saran) (silon, perlon, nylon) PLÁTNO  Chemické složení: celulosa, tuky, vosky, pektiny a legnin.  Jedná se o nejrozšířenější textilní materiál ve výtvarném umění. DALŠÍ DĚLENÍ PODLE TYPU VAZBY: A) vazba plátnová – nejpevnější a nehustší, díky pravidelnému střídání a vzájemnému dotýkání vazných bodu v ní B) vazba keprová – útek nepodbíhá jen jednu nit jako u plátnové vazby, ale někdy až sedm nití najednou; řady vazných bodů směřují šikmo buď doleva nebo doprava C) vazba atlasová – zde se vazné body vzájemně nedotýkají, proto jsou tkaniny s touto vazbou řídké čímž nejsou pevné A) B) C) CHEMICKÉ ÚPRAVY  Běžné úpravy – účelem těchto úprav je zlepšení vzhledu a dodat materiálu uspokojivou vnější formu a líbivost pro zvýšení prodeje  Zvláštní úpravy – mají účel dodat textilním materiálům nové, výhodné vlastnosti např: 1. Úprava ke zvýšení životnosti 2. Nemačkavá a nežehlivá úprava 3. Nesráživá a nebotnavá úprava 4. Vodu odrážející úprava 5. Nehořlavá úprava 6. Úprava proti hnití, plesnivění a larvám hmyzu BĚLÍCÍ PROSTŘEDKY  Dnes se v konzervátorské a restaurátorské praxi široce používají hlavně anorganické látky obsahující chlor(1)  To jsou především: samotný chlor, oxid chromičitý (2), chlorová voda a chlorové vápno(3)  Vhodnější jsou při bělení chloraminy(4). Jako účinné jsou označovány 5-7% roztoky chloraminu: Chloramin T (CH3C6H4SO2NCl)Na . 3H2O(5) Chloramin B (C6H5SO2NCl)Na . 3H2O(6) technické chloraminy – bílé či lehce nažloutlé prášky, lehce páchnoucí po chloru, dobře rozpustné v H2O(7); nerozpustné v chloroformu, benzenu a etherech.(8) BĚLÍCÍ PROSTŘEDKY  Roztoky chloraminů odstraňují i barevné skvrny, které mizí za 5-10 minut.  V praxi se také kromě už zmíněných používá bělení H2O2 toto činidlo však může poškodit celulózová vlákna(1)  Barevné skvrny lze odstranit 3% amoniakálním roztokem H2O2, směsí stejných objemů 6% roztoku H2O2 s ethanolem a dalšími směsmi na bázi jiných peroxidů (sodného, barnatého)  Lze použít i KMnO4. To se provádí tak, že se tkaniny smáčejí v 1% roztoku KMnO4 okyseleném 0,5% kyselinou orthofosforečnou. Po vybělení se na ošetřené místo působí Na2S2O3. Vzniklé skvrny MnO2 v důsledku redukce manganistanu se odstraňují roztoky kys. Citronové či š´tavelové. Dochází k mininálnímu poškození vláken(2). ZKOUŠKY SLOŽENÍ TEXTILNÍCH MATERIÁLŮ:  Existuje mnoho způsobů jak se dá zjistit materiálové složení a typ vazby např.: 1) OM(1) - zjišťuje druh vazby a typ použitého vlákna 2) Zkouška hořlavosti – zjistí je-li materiál organický nebo syntetický(2) 3) SEM a EDX(3) – zjištění typu vlákna (4) a druh použitého materiálu na základě prvkové analýzy  Zkoušky je nezbytné provádět před každým konzervátorským či restaurátorským úkonem! K získání dostatku informací slouží průzkum předmětu. POŠKOZOVÁNÍ TKANIN  Tento materiál se poškodí poměrně snadno (působením slunečního světla a dalších klimatických vlivů, mechanické a chemické poškození, biologické napadení,…)  Barviva – mohou zpomalovat nebo naopak urychlovat proces destrukce OMÝVACÍ A PRACÍ PROSTŘEDKY PRO KONZERVOVÁNÍ A RESTAUROVÁNÍ TKANIN  Je možné materiál čistit lokálně či celkově a to vodnými nebo bezvodnými pracími prostředky, podle faktoru ovlivňující látku jako jsou např. dekorativní prvky na textilii (nitě, zdobení perličkami a jiné ozdobné prvky), obrázky barevné skvrny,.. ČIŠTĚNÍ VODNÝMI PRACÍMI PROSTŘEDKY  Je důležité použít měkkou vodu(1) jako prací a čistící prostředky jsou vhodná neutrální prací či dětské mýdlo, příp. neionogenní aktivní látky  Provedení: ʘ 3g mýdla na 1 l H2O  po úplném rozpuštění se ʘ „našlehá“ do bohaté pěny(2)  Pevné tkanin se do ʘ ponoří a ponechají se v něm(3) zatímco vetché tkaniny se rozprostřou na sklo, obtažené gázou a tato podložka se ponoří do nádob s ʘ(4)  Očištěná tkanina se vymáchá teplou a poté studenou H2O(5) ČIŠTĚNÍ VODNÝMI PRACÍMI PROSTŘEDKY  Tradičně se pro sbírkové předměty z textilu používají neutrální nebo málo alkalická mýdla(1) (dětské m.)  Další možné praní je syntetickými pracími prostředky(2): anioaktivní povrchově aktivní látky (PAL) => sulfonované tuky a oleje, alkylsírany, alkylsulfonáty, alkylarylsulfonáty aj.  Komerčně: alkylarylfulfonát Sulfonol NP – 1, Sulfonol NP - 3  Tento způsob je možný u: 1. Běžně znečištěných tkanin 2. Látek s dochovanou dostatečnou pevností vláken 3. Nebarvených tkanin nebo takových, které mají ve vodě stabilní, neblednoucí obarvení 4. Oděvů a tkanin zhotovených z jednoho materiálu PROSTŘEDKY PRO SUCHÉ ČIŠTĚNÍ TKANIN  Tento způsob se využívá v případě vetchých a archeologických tkanin  Používají se rozpouštěcí směsi na bázi nasycených halogenovaných uhlovodíků(1)  Pro celkové čištění se využívá lakového benzínu nebo benzínu(2)  perchlorethylen má řadu předností, hl. není hořlavý, netvoří hořlavé směsi se vzduchem, nepoškozuje kovové niti, nesmývá barvy z látek a úplně se odpařuje i při pokojové T  Některé nečistoty lze odstranit ethanolem, někdy s přípravkem terpentýnové silice PROSTŘEDKY PRO SUCHÉ ČIŠTĚNÍ TKANIN  Způsob odstraňování skvrn je závislý na nečistotě tvořící skvrnu. Nečistoty na předmětech z textilu jsou z různorodých látek, lze je v podstatě rozdělit na: 1. Tukové nečistoty a v tucích rozpustná barviva 2. Látky bílkovinné povahy 3. Tkaniny a jiná rostlinná barviva 4. Soli a oxidy kovů(1)  Celkové bezvodé čištění může být zesíleno přidáním speciálních přísad tzv. zesilovače do rozpouštědel.  Zesilovače obvykle složená z 3-5 složek(2) př. alkylarylsulfonáty, estery sulfonovaných mastných kyselin, sírany mastných alkoholů; mastné alkoholy. PROSTŘEDKY PRO ČIŠTĚNÍ KOVOVÉHO ŠITÍ  Nejbezpečnější metodou je očištění vodnými roztoky různých komplexotvorných činidel: Trilon B ve spojením s neinogenními či kationoaktivními tenzidy.  Čištění ztmavlého stříbrného šití je vhodné provést roztokem thiosíranu sodného či thiomočoviny.  Skvrny od rzi se odstraňují ʘ směsi HF a kys. Šťavelové, poté se neutralizují zbytky kyselin.  Trilon B – umožňuje odtranit téměř všechny oxo-solné nečistoty!  Nelze-li očištění provést vodným ʘ, odstraňují se skvrny alkoholickými nebo směsnými alkoholicko-esterovými(1) ʘ ethylendiamidu(1-2%) (2). PROSTŘEDKY PRO PODLEPOVÁNÍ A LEPENÍ TKANIN  V restaurátorské praxi je hlavním pravidlem zachovat autenticitu předmětu, z toho důvodu je snaha nejprve za pomoci rozboru použitých materiálů určit jaké materiály byly použity a následné zásahy konané na daném předmětu přizpůsobit tomuto zjištění. V konzervátorské praxi je hlavním úkolem zachovat autenticitu předmětu a zároveň zajistit jeho stabilizaci do budoucna.  Materiály používané k těmto účelům: SEVS(1) , GPA(2), Paraloid B-72(3), PVAc(4), ʘ PMMA(5) PROSTŘEDKY PRO OCHRANU PŘED BIOLOGICKÝMI ŠKŮDCI  V muzejní praxi se používají nízko nebo vysokomolekulární aminy, př. katamin AB, katapin či polyguanidin(1) dále mají svůj význam i přírodní odpuzující látky jako je kafr a naftalen, eukalyptový, vavřínový a levandulový olej(2). ZDROJE Literatura:  FELIX, Václav, CHEMICKÁ TECHNOLOGIE TEXTILNÍ Kniha VII, Státní nakladatelství technické literatury, Praha, 1961, str.12.  SLÁNSKÝ, Bohuslav, TECHNIKA MALBY díl I., Paseka, Praha a Litomyšl, 2003, str. 217-221.  NIKITIN, M. K., CHEMIE V KONZERVÁTORSKÉ A RESTAURÁTORSKÉ PRAXI, Masarykova univerzita, Brno, 2003, str.176 - 189. Weby:  http://physics.muni.cz/~dorian/Soucek_Elektronova_mikroskopie.pdf ze dne 17.11.2016  http://atlastextilu.cz/vlakno ze dne 29.11.2016