Inovace tohoto předmětu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Politika ochrany životního prostředí před chemickým znečištěním (ENV005) přednáška č. 4 Ing. Kateřina Šebková, Ph.D. 25.října 2016 Obsah této přednášky • Globální právní nástroje - terminologie mezinárodního práva - úmluvy • Stockholmská úmluva o perzistentních organických polutantech - modelový nástroj • struktura a obsah • nástroje • zapojení úmluvy do legislativy EU a CZ Globální nástroje - mezinárodní právo Potřebné pojmosloví • smluvní strana • úmluva • MEAs, smlouva, dohoda, protokol • podpis, ratifikace, přijetí, schválení nebo přistoupení (signature, ratification, acceptance, approval, accession) • depozitář • postup ratifikace (domácí úroveň) • konference smluvních stran/zasedání – COP/MOP • pozorovatel • byro, sekretariát • podpůrný orgán – subsidiary body, expertní skupiny, otevřená pracovní skupina (AHJWG) Mezinárodní právo - smluvní strana ✓ státy jsou vázány pouze těmi mezinárodními smlouvami, jejichž smluvní stranou souhlasily se stát ✓ státy musí dodržovat základní princip mezinárodního práva – pacta sunt servanda (dohody se musí dodržovat). Stát se stává smluvní stranou environmentálních smluv: • protože je to v zájmu státu, jehož životní prostředí je v ohrožení činnostmi jiných států nebo i dosavadních vlastních činností a chce za přispění spolupráce s mezinárodním společenstvím zlepšit stav životního prostředí na území ve své jurisdikci (případ Československa a ČR především v letech 1990-1998) • protože chce hrát úlohu zodpovědného účastníka mezinárodních vztahů a aktivního ochránce životního prostředí v zájmu kvality života obyvatelstva na území pod svou jurisdikcí a také obyvatel celé planety, žijících na území pod jurisdikcí jiných států (dnes přístup členských států Evropské unie včetně ČR) • protože si chce zajistit přístup k mezinárodním finančním zdrojům a technické pomoci (pragmatický přístup většiny rozvojových států a států s transformující se ekonomikou, jejichž ekonomický potenciál a domácí prioritizace rozvoje nedovoluje věnovat odpovídající zdroje ochraně životního prostředí). – SIDS, LDCs, DC, CEITs Konference smluvních stran (COP/MOP) • Vrcholný orgán úmluvy • Připravuje ho byro úmluvy za pomoci sekretariátu • Jednání v plénu, kontaktní skupiny • Výstup = rozhodnutí (decision/resolution..) • Doba trvání? - většinou týden (ale i déle = klima 2 týdny, montrealský protokol až 3 týdny), snahy o racionalizaci nákladů „back-to-back“ u podobných témat • Tlumočení - 6 oficiálních jazyků OSN (arabština, angličtina, čínština, francouzština, ruština a španělština) Struktura mezinárodních smluv (obecně) 1. Preambule 2. Vnitřní členění smlouvy - operativní (meritorní) část - články/kapitoly/hlavy.. - závazky, opatření, jak dosáhnout cíle - mechanismy fungování smlouvy 3. Ustanovení o řešení sporů, které mohou vzniknout při jejím provádění. – settlements of dispute 4. Závěrečná ustanovení (protokolární články), t.j. ustanovení o vstupu smlouvy v platnost, o trvání platnosti smlouvy, o ukončení její platnosti, o změnách, doplňcích, přílohách a revizi smlouvy. 5. Přílohy, dodatky, protokoly Jaké látky regulujeme a nástroje máme na mezinárodní úrovni? Globální nástroje (tzv. MEAs) k chemickým látkám a odpadům (zkr. názvy) Vídeňská úmluva+Montrealský protokol - více než 100 látek poškozujících ozonovou vrstvu (freony, halony, methylbromid, fluorované skleníkové plyny) Basilejská úmluva – seznamy nebezpečných odpadů – 45 kategorií Rotterdamská úmluva – zejména pesticidy, 47 (zvláště nebezpečné i konvenční) Stockholmská úmluva – POPs – 26 člověkem vyrobených látek – viz podrobněji dále Minamatská úmluva ke rtuti - rtuť Úmluvy Evropské hospodářské komise OSN – nejsou globální, ale vztahují se na Evropu (EHK)/severní polokouli Helsinská úmluva – bezpečnostní dokumentace – seznam látek v příloze I CLRTAP (8 protokolů) – síra, ozon, dusík, těžké kovy, POPs, VOC Kyjevský protokol (PRTR) – 86 látek – přenosy a úniky do životního prostředí a v odpadech… A není to málo? Proč mluvíme o mezinárodních úmluvách? Česky: http://youtu.be/hMF9NUAfR-I Anglicky: http://youtu.be/JxmryXtdnKo Stockholmská úmluva o perzistentních organických polutantech Modelový globální právní nástroj Co jsou POPs? • látky vyrobené člověkem používané jako pesticidy a průmyslové chemikálie, vznikají však i jako vedlejší produkty spalovacích procesů • vyznačují se vysokou toxicitou, jsou většinou karcinogenní, mutagenní či teratogenní • dlouhodobě setrvávají v prostředí a u některých sloučenin dokonce nebyl zaznamenán jejich přirozený rozklad (PFOS). Přenášejí na velké vzdálenosti hlavně vzduchem či vodou a jsou detekovány také v prostředí, kde nebyly nikdy záměrně používány • v živých organismech se kumulují, jsou rozpustné v tucích a z nich se těžko odbourávají Terminologie: perzistentní organické polutanty, perzistentní organické látky, perzistentní organické znečišťující látky Stockholmská úmluva Proč Stockholmská úmluva o POPs? Vědci: dopady perzistentních organických polutantů v životním prostředí – 60.léta Vysvětlivky: pesticidy, průmyslové chemikálie, vedlejší/nezamýšlené produkty Látky zařazené do Stockholmské úmluvy Datum zařazení do úmluvy vstup v platnost (všeobecná) vstup v platnost pro EU + MS celkem látek příloha A látky určené k odstranění z použití a výroby příloha B látky, jejichž použití je omezeno příloha C látky, na které se vztahují opatření proti jejich nezamýšlené výrobě 22.05.2001 17.05.2004 17.05.2004 12 látek („dirty dozen“) aldrin, chlordan, dieldrin, endrin, heptachlor, hexachlorbenzen (HCB), mirex, toxafen polychlorované bifenyly (PCB) 1,2-dichlor difenyltrichloretan (DDT) hexachlorbenzen (HCB), polychlorované bifenyly (PCB) a polychlorované dibenzo-p-dioxiny a dibenzofurany (PCDD/PCDF). 04.-08.05.2009 26.08.2010 26.08.2010 21 látek α - h e x a c h l o r c y k l o h e x a n , β hexachlorcyklohexan, chlordekon, hexabrombifenyl, hexabromdifenylether a h e p t a b r o m d i f e n y l e t h e r , l i n d a n , pentachlorbenzen, tetrabromdifenylether a pentabromdifenylether. kyselina perfluoroktansulfonová a její soli (tzv. sloučeniny na bázi PFOS) pentachlorbenzen 25.-29.05.2011 27.10.2012 27.10.2012 22 látek endosulfan 28.04.-10.05.2013 26.11.2014 26.04.2016/ 23 látek hexabromcyklododekan 04.-15.05.2015 15.12.2016 15.12.2016 26 látek pentachlorfenol jeho soli a estery, polychlorované naftaleny, hexachlorbutadien polychlorované naftaleny Stockholmská úmluva o perzistentních 
 organických polutantech (POPs) • 180 smluvních stran (říjen 2016) - viz „Status of Ratification“ (neratifikovaly např. USA, Itálie, Malajsie, Uzbekistán…) CEE: 24 zemí, 23 z nich Úmluvu již ratifikovalo + Kosovo (UN status…) EU: 28 zemí, 2 neratifikovaly (IT, MT) • Sekretariát úmluvy sídlí v Ženevě (UNEP-DTIE) • Výkonný tajemník Rolph Payet • společný tajemník tří úmluv, od října 2014 (chm.pops.int) www.pops.int Stockholmská úmluva velmi stručně Úmluva upravuje výrobu, použití, dovoz a vývoz perzistentních organických polutantů uvedených v přílohách A, B, C Cíl: zlepšit ochranu zdraví a životního prostředí před POPs • Text úmluvy : 30 článků a 7 příloh • COP 1x za 2 roky - jednací řád = rules of procedure • Byro úmluvy má 10 členů (2 za region) • Pracovní skupiny - čl. 5, 8, 16 (jednací řád/pole působnosti = terms of reference) Stockholmská Úmluva - text Preambule Cíl (čl. 1) Definice (čl.2) Věcná část (čl. 3 - 17 + přílohy A-F) Řešení sporů (čl. 18 + příloha G) Mechanismy fungování (čl. 19-20) = COP + sekretariát Závěrečná ustanovení (čl. 21-30) • opatření ke snížení emisí POPs, prevenci vstupu nových látek odstraňování, omezování, registr zvláštních výjimek/přijatelných účelů + zavádění BAT/BEP postupů (čl. 3, 4, 5 + přílohy A, B, C) • nakládání s  odpady obsahující POPs environmentálně šetrným způsobem (čl. 6) = pokyny (guidance document) • implementační plán (čl.7) = plán kontroly plnění = povinný • obsahuje podrobný mechanismus a kritéria pro případ zařazování dalších látek (čl. 8 + příloha D, E, F) • Pravidelně informovat o výrobě a použití POPs = národní inventury GMP (čl. 9, 10, 11, 15) • pro rozvojové země obsahuje podporu - technickou a finanční pomoc (čl. 12, 13 a 14) • Podávání zpráv – o výrobě, použití a výskytu látek (čl 15) , hodnocení účinnosti úmluvy (čl. 16) • Čl. 17 - nedodržování úmluvy Stockholmská úmluva – věcná část - nástroje Nejdůležitější = Národní implementační plán. Proč? Článek 7 • smluvní strana vytvoří plán implementace závazků Stockholmské úmluvy na národní úrovni (NIP) sekretariát ve spolupráci s experty připravil podpůrné dokumenty pokyny - Guidance = pro země, které nemají zkušenosti/znalosti = seznamy, na co by se nemělo zapomenout) • Smluvní strana aktualizuje svůj Plán nejpozději 2 roky po vstupu změn v platnost - zařazení 9 nových POPs oznámeno depozitářem 26.8.2009, vstup v platnost 1 rok po té, tj. 26.8.2012 smluvní strany předají své aktualizované plány.. • Aktuální stav: zatím je ze 179 stran předáno 22 (stav k 5.4. 2015) • dále definuje, kdo se má do tvorby Plánu zapojit a jak • Finanční náročnost plánu = pro LDCs, DCs a CEITs - finanční pomoc ⇨ plán kontroly plnění závazků Jak NIP vypadá? • člení se podle úmluvy - výroba, použití, nakládání s odpady, odstraňování, omezování, kontaminovaná místa a jejich remediace, monitoring, sdílení informací, výzkum • Ale i zavedení národního mechanismu koordinace - gesce, podpůrné orgány atd. + definuje priority a časové plnění + obsahuje národní inventuru GUIDANCE http://chm.pops.int/Implementation/NIPs/Guidance/tabid/2882/Default.aspx Národní implementační plán ČR: http://www.recetox.muni.cz/nc/index.php?pg=cinnost--podpora-vykonu-statni-spravy Stockholmská úmluva - inventura NIP tvoříme na základě nějakých znalostí/či jejich nedostatku • základem je národní inventura - národní informace o výrobě, použití, odstraňování v odpadech, + úniky do prostředí = MONITORING • inventuru využijeme rovněž dle článku 15 (podávání zpráv): ✓ ukládá pravidelně informovat o výrobě a použití POPs, a výsledcích národní inventury ✓ ale čl.15 už neříká kdy a jak = „o podrobnostech rozhodne COP1 - tj. rozhodnutí SC-1/22 ukládá podávat zprávy 1x za 4 roky ✓ rozhodnutí SC-4/30 vyžaduje zahrnout i data relevantní pro vyhodnocování účinnosti úmluvy ✓ MONITORING a rozhodnutí SC-5/16 žádá zahrnout do formuláře 9 nových látek a stanovuje termín podání zprávy č.3 Podávání zpráv čl. 15 • tyto výsledky dále předáváme ve zprávách sekretariátu - v elektronickém formátu - části A-D http://chm.pops.int/Implementation/Reporting/SecondReporting/tabid/750/Default.aspx • značný rozsah, zabere 2-3 měsíce (sběr dat + zpracování) • 1. zpráva = r. 2008, byť prodlouženo = 45 zpráv (z potřebných cca 140) • 2. zpráva = říjen 2010 + 94 zpráv (aktuální stav) • 3. zpráva (termín 31.8.2014) – období 2010-2013 = úspěšnost odevzdání zpráv se zlepšuje, ale velmi pomalu, nutno zapojit mnoho subjektů, ministerstev, orgánů, dlouho trvá…. Elektronický dotazník není zcela ideální (user friendly)… Vyhodnocování účinnosti úmluvy Článek 16 • ukládá vyhodnotit změnu - jak se mění stav životního prostředí (znečištění POPs) • zda se od posledního sledování odstranily či snížily úniky POPs z výroby a použití, z nezáměrné výroby a z nespotřebovaných odpadních zásob a odpadů • Na základě rozhodnutí SC-2/13 byl vytvořen a SC-3/19 upřesněn návrh plánu monitoringu na celosvětové úrovni - tzv. Globální monitorovací plán (GMP), který byl rozhodnutím SC-4/31 schválen, včetně první monitorovací zprávy za regiony Monitoring Reports Monitoring POPs - GMP • Existují dlohodobé monitorovací programy ovzduší (polární oblasti - AMAP, EMEP…), ale nebyl pokryt zbytek světa využití GAPS • Podle pokynů expertní skupiny je potřeba vytvořit a monitorovat stav na “pozaďových stanicích” v každém regionu+sledovat i mimo sběr dat 1x6 let (2008, 2014) • Matrice - vzduch a mateřské mléko/krev (WHO - spolupráce) • Data sbírána v 6 geografických regionech AFR, LAC, Pacific +Australia; NZ, Z,J a V Asia, sev. Amerika, Europa (include UN CEE), ale zprávy po geopolitických regionech POPs GMP 5 UN regionálních skupin First Regional Monitoring Reports (2008) Second Regional Monitoring Reports (2014) http://www.pops-gmp.org WEOG GRULAC Africa CEEC Asia and Pacific Úmluva a ČR Stockholmská úmluva česky Úmluva vyhlášena ve Sbírce mezinárodních smluv - české + anglické znění se vyhlašuje současně • původní znění: č. 40/2006 Sb.m.s. (ke stažení http://www.sagit.cz/pages/ sbirkatxt.asp?zdroj=ss06040&cd=77&typ=r) • Přijetí přílohy G vyhlášeno jako č.24/2007 Sb.m.s a opravena jako č. 50/2010 Sb.m.s • změny přijaté v roce 2009 (zařazení 9 nových látek) vyhlášeny jako č. 90/2010 Sb.m.s. (http://www.mvcr.cz/soubor/sb043-10m-pdf.aspx) • Změny přijaté v roce 2011 (zařazení endosulfanu) vyhlášeny jako č. 11/2013 Sb.m.s. • Změny přijaté v roce 2013 - (hexabromcyklododekan) vyhlášeno v Sb.m.s. jako č. 47/2015 • změny přijaté v roce 2015 – ratifikace dokončena podpisem prezidenta 12.10.2016, bude vyhlášeno ve Sbírce m.s. cca prosinec 2016 Související legislativa v ČR • nařízení č.850/2004/ES o perzistentních organických znečišťujících látkách v platném znění • Zákon o chemických látkách a směsích č. 370/2011 Sb. v platném znění → Sbírka mezinárodních smluv + např. Usnesení vlády č. 1572/2006 Sb. o Národním implementačním plánu + Usnesení vlády č. 810/2012 Sb. k aktualizovanému Národnímu implementačnímu plánu Stockholmské úmluvy o perzistentních organických polutantech na léta 2012-2017 + Usnesení vlády č. 862/2015 = informace o plnění aktualizovaného plánu a povinnost předložit další aktualizaci NIP do 31.7.2017 Od počátku velmi aktivní smluvní strana! zástupce regionu CEE v byru (Ing. Karel Bláha, CSc.) - ČR zastupuje region spojitě od roku 2007, předsedání COP5 - duben 2011, v byru do konce jednání COP6 (2013) člen Výboru pro hodnocení POPs (prof. RNDr. Ivan Holoubek, CSc., (2005-2014) nyní RNDr. Pavel Čupr (do května 2018) zástupci v pracovní skupině pro Globální monitorovací plán (GMP) (prof. Holoubek ROG a GCG od r. 2015 Ing. Šebková, prof. Klánová = expert na monitoring POPs v ovzduší) Výbor pro vyhodnocování účinnosti úmluvy (prof. RNDr. Ivan Holoubek, CSc. 2016-2018) ČR je rovněž členem iniciativy PEN = PCB Elimination Network ČR od r. 2007 rovněž hostí Regionální centrum pro zvyšování povědomí a přenos technologií v regionu střední a východní Evropy – RECETOX, Masarykova univerzita v Brně = K.Šebková je ředitelkou Centra Zapojení ČR do orgánů úmluvy Národní centrum pro toxické látky • sídlí v centru RECETOX • smlouva o spolupráci: společné pracoviště MŽP a Masarykovy univerzity v Brně • ustaveno v race 2006 jako Národní centrum pro perzistentní organické polutanty • přejmenováno v roce 2014 z důvodu procesu posilování spolupráce a koordinace (synergií) mezi třemi “chemiickými úmluvami (Basilejská, Rotterdamská a Stockholmská úmluva), SAICM a přijetím Minamatské úmluvy o rtuti v říjnu 2013 • www.recetox.muni.cz/NC • centrum slouží jako platforma pro přenos informací mezi vědou a rozhodovací sférou, k plnění závazků ČR v rámci Stockholmské úmluvy, shromažďování podkladů (technické, datové, expertní atd. • Problematika POPs je průřezová, na národní úrovni ji koordinuje meziresortní Rada národního centra pro toxické látky. Činnost Národního centra pro toxické látky • technická podpora výkonu státní správy a zastupování ČR v expertních skupinách, aktualizace strategií a plnění závazků, příprava zpráv a návrh politik a akčních plánů (Koncepce monitoringu POPs), • POPs monitoring + monitorovací sítě MONET - vzorkování prostředí a získávání dat pro národní inventuru • výzkum a vývoj - vlastnosti, přenos a osud látek v prostředí, analytické a vzorkovací metody - chemie životního prostředí, ekotoxikologie, shromažďování technických, datových i jiných podkladů pro aktulizaci národní inventury • sdílení informací www.genasis.cz - i ze vzorkování • vzdělávání = tematická školení, konference a semináře, letní škola (mezinárodní), • práce s veřejností - soutěže, informace, tisk připravuje a aktualizuje národní inventuru MONET (MOnitoring NETwork) • aktivní i pasivní vzorkování ovzduší, vod (cena, výkon, srovnání), více matric (Košetice) • dlouhodobé sledování prostorových a časových trendů v distribuci POPs v prostředí • sledování vlivu zdrojů podle typu + lokalita • sledování dálkového přenosu POPs • plnění závazků ČR vyplývající z mezinárodních úmluv • světově unikátní monitorovací sítě sloužící jako model 30-55 lokalit v ČR, optimalizováno na 1 pozaďovou (Košetice) + dalších cca 10 stanic sledujících vliv lokality, zdroje a ročních období MONET ČR GENASIS Pro lepší zpracování dat na národní úrovni - kontaminace životního prostředí a jejich propojení od r. 2005 vyvíjen GENASIS (Global ENvironmental ASsessment Information System), Globální informační systém pro hodnocení životního prostředí první vzorek 1988 ⇩ Cíl – datové úložiště – data pro analytiky – vizualizace pro odbornou i laickou veřejnost – národní inventury Matrice • Vzduch – pasivní – aktivní • Voda • Srážky • Půda • Sedimenty • Biota – jehlice – mech • Lidské matrice – mateřské mléko – krev a plasma www.genasis.cz
 Datové zdroje Poskytovatelé dat • data RECETOX • národní data – Ústřední a kontrolní ústav zemědělský – Český hydrometeorologický ústav – Státní zdravotní ústav • globální data – Global Atmospheric Passive Sampling (GAPS) – European Monitoring and Evaluation Programme (EMEP) – Arctic Monitoring and Assessment Programme (AMAP) – Integrated Atmospheric Deposition Network (IADN) – Světová zdravotnická organizace (WHO) – UNEP - projekty budování kapacit – LAPAN - síť v Latinské Americe – mořské plavby - mezinárodní vody Aktivity ČR ve světě Regionální centra Stockholmské úmluvy (2012) celkem 23 regionáních center - 16 SCRC + 7 BCRC Regionální centrum pro budování kapacit a přenos technologií • návaznost na článek 12 úmluvy • SCRC Czech Republic sídlí v RECETOX • založeno a nominováno v r. 2007, • schváleno 2009, mandát prodloužen 2013 a 2015 • poskytuje podporu při naplňování Stockholmské úmluvy smluvním stranám v regionu střední a východní Evropy (CEE) i dalším zemím • zaměřeno na nakládání s chemickými látkami a odpady obsahujícími toxické látky prostřednictvím budování kapacit (školení, vzdělávání, expertiza a podpora v mnoha oblastech. • www.recetox.muni.cz/RC Činnost se také týká dalších nástrojů - SAICM, Basilejská, Rotterdamská a Minamatská úmluva, Montrealský protokol a další regionální úmluvy Podpora z regionu není velká, finančně podporuje pouze hostitelská země + konkrétní projekty z různých zdrojů (MŽP, Evropská komise, UNEP/sekretariát Stockholmské úmluvy, NATO) Aktivity Regionálního centra Stockholmské úmluvy • POPs monitoring • MONET CEE • MONET Africa • MONET Fidji • MONET Europe ⇩ Pasivní vzorkování Analýzy v laboratořích RECETOX Aktivity Regionálního centra Stockholmské úmluvy (I) Budování kapacit v regionu CEE, Afriky a dalších zemí Spolupráce s dalšími centry Akreditace laboratoří Vzdělávání pracovníků Návrhy monitorovacích sítí Pomoc při tvorbě NIP Analýza dat Příprava společných projektů Aktivity Regionálního centra Stockholmské úmluvy (II) Stockholmská Úmluva o POPs - závěr • opatření ke snížení emisí POPs, prevenci vstupu nových látek – odstraňování, omezování, registr zvláštních výjimek/přijatelných účelů + zavádění BAT/BEP postupů (čl. 3, 4, 5 + přílohy A, B, C) • nakládání s odpady obsahující POPs environmentálně šetrným způsobem (čl. 6) • implementační plán (čl.7) = plán kontroly plnění • obsahuje podrobný mechanismus a kritéria pro případ zařazování dalších látek (čl. 8 + příloha D, E, F) • Pravidelně informovat o výrobě a použití POPs, národní inventury - GMP (čl. 9, 10, 11, 15) • pro rozvojové země obsahuje podporu - technickou a finanční pomoc (čl. 12, 13 a 14) • Podávání zpráv – o výrobě a použití a výskytu látek (čl 15) , hodnocení účinnosti úmluvy (čl. 16) • Nedodržování úmluvy - čl. 17 Představa o obsahu úmluvy Typy smluvních stran • Vstup změny v platnost pro smluvní stranu (obecně – 1 rok od oznámení depozitáře • Výjimky: • Opt-in a opt-out země (uvedeno u stavu ratifikace, která smluvní strana je která) Výjimky: • opt-out = vznesení výhrady, do 1 roku od oznámení depozitáře o přijetí rozhodnutí (např. Nový Zéland u 9 látek) • opt-in = musejí vydat specifický souhlas s přijetím rozhodnutí - tj. neplatí automaticky (15 zemí celkem) Kariéra – problematika POPs Možnosti uplatnění – článek v EST 2011 (Identifying the Research and Infrastructure Needs for the Global Assessment of Hazardous Chemicals Ten Years after Establishing the Stockholm Convention) http://pubs.acs.org/doi/pdfplus/10.1021/es202751f 10 bodů/oblastí – zdroje, přenos, perzistence, monitorovací nástroje, budoucí trendy a scénáře (osud), globální monitorovací plán, GEOSS, budování kapacit, omezování negativních dopadů (alternativní látky/polární oblasti), využití znalostí z vědy v politice - vědci – ovzduší, voda, biota, modely, databázové nástroje, analytické metody… - spolupráce s průmyslem hot-spots - remediace/sanace – enzymy…/analýza rizik - administrace úmluvy v národních orgánech – legislativní (ministerstva), kontrolní (inspekce), osvětová (NGOs, NC), - budování kapacit – regionální centra, rozvojová pomoc… Stockholmská Úmluva - aktuální otázky 1. Rozšiřování rozsahu úmluvy (12-21-22-23-26-?)- finance? 2. Problém nedodržování úmluvy 4 čl. 17 a chybějící dořešení 4 ratifikace změn - “opt-in” země, “opt-out” země 5. Rozsah financování úmluvy – GEF6 (do konce roku 2016) 3. Proces posilování spolupráce a koordinace mezi úmluvami 4. “technická pomoc” 4 Regionální centra (8+7+1) 4 Partnerství pro řešení problematiky DDT a PCB 4 Tvorba pokynů a návodů (BAT/BEP, NIP, reporting – aktualizace a jak dlouho ještě…) A co dál? další kandidátské látky • Uhlovodíky s krátkým řetězcem (SCCP) – 2015 znovu, POPRC12 schválil v září 2016 a doporučil k přijetí na COP8 + další možné k diskusi v budoucnu (trifluralin, dikofol, PFOA – perfluoroktanová kyselina …. Cyklické siloxany (D4), 17-alpha-ethinylestradiol,…?) Dotazy ke Stockholmské úmluvě? Inovace tohoto předmětu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky