Moc ve školní třídě g Vztahy mezi učitelem a žáky XS152 Pedagogická komunikace Zdánlivě oftopic otázky • • •Kdo z vás chce učit? • •Jaký máte vztah k profesi učitelství? Zdánlivě oftopic otázky • • •Kdo z vás chce učit? • •Jaký máte vztah k profesi učitelství? škola – moc a vztahy • • •Obsahová a vztahová rovina komunikace • •Moc i vztahy jsou ustavovány, udržovány/redefinovány v procesu komunikace • • • • • • škola a moc – citace klasiků •Sebekvalitnější učitelova znalost obsahu učiva totiž zůstává bez třídy s jasně nastavenými mocenskými vztahy bez užitku (Šalamounová & Švaříček, 2012) • •ustanovení mocenských vztahů je ve školní třídě determinantou realizace cílů didaktických. To koresponduje s tvrzením Bernsteina (1996), že ve školní třídě je dominantní diskurs regulativní, do něhož je vložen diskurs didaktický. Zatímco regulativní diskurs definuje pravidla sociálního chování a vztahů ve škole, didaktický diskurs určuje, jaké znalosti budou žákům předávány. Oddělení obou diskursů je spíše modelové, protože v realitě školní třídy se tyto diskursy překrývají (Vlčková et al., 2016) škola a moc – citace klasiků •Ve snaze naplnit didaktické cíle tedy neustále dochází k vyjednávání a uplatňování moci učitele, které je stěžejním předpokladem procesu výuky (McCroskey & Richmond, 1983). • • škola a moc • •Co to je podle vás moc – definice? • •Jakou mocí vlastně škola disponuje? • •Kdo má ve škole moc a jakými cestami ji uplatňuje? • • • škola a moc • •Co to je podle vás moc – definice? • •Jakou mocí vlastně škola disponuje? • •Kdo má ve škole moc a jakými cestami ji uplatňuje? • • • škola a moc • •Co to je podle vás moc – definice? • •Jakou mocí vlastně škola disponuje? • •Kdo má ve škole moc a jakými cestami ji uplatňuje? • • • škola a moc – autorita - kázeň •Moc znamená schopnost jednotlivce ovlivňovat jednání jiné osoby nebo skupiny osob. Moc není atribut nějaké osoby: mohu mít moc jedině tehdy, jestliže mi to ostatní dovolí. • •Autorita a kázeň jsou navázány na konkrétní aktéry ve třídě: autorita na učitele, kázeň na žáky. Oproti tomu moc ve školní třídě můžeme připsat jak učiteli, tak i žákům. Moc je fenoménem, který se může ve třídě přelévat, může cirkulovat mezi žáky a učitelem i mezi žáky navzájem. • • škola a moc – WOODS (1984) 1.konformita (žáci nadšeně souhlasí s cíli učitele), 2.ritualismus (akceptace norem ve škole, aniž by se žáci s těmito normami ztotožňovali), 3.únik (lhostejnost k cílům školy, žáci se nenápadně věnují únikovým činnostem), 4.kolonizace (žáci přijímají školní normy a postoje, avšak za účelem naplnění vlastních cílů), 5.nesmíření se (lhostejnost k cílům školy, projevuje se vyrušováním, provokováním), 6.rebelie (odmítnutí požadavků školy, projevuje se otevřenou vzpourou, nebo chozením za školu). 7. •Zejména poslední dva typy chování žáků vstupují mocensky do opozice ke školním normám. škola a moc – French & Raven (1959) 1.Legitimní báze – uděláš to, protože jsem učitel 2.Odměňovací báze – uděláš to, protože tě mohu odměnit 3.Donucovací báze – uděláš to, protože tě mohu potrestat 4.Referenční báze – uděláš to, protože mě máš rád 5.Expertní báze - uděláš to, protože tomu rozumím 6. •Proč některé učitelské mocenské strategie nefungují? škola a moc – Šeďová (2012) škola a moc – Šeďová (2012) •Zobání z ruky: vztahová; doplňkově donucovací a odměňovací •Přesilovka: připsaná (dodržování pravidel školního řádu a ritualizované I-R-E struktury); důraz na expertní (znalost obsahů); dále donucovací. •Cirkulace moci: expertní (metody vyučování); informační; legitimní (pravidla vztahována na žáky i na učitele) •Tahanice: je charakteristická tím, že učitel není s to zmobilizovat účinně žádnou z mocenských bází. Naopak žáci jich využívají celou škálu, především kombinaci vztahové a donucovací. Vědí, že učitel stojí o dobrý vztah s nimi a ten mu odepírají. škola a moc – Šeďová (2012) • •Jak souvisejí mocenské typy s dialogickým vyučováním? • •Které jsou podle vás vhodnější a proč? škola a moc – Sucháček (v tisku) • • JAK DOSÁHNOUT CIRKULACE MOCI? • •SHODA •Výměnný obchod •Synchronizace emocí – kvazivrstevnictví, rozdmýchávání emocí, humor • •DECENTRALIZACE •Rozpouštění dominance – prostor pro žáky, odkázňován; •Záchranná brzda • • škola a moc • •ÚKOL: Ke každé bázi vymyslete ve dvojici 3 věty, které jako učitelé můžete použít, a „hrát“ tak na strunu dané báze 1. 1.Legitimní báze 2.Odměňovací báze 3.Donucovací báze 4.Referenční báze 5.Expertní báze 6. • škola a vztahy – statement úvodem • •Výsledky výzkumů jednoznačně potvrzují, že ne/fungující nastavení vztahů ve školách má vliv jak na akademické výkony žáků, tak na osobní spokojenost jedinců ve školách – tedy žáků i učitelů. • •Wubbels et al. (2012) dokonce mluví o tom, že se vztahy mohou pojímat jako základ celé školy, neboť prostupují všemi místnostmi – nejen třídami, ale i sborovnou a kabinety. škola a vztahy – výsledky •Cornelius-White (2007) přímý vliv •afektivní a behaviorální učení žáků (r = 0,35), •kognitivní učení žáků (r = 0,31), •ochotu podílet se aktivně na výuce (r = 0,55), •rozvoj kritického myšlení (r = 0,45), •žákovskou osobní spokojenost (r = 0,44). • •+ nepřímý vliv: aktivní žákovská participace na výukové komunikaci je klíčovou proměnnou, která ovlivňuje kvalitu žákovského učení (Sedláček & Šeďová, 2015). škola a vztahy – přístupy k měření •Teorie citové vazby •Interpersonální teorie •Vývojová teorie systémů • •Teorie managementu školní třídy •Klima školní třídy •Teorie školní efektivnosti •Teorie sociálně motivovaného jednání škola a vztahy - dotazník STRS (Pianta, 2001) •Dimenze •blízkost • •konflikt • •závislost •Výsledky •28 položek (11/12/5) • •kvalita vztahu – učitel, podle dimenzí • •celkové skóre vztahu • škola a vztahy - dotazník QTI •Dimenze • •blízkost • •vliv • •O čem to vypovídá? • • • •Výsledek škola a vztahy - dotazník QTI škola a vztahy - dotazník QTI • •Pro učitele i pro žáky (2 třídy) – kombinace • •Blízkost vždy jako klíčový faktor • •Ideální učitel skóruje vysoce v obou dimenzích • •Metodologicky ne zcela funkční, dobrá screeningová metoda škola – moc a vztahy •Víme, že mají zcela zásadní vliv na to, co se ve třídách/školách děje •Víme, že fungují – víme, co je žádoucí finální stav, a co ne • •Nevíme, jaká podoba aktuální komunikace vede k ideálnímu uspořádání (mocenských) vztahů •Problém kauzality vs. korelace •Vztahy – kdo s kým je vlastně ve vztahu? (definice) škola – moc a vztahy • •Reflektivní cvičení pro ty z vás, kteří chtějí učit na doma/na někdy: • Jací chcete být učitelé? • •Jaké báze moci chcete využívat? Jak to uděláte? Jaká (mocenská, vztahová) pravidla nastavíte? Jaké strategie managementu třídy chcete využívat? •