Inovace tohoto předmětu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Politika ochrany životního prostředí před chemickým znečištěním (ENV005) přednáška č. 3 Ing. Kateřina Šebková, Ph.D. 25.října 2016 Obsah • Legislativa EU a ČR v oblasti chemických látek - jak jsme k ní došli a jak se v ní vyznat? - Základní přehled o EU - historický vývoj - typy nástrojů v EU legislativě a historický přehled (časová osa) - jak se v nástrojích vyznat? - tvorba legislativy na EU úrovni: kdo a jak - Paralela na národní úrovni EU vývoj - obecně Časově 6-9-12-15-25-27-28-? 1950-… 2007-1.7. 2013-….? Právně - smlouvy Evropské společenství uhlí a oceli Evropské hospodářské společenství (EHS – EEC) Evropské společenství (ES – EC) Evropská unie (EU – EU) Cílem EU je vytvoření společného trhu hospodářské a měnové unie, podpora rozvoje a růstu hospodářství, zaměstnanosti, konkurenceschopnosti a zlepšování životní úrovně a kvality životního prostředí. + EHP (Norsko, Švýcarsko, Island +”pidistáty”) + sousedská politika, kandidátské země Tvorba legislativy na EU úrovni Úvod Proč máme legislativu? Chceme regulovat rizika/nebezpečí, mít jednotné postupy, stejná pravidla = řád Chemické látky se na různých úrovních regulují z důvodu: • Velkého počtu látek a řady negativních zkušeností (otravy, havárie, katastrofy, nedostatečná znalost – princip prevence • reakce na prudký průmyslový rozvoj po II. světové válce (50 -70. léta 20. století) • Přírodní nerovnováha • Ochrana zdraví (obecně, ale i při práci) • Ochrana životního prostředí Úvod (2) - Jak to začalo - čím to začalo • Chemické látky nebyly vnímány jako problém/znečištění se do 2.poloviny 60.let moc neřešilo = výroba nových typů látek, často bez dostatečné znalosti důsledků na ŽP a zdraví • Byly zvláštní ustanovení týkající se výrobků, ale nikdy rámcová legislativa • Nerovnováha v životním prostředí - problémy – kyselé deště, ozonová vrstva, eutrofizace vod, znečištěné ovzduší – konec 60. let ▶Akce na světové úrovni/Evropské (EU 5-9-12-15)/ národní ale v různém rozsahu a časovém horizontu Úvod (3) - Paralelní procesy • Globální – po roce 1972 - Deklarace konference o lidském životním prostředí ve Stockholmu, založení UNEP 1974, první globální úmluva („chemická“) - 1988 - Vídeňská úmluva (ozon), region Evropa – (EHK OSN) CLRTAP – 1979 • Evropské (EHS, ES, EU) – od roku 1967 – směrnice o nebezpečných látkách (DSD) 67/548/EHS • Národní/CZ – roztříštěná legislativa, první rámcová až v roce 1998, ale stále zachovala rozdělení pravomocí mezi ministerstva MZ, MPO, MŽP, inspekční orgány, celní orgány a další; další legislativa – příprava na vstup do EU – harmonizace legislativy; provázanost EU a národní legislativy – nová hierarchie nástrojů velké systémové změny (viz další přednášky) Hierarchie a typy právních nástrojů EU • nařízení (regulation) – právně závazné, platí přímo - citovat jako nařízení č. xxx/ xxx Nařízení má přednost před vnitrostátním zákonem a platí jednotně ve všech státech EU! • směrnice (directive) – právně závazné, platí přímo (cíl), ale nutná transpozice – „způsob“ = zákon/vyhláška - citovat jako směrnice 1234/xx • rozhodnutí (decision) - není právně závazné, ale vysvětlující, napravuje nedostatky zákona • doporučení (recommendation) • názor/stanovisko (opinion) DŮLEŽITÉ!!!!!!! – znát, rozlišovat Pozn. Označování právních předpisů - 3 části – „číslo aktu“: pořadové číslo, rok zveřejnění/vyhlášení nebo, v případě směrnic, přijetí, některá ze zkratek: EHS, ES, EU (jiné oblasti mimo chemii mohou mít ještě i „EU, Euratom“„SZBP“ pro společnou zahraniční a bezpečností politiku) v závislosti na čase: Před rokem 1993: používaly se zkratky „EHS“ + mimo chemii i „ESUO“ a zkratkové slovo „Euratom“. od 1. XI 1993 (datum vstupu Maastrichtské smlouvy v platnost): zkratka „EHS“ se nahrazuje zkratkou „ES“. od 1. XII. 2009: po vstupu Lisabonské smlouvy v platnost je zavedena zkratka „EU“ a zkratka „ES“ se již nepoužívá. EU - chemická legislativa - historický vývoj první legislativa - r 1967 - tzv. směrnice o nebezpečných látkách (Dangerous Substances Directive) 67/548/EHS 32x přizpůsobována technickému pokroku (adaptation to technical progress) a nahrazena nařízením o klasifikaci, označování a balení č.1272/2008/ES Od 80.let ve strategickém plánu Evropského společenství - definována potřeba řešit problematiku rizik chemických látek komplexněji - směrnice 76/769/EHS - o minimalizaci rizik (Directive 76/769/EEC on the implementation of risk reduction measures) nařízení č. 793/93/EHS o hodnocení a kontrole rizik z chemických látek obecnější legislativa - snaha o pokrytí všech látek systémově - chemická politika nařízení č.1907/2006/ES „o REACH“ - registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek + dalších několik desítek zvláštních předpisů + různé přístupy - jak se časově vyvíjelo -… udržitelný rozvoj, LCA, IPPC - (IED directive), BAT/BEP - podrobnosti viz přednášky C6890 (Technologie a nástroje ochrany životního prostředí I) časová osa EU instituce a hráči v oblasti chemických látek „BRUSEL“ Navrhovatel legislativy (legislator) - vždy Evropská Komise Podpora legislativy navrhovatel, členské státy (vlády a veřejnost) = EK, Rada EU, Evropský parlament Evropská komise (generální ředitelství a jeho pracovníci) - DG Environment , DG Competitiveness (ex-Enterprise) Strategické dokumenty (bílá kniha, zelená kniha) → plán: téma a termín Expertní skupiny Evropské komise - „Committee under regulation,…“, „Technical adaptation committee…“ nebo „Group on …“ Politické pracovní skupiny Rady EU - Working Party on Environment , WPE (J1) Working Party on International Environmental Issues WP IEI Výbor stálých zástupců (COREPER) - hlavně J1 (WP ENV) Rada ministrů životního prostředí (Council of Ministers of Environment) - 4x ročně Publikace v Úředním věstníku EU (Official Journal) EUR-Lex - Úřední věstník + „stakeholders“ - konzultace všech zainteresovancých (experti, průmysl, vlády, NGO) + Evropský parlament + lobby Obrázek!!! Tvorba chemické legislativy na EU úrovni Příklad: Jak se vyjednával REACH? Bílá kniha (2001) Zelená kniha (2003) Pracovní skupina pro REACH (2003-2005) - celkem přes 90 jednání COREPER Parlament - čtení, trialog (Rada, Komise, Parlament) Politická shoda – od expertů po ministry… - Council of Ministers prosinec 2005 EP Parlament – až prosinec 2006… Vyhlášení předpisu v úředním věstníku (národní jazykové verze) 30.12.2006 (849 stran) běží implementace – vstup v platnost 1.7.2007 – ECHA… a) úpravy v národních jazycích (corrigenda) b) úpravy příloh - v souladu s „better regulation“ a dalšími předpisy jednoznačnost EU práva – stav: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ chemicals/documents/reach/review-annexes/index_en.htm nebo na stránkách ECHA c) přezkum a podávání zpráv → revize/změny, náhrady/zrušení Tvorba legislativy na národní úrovni Typy nástrojů na národní úrovni - legislativa • zákon • vyhláška • nařízení vlády • (usnesení vlády) • metodický pokyn • strategie/politika (SPŽP) • norma • směrnice • dobrovolná dohoda / dvojstranná dohoda • partnerství • ekonomické nástroje - poplatky, daně, ale také úlevy na daních a jiné pobídky Struktura legislativy na národní úrovni • základní členění právních předpisů - podle ústavy ČR - zákonné a podzákonné (prováděcí) + sílu zákona mají též některé mezinárodní smlouvy. • Zákonné předpisy Zákonnými předpisy jsou ústavní zákony a zákony, popř. zákonná opatření Senátu. Nejvyšší právní sílu mají ústavní zákony, které jsou v Parlamentu schvalovány též kvalifikovanou většinou. Ústavní zákon může být změněn nebo zrušen jen ústavním zákonem; ústavní zákon nemůže zrušit ani Ústavní soud. ▪Mezinárodní smlouvy Mezinárodní smlouvy jsou tzv. prezidentské (tj. smlouvy, které ratifikuje prezident republiky), vládní a resortní. Podle čl. 10 Ústavy vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament ČR souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu České republiky. ▪Podzákonné přepisy Podle Ústavy mohou vydávat podzákonné předpisy vláda, ministerstva a jiné správní úřady. Podle čl. 78 Ústavy vláda vydává nařízení. Nařízení vlády vydává vláda buď na základě konkrétního zmocnění v zákoně nebo na základě obecného zmocnění obsaženého v Ústavě. Vyhlášky mohou být vydány jen na základě výslovného zmocnění a jen v mezích zákona, k jehož provedení jsou vydávány. Vývoj - chemická legislativa v ČR • První zákon o chemických látkách a chemických přípravcích č. 157/1998 Sb. o chemických látkách a chemických přípravcích pokrýval: nebezpečné vlastnosti, výjimky - klasifikace - registrace - obecné podmínky nakládání s nebezpečnými látkami a přípravky (NLP) - balení a označování NLP, bezpečnostní list - povolení/certifikát k nakládání s NLP - uvádění na trh, dovoz a vývoz NLP - evidence a označování NLP - správní úřady • Nahradil jej nový zákon č. 356/2003 Sb. o chemických látkách a chemických přípravcích harmonizace práva s EU legislativou, přejímání postupů GHS a dalších důležitých principů vedoucích k správnému nakládání s chemickými látkami, převod velkého množství EU směrnic a nařízení k nakládání s chemickými látkami - v souladu s vývojem na mezinárodní úrovni - „chemická bezpečnost“ • Poslední změna - nový zákon č. 350/2011 Sb. o chemických látkách a chemických směsích - reakce na přijetí “nařízení o CLP” 1282/2008/EU a další změny v EU legislativě, upravován často každoročně časová osa!!! 2006 změna v ES Nařízení REACH (Registration, Evaluation, Autorization and Restriction of Chemicals= registrace, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, nařízení č. 1907/2006/ES) de facto převedení Agendy 21 do EU úrovně a plnění SAICM systém kontroly chemikálií: používání chemických látek se známými vlastnostmi a to způsobem, který nepoškozuje životní prostředí a lidské zdraví. 2008 – Nařízení o CLP (1272/2008/ES) : mění REACH, přináší zdokonalení systému klasifikace, značení a balení látek a směsí (tzv. nařízení CLP) – v souladu s principy GHS → Zákon o chemických látkách a směsích – 350/2011 + následující slide - pozn: podrobnosti k obsahu REACH a CLP - jedna z dalších přednášek Současná legislativa na národní úrovni Zákon o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC) posuzování vybraných průmyslových a zemědělských činností z hlediska ochrany životního prostředí jako celku, včetně zabezpečení takových provozních podmínek, které neumožní přenos znečištění mezi jednotlivými složkami životního prostředí + provoz zařízení na základě nejlepších dostupných technik (BAT), Zákon o integrovaném registru znečištění - centrální sledování znečišťování životního prostředí Zákon o posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) může být průmyslová aktivita spadající pod tento zákon omezena nebo i nepovolena ještě před tím, než je vůbec povolena její stavba, jestliže její dopad na životní prostředí by byl nepřijatelný. Zákon o prevenci závažných havárií – prevence havárií s účastí chemických látek, u podniků, v nichž je přítomno velké množství nebezpečných látek, musí být zaveden a udržován systém řízení bezpečnosti. (více informací - přednáška k EHK OSN) MŽP je v mnoha případech legislativy i MEAs národní kompetentním úřadem či kontaktním místem – Stockholmská úmluva, Rotterdamská úmluva, Basilejská úmluva (CHL), Helsinská úmluva, Aarhuská úmluva, Kjótský protokol, Espoo úmluva… - viz další slide - hráči Další související národní legislativa Tvorba CZ legislativy – hráči a postup Oblast chemických látek Gestoři: MŽP a MPO 1.Vláda schválí věcný záměr - plán legislativních prací vlády - termín a téma 2.Odborný útvar věcného ministerstva vytvoří věcný návrh zákona ve spolupráci s právním odborem ministerstva 3.Vnitřní připomínkové řízení gestora 4.Meziresortní řízení (ostatní ministerstva a instituce) 5.Vláda 6.Parlament – Poslanecká sněmovna, Senát - schválení ve výborech 7.Prezident - podpis/veto 8.Vychází ve Sbírce zákonů - Sb. (V případě mezinárodních smluv – Sbírka mezinárodních smluv (Sb.m.s.), ale tam nejde o body 1-2, začátek je o příprava dokumentu – návrh na ratifikaci úmluvy/změn úmluvy - na základě mezinárodně dojednaného a odsouhlaseného znění a následují kroky 3-8 viz výše)
 Struktura legislativních nástrojů EU legislativa - jak se v ní vyznat? obecná struktura (EU i mezinárodní legislativa) velmi podobná 1. Preambule / Odůvodnění 2. Vnitřní členění smlouvy - operativní (meritorní) část - články/kapitoly/hlavy.. - závazky, opatření, jak dosáhnout cíle - mechanismy fungování smlouvy 3. Ustanovení o řešení sporů, které mohou vzniknout při jejím provádění. – settlements of dispute 4. Závěrečná ustanovení (protokolární články), t.j. ustanovení o vstupu smlouvy v platnost, o trvání platnosti smlouvy, o ukončení její platnosti, o změnách, doplňcích, přílohách a revizi smlouvy. 5. Přílohy, dodatky, protokoly Dotazy? Děkuji za pozornost!