Vzdělávací politika Vzdělávací politika Souhrn konkrétních činností a opatření, kterými stát a další subjekty usilují o plánování, realizování a evaluování činností, které vyplývají z postavení vzdělání ve společnosti. (volně dle Krebs) Společenský kontext 1. Nápravné reformy 2. Modernizační reformy 3. Strukturální reformy 4. Systémové reformy (kurikulární reforma) Společenský kontext -exponenciální růst znalostí (více znalostí, než jsou lidé schopni absorbovat; rychlost technologických změn) -tzv. poločas rozpadu Důraz na celoživotní učení Společenský kontext Společnost vědění Společenský kontext Ekonomika založená na znalostech (znalosti jako klíčový faktor produkce, lidé jako lidské zdroje) Společenský kontext Demografický vývoj (stárnutí populace) Společenský kontext Demografický vývoj Společenský kontext Vstup do Evropské unie Společenský kontext 22 30 28 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Terciární vzdělání (%) Česká republika EU Německo -16 % s Mgr. (průměr = 11 %) -faktor ne/zaměstanosti (2,3 % vs. 5,2 %, resp. 20,7 %) -polovina HDP / VŠ osoby Společenský kontext http://dsia.uiv.cz/vystupy/vu_vs_f1.html Základní dokumenty vzdělávací politiky Doporučení OECD (1996) 1. zdokonalování kurikula a kvality (vyvinout nástroje pro hodnocení, zvýšit počty žáků ve všeobecně vzdělávacím proudu SŠ, standardizovat a diferencovat maturitní zkoušku) 2. Uplatňování efektivnějších prostředků řízení a správy školství (zřídit regionální úroveň školské správy, propojit DVPP s rozvojem školy 3. Zkvalitnění odborného školství, provázání na trh práce Memorandum o celoživotním učení „Stát se nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější ekonomikou na světě, která čerpá ze znalostí a dovedností a je schopna nepřetržitého hospodářského růstu při současném dosažení většího množství lepších pracovních příležitostí a větší sociální soudržnosti“ (Lisabon, jednání Evropské rady, 2000) Memorandum o celoživotním učení Celoživotní učení jakožto princip, nikoli možnost -principy realizace: investice do vzdělání musí růst (ČR 5 %, průměr EU 5,8 %) snadné a přístupné poradenství přiblížit lidem v jejich obcích rozvoj efektivních metod zlepšení hodnocení učení a jeho výsledků Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, tzv. Bílá kniha (2001) Strategické vize pro období 2001–2005: 1. Realizace celoživotního učení pro všechny 2. Přizpůsobování vzdělávacích a studijních programů potřebám života ve společnosti znalostí 3. Monitorování a hodnocení kvality a efektivity vzdělávání 4. Podpora vnitřní proměny a otevřenosti vzdělávacích institucí 5. Proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků 6. Přechod od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, tzv. Bílá kniha (2001) Konkrétní cíle: 1. Do r. 2005 zajistit polovině populačního ročníku možnost nastoupit do terciárního vzdělávání (2020: 40 %) 2. Délka studia z 14,7 na 16,7 roku (průměr EU) 3. Vytvořit prostupnou vzdělávací soustavu 4. Zvýšit výdaje na vzdělávání z 4,5 % na 6 % v roce 2002 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2011-2015 -zvyšování kvality vzdělávání, dokončení kurikulární reformy -nové metody hodnocení škol -optimalizace nabídky škol -rozvoj odborného vzdělávání -podpora pedagogickým pracovníkům Strategie vzdělávání 2020 1. Snižování nerovností ve vzdělávání (povinný přípravný ročník, méně odkladů, povinná matematika, mistrovské zkoušky; 17 % VŠ bez VŠ rodičů) 2. Podpora kvalitní výuky a učitele (zavést kariérní systém, zlepšit přípravu učitelů na VŠ) 3. Odpovědné a efektivní řízení vzdělávacího systému (zřízení Národní rady pro vzdělávání, zlepšit komunikaci…) Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020 Reaguje na dokument Strategie Evropa 2020 (reakce na krizi) 1. vzdělávání pro budoucnost 2. eliminovat odklady školní docházky a sjednotit míru mezi kraji 3. zlepšit finanční podmínky na 2. stupni ZŠ 4. do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to od roku 2019 5. zavést maturitu elektronicky ad. 6. zlepšit přípravu na pedagogických fakultách Úrovně vzdělávací politiky 1. globální = OECD, UNESCO 2. nadnárodní = EU 3. národní stát a jeho centrální instituce (vláda, parlament, MŠMT) 4. regiony a kraje 5. školy Nástroje vzdělávací politiky -legislativa, regulace a organizační uspořádání -kurikulum, kurikulární politika a učebnice -financování -evaluace a monitorování -plánování, strategie a koncepce