Inovace tohoto předmětu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Politika ochrany životního prostředí před chemickým znečištěním (ENV005) přednáška č. 7 Ing. Kateřina Šebková, Ph.D. 22.listopadu 2016 Přednáška č.7 • Evropská hospodářská komise OSN (UN ECE) a výběr jejích úmluv – Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (tzv. CLRTAP úmluva) a její protokoly – (Helsinská) Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států – Kyjevský protokol (o PRTR) Co je Evropská hospodářská komise OSN? United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) • 56 členských států • sídlí v Ženevě • vznik v roce 1947 jako mezivládní instituce s cílem napomáhat ekonomické obnově po 2. světové válce • nyní fórum severoamerických, evropských a středoasijských zemí pro ekonomickou spolupráci v oblasti ekonomické analýzy, péče o životní prostředí, statistika, udržitelná energetika, podpora rozvoje obchodu, průmyslu a podnikání, lesy a doprava + technická spolupráce Struktura EHK OSN • podřízena Ekonomické a sociální radě OSN (NY, ECOSOC) • Orgány EHK • Komise - nejvyšší rozhodovací orgán, řeší plány činnosti a finančních otázkách, zasedá 1x2 roky • Výkonný výbor - zastupuje Komisi v období mezi zasedáními, jsou v něm zastoupeny všechny členské státy EHK OSN • 6 divizí: ✓ pro životní prostředí, bydlení a management krajiny ✓ statistická ✓ pro ekonomickou spolupráci a integraci ✓ udržitelné energie ✓ dopravy ✓ obchod a dřevařská divize Subprogram životní prostředí v EHK OSN Hlavní aktivity • aktivity se plánují ve dvouletém cyklu; řeší se ve Výboru pro politiku životního prostředí • podpora procesu „Životní prostředí pro Evropu“ • podpora implementace mnohostranných environmentálních smluv EHK OSN • program hodnocení stavu a politik životního prostředí - tzv. Environmental Performance Review, EPR • monitoring životního prostředí – aktivity v rámci ad hoc pracovní skupiny pro monitoring a hodnocení • podpora sub-regionálních partnerských iniciativ – aktivity v rámci Iniciativy pro životní prostředí, vodu a bezpečnost ve střední Asii, a Iniciativy pro životní prostředí a bezpečnost • podpora integrace hledisek životního prostředí do činnosti jiných sektorů Životní prostředí pro Evropu (Environment for Europe) • fórum pro politiku ŽP na úrovni členských států EHK OSN • Josef Vavroušek - ministr životního prostředí ČSFR • cílem procesu je posílení mezinárodní spolupráce zemí a dalších partnerů (průmysl, obchod, doprava, nevládní organizace) při tvorbě a plnění politik životního prostředí a podpory udržitelného rozvoje • ministerské konference - Dobříš (1991), Luzern (1993), Sofia (1995), Aarhus (1998), Kyjev (2003), Bělehrad (2007), Astana (2011), Batumi (2016). Ministerské deklarace: • proces přijal řadu regionálních dokumentů (protokol o těžkých kovech, Aarhuská úmluva, Kyjevský protokol a mnoho dalších) • inicioval sledování a hodnocení pokroku při implementaci politik životního prostředí (EPR) • v roce 2007 reforma procesu - přinášet přidanou hodnotu v oblastech nepokrytých jinými předpisy, udržet pan-evropské fórum Hodnocení stavu a politik životního prostředí (EPR) Cílem je pomoc zemím zlepšit péči o životní prostředí Jak to dělá? • EPR označí hlavní zásady a doporučí oblasti, na něž je nutno se v dané zemi a okamžiku zaměřit pro zlepšení plnění • pomáhá zlepšit komunikaci mezi členy EHK OSN • podporuje širší zapojení veřejnosti do diskusí a rozhodování • výstupem je hodnocení - zpráva (viz odkazy) • EPR pro členy OECD dělá OECD, pro nečleny OECD pomáhá s EPR EHK OSN • Publikace – EPR http://www.unece.org/env/epr/publications.html Úmluvy sjednané v rámci EHK OSN Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (CLRTAP) Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států Úmluva o ochraně a využívání hraničních vodních toků a mezinárodních jezer Úmluva o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států (Espoo úmluva) Protokol o strategickém posuzování vlivů na životní prostředí (Protokol o SEA) Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Aarhuská úmluva) Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (Protokol o PRTR) Ochrana ovzduší Úmluva o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států (CLRTAP) Vznik na základě negativních zkušeností se znečišťováním ovzduší špatný stav lesních a vodních ekosystémů a zdravotní dopady - zejména Skandinávie (od 60.let, vědci poukazovali na emise SO2). První mezinárodní právní nástroj k ochraně ovzduší. Cíl: kontrolovat a snižovat negativní účinky na lidské zdraví a životní prostředí způsobené znečištěním ovzduší přesahujícím hranice států. • podpis 1979 v Ženevě, vstup v platnost 1983 (most mezi bloky) • celkem 51 smluvních stran (včetně EU) • sekretariát úmluvy sídlí v Ženevě • nejvyšší jednání tzv. Executive Body 1x ročně, týden • byro má 8 členů (1 předseda + 7 místopředsedů včetně 4 předsedajících dalších podřízených orgánů úmluvy) http://www.unece.org/env/lrtap/welcome.html CLRTAP Závazky se plní prostřednictvím konkrétních protokolů (8): • Protokol o EMEP (monitorovací síť) • První protokol o síře • Protokol o NOX • Protokol o těkavých organických látkách (VOC) • Druhý protokol o síře • Protokol o těžkých kovech • Protokol o POPs • Protokol o omezení acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu – Göteborský protokol Struktura orgánů úmluvy Protokol o EMEP The Protocol to the Convention on Long-range Transboundary Air Pollution on the Financing of the Co-operative Programme for Monitoring and Evaluation of the Long-range Transmission of Air Pollutants in Europe (EMEP) Základní povinnost – podílení se na programu monitorování a hodnocení dálkového přenosu znečišťujících látek v Evropě • podpis 28. září 1984 v Ženevě, vstoupil v platnost 28.ledna 1988 • k říjnu 2016 má 46 smluvních stran Nástroj pro sdílení nákladů na monitorovací program pro další protokoly úmluvy – původně SO2, NOx, (acidifikace a eutrofizace), pak ozon, těkavé organické sloučeniny, POPs, těžké kovy a částice – ve vzduchu a ve srážkách • Sledování emisí • Vlastní měření • Modelování dálkového přenosu • Přes 200 monitorovacích stanic – data www.emep.int • jednou z důležitých stanic jsou KOŠETICE (Vysočina), CZ • zprávy o monitoringu - viz “obrázek” slide 17 Protokol o těžkých kovech Základní povinnost – omezení emisí Cd, Pb, Hg • podpis 1998, vstoupil v platnost 29. 12. 2003 • k říjnu 2016 má 33 smluvních stran • 19 článků a VI příloh • stanovuje pravidla pro snížení a omezení emisí Cd, Pb, Hg z průmyslových zdrojů, spaloven odpadu a spalovacích procesů - k referenčnímu roku (1990, nebo vybraný rok z let 1985 – 1995 - při ratifikaci) • ukládá přísné limity na emise těžkých kovů ze stacionárních zdrojů a navrhuje (BAT) • vyžaduje postupné vyřazení benzínu s příměsí olova • revize Protokolu probíhá od roku 2004 v rámci Task Force (Úkolová skupina), stále nedokončeno - není shoda na zpřísnění požadavků na jedné straně a na snaze o rozšíření počtu ratifikací na straně druhé • ale - funguje - viz dlouhodobé grafy… Protokol o perzistentních organických látkách • podepsán 1998, vstoupil v platnost říjen 2003 • k březnu 2014 má 33 smluvních stran, ovšem změna z r. 2009 má méně • 19 článků a VIII příloh • základní povinnost - omezení emisí POPs (původně 16 látek) referenčnímu roku (1990, nebo vybraný rok z let 1985 – 1995), ve 2009 schváleno dalších 7 • revize schválena v prosinci 2009, ale ještě nevstoupila v platnost ✓ rozšíření příloh protokolu o nové látky (7 látek schváleno) ✓ zjednodušení technických příloh ✓ aktualizace technických příloh a směrného dokumentu k BAT ✓ zavedení zrychlené procedury pro nové změny Obsah revize protokolu o POPs • Příloha I - rozšíření počtu látek o 7 látek a zpřísnění požadavků pro PCB • Příloha II: odstranění DDT, HCH a PCB a Zařazení: PFOS, SCCP • Příloha III: PCB – jako nezamýšlené vedlejší produkty • Příloha č. IV – emisní hodnoty (ELV), zpřísnění emisních limitů pro spalování odpadu (nová zařízení 0,1 ngm-3 PCDD/F), aglomerace a druhotnou výrobu oceli (0,5 ngm-3 PCDD/F) • Příloha VIII: prodloužení aplikačních lhůt pro ELV a BAT pro země s přechodnou ekonomikou (15 let) • Úkolová skupina k POPs provedla v roce 2009-10 přezkum pro látky: trifluralin, dicofol, endosulfan, pentachlorfenol (+PCA) a hexabromocyklododekan (HBCDD) • poslední vědecké zprávy ukazují snížení koncentrací v prostředí oproti refrenenčnímu roku Protokol o omezení acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu - Göteborgský protokol Hodnocení výsledků (snižování emisí CLRTAP látek mezi roky 1990-2010: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/lrtap/ ExecutiveBody/35th_session/CLRTAP_Scientific_Assessment_Report_-_Final_20-5-2016.pdf a mezi roky 1990-2012: http://www.unece.org/fileadmin/DAM/env/documents/2016/AIR/Publications/Air_pollution_trends_in_the_EMEP_region.pdf Protokol o omezení acidifikace, eutrofizace a přízemního ozonu - Göteborgský protokol • stanovuje emisní limity k roku 2010 pro síru, NOx, těkavé organické látky a amoniak • podepsán 1999 v Göteborgu, vstoupil v platnost 2005 • k říjnu 2016 má 25 smluvních stran • 19 článků a IX příloh • revize probíhá (od r. 2009) na základě závěru přezkumu o účinnosti a dostatečnosti Protokolu a plán přijetí výsledků je duben 2012 na jednání WGSR (pracovní skupiny pro strategie a revize) • při plné implementaci protokolu by emise vzhledem k roku 1990 poklesly u síry o 63%, pro NOx o 41%, emise těkavých látek 40% a amoniak o 17% • hodnoticí zpráva (vědecká) vydána r. 2016 - významné poklesy! Obsah revize protokolu Cíle revize: • rozšíření záběru o tuhé znečišťující látky – PM2,5, black carbon (USA) • aktualizace a zjednodušení příloh protokolu • stanovení nových cílů (2020) • zvýšení počtu ratifikací (EECCA) Obsah revize: • Příloha č. II: stanovení národních emisních stropů k r. 2020 pro SO2, NOX, VOC, NH3 - rozšířeno o PM2,5 • Přílohy č. IV (síra), V (dusík), VI (VOC): aktualizace emisních limitů (ELV) prosazuje se EU směrnice o IED (o průmyslových emisích) • Příloha č. VII: lhůty pro aplikace ELV, úleva pro země VEKSA • Příloha č. VIII: mobilní zdroje, zrušena • Příloha č. IX: zemědělské zdroje • Příloha č. X: tuhé látky Aktuální otázky úmluvy • Dokončit revize všech tří protokolů • Zvyšovat počet ratifikací jednotlivých protokolů • Do budoucna? potenciálně - protokoly o síře, NOx, VOC - de facto splněno nebo pokryto jinou celosvětovou legislativou možnost - zrušit a nechat jen ty tři, které se právě revidují a mají stále opodstatnění? Velmi složité… Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států (Helsinská úmluva) - stručně Cíl: předcházet účinkům závažných průmyslových havárií přesahujících hranice států za účelem ochrany zdraví, životního prostředí a majetku • text úmluvy - 32 článků a XII příloh • sekretariát úmluvy sídlí v Ženevě; • nejvyšší jednání COP 1x za 2 roky (COP7 v roce 2012) • byro úmluvy má 10 členů (max. 3 z nich nejsou ze smluvní strany úmluvy) - nejen administrativní, i věcná práce • podpis 1992 v Helsinkách, vstup v platnost duben 2000 • celkem 41 smluvních stran (říjen 2016) Industrial Accidents - Home - UNECE Rozsah úmluvy? • vztahuje se na prevenci průmyslových havárií včetně havárií způsobených přírodními pohromami • nevztahuje se na válečné stavy, jaderné havárie, havárie na vojenských zařízeních, havárie přehrad, při pozemní dopravě, havárie na moři a v důsledku činností v mořském prostředí • havárie =událost vzniklá následkem nekontrolovaného vývoje během jakékoliv činnosti spojené s nebezpečnými látkami v zařízení při jejich výrobě, používání, skladování, manipulaci nebo zneškodňování a omezeně při dopravě • úmluva podporuje preventivní opatření a spolupráci či pomoc, výzkum a rozvoj, výměnu informací a technologií (součástí úmluvy je rovněž příprava na havárie a postupy likvidace) • látky, jichž se úmluva týká - příloha I • součástí úmluvy od r. 2003 - Program technické pomoci zemím VEKSA/ CEE a ECCA Kdo je kdo a co dělá? Pracovní skupina pro implementaci (WG on Implementation) - 10 členů, vypracovává souhrnnou zprávu o plnění na základě dotazníků vyplněných smluvními stranami Kontaktní místa (Point of Contact) - IAN Industrial Accident Notification System - komunikační testy/bilaterální inspekce 1xza 2 roky, minimálně se sousedními zeměmi Pracovní skupina pro vývoj úmluvy - posuzovala přílohu I (kritéria pro nebezpečné činnosti) a projednala změny (jen rok 2005-6) Společná ad hoc pracovní skupina pro vody a průmyslové havárie -přispívá k zlepšování prevence průmyslového znečišťování vod - zpracovává bezpečnostní směrnice, společně s úmluvou o ochraně a použití přeshraničních vod a mezinárodních jezer Protokol o odpovědnosti (Civil Liability and Compensation for Damage Caused by the Transboundary Effects of Industrial Accidents on Transboundary Waters) - podepsán 24 zeměmi ministry na EfE 2003, ratifikovalo jen HU, vstoupí v platnost po 16 ratifikacích Výstupy úmluvy a národní legislativa • výstupem úmluvy je spolupráce (Asistenční program), směrnice (průmyslové kaly, zpracování bezpečnostní dokumentace, používání notifikačního systému k oznamování havárie (IAN system, Industrial Accidents Notification) - heslované • české znění úmluvy vyšlo v č. 94/2005 Sb.m.s (58/2002 Sb.m.s.) : • zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (zákon o prevenci závažných havárií) - pro objekty a zařízení s vybraným(i) nebezpečným(i) CHL stanoví systém prevence, snižuje pravděpodobnost vzniku a omezí následky na zdraví, životy, hospodářská zvířata, životní prostředí a majetek v objektech a zařízeních v jejich okolí, reaguje na směrnici EU a na nařízení o CLP (klasifikace směsí!) • + vyhlášky ministerstva ŽP - vydané v roce 2015, č. 225-229/2015 Sb. • EU legislativa - Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU (SEVESO III) ze dne 4. 7. 2012, o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek a o změně a následném zrušení směrnice Rady 96/82/ES (SEVESO II) - vstup v platnost k 1. 6. 2015 Chemical Accidents (Seveso II) - Prevention, Preparedness and Response Environment - European Commission Projekty - kde se uplatnit… • Vývoj kontrolního seznamu pro bezpečnost zařízení na nakládání s hlušinou - odkaliště • Jednání společné expertní skupiny pro vodu a průmyslové havárie na vypracování kontrolního seznamu a metodiky zpracování harmonizovaných krizových plánů pro nehody s možnými dopady na hraničních vodách • Provádění opatření určených na pomoc členským zemím při ratifikaci Protokolu o občanskoprávní odpovědnosti a náhradě za škody způsobené přeshraničními účinky průmyslových havárií na hraničních vodách • Jednání s partnerskými organizacemi k zajištění koordinace společných aktivit Další užitečné odkazy – závažné/průmyslové havárie Ministerstvo životního prostředí - OEREŠ Havárie - Ministerstvo životního prostředí Výzkumný ústav bezpečnosti práce Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) APELL - program UNEP - povědomí a připravenost na mimořádné události způsobené haváriemi na lokální úrovni UNEP DTIE SCP Branch: Safer Production Úřad pro rizika závažných havárií (ISPRA, Itálie) http://mahbsrv.jrc.it/NewProducts.html Další nástroj: Přístup k informacím - registry Aarhuská úmluva ✓ sjednána za účelem podpory zpřístupňování informací o životním prostředí veřejnosti (47 smluvních stran) ✓ vytváření podmínek pro aktivní účast veřejnosti v rozhodovacích procesech životního prostředí ✓ zajištění právní ochrany v záležitostech životního prostředí K úmluvě existuje Kyjevský protokol (PRTR) ✓ o registru úniků a přenosů látek ✓ faktické zpřístupňování informací o znečištění životního prostředí z různých zdrojů Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek (Protokol PRTR) • cílem je zlepšit přístup veřejnosti k informacím prostřednictvím sestavení ucelených, integrovaných, celostátních registrů úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR – pollution release and transfer registers) a usnadnit tak účast veřejnosti na rozhodování v záležitostech životního prostředí a přispět k prevenci a snižování znečištění ŽP • podepsán v Kyjevě v roce 2003 • vstup v platnost říjen 2009 ⇨ 35 smluvních stran (říjen 2016) Globální smlouva, samostatná (není nutné být “v Aarhusu”) ✓ Protokol má 30 článků ✓ Přílohy I - seznam činností jež podléhají hlášení ✓ Příloha II - seznam 86 látek, jež mají být hlášeny (ovzduší, voda, půda, odpady) = látky s významnými vlivy na životní prostředí a lidské zdraví ✓ Příloha III - definice odstraňování (“D”), využití (“R”) ✓ Příloha IV - Rozhodčí řízení (Arbitration and conciliatin procedure) Protokol PRTR Požadavky na PRTR portál (článek 5 a 10) • veřejně přístupný pomocí internetu, zdarma, prohledávací databáze podle podniku/závodu, látky, lokality, složky životního prostředí • pokryje emise a úniky minimálně 86 látek zařazených v protokolu (skleníkové plyny, látky způsobující kyselé deště, těžké kovy, ODS..) • zahrne přenos do prostředí z hlavních typů zdrojů a dopravy a zemědělství. Veřejnost se podílí na úpravách obsahu protokolu hlášení do PRTR je roční, povinné ve složkách ŽP (vzduch, voda, půda), přenos v odpadech, lze třídit a vyhledávat dle závodu, dle chemické látky a typu emisí PRTR.net: Welcome to PRTR.net Odkazy | irz.cenia.cz Registr na EU úrovni - Evropský PRTR • v prosinci 2005 přijala Rada EU rozhodnutí č. 2006/61/ES o Kyjevském protokolu • v návaznosti vydáno nařízení EP a Rady ES č. 166/2006 o zřízení registru - začleněna ustavení Protokolu • obsahuje v příloze II 91 látek včetně prahových hodnot • registr zahrne úniky látek do ovzduší, vody a půdy, o přenosech odpadů, látky v odpadních vodách (čištěné mimo lokalitu a úniky látek z rozptýlených zdrojů (jsou-li data k dispozici) • obecně lze rozdělit do 9 odvětví: energetika, výroba a zpracování kovů, zpracování nerostů, chemický průmysl, nakládání s odpady a odpadními vodami, intenzivní živočišná výroba, živočišné a rostlinné produkty výroba potravin a nápojů a ostatní činnosti E-PRTR Národní úroveň
 Integrovaný registr znečištění životního prostředí (IRZ) • národní databáze obsahující informace o únicích a přenosech vybraných znečišťujících látek, které jsou každoročně ohlašovány za jednotlivé provozovny (každoročně do 15.2.) znečišťování vody, ovzduší, půdy či na produkci chemických látek v odpadech a odpadních vodách • Ohlášené informace jsou odstupné státní správě, veřejnosti, vědeckým pracovištím i nevládním organizacím a médiím • legislativně je seznam stanoven v nařízení vlády č. 145/2008 Sb., kterým se stanoví seznam znečišťujících látek a prahových hodnot a údaje požadované pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí • novela č. 450/2011 Sb. snižuje celkový počet sledovaných látek v přenosech v odpadech z původního počtu 72 na 26 znečišťujících látek, ohlašovací limity se nemění www.irz.cz Dotazy? Děkuji za pozornost!