1. Opravte neobratnosti a stylistické chyby v následujících větách: 1. Studujeme [INS: Darwina :INS] a učíme se z[INS: něho :INS] [DEL: Darwina :DEL] .[INS: :INS] – 2. [DEL: Jako :DEL] [INS: Za :INS] součást domácí literatury byla pokládána i díla psaná latinsky. – 3. S netrpělivostí [INS: ho/jej :INS] očekával a těšil se na jeho příchod. – 4. Pobyt na zdravém vzduchu a [DEL: pečovat :DEL] [INS: péče :INS] o zdraví jsou podmínky dobré fyzické a psychické kondice – 5. Poučovat [INS: někoho :INS] a někomu pomáhat, to je veliký rozdíl. – 6. Každý, kdo toho chce dosáhnout, je třeba, aby usilovně studoval. 7. Dát příležitost a po zásluze někoho ocenit, to je nutné. – 8. Za války otec přijímal, ukrýval a pečoval o partyzány. – 9. Člověk obyčejně, když dělá nějakou práci poprvé, nedaří se mu dobře. – 10. Dokazoval a přesvědčoval mě, proč mám to místo přijmout. – 11. Ten film zaujme a otřese každým divákem. – 12. Bojím se a myslím na něho stále. 2. Doplňte interpunkci v následujících souvětích: a) 1. V poslední době se ukázalo[INS: , :INS] že surovina[INS: , :INS] ze které se vyrábí syntetická látka polyvinylchlorid[INS: , :INS] má nejen toxické[INS: , :INS] ale i kancerogenní vlastnosti. – 2. Přítomnost nitrosaminů je možno zjistit v ovzduší[INS: , :INS] v potravinách nebo [INS: v :INS] nápojích[INS: , :INS] avšak důkaz toho[INS: , :INS] že koncentrace nitrosaminů je v nich dostatečná pro vyvolání rakoviny u člověka[INS: , :INS] chybí. – 3. Chemické sloučeniny[INS: , :INS] jakými jsou[DEL: např. :DEL] aromatické aminy[INS: , :INS] nitrosaminy[INS: , :INS] aflatoxiny [INS: a :INS] polycyklické aromatické uhlovodíky[INS: , :INS] se aktivují... – 4. Dávky které se udávají jako aktivní nebo neaktivní v pokusech na zvířatech nejsou vždy takovými u člověka a také není znám vzorec podle něhož se dá z dávek kancerogenních pro zvířata vypočítat hodnota velikosti dávky jež je kancerogenní pro člověka. – 5. Mezi obyvateli kteří přežili atomový útok na Hirošimu a Nagasaki je výskyt leukémií ve srovnání s obecným výskytem u ostatního obyvatelstva významně vyšší. – 6. Kancerogennost působení záření závisí na dávce protože osoby které se nacházely ve větší vzdálenosti od epicentra výbuchu onemocněly leukémií vzácněji. – 7. Byla prokázána škodlivost ozařování těhotných žen neboť výskyt leukémií u dětí které se jim narodily je dvojnásobně vyšší. – 9. Poté co byl potvrzen virový původ rakoviny mléčné žlázy u myší leukémie u slepic a u králíků bylo nalezeno ještě několik nádorů virového původu které byly vyvolány též u zvířat. b) 1. K citátovým složkám textu řadíme všechny části které si autor aby doložil to co uvádí vypůjčuje z jiných textů. – 2. Tedy kapitoly jsou vždy číslovány ale i odstavce v nichž se rozebírají jevy podřaděné mohou být označeny číslicemi nebo písmeny ale tak aby bylo patrno které jevy jsou vzájemně souřadné a které jim jsou podřaděné neboť nadřaděnost a podřaděnost je vícenásobně hierarchicky stupňovitá. – 3. Nejtypičtější pro tento styl jsou však přitažlivé nápadné titulky zejména v bulvárním tisku které mají čtenáře zaujmout a vést k tomu aby si noviny nebo časopis koupil a výrazná vnější úprava o níž už byla řeč. – 4. Řada termínů je přejatých zejména z klasických jazyků latiny a řečtiny ale i z moderních jazyků v poslední době zvláště z angličtiny. – 5. Vysvětluje se to jak už bylo řečeno jednak stálým vlivem latiny a řečtiny jednak angličtiny. – 6. Předností latinských a řeckých morfémů je i to že snadno tvoří odvozeniny zejména adjektiva a verba jsou většinou krátké a proto vhodné k tvoření nových termínů. – 7. Rozdíl mezi prakticky odborným stylem jímž se dorozumívají odborníci v běžném denním styku a odborným stylem vědeckým souvisí s poměrně velkým odstupem mezi jazykem hovorovým a spisovným. – 8. Některé z nich jsou únosné v populárně vědeckém textu zatímco ve vědeckých textech jsou pociťovány jako stylisticky příznakové a proto nevhodné zejména v písemném odborném projevu. – 9. Tyto podrobnější teze se sbližují s výtahem konspektem který navíc jednak usiluje o přehledné vystižení stavby odborného textu podobně jako osnova jednak si v něm pisatel může poznamenávat odkazy ke stránkám práce z níž čerpá citáty důležitých částí textu a současně i své vlastní poznámky a myšlenky. – 10. Na rozdíl od přednášky v níž přednášející často provádí sumarizaci a hodnocení různých názorů vědecké sdělení uvádí jen myšlenky původní autor v něm seznamuje s výsledky svých vědeckých výzkumů a se závěry svého bádání. – 11. Disertace má tyto základní části úvod samostatné a strukturně uzavřené jádro které tvoří několik kapitol a výrazné zakončení. 3. Upravte slovosled ve větách: 1. Lékařské vědě [INS: se :INS] v druhé polovině našeho století [DEL: se :DEL] podařilo zvítězit nad [DEL: baktériemi vyvolanými :DEL] nakažlivými nemocemi[INS: vyvolanými baktériemi :INS] . – 2. Moderní léky jsou [INS: nejen :INS] velmi účinné, ale také [INS: velmi náročné :INS] na způsob aplikace[DEL: velmi náročné :DEL] . – 3. Nejlépe by bylo, kdyby [INS: pacient :INS] půl hodiny [INS: před odběrem krve :INS] odpočíval [DEL: pacient :DEL] na lůžku[DEL: před odběrem krve :DEL] . – 4. Při plánování stravy musíme přihlížet [INS: jak k energetické, tak i biologické :INS] [DEL: k :DEL] hodnotě potravin[DEL: energetické, tak i biologické :DEL] . – 5. Podle uveřejněných statistik v mnoha zemích se vzrůstem počtu kuřáků roste i počet onemocnění plic rakovinou. – 6. Všechny v anesteziologii užívané přístroje, pomůcky, přípravky musí být udržovány ve stálé pohotovosti. – 7. Všichni na tomto úkolu se svědomitě podílející studenti budou oceněni. – 8. Byl hrdý, že studoval na v celém světě známé Karlově univerzitě. – 10. Využívání výpočetní techniky ve zdravotnictví otevírá kvalitativně vyšší, nové možnosti. – 10. Můžeme udělat několik obecných závěrů na základě výsledků velkého počtu experimentů na zvířatech a také na základě probíhajícího klinického pokusu.