Inovace tohoto předmětu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Politika ochrany životního prostředí před chemickým znečištěním (ENV005) přednáška č. 8 Ing. Kateřina Šebková, Ph.D. x.prosince 2016 Přednáška č.8 • Strategický přístup k mezinárodnímu nakládání s chemickými látkami (SAICM) SAICM – základní informace • Strategický přístup pro mezinárodní nakládání s chemickými látkami (Strategic Approach to International Chemicals Management) • navazuje na Mezivládní fórum pro chemickou bezpečnost, IFCS (od 1994) • odstavec 23 Implementačního plánu Světového summitu o udržitelném rozvoji (Johannesburg 2002) a kapitola 19 Agendy 21 • vyjednávání od listopadu 2003 (3 INC), schváleno na 1.konferenci o Mezinárodním nakládání s chemickými látkami (ICCM1) po 9.zvláštním zasedání Řídící Rady UNEP (UNEP SS IX) v únoru 2006 v Dubaji. Výsledek: právně nezávazný politický rámec nástroj k vybudování systému bezpečného a trvale udržitelného nakládání s chemickými látkami harmonizaci práva v dané oblasti www.saicm.org Základní dokumenty SAICM: • Deklarace (High-level Declaration), • Rámcová politická strategie (Overarching Policy Strategy), • Globální plán činností (Global Plan of Action) + Konference o mezinárodním nakládání s chemickými látkami (tzv. ICCM) přijímá rezoluce, které nastavují další činnost (priority, věcné otázky) ICCM1 (4 rezoluce) + ICCM2 (10 rezolucí) + ICCM3 (5 rezolucí) Byro - 5 členů (1 za region) + regionální kontaktní osoby (pomocný koordinátor) Kalendář ICCM: 2006, 2009, 2012, 2015 a 2020 SAICM – základní informace (1) Cíl: minimalizace negativních dopadů výroby a používání chemických látek na lidské zdraví a životní prostředí do roku 2020 Účastníci: vlády, mezinárodní a nevládní organizace, průmysl a zájmové svazy/asociace Hlavní podcíle/oblasti činnosti: (a) Snižování rizik (b) Znalosti a informace (c) Řízení/institucionální opatření (d) Budování kapacit a technická spolupráce (e) Nezákonné mezinárodní obchodování SAICM – základní informace (2) Globální harmonizovaný systém (GHS) - co to je? • systém OSN - klasifikace a označování chemikálií, pro identifikaci nebezpečných chemikálií a směsí a informovanost veřejnosti • stanovuje požadavky na systém označování látek a směsí: ✓ výstražné symboly nebezpečnosti ✓ signální slova - slovo označující kategorie nebezpečnosti ✓ standardní věty o nebezpečnosti, tzv. H-věty, dříve R-věty ✓ pokyn pro bezpečné zacházení, tzv. P-věty, dříve S-věty ✓ označení výrobku ✓ informace o dodavateli POZOR – NA EU ÚROVNI převedeno do NAŘÍZENÍ č.1272/2008 “CLP” Nová a vynořující se témata (emerging policy issues) = 4 schválené v 2009 Olovo v barvách Harmful Substances - United Nations Environment Programme (UNEP) Partnerství/globální aliance pod patronací WHO ve spolupráci s UNEP E-waste http://www.basel.int/techmatters/e_wastes/wks-rep-11022010.doc Spolupráce s Basilejskou úmluvou, UNEP, seminář – stále se odkládá, mělo být OEWG BC, nyní snad 1.čtvrtletí 2011 Průnik do PACE projekt (Basilejská úmluva) Chemické látky ve výrobcích UNEP - The Chemicals in Products project UNEP+ Švédsko jako předsedající, 2 mezinárodní semináře, na regionální úrovni Nanomateriály a nanotechnologie Nanotechnology and Manufactured Nanomaterials | UNITAR Chemicals and Waste Management Programme IOMC (UNIDO a OECD) Specializované semináře ve všech regionech výměna informací a zjištění stavu o výrobě a použití, pilotní studie -, jak zlepšit informovanost veřejnosti a informace o rizicích nanomateriálů plynoucích z jejich použití ICCM2 (r. 2009) - nová a vynořující se témata - prioritní otázky OEWG 2011 u nově navržených témat (new proposals for emerging policy issues) • Endokrinní disruptory – doplnění informací o problematice a výzva ke spolupráci, zejména mezinárodní organizace s vládami na různých úrovních, role pro vědce, WHO atd – kontroverzní téma na OEWG 2011, ale bráno jako potřebné (Čína protestovala z časového/prioritizujícího hlediska – máme již 4 témata, a přidáme další? • Perzistentní chemické látky vylučované do životního prostředí z léčiv (EPPP Environmentally persistent pharmaceutical pollutants) nebyly v předložené podobě OEWG uznány jako splňující kritéria pro emerging policy issue - , zejména z důvodů „rozsahu“ SAICM a šíře problematiky. Doporučeno přepracování návrhu a opětovné předložení k posouzení na OEWG 2 v prosinci 2014 – bude předloženo k projednání na ICCM4 (říjen 2015) OEWG 2014 • Perzistentní chemické látky vylučované do životního prostředí z léčiv (EPPP Environmentally persistent pharmaceutical pollutants) - schváleno, bude předloženo k projednání na ICCM4 v září-říjnu 2015 • předloženo nové téma - Zvláště nebezpečné pesticidy (HHP - Highly Hazardous Pesticides) - předloženo na OEWG2, upraveno, FAO a IOMC členové včetně WHO a OECD OEWG 2017 (7.-9. února 2017, Brasília, Brazílie) - “malý COP”, ICCM5 až 2020 OEWG: emerging policy issues 5 rezolucí a) Schválení tématu Endokrinní disruptory jako emerging policy issue b) Program pro rychlý start (QSP) prodloužen do roku 2015 + návrh Výkonného ředitele UNEP na dlouhodobé financování – nyní se projednává na expertní úrovni c) Do Globálního plánu činností zařazeny činnosti týkající se nanomateriálů a nanotechnologií – tabulka B, dodatek 1 (13 aktivit), a nebezpečných látek v životním cyklu elektrických a elektronických výrobků – tabulka B, dodatek 2 (10 aktivit) d) přijata Strategie spolupráce se zdravotnickým sektorem Další výsledky: Mandát ke sběru informací a jejich rozšiřování k polyfluorovaným látkám jako emerging policy issue Perfluorinated chemicals (PFCs) and the transition to safer alternatives úkol rozšířit „Global PFC Group“ z OECD na celý svět – web, další užitečné informace: http://www.oecd.org/ehs/pfc/ nyní 6 emerging policy issues ICCM3 (2012, Nairobi) výstupy přijato rovněž 5 rezolucí a) jednotná (omnibus) rezoluce k emerging policy issues (původním) b) schválení zvláště nebezpečných pesticidů jako nového emerging policy issue tématu (highly hazardous pesticides, HHPs) c) the overall orientation and guidance (OOG) - 6 prioritních oblastí a 11 úkolů d) proces v mezidobí o “novém SAICM” po roce 2020 - k posouzení na OEWG 3 e) činnost sekretariátu a rozpočet Další výsledky: ICCM5 - v roce 2020 (Ženeva, pokud nebude další nabídka), chair =Německo OEWG3 - v roce 2018-9.. - průběžná zpráva o implementaci OOG… nyní OEWG 3 - 7-9. února 2017 v Brazílii nyní 7 emerging policy issues ICCM4 (2015, Ženeva) výstupy SAICM - Aktuální otázky • Jak přispět k plnění cílů SAICM celosvětově – rok 2020 se rychle blíží OOG (overall orientation and guidance - regionální priority z jednání) • Potřebujeme SAICM ve stávající podobě? Jak lépe zapojit do “synergií” a účelně využít existující strukturu MEAs? - souvisí s reformou UNEP a IEG - Rio +20, převést SAICM do cílů milénia (SDG, 2030)? • Výběr prioritních témat na další období (dilema – jak dokončit stávající a přidávat nová? - podle jakých kritérií?- Kde na to vezmeme? = politické rozhodnutí • Podávání zpráv - dotazník - komplikovaný, dubluje se s dalšími zprávami - jak přimět ke spolupráci sekretariáty dalších smluv? • Udržitelné financování SAICM - konzultační proces pro financování problematiky nakládání s chemickými látkami - pokračování Programu pro rychlý start (QSP)? Jak? = politické rozhodnutí • Účast “stakeholderů” - lze optimalizovat - kde a jak? - iniciativy průmyslu, činnost NNO - na posledním jednání OEWG bylo více NGO než vládních delegátů (a) Snižování rizik legislativní rámec EU – nařízení REACH+CLP, MEAs k chemickým látkám a odpadům, Nanomateriály a nanotechnologie - http://www.nanocon.eu/cz/ (b) Znalosti a informace pracovní skupiny OECD, UNEP, EU (EK i Rady), ECHA, publikace, studie, konference (c) Řízení/institucionální opatření Rada Národního centra pro toxické látky, Rada pro chemickou bezpečnost, semináře: 2008, 2010, 2011, proces synergií a jeho implementace (d) Budování kapacit a technická spolupráce Regionální centrum pro Stockholmskou úmluvu pro POPs, ČR jako donor a její priority v zahraniční rozvojové spolupráci (e) Nezákonné mezinárodní obchodování mezinárodní seminář v 2006 (Průhonice), 2008 - Nairobi, + každoročně v rámci Rotterdamské úmluvy – PIC postup a dovoz/vývoz nebezpečných chemických látek spolupráce s celní správou, seminář o zkušenostech na národní úrovni SAICM - Národní úroveň • ČR plní cíle SAICM v rámci REACH • ČR poskytovala příspěvky do SAICM QSP i uspořádání jednání • ČR i Regionální centrum RECETOX jsou v rámci CEE regionu členem „řídící skupiny“ (core group) - jednání r. 2009 a 2010, avšak tato se v roce 2011 ani 2012 nesešla (koordinovalo PL), až v roce 2013 v září Skopje – regionální koordinátor opět PL, RECETOX = core group member, • ČR směřovala pomoc v rámci SAICM buď přímo v bilaterálních projektech nebo v rámci Stockholmské úmluvy a synergií, od roku 2012 kvůli úsporným opatřením nutno finanční podpora zastavena, ale stále lze poskytovat podporu „in-kind“ anebo formou projektové spolupráce • nutno zlepšit informovanost na národní/regionální úrovni – role/ příležitost pro Regionální/Národní centrum Role a priority ČR v SAICM QSP: Program pro rychlý start • v rámci SAICM fungoval finanční mechanismus „Program pro rychlý start“ (QSP), ze kterého jsou financovány menší projekty na podporu implementace SAICM ve státech rozvojových a s ekonomikou v přechodu. • při jeho ustavení v roce 2006 bylo zdůrazněno, že je určen pouze na rozjezd aktivit (seed money) - QSP bude přijímat prostředky do r.2011 a vyplácet do roku 2013 rezoluce I/4 - prodloužen až do roku 2015 • sídlí v Ženevě při sekretariátu SAICM • 2 orgány - QSP Executive Board (řídicí rada QSP), jednání 2x ročně, 2 dny • QSP Trust Fund Implementation Committee 2x ročně 1 den - schvaluje projekty výše 50- 250 tis USD, max 2 roky • zdroje financí = dobrovolné příspěvky dárcovských zemí • byť existuje plán mobilizace prostředků, finance nejsou udržitelné a předvídatelné (cíl 6 mil USD ročně + 5-10% nárůst/rok, celkem za období 2006-2011 total: 40-47 mil USD) • sunset v roce 2015 - odsouhlaseno ICCM4, protože zaveden “UNEP Special Programme pro financování chemicals and waste agenda” - viz ICCM4 výstupy 
 Dotazy? Děkuji za pozornost!