MATEMATICKÁ ANALÝZA 1, učitelské studium vzorová písemka při zkoušce I. část 1. Načrtněte grafy následujících funkcí (do samostatných obrázků) f : y = (−x) 2 3 , g : y = 2 arctg |x|. 2. Určete definiční obor D funkce f : y = ln(1 + cos x) a rozhodněte, zda je a) periodická, b) sudá, c) na D shora ohraničená. 3. Udejte příklad posloupností {an}∞ n=1 a {bn}∞ n=1, jež splňují rovnosti lim n→∞ an = 0, lim n→∞ bn = −∞ a lim n→∞ anbn = 2. Pokud takový příklad neexistuje, vysvětlete. 4. Výrokem s kvantifikátory a nerovnostmi zapište, co znamená lim x→−∞ f(x) = 1. Pak udejte příklad vyhovující racionální funkce f. 5. K funkci f : y = π+2 arcsin x určete inverzní funkci g (předpis y = g(x), definiční obor a obor hodnot). 6. Určete (pokud existují) limity těchto posloupností a) 3 √ n2+5n √ n2+3n ∞ n=1 , b) 4n + 2 · (−3)n (3 · 2n + 4)2 ∞ n=1 . 7. Najděte rovnici tečny ke grafu funkce f : y = 9 4 − x2 s bodem dotyku [1, ?]. 8. Přímo z definice vypočtěte derivaci funkce f : y = x(x + 1) v obecném bodě x0. 9. Napište tvar rozkladu na parciální zlomky (s neznámými koeficienty, které nemusíte počítat) pro funkci f : y = x3 + 1 x4 − 2x2 − 8 . II. část 1. Derivujte a výsledek vždy upravte: a) f : y = ln 1 − sin x 1 + sin x , b) g : y = arctg 1 x2 − 2 . 2. Vypočtěte limity (a, b jsou daná čísla): a) lim x→a (a2 − x2 ) tg πx 2a , b) lim x→+∞ (x + a)(x + b) − x . 3. Vyšetřete průběh funkce f : y = x − 2 √ x2 + 1 . K přibližnému určení významných hodnot využijte √ 5 . = 2,2, √ 41 . = 6,4.