Konzervování a restaurování kamene Zpracovala: Sara-Janne Korbelová Materiály používané na skulptury •Mramor, vápenec, žula, pískovec, sádra – sochařská tvorba, obklady architektonických staveb •V závislosti na podmínkách, ve kterých se památky nacházely, se mění charakter a rychlost destrukce materiálů, jejich znečištění atp. • •Poškození kamenných materiálů •Fyzikální působení – změny teploty, vlhkosti, abrazivní opotřebování částicemi (přenášeny větrem) •Chemické působení – látky působící především na karbonátová díla = oxidy síry, NO2, HCl, CO2… •Výsledek působení vlivů •změna vnějšího vzhledu památek = na povrchu se objevují póry a trhliny, povrch nasává ze vzduchu vlhkost – při změně teplot způsobuje další narušení materiálu Mramor •Hornina obsahující více než 95% kalcitu •Příměsky – jílové hmoty, jiné horniny (grafit, limonit, hematit), organické látky •Každý vápenec, který se dá leštit •Vznik přeměnou (metamorfózou) vápenců •Několik odrůd, různé barvy – např. kararský mramor = sněhobílá barva • •Sochy – Slivenecký mramor (červený, růžový, hnědý, šedý, skvrnitý s žilkami), Karlický mramor (černý se zlatožlutými žilkami) Vápenec •celistvá sedimentární hornina •je složena z více než 80% uhličitanu vápenatého CaCO3 •Jako příměsi se vyskytují dolomit, siderit, křemen, jílové minerály a úlomky zkamenělin •Čisté vápence jsou bílé •Různé příměsi zabarvují horninu do šeda, červena (oxidy železa), zejména když je vystavena zvětrávání •Vápence podléhají krasovění Použití: •Používají se k výrobě páleného vápna •Jemnozrnný vápenec se používá pro tiskovou techniku zvanou litografie (kamenotisk) Žula (granit) •Všechny vyvřelé horniny, které obsahují draselné živce, kyselé plagioklasy a křemen •Většinou došeda zbarvené s modrým odstínem, existují i červené žuly •Jsou eugranitické (stejnoměrně zrnité) •Občas porfické •Složkami žuly jsou především živce (ortoklas, plagioklas), křemen, slídy (muskovit a/nebo biotit) a amfibol. Žula obsahuje také malé příměsi magnetitu, granátu, zirkonu a apatitu. •Vzácně obsahuje i pyroxen •Velmi vzácně olivín a fajalit •Použití: -Slouží jako stavební kámen, používá se také na dlažby -Rozpukané žuly se používají na štěrk Pískovec •Zpevněná, klastická usazená hornina, která je tvořena z podstatné části zrny o velikosti 0,06 až 2 mm •Velmi časté jsou křemenné pískovce, kde podstatnou část zrn tvoří křemen •Různé barvy – indikace přítomností oxidů Fe – šedý, žlutý, červený, někdy i vícebarevný •dobrá opracovatelnost a široká dostupnost •trpí malou odolností vůči erozi povětrností • • • Sádra •hemihydrát síranu vápenatého CaSO4 · ½ H2O •za běžných podmínek pevná mikrokrystalická látka bílé barvy •uměle vyráběný materiál •vyrábí se termickým rozkladem sádrovce •2 CaSO4 · 2H2O → 2 CaSO4 · ½ H2O + 3 H2O Existují 3 základní druhy: • Opuka •usazená hornina •prachovitý druh slínovce •vznikala z nejjemnějších částic usazených na mořském dně •tvoří ji jílovité a prachovité částice, dále obsahuje vápencové složky a jehlice mořských hub mikroskopických rozměrů (tzv. spongie) •Množství těchto jehlic určuje její pevnost a trvanlivost •běžnou minerální příměsí je glaukonit •má bělavou až pískově žlutošedou barvu •snadno opracovává, může sloužit i v kamenosochařství •využívala pro výrobu vápna a cementu Znečištění •Saze, kopt, špína se usazují na památkách, pronikají do pórů a trhlin – do hloubky až 1,5 mm a více •Velmi složité na odstranění jsou produkty činností bakterií – pokrytí skulptur v podobě tmavých skvrn Odstraňování – může vést v nejhorším případě k deformaci památky – někdy je nelze vůbec odstranit Proces konzervování a restaurování -Sestává z několik stadií (posloupnost se může měnit v závislosti na stavu památky) -Odstranění znečištění -Zpevnění povrchu, tmelení trhlin a prasklin, doplnění chybějících částí -Ochrana před dalším narušením Čistící prostředky musí působit pouze na znečištění K materiálu skulptury musí být inertní Pokud se skulptura narušuje (drolí apod.) při pouhém dotyku, je nutno ji před čištěním zpevnit ( - nemělo by se zpevňovat tak, aby se více zkomplikovalo vlastní očištění) Směsi pro čištění povrchu kamenné skulptury Roztoky a pasty - Zašpinění na povrchu destruovaného mramoru nelze odstranit omytím vodou s mýdlem -Dobré výsledky omytí mramoru omývacím roztokem VENOS (46% benzin, 44,5% voda, 5% parafin, 2,5% kyselina oleinová, 1,5% hydrofobizující kapalina GKŽ-94, 0,5% morfolin) -Působí pouze na znečištění, které se rozpouští nebo bobtnají v organických rozpouštědlech Pro očištění kamene se celkem úspěšně používají komplexony, hlavně Trilon B Někdy se používá pasta obsahující Trilon B, NH4HCO3, NaHCO3, Na-KMC, antiseptikum, voda Pasta se nanese na povrch skulptury a nechá se vyschnout , pak se otře štětkami namočenými do vody Organické znečištění se při tomto způsobu nedá odstranit, pouze v některých případech se sorbuje do pasty Před restaurováním skulptur, nalezených při archeologických vykopávkách, se musí odstranit karbonátové vrstvy Pro omývání sochy se používá destilovaná voda s přídavkem ethanolu (nebo) 1-2%-ním amoniaku Omývání antických soch VENOSEM nebo FA se NEDOPORUČUJE! – jejich komponenty jsou nedostatečně inertní vůči mramoru nebo vápenci VENOS obsahující kyselinu oleinovou může vést časem k tmavnutí skulptury Odstranění skvrn z oxidů železa (rez) Roztoky kyseliny šťavelové, HF, citronové, orthofosforečné (pouze v krajních případech) Opatrné čištění – aby se kyselina nedostala do hloubky mramoru Narušuje se lesk povrchu – vytvářejí nelesklé vápenaté soli Používání HCl a H2SO4 se nedovoluje vůbec (- silně narušují karbonátové horniny) Odstranění z oxidů mědi (zelené skvrny) Odstranění navrstvením pasty (1 hm. díl NH4Cl, 4hm. díly talku, 25%-ní roztok NH4) Pasta se na povrchu ponechá do vyschnutí – skvrna se postupně odbarvuje Odstranění skvrn od plísní, lišejníků, inkoustů Odstranění ethanolem, slabým roztokem NH3 Někdy se používají i oxidovadla (2%-ní roztok chloraminu T, 6%-ní roztok peroxidu vodíku) Skvrny od pryskyřic, olejů, kalafuny, bitumenu (živic), šelaku, vosku Odstranění ošetřením povrchu organickými rozpouštědly Organické rozpouštědla -Použití samostatných čistých rozpouštědel (alkoholy, ketony, alifatické a aromatická uhlovodíky, ethery a estery kyselin) i jejich směsí -Na skvrnu se nakladou rozpouštědlem smočené tampony nebo pasta (lze získat smícháním rozpouštědel s inertními látkami = křída, talk, škrob) -Zpomalení odpařování – pokrytí povrchu polyethylenovou/polyesterovou fólií - Filmotvorné polymerní roztoky a latexy •Na-KMC, polyvinylalkohol •nanášení roztoků tvořících povrchové vrstvy = roztoků polymerů nebo latexů •roztok polymeru nebo latexu se nanese na povrch - rozpouštědlo se nechá odpařit - vytvořená vrstva se sejme i s nečistotami - - Požadavky u používaných polymerů: •rozpustnost v běžně používaných rozpouštědlech •schopnost mísit se s chemicky inertními plastifikátory •možnost získat roztok polymeru o takové viskozitě, aby nestékal z vertikálních povrchů ošetřované skulptury •schopnost tvořit dostatečně pružné filmy, což minimalizuje nebezpečí narušení nepevného povrchu kamene •nízká adheze k materiálu skulptury (snadné odstranění povrchového filmu) •pevnost filmů dostačující k tomu, aby se film při snímání netrhal •polymer se s ohledem na jeho strukturu a molekulovou hmotnost musí volit tak, aby nepronikal do pórů kamene Zpevňování kamene Soustavy pro zpevňování oslabené struktury kamene Fluatizace (fluát = fluorokřemičitan) •na mramor se působí roztokem hexafluorokřemičitanu hořečnatého, zinečnatého nebo hlinitého •vzniká oxid křemičitý, který zaplňuje póry mramoru - zvětšuje se pevnost povrchových vrstev •vnější vzhled díla se mění •nově vytvořené sloučeniny liší svými fyzikálními vlastnostmi od mramoru, a proto při kolísání teploty a vlhkosti dochází k jejich odvrstvování a tím k narušení skulptury Použití organokřemičitých sloučenin •Siloxany, silazany •povrch skulptury se ošetřuje 2% zpevňujícím roztokem polyorganosilazanu v toluenu nebo benzinu (provádí se 2x) •vnější vzhled kamene se přitom nemění •v závislosti na stupni destrukce kamene proniká roztok do hloubky 1,5-2 cm •hydrofobizující účinek se zachovává po několik let •Dokončovací hmoty a tmely •Doplňování kamene •tradičními materiály pro restaurování skulptury z kamene jsou vosk, voskokalafunové směsi, klih na bázi mastixu, jeseterový klih s medem, lněný olej a šelak •po restaurování skulptury přírodními materiály se s postupujícím časem pozoruje tmavnutí tmele a lepených švů a také ztráta jejich pevnosti •často se stávají lepivými, což vede k jejich zašpinění •anorganická pojiva se značně liší (barvou, strukturou povrchu) od materiálu památek •velmi těžko se provádí derestaurování lepidel a tmelů •nitrát celulózy (celuloid), rozpouští se zpravidla v toxických organických rozpouštědlech, je hořlavý a časem tmavne •epoxidové a polyesterové pryskyřice •jako plniva se používají mramorový prášek nebo jiný rozmělněný anorganický materiál •epoxidové a polyesterové pryskyřice dávají pevné lepené spoje a tmely, ale v případě potřeby je velmi těžké je odstranit, protože jsou později nerozpustné v mnohých organických rozpouštědlech •nízkoviskózní a vysokoviskózní polybutylmethakrylát •nízkoviskózní PBMA se rozpouští v xylenu a tímto roztokem se impregnují oslabené fragmenty •při smíchání tohoto roztoku s odpovídajícími plnivy se dají zhotovit tmely •přednostem PBMA patří snadnost případného derestaurování – lepené spoje a doplňky je možno odstranit pomocí organických rozpouštědel •Restaurátorské kompozice na bázi modifikovaných přírodních a syntetických polymerů •pro slepování a pro zhotovování tmelů estery kyseliny kyanoakrylové (sekundová lepidla) •lepené spoje a tmely z tohoto monomeru si po dlouhou dobu uchovávají původní vzhled •nejsou dostatečně odolné vůči kolísání teploty a vlhkosti •lze takto s úspěchem restaurovat skulptury umístěné v muzeích •Lepení kamene • • •Kamenné budovy, jiné stavby a ruiny •Nejčastěji užívané materiály •kámen (mramor, granit, pískovec, vápenec) •stavební keramika (cihla, pálená krytina) •malta - vápenato-písková, cementová, hliněná ( - slepení jednotlivých složek) • •- lépe jsou zachovány ruiny v zemi - po odkrytí se rychle rozpadají •- restaurovat částečně narušené kamenné materiály je obtížné = je těžké impregnovat minerální základ kamene přes poškozenou vrstvu dostatečně do hloubky •- problémem starých staveb je vzlínání spodní vody •- pro restaurovnání se používají tradiční materiály • •použití herbicidů (aplikace postřikem, zálivkou) - Roundup atp. •za 3-4 týdny po jejich aplikaci kořenový systém zpravidla zcela odumře a rostliny lze odstranit mechanicky •povrch kamene se podrobí nutné konzervaci - praskliny a trhliny se zapravují vápennou, cementovou maltou nebo maltou z polymerního cementu a povrch se pak hydrofobizuje •ohrožují více organické materiály (dřevo, sláma) •méně nebezpečné pro anorganické přírodní a umělé materiály •mechanické odstranění plísní, vodních řas, mechů a lišejníků ze stěn zříceného zdiva nebo budov, které se nacházejí v místech vysoké vlhkosti, se provádí pomocí roztoků formaldehydu, chlorového vápna, chlornanu sodného a jiných dezinfekčních prostředků •efekt jejich působení není dlouhodobý •Proces ochrany před destrukčním účinkem rostlinstva •Plísně, bakterie, hmyz, vodní řasy, mechy a lišejníky •dlouhodobou ochranu zpravidla zabezpečuje použití solí mědi, zinku a chromu •8-oxychinolinát měďnatý dává dostatečně dlouhou ochranu kamennému povrchu před většinou biologických vlivů •pevně se váže na ošetřovaný materiál, nesmývá se vodou a nevede k zbarvování povrchu do modrozelena •vápence, tufy, lasturnatý vápenec, beton, cihla se za účelem ochrany před biologickými vlivy natírají 25% roztokem ethyl- nebo methylsilanolátu sodného s přídavkem chloridu zinečnatého nebo síranu měďnatého •jsou-li pro ochranu kamenných materiálů použity 0,1-0,3% roztoky organociničitých sloučenin (Lastanox) s přídavkem dezinfekčních činidel (zajištěna ochrana před růstem plísní, vodních řas, mechů a lišejníků) na 5-7 let • •Ošetření půd silikonovými preparáty v oblasti architektonických památek - silikatizace •Pokles nosnosti půdy je důsledkem: • •vymývání jemných frakcí z pískového podloží základů při změnách režimu spodních vod •zmenšování nosné schopnosti podkladu při podmáčení prohnutých základů (sprašové, písčitohlinité půdy) •rozklad organických komponent u sypaného podloží •hnití dřevěných pilotů •důlní a jiné výkopové činnosti v blízkosti monumentů • •Aby se zabránilo nerovnoměrnému sedání podloží, používají se následující •způsoby jeho zpevnění: • •vyhloubení a zatloukání kovových pilotů nebo vložení kořenových pilotů •odvedení podzemních vod nebo změna směru jejich toku (hydrologický způsob) •vytvoření nezbytných svahových úprav, které před vodou ochraňují (hydrologický způsob) •chemické zpevnění podloží (používané nejčastěji při záchraně architektonických památek) zpevňujícími maltami v základech s různou schopností filtrace (především cementové malty) •pro jemně zrnité pískové podloží s koeficientem filtrace 0,5-10 m/24 hodin byly navrženy způsoby silikatizace pomocí kyselin fosforečné, kyseliny sírové a síranu hlinitého, hlinitanu sodného a kyseliny hexafluorokřemičité •použití kyseliny hexafluorokřemičité je obzvláště efektivní v podloží z jemného písku, včetně toho, které obsahuje i značný podíl humusu •při teplotě 14-15 oC se gel vytvoří asi za 30-35 minut •vysoká pronikavost těchto roztoků dovoluje při zpevňování základů rozložit injektory cca jeden metr od sebe. • •pro snímání znečišťujících látek z povrchů budov a jiných staveb se hojně používají sorbující pasty, rozpouštědla a také mechanické způsoby •dobré výsledky dává čisticí pasta, která obsahuje Chelaton III, neionogenní tenzidy, Na-KMC, hydrogenuhličitan amonný a talek jako plnivo a sorbent zároveň •konzistenci pasty ovlivňuje množství vody •pomocí této pasty se odstraňují jak organické, tak i anorganické nečistoty •pasta se natře na objekt a nechá se působit asi jeden den, poté se odstraní pomocí štětek namočených do vody nebo do směsi voda-organické rozpouštědlo •Prostředky pro čištění povrchů • •materiály při barvení cihlových, omítnutých fasád jsou vápenné barvy (-vyrobené na bázi vápna s malým obsahem hořčíku s přídavkem anorganických pigmentů nebo silikátů) •nátěry jsou dekorativní s jasnými barvami •použití magnezitového nebo dolomitového vápna viditelně snižuje trvanlivost těchto nátěrů •Na prodloužení jejich trvanlivosti se přidává do barev parafin, kamenec draselno-hlinitý a hydrofobizující prostředky •možné provést dodatečné ošetření povrchu hydrofobizujícími látkami •barvení se provádí buď přímo na cihlu nebo na pevnou omítkovou vrstvu •defekty, objevené po očištění povrchu omítky, se přetírají vápnem nebo vápenným těstem smíchaným s jemně disperzním pískem v poměru 1:1,2 •hydrofobizaci fasád barvených vápennými barvami se přednostně provádí pomocí organokřemičitých kapalin •hydrofobní efekt má trvanlivost 2-3 roky • •Ochranně- dekorativní úprava fasád •V nynější době se používají hlavně vododisperzní barvy (latexy) na barvení cihlových fasád •nejlepší vlastnosti mají barvy na bázi akrylových kopolymerů (dobrá adheze k cihlovým, omítnutým a jiným povrchům, vodoodpudivost a dostatečná odolnost vůči působení světla a atmosféry) •mají značně lepší užitkové vlastnosti než barvy na bázi divinylstyrenového latexu nebo polyvinylacetátových emulzí •aplikace těchto vododisperzních barev je možná při kladných teplotách vzduchu (od +5 do +30°C) •při barvení fasád akrylovými barvami je dobré používat pro tmelení prasklin a nerovností tmelicí materiál na bázi stejných latexů, ale s obsahem (do 80 %) inertních plniv (talek, sádra, slída, živec, kaolin) Zdroje: •NIKITIN, Michail Kapitonovič a Jelena Petrovna MEL'NIKOVA. Chemie v konzervátorské a restaurátorské praxi • •https://cs.wikipedia.org/wiki/Mramor •https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDula •https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%A1penec •https://cs.wikipedia.org/wiki/P%C3%ADskovec •https://cs.wikipedia.org/wiki/Hemihydr%C3%A1t_s%C3%ADranu_v%C3%A1penat%C3%A9ho •https://cs.wikipedia.org/wiki/Opuka • • • • • •