Faktory ovlivňující školní úspěšnost Zuzana Vařejková (varejkova@phil.muni.cz) Tereza Vychopňová (vychopnova@phil.muni.cz) Školní úspěšnost? • Co je to? Školní úspěšnost • 1. zvládnutí požadavků kladených školou na jednotlivce (rozpory mezi požadavky školy a osobností žáka) • 2. produkt kooperací učitelů a žáků vedoucí k dosažení určitých vzdělávacích cílů • 3. moderní pedagogika upozorňuje, že školní úspěšnost žáků je ovlivněna mnohými faktory Nejužší definice • úspěch = dobré známky • prospěch se stává ukazatelem školní úspěšnosti (výkon) a případné potřebnosti intervencí Dvě stránky školní úspěšnosti • Subjektivní – cítit úspěch ve své činnosti • Objektivní – vnější normy, víceméně jasně stanovená kritéria, kterých je potřeba dosáhnout Školní neúspěšnost = podprůměrné až nevyhovující výsledky ve školním hodnocení vzdělávacích výsledků = požadavky školy X vývoj, výkony žáka • Typy školní neúspěšnosti • Absolutní • Relativní • Příčiny školní neúspěšnosti • Sociálně-psychologické • Biologicko-psychologické • Intrapsychické • Syndrom neúspěšného žáka • Strach z neúspěchu, nízká sebedůvěra, nepovzbuzující rodinné zázemí Co ovlivňuje školní ne/úspěšnost? Vnitřní a vnější faktory • Vnitřní faktory • Paměť • Řeč • Pozornost • Zdravotní stav • Vnější faktory • Rodina • Škola • Osobnost učitele • Školní hodnocení • Sebehodnocení • Motivace Rodina • Postoj rodičů ke škole • Požadavky na dítě • Problémy v rodině • Vzdělání rodičů Škola • Charakteristika školy (otevřená x uzavřená) • Osobnost učitele • Výukové metody a formy; rychlé pracovní tempo, monologický výklad… • Sociální charakteristiky učení • Klima školní třídy •Jaké jsou vaše strategie pro udržení školní úspěšnosti? Zajímavosti: • Teorie řečových kódů – Bernstein • Bernstein poukázal, že školní prospěch je často silně ovlivňován jazykovou výbavou žáka. Jazyková výbava však není tolik věcí intelektu jako spíš rodinného prostředí žáka. • Omezený řečový kód vs. rozvinutý řečový kód Zajímavosti: • Dotazník Sebepojetí školní úspěšnosti • Standardizovaný dotazník • Zjišťuje představy dítěte o jeho schopnostech, výkonnosti v jednotlivých předmětech a postavení ve vztahu k vrstevníkům • Pro žáky 4. – 8. tříd • 48 položek, odpověď Ano - Ne Zdroje • ČÁP, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK Karolinum a H+H, 1993. • ČÁP, J. - MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1995. • HAYES, N. Aplikovaná psychologie. Praha : Portál, 2003. • HELUS, Z., HRABAL, V., KULIČ, V., MAREŠ, J.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN 1979. • HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN 1984 • KOHOUTEK, R. A KOL. Základy pedagogické psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 1996. • KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I. • Vybrané problémy. Praha: UK PedF, 2005. • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál. 1999. • MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. • MÍČEK, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1976. • NAKONEČNÝ, M.: Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. • PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Praha: UK PedF, 2002. • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. • PIETRASIŃSKI, Z. Umění učit se. Praha: SPN, 1968. • POKORNÁ, V. Analýza nepřiměřených strategií a stylu učení u dětí. In Hadj Moussová a kol. Pedagogickopsychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2004. • PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu. Praha: UK PedF, 1995. • SOVÁK, M. Učení nemusí být mučení. Praha: SPN, 1990. • VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha : UK Karolinum, 2001. • VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: UK Karolinum, 2005. • ZIELKE, W. Jak racionálně studovat. Praha: Svoboda, 1984. • ZIELKE, W. Jak číst rychleji a lépe. Praha: Svoboda, 1988. Děkujeme za pozornost!