Učitelství jako profese Kdo se smí stát učitelem? Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo: a) je plně způsobilý k právním úkonům, b) má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává, c) je bezúhonný, d) d) je zdravotně způsobilý , e) e) prokázal znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak. Učitel vs. pedagogický pracovník Kdo spadá pod označení pedagogický pracovník? Činnosti učitele Přímá Nepřímá vyučovací povinnost Klíčové dovednosti učitele • Plánování a příprava hodiny • Realizace vyučovací hodiny • Řízení vyučovací hodiny • Zajištění adekvátního klimatu třídy • Zajištění kázně • Hodnocení prospěchu • Reflexe vlastní práce a evaluace Kyriacou (2004) Pracovní podmínky v číslech 21 hodin 22 žáků 46 424 učitelů (60 %) Platové podmínky učitelů do 8/2016 Platové podmínky učitelů od 9/2016 Mezinárodní srovnání platů učitelů Platové podmínky učitelů Další část platu tvoří příplatky: • za třídnictví (až 800,- Kč) • za suplování (200 % hodinové mzdy) • za specializovanou činnost, ke které má učitel další vzdělání, • osobní příplatek (odměna např. za kroužky) • mimořádná odměna (za výjimečný výkon,…). Počet hodin výuky na jednoho učitele Dráha učitele experta období 0 – 3 3 - 8 8+ Název období Sociálně připsaná identita Hlavní problém Další charakteristiky Dráha učitele experta období 0 – 3 3 - 8 8+ Název období Zkoumání terénu / kritické období Sociálně připsaná identita Učitel začátečník s nárokem na chyby Hlavní problém Kázeň Řešení problému Experimentování, hledání vzoru Další charakteristiky Šok z reality, odchody Dráha učitele experta období 0 – 3 3 - 8 8+ Název období Zkoumání terénu / kritické období Progresivní období Sociálně připsaná identita Učitel začátečník s nárokem na chyby Progresivní učitel Hlavní problém Kázeň Předmět (jak lépe?) Střet s okolím Řešení problému Experimentování, hledání vzoru Třídní učitel / vedoucí skupiny učitelů Další charakteristiky Šok z reality, Racionalita, Působení v rámci třídy Nárůst intuice, Reflexe – porovnávání se vzorem, Práce na sobě Dráha učitele experta období 0 – 3 3 - 8 8+ Název období Zkoumání terénu / kritické období Progresivní období Expertství Sociálně připsaná identita Učitel začátečník s nárokem na chyby Progresivní učitel Expert (může radit) Hlavní problém Kázeň Předmět (jak lépe?) Střet s okolím Porovnání s ideálním učitelem Řešení problému Experimentování, hledání vzoru Třídní učitel / vedoucí skupiny učitelů Aktivní nespokojenost, zdokonalování se Další charakteristiky Šok z reality, Racionalita, Působení v rámci třídy Nárůst intuice, Reflexe – porovnávání se vzorem, Práce na sobě Mentorství, jít příkladem, Dráha učitele experta Kritické období končí orientací na žáky Dráha učitele experta Jaký chci být učitel? Kontrola interakce Vztah s žáky Jaký chci být učitel? Mocenské vztahy Schopnost ovlivnit chování druhého či druhých • Legitimní moc • Trestající moc • Odměňovací moc • Expertní moc • Referenční moc Další vzdělávání PAU (Přátelé angažovaného učení) NIDV (Národní institut pro další vzdělávání) KVIC Nový Jičín Schola Servis Prostějov Pedagogické centrum Vysočina Středisko služeb školám Brno