Kurikulum – klíčové kompetence, práce se ŠVP Vzdělávací oblasti Rámcový vzdělávací program  Zavedení nových pojmů:  vzdělávací oblasti  očekávané výstupy  průřezová témata  klíčové kompetence Průřezová témata  Aktuální témata, která mají ovlivňovat hodnoty a postoje žáků.  Jsou povinná.  Realizace: samostatně jako předmět, v jiných předmětech, formou projektu či semináře. Průřezová témata  Osobnostní a sociální výchova  Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech  Multikulturní výchova  Environmentální výchova  Mediální výchova Průřezová témata Představte ostatním Vaše téma tak, abyste sledovali strukturu: charakteristika tématu, přínos k rozvoji osobnosti žáka, příklady okruhů a témat. Klíčové kompetence  Přenositelný, univerzálně platný soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. Klíčové kompetence  Nejsou to jen znalosti, ale schopnost účinně jednat na znalosti založená (Perrenoud)  Klíčové kompetence jsou nepostradatelné pro kvalitní život (Goody) Klíčové kompetence podle RVP  kompetence k učení  kompetence k řešení problémů  kompetence komunikativní  kompetence sociální a personální  kompetence občanská  kompetence pracovní (ZŠ) / k podnikavosti (SŠ) Kompetence k učení Žák: 1. své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku pro seberealizaci a osobní rozvoj; 2. efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení; 3. kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi; 4. kriticky hodnotí pokrok při dosahování cílů svého učení a práce, přijímá ocenění, radu i kritiku ze strany druhých, z vlastních úspěchů i chyb čerpá poučení pro další práci. Kompetence k řešení problémů Žák: 1. rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části; 2. vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy; 3. uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice; 4. kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry; 5. je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran Kompetence občanská Žák: 1. respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí 2. chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu 3. rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka 4. respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické dědictví, projevuje pozitivní postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně se zapojuje do kulturního dění a sportovních aktivit 5. chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy. Kompetence komunikativní Žák: 1. s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu; 2. používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu; 3. efektivně využívá moderní informační technologie; 4. vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci; 5. prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem Kompetence sociální a personální Žák: 1. účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce 2. podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů 3. přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají 4. vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj Kompetence k podnikavosti Žák: 1. cílevědomě, zodpovědně a s ohledem na své potřeby, osobní předpoklady a možnosti se rozhoduje o dalším vzdělávání a budoucím profesním zaměření 2. rozvíjí svůj osobní i odborný potenciál, rozpoznává a využívá příležitost pro svůj rozvoj v osobním a profesním životě 3. uplatňuje vlastní iniciativu a tvořivost, vítá a podporuje inovace 4. získává a kriticky vyhodnocuje informace o vzdělávacích a pracovních příležitostech 5. dokončuje zahájené aktivity, motivuje se k dosahování úspěchu 6. posuzuje a kriticky hodnotí rizika související s rozhodováním v reálných životních situacích a v případě nezbytnosti je připraven tato rizika nést; 7. chápe podstatu a principy podnikání Klíčové kompetence a výstupy  klíčové kompetence: soubor obecných cílových požadavků, ke kterým má směřovat vzdělávání  Příklad: žák … posuzuje události a vývoj veřejného života, sleduje, co se děje v jeho bydlišti a okolí, zaujímá a obhajuje informovaná stanoviska a jedná k obecnému prospěchu podle nejlepšího svědomí. (K. občanská) Klíčové kompetence a výstupy  očekávané výstupy: soubor konkrétních výsledků vzdělávání v jednotlivých oblastech a oborech  Příklad: Komunikační a slohová výchova, kde žák:  plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti  porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti Klíčové kompetence <= výstupy  Učivo a výstupy jako cesta k rozvíjení kompetencí  Kompetence jako maxima Práce s ŠVP  Rozdělte obsah (výstup a učivo) Vaše ho předmětu do jednotlivých ročníků a stanovte si časovou dotaci.  Vyberte si část vzdělávacího obsahu pro jedno pololetí a zkuste RVP rozvést do podoby ŠVP.  Vymyslete, kde se Vám nabízí prostor pro mezipředmětové vazby, kde se nabízí prostor pro realizaci obsahu průřezového tématu a jaké klíčové kompetence rozvíjíte. Práce s ŠVP  Rozdělte obsah (výstup a učivo) Vaše ho předmětu do jednotlivých ročníků a stanovte si časovou dotaci.  Vyberte si část vzdělávacího obsahu (jeden výstup či jednu oblast učiva) a zkuste RVP rozvést do podoby ŠVP.  Vymyslete, kde se Vám nabízí prostor pro mezipředmětové vazby, kde se nabízí prostor pro realizaci obsahu průřezového tématu a jaké klíčové kompetence rozvíjíte. Práce s ŠVP Klíčové kompetence: problémy  Chybí přesné vymezení KK  Jak můžeme hodnotit KK?  Měli bychom kompetence vůbec hodnotit? Klíčové kompetence: námitky učitelů  Na tohle není ve výuce čas  Ve výuce zavládne chaos a nekázeň  Je to moc složité  To přece už dávno děláme  Není jasné, co máme dělat ve výuce  Taková výuka se nedá hodnotit  Znemožní přechod žáků