žVnější faktory ¡Sociální zázemí ¡Vztah U – Ž ¡Historie pobytu ve skupině žVnitřní faktory ¡Zdravotní stav a fyzický vzhled ¡Inteligence ¡Studijní úspěšnost ¡Sebedůvěra a sebevědomí ¡Angažovanost ve třídě ž žPreventivně žPři problémech (konflikty, soupeření, šikana, nezačlenění žáci…) žDiagnostika je vždy prvním krokem, po kterém by měly následovat další kroky (intervence) žNení možné diagnostikovat anonymně žZjišťování vztahů ve třídě vyžaduje etický přístup – sdělování záměrů a výsledků? žJe třeba dokumentovat veškeré kroky a archivovat veškerý získaný materiál žUčit nejvhodnější dobu dg. žMin. účast 80 % žáků ž žKlinické metody ¡Pozorování (výuka, přestávky, výlety…) ¡Rozhovor (dítě, rodič, učitel) ¡ žDiagnostické nástroje ¡Škály ¡Dotazníky ¡Projektivní techniky (nedokončené věty, jabloň, příběhy, kresby…) ¡Sociometrie ¡Zážitkové akce, psychohry žSociometrie = věda o měření mezilidských a sociálních vztahů žSociometrické testy – obvykle otázka volby, někde se zdůvodněním žZpracovávají se sociometrické tabulky ž žUžití: ¡V malých sociálních skupinách ¡Zejména školní třídy ¡Vypovídá o vztazích ve třídě, náznaky i o osobnosti žáka žJacob Levy Moreno (1889 – 1974) žNejstarší metoda zjišťování vztahů mezi dětmi žStanovil pravidla pro konstrukci sociometrických testů, resp. dotazníků žOtázky na kladnou a zápornou volbu např.: ¡S kým bys chtěl sedět v lavici? ¡S kým bys nechtěl trávit prázdniny? ¡ ¡Výsledek ve formě sociogramu (grafické zobrazení pozice členů ve skupině a jejich vzájemných vztahů) ž ž žPeer nomination, tj. pozitivní nebo negativní volba podle určitého kritéria (např. trávení prázdnin…) žPeer ratings - vzájemné hodnocení členů za využití škál žAlternativní dotazníky, např. označit žáka ¡ ? - neznám jej ¡J - mám ho rád ¡L - nemám ho rád ¡K - nemám k němu vztah ž ž ¡ ž ž žStandardizovaný dotazník žZjišťuje míru sympatie a míru vlivu jednotlivých žáků ¡jejich vliv na ostatní ¡jejich oblíbenost/neoblíbenost u ostatních ¡spokojenost se vztahy ve skupině žcelková soudržnost a emoční atmosféra ve skupině ždoplňková metoda k dalším nástrojům ž žKaždý žák ve třídě hodnotí vliv všech ostatních žáků na škále 1-5 žkaždý žák ve třídě hodnotí oblibu/sympatie všech ostatních žáků na škále 1-5 žkaždý žák doplňuje číselné hodnocení slovním odůvodněním svých sympatií/antipatií k ostatním žákům ž ž žVliv žáků ¡Ke každému jménu spolužáka (ne k sobě samému) napište v záznamovém archu jednu z číslic 1 až 5 do sloupce, které je označen nadpisem VLIV ¡1= nejvlivnější ¡5= nemá žádný a nebo téměř žádný vliv ž ž Vysvětlit, co to znamená vlivný žák. ž žSympatie žáků ¡Instrukce stejná, ¡Co je sympatický žák? ž žZdůvodnění sympatií ¡Nakonec se zamyslete nad tím, proč je vám který spolužák sympatický nebo nesympatický. Napište do posledního sloupce… ¡Vést žáky k zamyšlení a přemýšlení ž ž žPopulární děti, hvězdy (mnoho pozitivních a málo negativních voleb) žŠedé eminence (pozitivně nominovány hvězdami a samy hvězdy volí, od ostatních málo voleb) žDěti průměrné (průměrný počet pozitivních i negativních voleb) žKontroverzní děti (mnoho nominací pozitivních, ale i negativních) žOutsideři (mnoho voleb dávají, ale žádné volby nedostávají) žOdmítané děti (dostávají mnoho negativních voleb) žAntihvězdy (nejvyšší počet negativních voleb) žIzolované děti (ignorované, samy nevolí) žAtd. ž ž žStatisticky žGraficky ž žSociometrické matice ¡Matice pro vliv a matice pro sympatie ¡Sečtou se volby pro každého žáka ¡Zvlášť hoši o hoších, dívky o dívkách, hoši o dívkách… ž žSociometrické indexy ¡Individuální index vlivu - celkový součet hodnot získaných voleb dělíme počtem žáků, kteří jeho vliv hodnotili ¡Individuální index sympatií – dtto ¡Index náklonnosti a index ovlivnitelnosti – jsou průměry voleb, které žák udílí ž ¡Index celkového hodnocení jedince. Sečtou se indexy vlivu a sympatií u jedince a dělí dvěma. ž žZpracování slovních hodnocení ¡Kategorizace ž ž žZnázornění vztahů ve třídě v málo početné třídě nebo zvlášť holky a kluky žPřehledné je to do cca 15 žáků ž žOrbitální sociogram ¡Soustředné kružnice, zvlášť pro sympatie i vliv, zvlášť pro pozitivní (hodnocení 1) a zvlášť pro negativní volby (hodnocení 5). ¡Jinak označujeme volbu +, jinou barvou volbu -, jinak reciproční kladné nebo záporně, jinak, když jeden volí pozitivně, druhý recipročně negativně. ¡Čím blíže je žák středu kružnic, tím více voleb dostal ž žČtvercový diagram ¡Zobrazuje průměrné hodnocení jednotlivých žáků jak ve vlivu (vertikální osa), tak v sympatiích (horizontální osa) Chlapci modře, dívky červeně. ž žLineární sociogram (meziskupinový) ¡Zachycuje vzájemné sympatie mezi chlapci a dívkami ve skupině. ¡Zobrazuje všechna hodnocení 1 , která získali chlapci od dívek a naopak ž žHistogramy ž1. vydání – 1979: Sociometricko-ratingový test. Psychodiagnostika Bratislava, T-118 ž2. upravené vydání – 2005: Sociometricko-ratingový dotazník Vl. Hrabala, st. IPPP ČR Praha žSorad – verze pro VP a školní psychology, vydalo Hogrefe- Testcentrum, Praha 2011 ž autor upravené verze: Vl. Hrabal, ml. žTřídní kompas, Sociometrická ratingová metoda, verze pro třídní učitele, Testcentrum 2011. Autor Vl. Hrabal, ml. ž ž žKlima stálejší, atmosféra je proměnlivější žZjišťujeme aktuální stav a žádoucí stav žKlima a atmosféru vytváří žáci, učitel, prostředí žInterakce U-Ž, Ž-Ž žProměnné: spokojenost, autonomie, spontánnost, kamarádství, koheze, soutěživost, konflikty, variabilnost činností, pořádek, organizovanost, individualizace, obtížnost úkolů, učitelovo řízení, kontrola…. žVliv věku žáků, pohlaví, ročník, typ školy, zaměření třídy, sociokulturní prostředí ž ž žPro žáky 12-18 let ž23 položek ž2 formy: aktuální stav a požadovaný stav žVztahuje se i k učiteli a může vyplnit i učitel žZjišťuje se: učitelova pomoc žákům, orientace žáků na úkoly, vztahy mezi žáky, zájem o průběh výuky, klid a pořádek ve třídě, jasnost pravidel žAnonymní vyplnění žCíl: popis klimatu z pohledu žáků, porovnání pohledu žáků a učitelů, porovnání reality a přání, rozdíly mezi vyučujícími,… žAno 1 bod, Ne 3 body, Nejasné 2 body ž ž žOpora poskytovaná (Jak často?) ¡Rodiči ¡Učitelem ¡Spolužáky ¡Kamarádem ¡Školou žSubjektivní důležitost (Jak důležité?) ž