Diagnostické metody Diagnostická metoda •Soubor podnětů (úkolů, situací, otázek), jimiž záměrně vyvoláváme specifické reakce (chování), nebo vymezujeme podmínky pro sledované reakce (chování) Diagnostické metody •= každý speciální postup, který vede k získání •diagnózy (nebo poznatků o osobě, jevu..) • •= je soustava podnětů (úkolů, situací, otázek), •jimiž záměrně vyvoláváme chování (úkony, •jednání, slovní odpovědi) nějaké osoby – •experimentujeme. Toto chování přesně registrujeme •(měříme) a pak z něj usuzujeme na .... stav, zvláštnosti, •odchylky... • •Diagnostické metody nejsou jen testy • •Každá diagnostická metoda získává novou kvalitu v rukou toho, kdo ji používá. Dělení metod •Objektivní a subjektivní (explorační) • •Psychometrické (standardní postup) a klinické (kazuistické) – • Volba diagnostických metod •Závisí na zaměření (cíli) diagnostiky oK jakému účelu diagnostiku provádíme? oCo potřebujeme o diagnostikované osobě zjistit? o •Závisí na teoretických konceptech, které vedou k výběru (efektivní kombinaci) způsobů sběru diag. údajů oPsychometrická strategie – předpoklad: všichni lidé mají stejné dispozice, ale liší se v intenzitě a míře rozvoje těchto dispozic; zmíněné odlišnosti lze změřit (testové metody) oKazuistická strategie – předpoklad: lidé jsou zcela odlišní a vývoj jedince probíhá podle specifických ale poznatelných zákonitostí (klinické metody) o •Závisí na konkrétní situaci oJaké metody mám k dispozici a které z metod umím využít o Diagnostické metody v rámci klinického (kazuistického) přístupu • •Pozorování, diagnostický rozhovor, anamnéza, analýza výkonů a produktů (písemné práce, portfolio), analýza dokumentů o o Rozhovor - otázky •Volná stimulace: Vyprávěj mi něco o vaší třídě. Jak žije vaše rodina?...Představ si, že bys měl celé odpoledne jen pro sebe, co bys nejraději dělal? •Přímé otázky (mnohdy uzavřené): Už jsi někdy zkoušel nějakou drogu? Připravuješ se denně do školy? Učíš se rád? Máš kamarády? •Nepřímé (často otevřené) otázky: Jak to máš s přípravou do školy? Jaký je tvůj vztah k drogám? Co pro tebe znamená učit se? A co kamarádi? •Projektivní otázky: Jak to mají děcka ve tvém věku k drogami? Za co obvykle utrácejí lidé peníze? Čeho se dnes lidé nejvíce obávají? Jakou roli mají v rodině otcové? •(projektivní interview – zaměřené na problém, specifické techniky dotazování, zejména pro děti) •Stimulující – dodatečné otázky: A co ty na to? A co ještě? Co bys k tomu ještě řekl? • • Zásady pro rozhovor •Záleží na typu a účelu rozhovoru •stanovit cíle a postup (posoudit validitu otázek) •připravit prostředí, příp. zajistit „bezpečí“ pro dotazovaného •sledovat neverbální projevy dotazovaného •klást otázky jasně a srozumitelně •neklást více otázek najednou (nekumulujeme) •nehrnout jednu otázku za druhou (ne výslech, práce s tichem) •přizpůsobit obtížnost otázek •vyhýbat se sugestivním otázkám (nepodsouváme) •nehodnotit, nementorovat • •Pozor na efekt tzv. sociální deziderability, strach z hodnocení • •Chování a verbální projevy pracovníka ovlivňují výpovědi • •Využití v pedagogické i psychologické diagnostice Analýza produktů činnosti •Kresba (jako psychometrická i projektivní metoda – produkt činnosti) •Zjišťují se: senzomotorické dovednosti, vývojová úroveň i citové prožívání, sociální postoje apod. •Slohové práce, sešity, modely… • •Využití v pedagogické i psychologické diagnostice – záleží na cíli a způsobu využití Diagnostické metody v rámci psychometrického (edukometrického) přístupu •Testové metody oVýkonové testy (vývojová diagnostika, testy specifických schopností, didaktické testy) oDotazníky a škály (posuzovací stupnice) oProjektivní testy (v psychologii) o o oPočítačové, internetové testování Testy osobnosti, dotazníky, stupnice •Objektivní testy osobnosti – (kvantifikovatelné, nedotazníkové) • •Dotazníky •Jednorozměrné •Vícerozměrné • •Posuzovací stupnice •Sebeposuzovací stupnice (životní styl, zájmy, postoje…) •Objektivní posuzovací stupnice • Tvorba dotazníků •Zásady: •srozumitelnost a jasnost otázky, přiměřenost věku •adekvátní počet otázek •jasná instrukce (kolik možných odpovědí, čas…) •NE dvě otázky v jedné •NE intimní otázky pokud nemohu zajistit bezpečí •zajistit anonymitu (je-li nutná) – forma sběru dat …. •vysvětlení cíle, •sdělování výsledků… • Konstrukce nestandardizovaných dotazníků •Položky: •Přímé odpovědi (uzavřené otázky ) ANO – NE - NEVÍM •Výběr z několika odpovědí •Volná odpověď (na otevřenou otázku) •Uvedení množství (kolikrát týdně… jak moc….) •Nedokončené věty •Škály •Určování pořadí (řazení…) • • •U otevřených otázek kategorie. • Typy škál •Numerické posuzovací škály •Příklad: Myslíte si o sobě, že jste v práci spíše: •Aktivní 1 2 3 4 5 Pasivní •Grafické posuzovací škály •Příklad: Cítíte se být: Svěží • Unavený •Kumulativní posuzovací škály • Zaškrtávací seznamy adjektiv (tzv. check-list). • •Posuzovací škály s nucenou volbou • Jde o volbu ze dvou až pěti různých variant. • •Q třídění (Rogers) Klasifikace testových metod •Podle počtu osob - individuální (je nutná individuální administrace) a skupinové •Podle nutnosti znalosti jazyka - testy verbální (závislé na řeči) a neverbální (performační), •Podle potřebných pomůcek - tužka-papír, přístrojové, počítačové •Podle typu položek - dotazníky, posuzovací škály, projektivní techniky •a dále např. podle psychických funkcí, které jsou měřeny, podle věku atd. • •V psychodiagnostice se testové metody tradičně rozdělují podle •předmětu zaměření na dvě hlavní skupiny testů: výkonové a •osobnostní testy. Testové metody - požadavky •Objektivita - Nezávislost na administrátorovi testu a stylizaci ZO. •(Instrukce a manuály) a skór lži (problematické) •Standardizace - Stanovení norem testu (někdy chápáno šířeji). Hrubé •skóry, standardní skóry, percentily. •Reliabilita - Spolehlivost, se kterou test měří to, co měří. Přesnost •měření bez ohledu na to, co měří. Stabilita v čase. •Validita - Platnost, která vypovídá o jeho praktické využitelnosti. Měří •to, co měřit má? • •Povinnosti uživatelů testů, práva a povinnosti •testovaných osob, testování specifických skupin osob •(handicapovaných, dětí, cizinců…) … upravují standardy •testování Další možnosti •Dramatické metody, psychohry •Studium dokumentů (katalogové listy, posudky, vysvědčení...O čem svědčí vysvědčení?) • •Využití v pedagogické i psychologické praxi