Problémový žák Martina Figuli Monika Trembuľáková Kdo je to problémový žák? Kdo je to problémový žák? 1. Žák, který vyrušuje v hodině 2. Žák, který odmítá pracovat Žák, který vyrušuje… •Neklidný žák: Žák je neposedný, neklidný, nedokáže se soustředit. •Konfliktní žák: Odmítavý žák, vytváří konflikty. •Provokující žák: Dělá ze sebe “šaška”, provokuje vzhledem i chováním. •Agresivní žák: Agresivita a násilné sklony se u žáka projevují většinou jako reakce na poznámku nebo příkaz, které u žáka vyvolají odmítavou reakci Žák, který odmítá pracovat = Pasivní žák •Odmítání pokynů učitele •Odmítá spolupráci •Nenosí si pomůcky Žák, který odmítá pracovat = Pasivní žák •Odmítání pokynů učitele •Odmítá spolupráci •Nenosí si pomůcky Problémy v chování x poruchy chování Nálepkování? Problémový žák x žák s problémy v chování Problémová třída - hluk ve třídě Příklady - žáci poutající pozornost - žáci hledající osobnost - žáci se zraněnou osobností Příčiny problémového chování žáků •Dospívání •Špatná adaptace na školní prostředí •Agresivita •Výrazný temperament •Poruchy chování! Příčiny problémového chování žáků Na počátku vzniku konfliktu mezi dvěma jedinci bývá často vnitřní konflikt jednotlivce (vnitřní x vnější konflikt): • Konflikt hodnot - rozdílné hodnoty, názory (méně závažné) • Konflikt potřeb - narušuje výuku Řešení konfliktních situací Řešení konfliktních situací Různé strategie: • Vyhýbavé chování (popření nebo útěk) • Přizpůsobení se nebo zmírnění problému (vyhýbání se konfrontaci) • Nátlak a donucení • Kompromis nebo smlouvání (“Něco za něco”) • Vyjednávání nebo vyřešení problému - podstat problému Postup při vyjednávání 1. Označení povahy konfliktu (konflikt hodnot nebo potřeb?) 2. Zahájení dialogu (učitel) 3. Naslouchání názorů druhých (žáci) 4. Nalezení uspokojivého řešení: – jasně definovat problém – hledat příčiny a původ problému – shromáždit možná řešení – společně vybrat nejlepší řešení – navrhnout jeho aplikaci – navrhnout způsob jeho zhodnocení po uplynutí určitého období. Příklady - rozhovor - výchovný poradce - školní psycholog Použitá literatura: Marie-Thérese Auger, Christiane Boucharlat (2005). Učitel a problémový žák: Strategie pro řešení problémů s kázní a učením Jan Průcha (2009). Moderní pedagogika Šalamounová, Z., Bradová, J., & Lojdová, K. (2014). Mocenské vztahy mezi začínajícími učiteli a jejich žáky. Pedagogická orientace, 24(3), 375–393.: ttps://journals.muni.cz/pedor/article/view/1691/1323