TECHNOLOGIE A NÁSTROJE OCHRANY PROSTŘEDÍ Petr Špičák SITA CZ a.s. petr.spicak@sita.cz I.II. LEGISLATIVA EU A ČR OBSAH 1. ZAMĚŘENÍ A STRUKTURA LEGISLATIVY V OBLASTI ŽP 2. ZÁKLADNÍ PŘEHLED EVROPSKÉ LEGISLATIVY 3. ZÁKLADNÍ STRUKTURA LEGISLATIVY ČR 4. LEGISLATIVNÍ RÁMEC ŽP V ČR 5. ZÁKLADNÍ POJMY ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ 6. POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY 7. HIERARCHIE ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ 2 ZAMĚŘENÍ A STRUKTURA LEGISLATIVY V OBLASTI ŽP Cíle stanovené ve svých Smlouvách naplňuje Evropská unie pomocí několika druhů právních aktů. Některé z nich mají právní závaznost, jiné nikoli. Některé z nich platí ve všech zemích EU, jiné jen v několika.  Nařízení „Nařízení“ je právně závazné. Platí v celém svém rozsahu v celé EU. Rada jej např. použila, kdy EU chtěla chránit označení zemědělských produktů z některých oblastí (parmská šunka, hořické trubičky atd.).  Směrnice „Směrnice“ je právní akt stanovující cíl, který musejí všechny země EU splnit. Každá země se však může rozhodnout jakým způsobem – každý stát však má vlastní zákony, které tyto požadavky naplňují. 3 ZAMĚŘENÍ A STRUKTURA LEGISLATIVY V OBLASTI ŽP Rozhodnutí „Rozhodnutí“ je závazné pro toho, komu je určeno (např. určité zemi EU nebo konkrétní společnosti), a je přímo použitelné. Například když Komise vydala rozhodnutí o udělení pokuty softwarovému gigantu Microsoft za zneužití dominantního postavení na trhu- platilo pouze pro Microsoft. Doporučení „Doporučení“ není závazné. Když např. Komise vydala doporučení, tento krok nemá žádné právní důsledky. Prostřednictvím doporučení mohou orgány EU dát najevo svůj názor a navrhnout určité kroky, aniž by z nich vyvozovaly zákonnou povinnost pro toho, komu je určeno. Stanovisko Pomocí „stanoviska“ se orgán EU může vyjádřit k určité otázce nezávazným způsobem, tzn. aniž by tak zakládal zákonnou povinnost pro toho, komu je stanovisko určeno. „Stanovisko“ může vydat hlavní orgán EU (Komise, Rada a Evropský parlament), Výbor regionů a Evropský hospodářský a sociální výbor. 4 ZAMĚŘENÍ A STRUKTURA LEGISLATIVY V OBLASTI ŽP Co řadíme do oblasti ŽP? Jaká je struktura oblasti? Základní struktura dle zaměření: kvalita ovzduší a ochrana ovzduší, nakládání s odpady a ochrana ŽP při nakládání s odpady, kvalita vod a ochrana vod, ochrana přírody a krajiny, kontrola průmyslového znečišťování a řízení rizik, chemické látky, přípravky a geneticky modifikované organismy, akustické emise, jaderná bezpečnost a ochrana před zářením, změny klimatu, 5 ZAMĚŘENÍ A STRUKTURA LEGISLATIVY V OBLASTI ŽP 6 OBĚHOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ Základním principem oběhového hospodářství (v orig. circular economy) je, že se přidaná hodnota produktů uchovává v ekonomickém systému co možná nejdéle a zároveň se snižuje objem odpadu. Jakmile produkt v oběhovém hospodářství dosáhne konce své životnosti, ponechá se v systému jako zdroj, aby mohl být opakovaně využit ve výrobě a vytvářet tím další hodnotu. Spotřebitelům tím dává možnost využívat výrobky (resp. jejich funkce) delší dobu, na straně podnikatelské sféry zase poskytuje nové ekonomické příležitosti v oblastech opětovného využívání výrobků, jejich údržby a oprav, recyklace či poskytování servisních a dalších služeb (namísto pouhého prodeje výrobků). ZÁKLADNÍ PŘEHLED EVROPSKÉ LEGISLATIVY Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/12/ES ze dne 5. dubna 2006 o odpadech, ve znění směrnice 2008/98/ES Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/50/ES ze dne 21. května 2008 o kvalitě vnějšího ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu Směrnice Rady 76/464/EHS ze dne 4. května 1976 o znečištění způsobeném určitými nebezpečnými látkami vypouštěnými do vodního prostředí Směrnice Rady 78/659/EHS ze dne 18. července 1978 o jakosti povrchových vod vyžadujících ochranu nebo zlepšení pro podporu života ryb Směrnice Rady 1999/31/ES ze dne 26. dubna 1999 o skládkách odpadů Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/76/ES ze dne 4. prosince 2000 o spalování odpadů Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/95/ES o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních 7 ZÁKLADNÍ PŘEHLED EVROPSKÉ LEGISLATIVY 8 Evropská dohoda o mezinárodní silniční dopravě nebezpečných věcí - ADR (Ženeva 1957) Řád pro mezinárodní železniční dopravu nebezpečného zboží - RID Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2004/850 ze dne 29. dubna 2004 o perzistentních organických znečišťujících látkách a o změně směrnice 79/117/EHS. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2000/2037 ze dne 29. června 2000 o látkách, které poškozují ozónovou vrstvu, ve znění pozdějších předpisů Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006 ze dne 18. ledna 2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek • Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2011/92 ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí PŘÍKLAD TRANSPOZICE PRÁVA EU DO LEGISLATIVY ČR • EU: Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/166, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek − Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění − Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy pro přenosy látek do ovzduší, vody, půdy. − Stanoví povinnost ohlašovat přenos nebezpečných odpadů při produkci nad 2 t/rok • ČR: Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování ŽP − Stanoví provozovny, které mají povinnost ohlašovat přenosy znečištění: − Provozovatel uvedený v nařízení EP a rady ES č. 2006/166 − Provozovatel jiný než uvádí směrnice 2006/166 nebo provozovatel v nařízení uvedený, který provozuje činnost s nižší kapacitou než uvádí nařízení − Stanoví sledované látky a ohlašovací prahy: − Podle přímo použitelného předpisu ES (2006/166) − Přenosy látek mimo provozovnu v odpadech při překročení prahových hodnot stanovených nařízením vlády (NV č. 145/2008 Sb.) 9 ZÁKLADNÍ STRUKTURA LEGISLATIVY ČR Základní struktura legislativy ČR Podle Ústavy jsou právní předpisy České republiky zákonné a podzákonné (prováděcí). Sílu zákona mají též některé mezinárodní smlouvy. 1. Zákonné předpisy  Zákonnými předpisy jsou ústavní zákony a zákony, popř. zákonná opatření Senátu. Nejvyšší právní sílu mají ústavní zákony, které jsou v Parlamentu schvalovány též kvalifikovanou většinou. Ústavní zákon může být změněn nebo zrušen jen ústavním zákonem; ústavní zákon nemůže zrušit ani Ústavní soud. 2. Mezinárodní smlouvy  Mezinárodní smlouvy jsou tzv. prezidentské (jde o mezinárodní smlouvy, které ratifikuje prezident republiky), vládní a resortní. Podle čl. 10 Ústavy vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament ČR souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu České republiky. 3. Podzákonné přepisy  Podle Ústavy mohou vydávat podzákonné předpisy vláda a ministerstva a jiné správní úřady. Podle čl. 78 Ústavy vláda vydává nařízení . Nařízení vlády vydává vláda buď na základě konkrétního zmocnění v zákoně nebo na základě obecného zmocnění obsaženého v Ústavě.  Vyhlášky mohou být vydány jen na základě výslovného zmocnění a jen v mezích zákona, k jehož provedení jsou vydávány. 10 LEGISLATIVNÍ RÁMEC ŽP V ČR ZÁKLADNÍ NOSNÉ PŘEDPISY ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, v platném znění Vyhláška MŽP č. 381/2001 Sb., kterou se stanoví katalog odpadů, Seznam nebezpečných odpadů a seznamy odpadů a států pro účely vývozu, dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu, dovozu a tranzitu odpadů (Katalog odpadů), v platném znění Vyhláška MŽP č. 382/2001 Sb., o podmínkách použití upravených kalů na zemědělské půdě, v platném znění Vyhláška MŽP č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění Vyhláška MŽP č. 384/2001 Sb., o nakládání s polychlorovanými bifenyly Vyhláška MŽP a MZ č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, v platném znění Vyhláška MŽP č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v platném znění 11 LEGISLATIVNÍ RÁMEC ŽP V ČR ZÁKLADNÍ NOSNÉ PŘEDPISY V OBLASTI OCHRANY VOD • Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, v platném znění • Vyhláška MŽP č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků, v platném znění • Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, v platném znění • Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, v platném znění • Vyhláška MZe č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu, v platném znění 12 LEGISLATIVNÍ RÁMEC ŽP V ČR ZÁKLADNÍ NOSNÉ PŘEDPISY V OBLASTI OCHRANY OVZDUŠÍ Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší Vyhláška 330/2012 Sb., o způsobu posuzování a vyhodnocení úrovně znečištění, rozsahu informování veřejnosti o úrovni znečištění a při smogových situacích Vyhláška 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší Vyhláška č. 312/2012 Sb., o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší, ve znění vyhlášky č. 154/2014 Sb. 13 LEGISLATIVNÍ RÁMEC ŽP V ČR SOUVISEJÍCÍ PRÁVNÍ PŘEDPISY Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií, v platném znění Zákon č. 434/2005 Sb., zákon o chemických látkách a chemických přípravcích, v platném znění Zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, v platném znění (IPPC) Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění (EIA) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, v platném znění (stavební zákon) 14 15 VÝCHODISKA LEGISLATIVY ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ •Odpadové hospodářství − Původci: oblast provozu podniků, obcí i domácností zahrnující nakládání s odpady, zejména jejich shromáždění, třídění a předání k využití nebo odstranění − Odpadářské společnosti: předmět činnosti a zisku, soubor aktivit zaměřený na získání a odběr odpadu od původců nebo konkurence, jeho přepravu, bezpečné soustředění, úpravu prodej nebo předání jiné osobě, vlastní využití nebo odstranění za ekonomicky co nejvýhodnějších podmínek •Charakteristika legislativy v oblasti odpadového hospodářství : − Rozsáhlý a složitý soubor předpisů a požadavků − Legislativní prostředí OH se neustále vyvíjí, mění a aktualizuje − Působnost zákona zasahuje do provozu a ekonomiky každého podniku, živnosti, instituce, obce i domácnosti − Pro podniky, živnosti i obce představují požadavky legislativy OH značnou administrativní zátěž − Nedodržování, neznalost a nerespektování požadavků legislativy OH nese pro podniky riziko značných komplikací a peněžitých sankcí VÝCHODISKA LEGISLATIVY ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ •Současnost legislativy OH − zákon č. 185/2001 Sb. o odpadech − nahrazuje zákon č. 125/1997 Sb., platnost od 1. 1. 2002 − změněn celkem 37 zákony − celkem 14 přímých novel − v první vlně 5 podřízených předpisů − v současnosti celkem 14 podřízených předpisů − celkem 28 novelizací podřízených předpisů − zákon a podřízené předpisy výrazně rozšiřují oblast působnosti odpadové legislativy − plně implementuje požadavky směrnic Evropského parlamentu a rady ES v oblasti odpadového hospodářství a nakládání s vybranými výrobky 16 VÝCHODISKA SBĚRU A SVOZU ODPADŮ LEGISLATIVA ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ •dokumentace vývoje odpadové legislativy OH zákon doba platnosti (měsíce) počet zákonů, kterými byl změněn z toho přímé novely počet podřízených předpisů celkem paragrafů č. 238/1991 65 1 1 3 17 č. 125/1997 48 4 1 5 45 č. 185/2001 - 1.1.2002 0 0 0 5 89 č. 185/2001 – 28.2.2015 159 37 14 14 133 ZÁKLADNÍ POJMY ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Skladováním odpadů - přechodné soustřeďování odpadů v zařízení k tomu určeném po dobu nejvýše 3 let před jejich využitím nebo 1 roku před jejich odstraněním, Skládkou - zařízení zřízené v souladu se zvláštním právním předpisem (stavební zákon) a provozované ve třech na sebe bezprostředně navazujících fázích provozu, včetně zařízení provozovaného původcem odpadů za účelem odstraňování vlastních odpadů a zařízení určeného pro skladování odpadů s dobou delší než 1 rok Odpadové hospodářství - činnost zaměřená na předcházení vzniku odpadů, na nakládání s odpady a na následnou péči o místo, kde jsou odpady trvale uloženy, a kontrola těchto činností, Sběrem odpadů - soustřeďování odpadů právnickou osobou nebo fyzickou osobou oprávněnou k podnikání od jiných subjektů za účelem jejich předání k dalšímu využití nebo odstranění, Výkupem odpadů - sběr odpadů v případě, kdy odpady jsou právnickou osobou nebo fyzickou osobou oprávněnou k podnikání kupovány za sjednanou cenu, 18 ZÁKLADNÍ POJMY ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ 19 ZÁKLADNÍ POJMY ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Materiálovým využitím odpadů - způsob využití odpadů zahrnující recyklaci a další způsoby využití odpadů jako materiálu k původnímu nebo jiným účelům, s výjimkou bezprostředního získání energie, Recyklací odpadů - jakýkoliv způsob využití odpadů, kterým je odpad znovu zpracován na výrobky, materiály nebo látky pro původní nebo jiné účely jejich použití, včetně přepracování organických materiálů; recyklací odpadů není energetické využití a zpracování na výrobky, materiály nebo látky, které mají být použity jako palivo nebo zásypový materiál, Odstraněním odpadů - činnost, která není využitím odpadů, a to i v případě, že tato činnost má jako druhotný důsledek znovuzískání látek nebo energie; v příloze č. 4 zákona o odpadech je uveden příkladný výčet způsobů odstranění odpadů, Zpracováním odpadů - využití nebo odstranění odpadů zahrnující i přípravu před využitím nebo odstraněním odpadů, Prvotním původcem odpadů – každý, při jehož činnosti vzniká odpad, 20 POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY Obecné povinnosti Nakládání s odpady - s odpady lze nakládat pouze v zařízeních, která jsou k nakládání s odpady podle zákona o odpadech určena (povolená zařízení dle §14 odst.1 – stacionární zařízení ke sběru a výkupu, skládky, kompostárny, biodegradace, spalovny, stabilizace, kompostárny), Přebírání odpadů do vlastnictví - k převzetí odpadu do svého vlastnictví je oprávněna pouze právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je provozovatelem zařízení k využití nebo k odstranění nebo ke sběru nebo k výkupu určeného druhu odpadu (§14 odst.1) nebo osoba, která je provozovatelem zařízení podle §14 odst. 2 (neplatí pro předávání nezbytného množství vzorkY odpadů a pro účely vědy a výzkumu nebo jiné účely, které nejsou nakládáním s odpady), Prvotní původce odpadů - je povinen zjistit, zda osoba, které předává odpady, je k jejich převzetí podle tohoto zákona oprávněna. V případě, že se tato osoba oprávněním neprokáže, nesmí jí být odpad předán, 21 HIERARCHIE ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ HIERARCHIE ZPŮSOBU NAKLÁDÁNÍ S ODPADY 22 Pozn.: od hierarchie způsobů nakládání s odpady je možno se odchýlit, pokud se na základě posuzování životního cyklu celkových dopadů zahrnujícího vznik odpadu a nakládání s ním prokáže, že je to vhodné. POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY Obecné povinnosti Ředění nebo míšení odpadů za účelem splnění kritérií pro jejich přijetí na skládku je zakázáno, Míšení nebezpečných odpadů navzájem nebo s ostatními odpady, látkami nebo materiály je zakázáno (přípustné je pouze ve výjimečných případech, a to se souhlasem krajského úřadu příslušného podle místa nakládání s odpady). Povinnosti původců odpadů Odpady zařazovat podle druhů a kategorií, zajistit přednostní využití odpadů v souladu se zákonem o odpadech, odpady, které sám nemůže využít nebo odstranit v souladu s tímto zákonem a prováděcími právními předpisy, převést do vlastnictví pouze osobě oprávněné k jejich převzetí, ověřovat nebezpečné vlastnosti odpadů a nakládat s nimi podle jejich skutečných vlastností, shromažďovat odpady utříděné podle jednotlivých druhů a kategorií, zabezpečit odpady před nežádoucím znehodnocením, odcizením nebo únikem, 23 POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY Povinnosti původců odpadů vést průběžnou evidenci o odpadech a způsobech nakládání s nimi, ohlašovat odpady a zasílat příslušnému správnímu úřadu další údaje v rozsahu stanoveném tímto zákonem a prováděcím právním předpisem včetně evidencí a ohlašování PCB a zařízení obsahujících PCB, podat hlášení o odpadech vždy do 15. 2. následujícího roku umožnit kontrolním orgánům přístup do objektů, prostorů a zařízení a na vyžádání předložit dokumentaci a poskytnout pravdivé a úplné informace související s nakládáním s odpady, vykonávat kontrolu vlivů nakládání s odpady na zdraví lidí a životní prostředí v souladu se zvláštními právními předpisy a plánem odpadového hospodářství, ustanovit odpadového hospodáře za podmínek stanovených zákonem o odpadech, platit poplatky za ukládání odpadů na skládky způsobem a v rozsahu stanoveném v tomto zákoně, 24 POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY Povinnosti původců odpadů s nebezpečnými odpady může původce nakládat pouze na základě souhlasu věcně a místně příslušného orgánu státní správy, s navazujícími změnami v kompetencích, pokud na tuto činnost již nemá souhlas k provozování zařízení podle §14. Přeprava nebezpečných odpadů nepodléhá souhlasu. Povinnosti oprávněných osob Nad rámec výše uvedených povinností je oprávněná osoba povinna: zveřejňovat seznam odpadů, k jejichž využívání nebo odstraňování je oprávněna, provozovat zařízení k využívání odpadů v souladu s jeho schváleným provozním řádem, odstranit odpady v mimořádných případech na základě rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností, je-li to nezbytné z hlediska ochrany životního prostředí a pokud je to pro provozovatele technicky možné; náklady vzniklé tímto rozhodnutím hradí obecní úřad obce s rozšířenou působností. 25 POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY Povinnosti oprávněných osob Nad rámec výše uvedených povinností je oprávněná osoba povinna: Zveřejňovat seznam odpadů, k jejichž využívání nebo odstraňování je oprávněna, provozovat zařízení k využívání odpadů v souladu s jeho schváleným provozním řádem, odstranit odpady v mimořádných případech na základě rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností, je-li to nezbytné z hlediska ochrany životního prostředí a pokud je to pro provozovatele technicky možné; náklady vzniklé tímto rozhodnutím hradí obecní úřad obce s rozšířenou působností. Povinnosti při přepravě odpadů Právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání zúčastněné na přepravě odpadů jsou povinny: Zabezpečit přepravu odpadů v souladu s požadavky stanovenými ve zvláštních právních předpisech ADR (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí po silnici), RID (Evropská dohoda o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí po železnici) 26 KATALOG ODPADŮ 27 Vyhláška č. 381/2001 Sb. (Katalog odpadů) − zařazuje odpady podle druhu − celkem 20 skupin odpadů podle odvětví vzniku − celkem 111 podskupin odpadů podle charakteru výroby nebo produkce − celkem 839 druhů odpadů, z toho 408 kategorie nebezpečný POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY 28 Původce odpadu: SITA CZ a.s. provoz Ostrava Slovenská 2084/102; 709 00 Ostrava Prvotní původce odpadu: Specifikace odpadu: Nebezpečné vlastnosti - vyplnit v případě nebezpečného odpadu Název druhu odpadu dle katalogu odpadů: Barviva a pigmenty obsahující nebezpečné látky Jméno a příjmení osoby odpovědné za obsluhu a údržbu shromažďovacího prostředku: Narcis Fialka Katalogové číslo odpadu: Kategorie odpadu: 04 02 16* NEBEZPEČNÝ ODPAD H6 Toxicita T H8 Žíravost C H9 Infekčnost H14 Ekotoxicita N H1 Výbušnost E H2 Oxidační schopnost O H3-A Vysoká hořlavost F+ H3-B Hořlavost F POVINNOSTI PŘI NAKLÁDÁNÍ S ODPADY 29 Děkuji za pozornost!