Projektivní techniky Projektivní metody •slouží k poznávání a diagnostice osobnosti (někdy i patologií v •psychologicko-klinické i psychiatrické praxi) • •Projektivní metody: •jsou zaměřené spíše na odhalování nekognitivních funkcí (konativních a emocionálních), •do odpovědi se promítá osobnost (nestrukturovanost - nejasnost podnětu), •cíl zkoušky je nečitelný, oslabují se kontrolní a regulační mechanismy, •oslabují komunikační bariéry, nevytváří situaci zkoušky, •vzniká zvláštní sociální kontakt mezi vyšetřujícím a vyšetřovaným (hra) •názorná podoba problémů, vztahů (apod.), vede k uvědomění, •subjekt se může vyjadřovat v symbolech (nemusí verbálně vyjadřovat své pocity ...). Klasifikace projektivních metod •Standardizované (psychologické) – ROR, Zulliger, TAT – obrázky, příběhy, Tozenzweig, Wartegg, Lüscher, Baum-test (Koch)… v psychologii • •Nestandardizované – význam v rozhovoru, využití v ne-psychologické praxi, řada zkušeností a způsobů interpretace: projektivní interview, začarovaný svět, bestiarium, kresby - erby, začarované rodiny, stromy … různé instrukce – psychologie i pedagogika • •Analýza produktů činnosti – slohové práce, sešity, kresby, stavebnice, modelaření…. pedagogika Projektivní metody – limity a nevýhody •Mají problematickou validitu. •Interpretace a tedy i validita je v rukou vyšetřujícího, je potřeba jeho vysoké profesionality a zkušenosti •Pozor na projekci diagnostika •Lidé mají různou míru projektivity (tendenci k projekci – problém zejména při projektivním rozhovoru), •Výsledky považujeme za pracovní hypotézy •Je typická vyšší časová náročnost při vyhodnocování Dělení projektivních metod •(Lindzey) •Asociační (reakce na…) •Konstruktivní (TAT-povídky, mozaiky, kresby…) •Expresivní (hra, drama, kresby – ale jde o proces, akcentují způsob tvoření) •Doplňování (nedokončené věty, Rozenzweig – frustrace…) •Výběr a řazení (barvy, test rodinných vztahů…) • • •Jiné dělení: -Verbální -Grafické -Volby - Lüscher Lüscherova.jpg Lüscherova 001.jpg Projektivní metody vhodné pro pedagogickou praxi (příklady) Studium produktů činnosti •Sešity •Slohové práce •Grafické - kresby: erby, začarovaná rodina, kresba sebe sama (zvíře), strom třídy, vlny a hvězdy…- pilířem je rozhovor nad kresbou •Verbální - rozhovory: identifikace se zvířaty, tři přání, nedokončené věty Projektivní rozhovory •3 přání – role kouzelníka, víly: (dg. hodnot) – komu, co, hodnota, dostupnost, originalita (+ Michal) •Nedokončené věty: obsahová analýza, vzájemné porovnání položek, reakční doba, indikátory něčeho… •Bestiárium: jaké zvíře bys chtěl být (i výběr z nabídky a proč? (Zazzo) – identifikace s červy, plži, hady, malými hlodavci … podezřelé u dětí •Strom – jabloň třídy: vzdálenost ovoce, ovoce na zemi, skupinky, postavení na stromě, červivost a jiné kazy, •Pohádkové bytosti: V jakou pohádkovou bytost by ses chtěl/a nejraději proměnit? (michal) •Dokončení příběhu (Michal)