Alternativní školy Mgr. Jana Navrátilová, DiS. navratilova@mail.muni.cz Montessoriovské školy Maria Montessori (1870 – 1952) • •Italská lékařka, pedagožka, bojovnice za práva žen •Nejvýznamnější postava reformně pedagogického hnutí •Práce s mentálně postiženými dětmi •1907 Dům dětí zřízený pro opuštěné děti předškolního věku •Využívala předchozích zkušeností z výchovy dětí s mentálním postižením •Didaktický materiál určený k nácviku smyslů, trivia, praktické činnosti • Principy Montessori pedagogiky „Pomoz mi, abych to dokázal sám.“ •Dítě je tvůrcem sebe samo •Připravené prostředí •Připravený učitel •Svoboda •Princip dělené odpovědnosti •Polarizace pozornosti •Senzitivní fáze • Další vybrané myšlenky •Ranní kolečko •Týdenní, popř. měsíční plány •Práce s chybou, práce s pochvalou •Slovní hodnocení •Věkově smíšené skupiny •Ticho • Didaktické pomůcky Mini úkol: Montessori třída X třída pro žáky s autismem •??? Mini úkol: řešení •Montessori třída •Třída pro žáky s autismem Úkol: •Ve skupinkách navrhněte, popište, či nakreslete didaktickou pomůcku pro: •Předškolní děti •I. stupeň ZŠ •II. stupeň ZŠ •… •příklad: pomůcka pro osvojení si slovních druhů, vyjmenovaných slov, násobilky, hlavních měst, hračku do družiny, apod. Video: • • •https://www.youtube.com/watch?v=zCXtCajTGEk&list=PLIk8ZdXH1pjwP4DKQM0osTu66KlsVOKWr • Příklady Montessori škol v Brně •Mateřské školy •Mezinárodní Montessori MŠ Perlička •MŠ a ZŠ Sluníčko – Montessori •Základní školy •MŠ a ZŠ Sluníčko – Montessori •ZŠ Gajdošova (státní škola, implementuje Montessori také na II. Stupeň • • • Daltonské školy Helen Parhurstová (1887 – 1959) •Americká učitelka •Spolupracovala s M. Montessori (obdobné principy) •1919 založila experimentální školu v Daltonu •Daltonský plán •Education on the Dalton Plan • Daltonský plán •Ruší rozdělení žáků do tříd podle věku •Ruší tradiční systém vyučovacích hodin •Ruší tradiční organizaci práce žáků ve třídách → subject corners •Odborné učebny, laboratoře, knihovny •Smlouva učitele a žáka = program práce na měsíc pro každý předmět zvlášť • Principy Daltonského plánu •Svoboda a zodpovědnost • •Samostatnost • •Spolupráce • • • •Platné jak pro žáka, tak pro učitele! Daltonský plán v praxi •Školy s uvolněnou třídní strukturou → školy s daltonskými prvky výuky •Daltonský blok •Zpravidla jednou týdně, dvě plné hodiny nebo celý den (projekt) •Denní, týdenní, měsíční plány, povinné a volitelné úkoly •Začíná i končí rozhovorem v kruhu (povídání, podstata úkolů, hodnocení, pravidla, principy) •Daltonská tabule, daltonský metr •Bodové hodnocení •Portfolio • • Dalton v praxi •Daltonský metr •Daltonská tabule Dalton na ZŠ a MŠ Husove Dalton na ZŠ a MŠ Husove • • •https://www.youtube.com/watch?v=e0CvcYljvrw •https://www.youtube.com/watch?v=cxCU4J19bKs • • Kritika •Nedostatečné opakování učební látky •Nesystematické získávání poznatků •Učivo je málo prodiskutováno •Přílišné spoléhání se na žákovu aktivitu a volní vlastnosti •Winnetská soustava (C. W. Washburne) •Učební látka rozdělena na dvě části: základní učivo, tvořivá část • • Příklady brněnských škol s daltonskými prvky výuky •ZŠ a MŠ Husova •ZŠ a MŠ Chalabalova •ZŠ a MŠ Křídlovická •ZŠ Horácké náměstí •ZŠ Masarova •ZŠ Antonínská •ZŠ Jana Babáka • • Další alternativní školy •Waldorská škola •R. Steiner (1861 – 1925) •Antroposofie •Výuka v tzv. epochách •Freinetovská škola •C. Freinet •Tzv. pracovní škola •Jenská škola •P. Petersen •Jenský plán