Pedagogická diagnostika Struktura přednášky oVymezení pedagogické diagnostiky jako pedagogické disciplíny o oVztahy k psychologické a speciálně pedagogické diagnostice, k dalším disciplínám o oCíle diagnostikování a oblasti, diagnostika jako proces o oLimity o Vymezení disciplíny - předmět oPedagogická diagnostika je pedagogická disciplína, jejímž předmětem je systematické poznávání jedince nebo skupiny, tj. diagnostikování (cílené zjišťování, analyzování, interpretace informací) za účelem pedagogické intervence: o ozabývá se zjišťováním aktuálního výkonu jedince (skupiny) v edukační situaci a analyzuje ho v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, jež na tento vývoj spolupůsobí (sumativní diagnostika) ozabývá se sledováním průběžného vývoje jedince (skupiny) s cílem zjistit možnosti dalšího rozvoje jedince a zlepšení práce jedince (formativní diagnostika) ozabývá se metodologií diagnostikování v edukačním prostředí (diagnostikování je soubor činností – zjišťování, identifikování, interpretace, hodnocení – úrovně rozvoje žáků jako výsledku výchovného a vzdělávacího působení, jeho příčin a podmínek) Charakter disciplíny ve struktuře pedagogických věd oPedagogická diagnostika (educational assessment) = základní pedagogická disciplína o oPedagogicko-psychologická diagnostika = psychologická diagnostika aplikovaná v pedagogické oblasti (v rámci systému psychologických věd, aplikovaná ped. disciplína) o o Psychologická dg. ve školní praxi oKlinická psychologická diagnostika – DSM III – klasifikace duševních nemocí (jiné znění diagnóz), např. poruchy školních dovedností o oPoradenská psychologická diagnostika využívá více popisnou a dynamickou diagnostiku Vztah pedagogické diagnostiky dalším disciplínám oPsychologická diagnostika - poznávání stavu a vývoje psychické individuality nebo vybraných psychických jevů (psychické dispozice) o oLékařská diagnostika (posouzení zdravotního stavu jedince) o oSpeciálně pedagogická diagnostika (biopsychické dispozice) oZachycuje jevovou stránku (stejně tak jako pedagogická diagnostika), ale zaměřuje se na omezený okruh příčin a vychází z lékařské diagnostiky o oDidaktika – odlišení hodnocení a diagnostikování žáka (80. léta 20. století) o o Pedagogická diagnostika jako oPřirozená diagnostika nsplývá s každodenní prací odborníka např. učitele (Vališová, Kasíková et al., 2007) oOdborná činnost nPředmětem diagnostikování jsou vědomosti, znalosti, dovednosti a kompetence jedince, vzdělávací potřeby jedince nPředmětem diagnostikování je rozvoj jedince a vlivy, které působí na rozvoj jedince (např. rodinné prostředí, malé soc. skupiny, výsledky učení jedince, charakter vzdělávání ,…). oAutodiagnostika o oSoučást výzkumu Co je to diagnostika (obecně)? oPostup od sběru dat… k popisu, interpretaci oSouhrn operací, postupů a technik s cílem je stanovit diagnózu? a to v závislosti na cílech diagnostiky. o oPopis stavu – jevů, interpretace, zařazení do kategorie (terminologické označení - diagnóza) o oV psychologii a pedagogice nejde jen o zjišťování abnormit, ale o rozpoznávání kvality a úrovně některých psychických funkcí (ne v pedagogice), zjišťování individuálních zvláštností Pedagogická diagnostika oCO: proces zjišťování, rozpoznávání, klasifikování, posuzování a charakterizování úrovně pedagogického rozvoje objektu výchovy…. oKoho: Objektem je edukant – žák, skupina, vzdělávací instituce, systém – je spíše evaluací. oJak: pedagogické metody oKde: školy, výchovná zařízení, oKdo: učitelé..., o oPojem „přirozená diagnostika“ – nespecifické poznávání (každodenní sledování, sociální percepce…) Cíle diagnostikování oV současnosti se přesouvají akcenty diagnostikování o o o o o o o o o o o o o o o upraveno podle Shute & Becker, 2011, s. 4 Menší důraz na zjišťování Větší důraz na zjišťování Výsledků učení a vzdělávání Procesů učení, rozvoj jedince Toho, co je snadno měřitelné Toho, co je pokládáno za důležitější a hodnotnější Jednotlivé vědomosti, dovednosti Kompetence Osvojení znalostí, dovedností Porozumění, aplikace Toho, co žák nezná (na chybu) Toho, co žák dokáže (potenciál rozvoje) Na diagnostiku, kterou provádí odborník („zvenčí“) Na autodiagnostiku Cíle pedagogické dg oV pedagogice např.: ozjištění úrovně znalostí žáka ozjištění příčin školního neúspěchu ozjištění předpokladů žáka pro vykonávání určité činnosti (studium) okognitivní úroveň opostoje k učení, styly učení ovztahy ve třídě …. oprognóza školní úspěšnosti oV psychologii např.: ourčení stupně vývoje ozjištění příčin odchylného vývoje od normy ozjištění individuálních zvláštností člověka oprognóza nebo predikce o Diagnóza oDiagnóza je v lékařství chápána jako klasifikace, zařazení jevu do určité třídy (pro psychologii a pedagogiku je to příliš patologizující a statické). o oV pomáhající profesi není diagnóza cílem, ale prostředkem ke změně (nápravě) o oPsychologická diagnóza je odborně fundované a prakticky oužitečné rozpoznání relevantních znaků, vlastností nebo stavů u ojednotlivce, příp. i s odpovědí na činitele podmiňující individuální ozvláštnosti a predikci dalšího vývoje. o oPedagogická dg. je odborně fundované a prakticky oužitečné rozpoznání relevantních znaků, (vlastností nebo stavů u oJednotlivce – spíše jde o motivaci, schopnosti a dovednosti), příp. i s o odpovědí na činitele podmiňující individuální zvláštnosti a predikci odalšího vývoje (v a pro pedagogický proces). o Diagnóza oZávěr, nkterý obsahuje zařazení objektu jevu do konvencemi stanovené diagnostické kategorie; nkterý je označen podle platného názvosloví; nkterý vyjadřuje míru, intenzitu závažnosti jevu (znaku); nkterý popisuje pravděpodobné příčiny jevu a odhaduje pravděpodobný budoucí vývoj. o Druhy diagnóz oDiferenciální diagnóza - porovnávání příznaků chorob, které přicházejí v úvahu u vyšetřovaného s cílem vyloučit diagnostický omyl. o oDiagnóza statická - např. dyslektik, porucha chování o oDiagnóza dynamická – dyslektické obtíže se projevují zejména v situaci… od první třídy…. o oDiagnóza popisná – čte s chybami, zaměňuje písmena… o oDiagnóza symptomatologická - bolesti hlavy, zvracení – jsou symptomy školní fobie o oDiagnóza syndromatologická - ADHD syndrom (školní fobie) o oDiagnóza etiologická – jde o poruchy chování zapříčiněné emoční labilitou a nedostatečnou péčí …. Konkretizace cílů diagnostikování oNa ústupu: nCílem je poznání faktorů osobnostního a psychického charakteru, které ovlivňují školní výkon (procesy učení) žáka (Hrabal, 1989, Hrabal, Hrabal, 2002). nCílem je posouzení aktuálního výkonu jedince v souvislosti s osobnostním vývojem a vnějšími vlivy, které na tento vývoj spolupůsobí (Zelinková, 2009) nTzv. sumativní diagnostika oDnes důraz na: nCílem je identifikovat specifika dosavadního rozvoje jedince (malých sociálních skupin) s orientací na prognózu a návrh na optimalizaci dalšího rozvoje jedince. nCílem je poznávání, posuzování vlivu vzdělávacího procesu a procesů učení na rozvoj jedince. nCílem je porozumění dalším možnostem rozvoje jedince. nTzv. formativní diagnostika Formativní diagnostika oV průběhu osvojování učiva oCíle: např. rozpoznat slabé a silné stránky… cílem je napomoci k pozitivní změně oSlouží k podpoře učení oPoskytuje ZV, poučení žáka oJe dynamická Oblasti diagnostiky oDidaktická oblast (znalosti a dovednosti) oUčební a kognitivní styly oMotivace k učení oProfesní orientace (někdy psychologická dg.) oKlima ve třídě, dg. školní třídy oAgrese, impulzivita, lhaní, krádeže, záškoláctví oŠkolní zralost (někdy psychologická) oDg. poruch učení (Zelinková) – spec. ped. dg. oŘečové dovednosti – spec. ped. oOsobnostní chrakteristiky: Sebepojetí, pojetí školní úspěšnosti, self-efficacy, motivace, odolnost … (spíše psychologická) oVarovné signály psychických onemocnění (deprese, sebepoškozování, závislosti, poruchy příjmu potravy (psychologická) o Základní literatura oPrůcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál (jakékoli vydání) oPrůcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál (zejména heslo pedagogická diagnostika) oKrykorková, H. & Chvál, M. (2011) Pedagogicko-psychologická diagnostika a očekávané proměny jejího pojetí. In A. Vališová, H. Kasíková et al. Pedagogika pro učitele. Praha. Grada s. 341-362 Možnosti a limity diagnostické práce oAntidiagnostické a antipsychiatrické tendence okonce 20. století o oZdůvodnění odmítání diagnostiky: oHumanistické teorie -jedinečnost jedince i situace -nedirektivita vztahu odborník (přestává být expertem) -klient má potenciál, je expertem na své problémy – autodiagnostika, -klient má možnost volby, rozhoduje o svém chování i řešení problémů -lze předvídat chování? Lze předvídat účinnost navrženého řešení na základě dg.? o Omezování a odmítání diagnostiky oKognitivní teorie, konstruktivismus oširoké pojetí normality (co je ne-normální???), kdo stanovuje normu? Kdo říká, že něco je-není normální? Není to jen „jinak“? osubjektivismus v poznání - diagnóza je subjektivní poznání (Čí je diagnóza?) oDiagnóza je v jazyce, jen slova (i forma řečeného ovlivní chápání obsahu- významu) o oOdborník přestává být expertem na problém, je o„pozorovatelem“. o Omezování a odmítání měření a testování v diagnostice oPochybnosti o validitě metod oTesty jsou jen zbožím oTesty jsou kulturně závislé (standardizace) oTesty v různých rukou mohou různě měřit (pochybnosti o objektivitě) oMěření je statické oElektronické zneužití, rozšiřování testů – ztráta měřící síly Využití diagnóz v pedagogické praxi oV pomáhajících profesích se lze obejít bez diagnostiky v tradičním slova smyslu, mnohdy stačí „přirozená diagnostika“ oDiagnózy jsou široké a statické, mnohdy neřeknou nic o možnostech změny oRiziko oslnění (nezkušených lidí a laiků) diagnostikou a zejména testy oRiziko patologizace žáků ve školách o oALE: Některá praxe diagnostiku vyžaduje (např. pro formální opatření), je třeba ji rozvíjet a chránit před zneužíváním!!!! o ETIKA oStandardy pro využívání metod oAdekvátní vzdělání (znalosti – nejen o metodách a jejich využití, ale i interpretaci) oRozvíjet zkušenost (dovednosti) oSoulad s pracovním posláním oSupervize, sebereflexe (kognitivní stereotyp), prof. rozvoj oMlčenlivost – psaní posudků a zpráv o K etice také patří oetiologické hledisko (chceme-li napravovat, je vždy třeba hledat příčiny…) ??? (Dittrich) okomplexní hledisko (etiologie je multifaktoriální) ospolupráce více pozorovatelů odlouhodobé sledování oindividuální přístup (respekt k odlišnostem) o oPro kvalitu diagnostiky platí: omělo by být využíváno více zdrojů, více metod očím více času, tím lépe (jednorázovost je riziková, je typická pro měření, např. intelektových předpokladů) ointerdisciplinární pohled (posouzení týmy pracovníků – pedagog + psycholog + lékař…) Časté chyby oNedostatek dovednosti a kompetence o(Nad)užívání (nevhodných) dg. metod oPovrchní interpretace (např. kresby) - dětinské nadšení z toho, co lze jednoduše z metody vyčíst. oHaló – efekt a předem determinovaná odpověď. (Potvrzuji si, že můj první odhad byl správný……). oRychlé diagnózy. Jednorázovost vyšetření, chybějící supervize apod. oSoukromé teorie osobnosti. (Komu nejde matematika, nemůže mu jít ani chemie…)