Komunikační přístupy Ideál výuky přírodovědných předmětů XS152 Pedagogická komunikace •Řekněme, že existuje něco jako typická hodina … • •… jak by podle vás měla vypadat, aby byla podle vás skvělá? • •(z výzkumů víme, že máte max. 35 minut na výuku – udělejte plán včetně času) Komunikační přístupy •Mortimer a Scott (2003) – 4 dimenze na základě os interaktivní-neinteraktivní, dialogický-autoritativní. • •interaktivní - střídání mluvčích •neinteraktivní - mluví pouze jeden, typicky učitel •dialogický - vyjadřování různých úhlů pohledu a názorů •autoritativní - jediném, správné hledisko Komunikační přístupy •Autoritativní–interaktivní (A/I) • •Přístup, pro nějž je typické udržování rutinního IRF scénáře. Učitel klade otázky a hodnotí, zda jsou odpovědi žáků správné. Soustředí se na hledisko vědecké platnosti, nevěnuje pozornost odlišným názorům a představám žáků. Komunikační přístupy •Dialogický–interaktivní (D/I) • •Přístup se zabývá představami žáků, jejich mimoškolními zkušenostmi, jejich názory. Zužitkovává je a nemá hodnotící aspekt. Učiteli nejde o tvorbu konkrétního stanoviska. Namísto toho se snaží vyvolávat u žáků různé reakce a pracovat s kontrastními stanovisky, které z nich vzejdou. Komunikační přístupy •Autoritativní–neinteraktivní (A/NI) • •Přístup, kdy učitel monologicky přednáší vědecký obsah a nepřihlíží ke kontrastním stanoviskům. Komunikační přístupy •Dialogický–neinteraktivní ( D/NI) • •Přístup spočívá v tom, že učitel pracuje s kontrastními stanovisky a předkládá vědecké hledisko. Učitel tedy přednáší, nezapojuje žáky do hovoru, ale je prezentována diskuse, v níž zaznívají různé názory a stanoviska k témuž problému. Výuka na školách a komunikační přístupy • •Typická výuka přírodovědných předmětů odehrává jako autoritativní, • •a to jak u nás (Hübelová, Janík, & Najvar, 2008; Janík, Janíková, Najvar, & Najvarová, 2008), • • tak v zahraničí (Lehesvuori & Viiri, 2015; Mercer, Dawes, & Staarman, 2009; Teo, 2016). • Výuka na školách a komunikační přístupy • •Komunikace ve vyučování je kombinací autoritativního neinteraktivního (A/NI) přístupu reprezentovaného výkladem učitele a autoritativního interaktivního (A/I) přístupu v rámci známé IRF (initiation – response – feedback) struktury (Sinclair & Coulthard, 1975). V rámci této struktury učitel pokládá (typicky uzavřenou) otázku, na kterou žák krátce odpovídá a jeho odpověď je hodnocena. Kritika tohoto stavu • •omezuje sdílení žákovského chápání konceptů • •navázání probíraného učiva na jejich dosavadní zkušenost • •Typické benefity dialogického přístupu (vyučování) Benefity DiVy v přírodovědných předmětech • •dochází k hlubšímu učení (Furtak & Shavelson, 2009) • •v afektivní, kognitivní, tak i behaviorální rovině (Cornelius-White, 2007) • •vyšší motivace věnovat se i do budoucna přírodovědným oborům (Chin, 2007; Kiemer, Gröschner, Pehmer, & Seidel, 2015) Ideál výuky přírodovědných předmětů •„smysluplné vyučování a učení přírodovědných předmětů se bez aspektu autoritativního neobejde“ (Lehesvuori & Viiri, 2015, s. 11) • •Podle stávajících výzkumů (Scott & Ametller, 2007) se zdá být ideální kombinace obou přístupů – v rámci dialogického přístupu jsou uváděna rozdílná stanoviska, názory a pohledy na problematiku, aby následně v autoritativním přístupu došlo k prezentaci vědeckého stanoviska, a došlo tak ke konfrontaci informací nasbíraných v dialogické části. Plán výuky jako plán komunikačních přístupů Váš úkol - plán mikrovyučování ČAS ČINNOST CÍL KP POZNÁMKY 0:00 – 1:30 Ptám se, co vědí o vlnění Aktivizace Nalazení na téma DI Dobré odpovědi pochválím, nesprávné si zapíšu a vysvětlím, proč jsou špatné během dalšího průběhu hodiny 1:30 – 4:00 Vysvětlení základních pojmů Znalost termínů ANI Prezentace, modely Váš úkol II – vyhodnocení MV • •Jak probíhalo mikrovyučování z hlediska KP? •OO VKP - počet •Uptake - počet •Triadická interakce – podíl času tria na celém mikrovyučování Pojďme si to vyzkoušet • •Vezměte si papír • •Sledujte mikrovyučování • •Zaznamenávejte přechody mezi komunikačními přístupy a čas • Reflexe a zpětná vazba na hodině • •Každý si vezměte jeden zpětnovazební arch • •Sledujte mikrovyučování a pište si poznámky • •Diskuze Příště „naostro“ • •Mám mikrovyučování = MINIMÁLNĚ DEN PŘEDEM posílám vyplněný plán MV • •Jsem analytik = očekávám videa a poté mám týden na jejich vyhodnocení (14.12. mají všichni výsledky) • •Další role: zpětnovazebník, aktivní naslouchající Příště „naostro“ •POZOR! • • studenti: nejste „v roli“ – nikam se nestylizujte • • učitelé: cílem není naučit co nejvíce, ale zapojit v maximální možné míře prvky dialogického vyučování •