Metody facilitace pracovních (expertních) skupin při tvorbě strategických a regionálních dokumentů 5. října 2016 Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Základní rysy §strategické a regionální dokumenty • - analytická část • - strategická část • - implementační část • §na tvorbě dokumentů se podílí: • - zadavatel = obec či město, kraj, ... • - zhotovitel = obecní, městský či krajský úřad; soukromý subjekt; univerzita; ... • - veřejnost skrze dotazníkové šetření, veřejná projednání, ... • - zástupci relevantních institucí a veřejnosti skrze pracovní (expertní) skupiny • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Pracovní skupiny (I.) §složení pracovních skupin • - zástupci (představitelé) důležitých institucí pro rozvoj města • - odborníci v daných oblastech • - mohou být i zástupci široké (laické) veřejnosti • §jmenování členů pracovních skupin • - vedení města, resp. rada města nebo zastupitelstvo města • - příslušný odbor městského úřadu, resp. magistrátu • §náplň činnosti pracovních skupin (variabilní) • - tvorba připomínek k analytické části (upozornění na chyby, požadavky na doplnění) • - spolupráce při tvorbě SWOT analýzy • - definování vize, příp. motta • - tvorba námětů pro návrhovou část • - tvorba připomínek k návrhové části • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Pracovní skupiny (II.) §výhody • - členové pracovních skupin znají většinou oproti zhotoviteli lépe lokální prostředí • - jsou součástí místní komunity a podílí se na klíčovém strategickém dokumentu • - částečně budou odpovídat za naplňování strategie, jsou tak již při tvorbě „vtaženi do hry“ • §nevýhody • - nejsou nestranní, jsou ovlivnění lokálními spory, pohledy na věc • - někdy se neumějí dívat na dokument jako celek • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Jednání pracovních skupin §několik jednání v rámci procesu tvorby dokumentu • §jednání vede či je mu alespoň přítomen zástupce zhotovitele • - prostor pro geografy • §facilitace, resp. facilitátor • - ulehčuje diskuzi; snaží se, aby byla efektivní a aby z ní vznikly výstupy • - snaží se, aby míra participace všech účastníků byla co nejvyšší • - snaží se být neutrální osobou, která diskuzi ulehčuje a podporuje • - pravidla si ale určuje tým • §moderace, resp. moderátor • - vnáší do diskuze své názory a postoje • - stanovuje pravidla • - usměrňuje aktivně diskuzi k cíli • - participace účastníků je nižší, než v případě facilitace • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Základní pravidla facilitace pracovních skupin §je předem dohodnut časový limit a přibližný časový harmonogram • §na začátku jsou jasně definovány cíle, tj. co je účelem setkání • §každý člen pracovní skupiny má stejnou váhu • - v některých případech rozdělení do podskupin a zvolení mluvčího (předsedy) • §nesouhlasné názory nejsou problém • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Aktivizace členů pracovní skupiny §vhodné představení členů pracovní skupiny • - i když se většina vzájemně zná • - minimum = jméno, funkce (koho zastupuje) • - vhodné připojit nějakou aktivizační metodu „na rozehřátí“ • §členové pracovní skupiny by neměly získat dojem, že si jen vyposlechnou prezentaci, pak se na něco případně zeptají a akce skončí • §aktivizační metody • - brainstorming, brainwriting, ... • - např. napsat na papírek, co od akce očekávám; jak mohu prospět městu; v jakém městě chci za pár let žít, ... • - pracovat s pohybem v prostoru, flipchartem, fixami, barevnými papírky atd. • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Samotná tvorba pracovní skupiny §dostatek času, aby se: • - téma mohlo probrat • - každý mohl vyjádřit • - ALE účastníci nenudili • §pracovní skupinu možné členit na skupinky, ty pak nechat mezi s sebou spolupracovat (konfrontovat se) • §výsledky prezentovat • - diskutovat o výsledcích • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Závěr pracovní skupiny §formulovat (zopakovat) zásadní závěry • §vrátit se k cíli setkání, porovnat s očekáváními účastníků • §informovat o dalších krocích (o následném harmonogramu) • - co se bude s výsledky pracovní skupiny dít dále • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Příklad vedení pracovní skupiny •1) rozdělení do skupin podle témat (např. doprava, ŽP, ...) • - zvolení mluvčího skupiny, resp. zapisovatele • •2) definovat problémy a jejich řešení v rámci daného tématu • - členové skupiny = odborníci na dané téma či lidé se zájmem o danou oblast • •3) hlasování zástupců ostatních skupin • - na poster každé skupiny mohou dát dva hlasy • - „vyhrávají“ první tři problémy s nejvyšším počtem hlasů • •4) problémy s nejvyšším počtem hlasů • - jsou představeny ostatním • - postupují do druhého kola • •5) nová společná volba • - „vyhrávají“ opět ty s nejvyšším počtem hlasů (počet dle počtu skupin) • • • • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Problematické typy osobností (I.) •1) opozdilci • - přichází pozdě, ruší, vytahují notebook (podklady, papír a psací potřeby) • - ptají se ostatních, co bylo; teprve chytají kontext; ptají se na to, co už bylo řečeno • • - začít organizačními záležitostmi, příliš si jich nevšímat, po konci jednání se o pozdním příchodu osobně krátce pobavit • •2) dezertéři • - předčasně odcházejí • • - jasně určit předem čas; zjistit, zda s ním všichni počítají; při pravidelných dřívějších odchodech osobně krátce pobavit o důvodech; nenechávat na závěr podstatné věci • •3) pokažené desky, velkohubí řečníci • - neustálé omílání téhož, věční stěžovatelé • • - nabídnout možnost individuálního rozhovoru o tématu; připomenout cíl setkání; upozornit na časový limit na jeden příspěvek • • • • • • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Problematické typy osobností (II.) •4) šuškandy • - „paralelní diskuze“ • • - ztichnout, narušit osobní prostor, obrátit se na účastníky šuškandy • •5) útočníci • - útok na někoho konkrétního ve skupině či obecně na skupinu • • - osobní věci řešit po skončení setkání; upozornit na pravidla diskuze a cíle jednání • •6) tlumočníci • - opakují, co už bylo řečeno jinými • • - zpočátku nevšímat; později upozornit, že již bylo řečeno • • • • • • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Problematické typy osobností (III.) •7) vševědové • - „všechno ví, ke všemu je třeba přidat komentář“ • • - uznat znalosti, ale upozornit na prostor pro další řečníky • •8) kibicové • - polohlasně komentují počínání moderátora (facilitátora) i vystoupení jiných • • - dát možnost se vyjádřit nahlas; upozornit na pravidla diskuze • •9) přerušovači • - přetlak emocí, „musí říct svůj názor“ • • - zapsat poznámku, upozornit na pravidla, později dát slovo • •10) vyrušovači • - nesoustředí se na proces (hraní s mobilem, opakované odcházení z jednání) • • - v úvodu se zeptat, zda mají všichni všechno potřebné • • • • • • • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Praktická ukázka §Jaká témata by měl strategický plán řešit? • - do jisté míry, jaké podkapitoly by měla mít analytická část? • • §Koho byste nominovali do pracovních skupin? • - obecně, resp. na příkladu města Brna • • • • • • • • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii Praktická ukázka §Vytvořte pět skupin • - většinou tříčlenné (podle počtu studentů) • - každá skupina si zvolí mluvčího (zapisovatele) a jedno téma • §Sepisujte problémy a řešení k danému tématu § §Následně navštivte ostatní skupiny a hlasujte • - u každé skupiny možnost dvou hlasů (dva problémy po jednom hlasu či jeden problém za dva hlasy) • - tři s největším počtem hlasů u každé skupiny postupují dále • §Problémy, které postupují dále, každá skupina představí § §Nové hlasování jen o představených problémech • - opět dva hlasy (dva problémy po jednom hlasu či jeden problém za dva hlasy) § • • • • • • • • • • • • • Z7890 Metody a techniky v sociální a regionální geografii