Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Kateřina Žáková Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Anglický jazyk a literatura Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Metody aktivní výuky na příkladu fyzické geografie Evropy Active teaching methods on the example of the physical geography of Europe Zásady pro vypracování: Práce bude zaměřena na navržení a otestnování aktivit, které by co nejvíc podpořily přemýšlení na straně studenta. 1. Co je to aktivní forma výuky 2. Sestavení pracovního souboru map, fotografií, textů k fyzické geografii Evropy 3. Návrh aktivit s vytvořeným souborem 4. Otestování aktivit na vybraných skupinách studentů (střední škola, vysoká škola) Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: KRÁL, V. (1999): Fyzická geografie Evropy. Academia, Praha, 348 s. GRAY, D., BROWN, S., MACANUFO, J. (2010): Gamestorming: a playbook for innovators, rulebreakers and changemakers. O'Reilly, Beijing, 266 s. AMBROSE, A. S., BRIDGES, M. W., DIPIETRO, M., LOVETT, M. C., NORMAN, M. K. (2010): How Learning Works: Seven Research-Based Principles for Smart Teaching. JosseyBass, San Francisco, CA, xxii + 301 s. BROWN, S. (2016): Graphic Recording and Meeting Facilitation with Sunni Brown, http://sunnibrown.com/ a další literatura dle doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2016 Datum odevzdání bakalářské práce: do 11. května 2017 prof. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. ředitel Geografického ústavu Se zadáním bakalářské práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Převzal(a): ............................................................... dne ....................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Veronika Burianová Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Terénní výuka v Telči a jejím okolí The fieldwork education in the town of Telč and its surroundings Zásady pro vypracování: Cílem práce je zpracování výukových materiálů a pracovních listů pro geografické gymnaziální vzdělávání - terénní a projektovou výuku v Telči a jejím okolí. Práci budou tvořit dvě hlavní části – teoretická, ve které stručně zhodnotíte na základě rešerše literatury postavení a význam terénní a projektové výuky v geografickém vzdělávání s důrazem na rozvíjení klíčových kompetencí. Druhá, praktická část bude obsahovat návrh konkrétních terénních projektů a pracovních listů postihujících různé etapy utváření a změn současné krajiny Telče a jejího okolí. Každý výukový blok/terénní projekt musí tvořit samostatnou jednotku (využitelnou nezávisle na ostatních, s možností využití i školami z jiných regionů) a bude obsahovat charakteristiku lokality a konkrétní způsob využití ve výuky (terénní výuka, dlouhodobý projekt, jednorázová frontální výuka + práce ve skupinách, apod..). Bakalářskou práci vybavte metodickým návodem pro učitele a popř. i podkladovým materiál do výuky (např. mapové náčrty studovaných území, pracovní listy a další). Součástí práce by také mělo být i vyhodnocení praktická realizace části navrhovaných výukových programů, včetně zpětné vazby. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Vladimír Herber, CSc. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2016 Datum odevzdání bakalářské práce: do 11. května 2017 prof. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. ředitel Geografického ústavu Se zadáním bakalářské práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Převzal(a): ............................................................... dne ....................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Ondřej Bureš Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Anglický jazyk a literatura Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Dopady klimatické změny na pobřežní regiony - využití metody CLIL ve výuce The Impact of Global Climate Change on Coastal Regions - Using CLIL Method in Education Zásady pro vypracování: Práce se věnuje vlivu klimatické změny na pobřežní regiony, kontrétně na Bariérové ostrovy. Ostrovy jsou velmi dynamické - neustále se mění charakter pobřeží, vznikají a zanikají průlivy atp. Významné jsou také díky existenci plytkých zátok se slanou vodou a mokřadů s rozmanitými druhy živočichů a rostlin. Jejich existence je ohrožena stoupající hladinou oceánu. V práci bude toto téma zpracováno po odborné stránce a dále využito při výuce metodou CLIL (Content and Language Integrated Learning). 1. Dopady klimatické změny, zejména na pobřežní regiony 2. Charakteristika Bariérových ostrovů 3. Popis metody CLIL 4. Tvorba výukového materiálu Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: RIGGS, S. R. (2011): The Battle for North Carolina's Coast: Evolutionary History, Present Crisis, and Vision for the Future. University of North Carolina Press, Chapel Hill, 142 s. KISH, S.,DONOGHUE, J. (2013): Coastal Response to Storms and Sea-Level Rise: Santa Rosa Island, Northwest Florida, U.S.A. Journal Of Coastal Research, 63, s. 131-140. doi: 10.2112/SI63-012.1 WILLIAMS, J. (2013): Sea-Level Rise Implications for Coastal Regions. Journal Of Coastal Research, 63, s. 184-196. doi: 10.2112/SI63-015.1 STUTZ, M., PILKEY, O. (2011): Open-Ocean Barrier Islands: Global Influence of Climatic, Oceanographic, and Depositional Settings. Journal Of Coastal Research, 27, 2, s. 207-222. doi: 10.2112/09-1190.1 COYLE, D. HOOD, F. MARSH, D. (2010): CLIL: Content Language Integrated Learning. Cambridge University Press. a další literatura na doporučení školitele Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2016 Datum odevzdání bakalářské práce: do 11. května 2017 prof. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. ředitel Geografického ústavu Se zadáním bakalářské práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Převzal(a): ............................................................... dne ....................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Irena Ivičičová Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Environmentální výchova jako průřezové téma RVP pro gymnázia Environmental Education as a Cross-Subject Topic of a Framework Educational Program for Grammar Schools Zásady pro vypracování: Environmentální výchova představuje nezastupitelný významný předpoklad udržitelného rozvoje, jenž patří i mezi prvořadé zájmy Evropské unie. Základním předpokladem nastoupení cesty k udržitelnému rozvoji je zvýšení ekologického vědomí lidí a jejich odborná připravenost na kvalitativně nové přístupy v celé technicko-ekonomické a sociální oblasti. Z těchto důvodů se stává environmentální výchova průřezovým tématem vzdělávání na gymnáziu a jedním ze základních pilířů vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Cíle práce: 1. Průzkum vzdělávacích plánů vybraných škol, jakým způsobem k tomuto průřezovému tématu přistupují, 2. Navržení vhodné formy výuky na vybraném tématu. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: RVP G (2007): Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. VÚP, Praha, 100 s. VOPRAVIL a kol. (2010): Půda a její hodnocení v ČR. Díl I. VÚMOP, Praha, 148 s. HAUPTMAN, I., KULAL, Z., POŠMOURNÝ, K. eds. (2009): Půda v České republice. Consult, Praha, 251 s. a další literatura doporučená školitelem Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Jarmila Burianová, Ph.D. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2016 Datum odevzdání bakalářské práce: do 11. května 2017 prof. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. ředitel Geografického ústavu Se zadáním bakalářské práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Převzal(a): ............................................................... dne ....................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Jana Kristiánová Studijní program: Matematika Studijní obor: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Matematika se zaměřením na vzdělávání Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Obraz islámu a muslimů v učebnicích zeměpisu. Representation of islam and muslims in the geography textbooks. Zásady pro vypracování: Významným zdrojem xenofobie rozšířené v české společnosti je nedostatek informací o vzdálených regionech a jejich obyvatelích. Strach z islámu a muslimů je obzvlášť silnou součástí české xenofobie, přičemž výuka zeměpisu na základních a středních školách patří k těm předmětům, ve kterých mají žáci a studenti největší příležitost dozvědět se o těchto tématech a vytvořit si na ně názor. Cílem BP je analýza učebnic zeměpisu z hlediska informací o islámu a muslimech, které mají učitelé a studenti v učebnicích k dispozici. Osnova: 1. Cíl práce. 2. Diskuse literatury o kritické analýze vybraných témat v učebnicích. 3. Charakteristika vybraných učebnic zeměpisu. 4. Islám a muslimové - stručná charakteristika základních konceptů víry a způsobu života. 5. Geografie rozšíření muslimů ve světě. 6. Analýza textu učebnic zeměpisu (Co se dozví o islámu a muslimech absolvent SŠ v ČR, pokud se studiu vychází z učebnic). 7. Kritická diskuse výsledků analýzy. 8. Provedení a vyhodnocení ankety. 9. Návrh cest ke zkepšení. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: ČANĚK, David. Národ, národnost, menšiny a rasismus. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1996. 96 s. ISBN 8085241943. Základy asijských náboženství. Edited by Blanka Knotková. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005. 156 s. ISBN 8024609940. KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty islámu. 4. vyd. Praha: Vyšehrad, 2006. 292 s. ISBN 8070218215. LUNDE, Paul. Islám: [víra, kultura, dějiny]. Translated by Luboš Kropáček. Vyd. 1. Praha: Knižní klub, 2004. 192 s. ISBN 8024210932. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí bakalářské práce: RNDr. Petr Daněk, Ph.D. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2016 Datum odevzdání bakalářské práce: do 11. května 2017 prof. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. ředitel Geografického ústavu Se zadáním bakalářské práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Převzal(a): ............................................................... dne ....................................... Masarykova univerzita Přírodovědecká fakulta ZADÁNÍ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Student: Lukáš Jirásek Studijní program: Geografie a kartografie Studijní obor: Geografie a kartografie se zaměřením na vzdělávání Historie Ředitel Geografického ústavu Přírodovědecké fakulty MU Vám ve smyslu Studijního a zkušebního řádu MU určuje bakalářskou práci s tématem: Utváření moderního města - případová studie Hradce Králové The Advent of the Modern City - Case Study of Hradec Králové Zásady pro vypracování: Předmětem bakalářské práce je identifikace a kritická interpretace podmínek, procesů a aktérů přeměny Hradce Králové v moderní průmyslové město. V úvodu práce bude zpracována rešerše literatury a relevantních zdrojů zacílená na problematiku vývoje městské modernity v evropském prostoru. Zvláštní pozornost v diskusi bude věnována dopadům různých forem modernizace na vnitřní strukturu městského prostředí. Na základě rešerše boudou nastíněny výzkumné otázky a vymezena vhodná témata, prostřednictvím kterých lze dokumentovat nástup modernity v českém městě od pol. 18. stol. V rámci empirické části bude usilováno o propojení sociálních, ekonomických a politických aspektů modernizačního procesu (procesů) s konkrétními prostorovými změnami zkoumaného města Hradce Králové. Závěrem bude řešená případová studie zasazena do širšího kontextu vývoje českých měst v daném období a budou interpretována specifika Hradce Králové. Zpracován bude rovněž návrh výukového uchopení řešeného tématu. Rozsah grafických prací: podle potřeby Rozsah průvodní zprávy: cca 30-40 stran Seznam odborné literatury: Horská, E., Maur, E., Musil, J. (2002): Zrod velkoměsta. Paseka, Praha-Litomyšl. Levin, M.R. a kol. (2010): Urban Modernity: Cultural Innovation in the Second Industrial Revolution. MIT Press, Cambridge MA. Jazyk závěrečné práce: čeština Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Ondřej Mulíček, Ph.D. Podpis vedoucího práce: .............................................................. Datum zadání bakalářské práce: říjen 2016 Datum odevzdání bakalářské práce: do 11. května 2017 prof. RNDr. Petr Dobrovolný, CSc. ředitel Geografického ústavu Se zadáním bakalářské práce souhlasím, jsem si vědom(a), že zadání práce je závazné. Převzal(a): ............................................................... dne .......................................