Pedagogická diagnostika lazarova@phil.muni.cz Proces diagnostikování •Jednotlivé kroky probíhají za sebou i vedle sebe. •Kroky –Plánování a příprava (koho, kdy, za jakým účelem, za jakých podmínek) •Vstupní, průběžná, výstupní diagnostika –Diagnostická hypotéza (anticipace typu diagnózy nebo okruhu diagnóz) –Sběr a zpracování diagnostických údajů (výběr metod a nástrojů a způsobů jejich vyhodnocení) –Vyhodnocení diagnostických údajů a stanovení diagnózy (typy diagnóz) –Komunikace diagnózy (psaní zpráv, verbální komunikace diagnóz) –Návrh opatření (pedagogická a další opatření odvozená od aktuálního stavu a budoucích prognóz vývoje) Etapy diagnostického postupu •Kdo je zadavatelem (objednatelem)? • •K čemu (komu) mají sloužit výsledky? •Jde o výzkum nebo o pomáhající intervenci? •Jde o pomoc? Komu? Kdo co chce? •Kdo je klientem? • Etapy diagnostického postupu •Formulace a upřesnění diagnostické •otázky nebo vstupní hypotézy • •Co ovlivňuje výkyvy žáka v prospěchu? •Jaká je motivace žáka k učení? •Jaké jsou vztahy mezi žáky ve třídě? •Co způsobuje potíže žáka ve čtení? •Jaké jsou strategie zvládání zátěže? •Má žák předpoklady zvládnout…? •Je uchazeč vhodný pro tuto profesi? • •Cílem diagnostiky tedy je:…… •Kdo stanovil tyto cíle?..... Etapy diagnostického postupu •Sebereflexe •Umím naplnit stanovené cíle? •Mohu v rámci mé instituce takovou dg. provádět? •Je to v souladu s mým vzděláním? •Mám podmínky pro takovou dg. práci? •Dokážu zajistit bezpečné podmínky pro sebe i žáka? •Mohu s vybraným subjektem pracovat? Etapy diagnostického postupu •Volba metod • •Které metody směřují k naplnění cíle? •Kde mohu získat příslušné metody? •Jsou tyto metody standardizované? Mají manuál? •Umím s metodou pracovat? •Mám k využití zvolených metod odpovídající vzdělání? •Mohu se zvolenými metodami pracovat v mé instituci? •Pokud chci využít vlastní metody, mám je dobře vytvořené? •Jsou metody vhodné pro věk, vzdělání… žáka? •Kolik metod použiji? Jak na sebe navazují? Nejsou redundantní? •Mám možnost s někým výběr metod konzultovat? • • • Etapy diagnostického postupu •Získávání diagnostických dat •Je zvolené prostředí vhodné pro vybranou diagnostiku? •Domluvil jsem si s žákem čas? •Zajistil jsem mu bezpečí? •Jsou všechny zvolené postupy v souladu s etikou? •Rozumí klient dobře tomu, co se bude dít? •Jsem schopen/a zajistit standardní postup při získávání dat? •Mám k dispozici všechen materiál? •Jsem schopen/a zachytit doprovodné jevy? •Mohu použít nějaký nástroj k registraci dat? (záznamník, kameru, pozorovací schéma…) • Etapy diagnostického postupu •Zpracování, utřídění, analýza údajů (statistika, porovnání….), interpretace • •Užívám k vyhodnocení dat standardní postupy? •Mám dostatek dat k odpovědi na dg. otázku? •Jaký je význam získaných dat? Co o žákovi vlastně vypovídají? •Lze rozumět datům ještě nějak jinak? •Je možné získaná data s někým konzultovat? •Je třeba získaná data ještě doplnit, dohledat? •Generují získaná data nějaké další otázky k zodpovězení? •Porovnávám data získaná prostřednictvím více metod? •Jak jsem data ověřoval/a? •Jaká je mezi získanými daty souvislost? • Etapy diagnostického postupu •Konečná syntéza a závěr (popis stavu, diagnóza, prognóza, odpověď na dg. otázku, doporučení) •Dokážu relevantním způsobem odpovědět na dg. otázku? •Co je hlavním zjištěním? •Jaké souvislosti je třeba brát v úvahu? •Popisuji stav nebo dynamiku vývoje? •Vyvažuji pozitivní a negativní? •Komu podávám (mohu podat) zprávu? •Jaký charakter mají mít závěry, zpráva? •Používám terminologicky správné výrazy pro shrnutí? •Jsou závěry hypotetické? •Jsou doporučení dostatečně konkrétní? • •