Příklad 7.5. Kruskalův-Wallisův test Z produkce tří podniků vyrábějících televizory bylo vylosováno 10, 8 a 12 kusů. Byly získány následující výsledky zjišťování citlivosti těchto televizorů v mikrovoltech: 1.podnik: 420 560 600 490 550 570 340 480 510 460 2.podnik: 400 420 580 470 470 500 520 530 3.podnik: 450 700 030 590 420 590 610 510 710 690 540 670 Ověřte na hladině významnosti a = 0.05 hypotézu o shodě úrovně citlivosti televizorů v jednotlivých podnicích. Sestrojte krabicové diagramy pro všechny tři podniky. 1. H0 : ................................................................................................... 2. #i : ................................................................................................... Cl <- c(420, 560, 600, 490, 550, 570, 340, 480, 510, 460) C2 <- c(400, 420, 580, 470, 470, 500, 520, 530) C3 <- c(450, 700, 630, 590, 420, 590, 610, 540, 740, 690, 540, 670) citlivost <- c(Cl, C2, C3) ni <- c(length(Cl), length(C2), length(C3)) podnik <- c(rep(l, ni[l]), rep(2, ni[2] ), rep(3, ni[3])) # Kruskal-Wallisuv test kruskal.test(citlivost, podnik) ## ## Kruskal-Wallis rank sum test ## ## data: citlivost and podnik ## Kruskal-Wallis chi-squared = 8.3047, df = 2, p-value = 0.01573 # kriticky obor alpha <- 0.05 r <- 3 qchisq(l - alpha, r - 1) # W= <5.99,infty) ## [1] 5.991465 Poznámka: Kritický obor Kruskal-Wallisova testu má tvar (xf_a(r — 1); oo), kde xí-a(r ~ l)=qchisq(l-alpha, r-1) je (1 — a) kvantil ch-kvadrátového rozdělení o r — 1 stupních volnosti. Hodnota r je počet náhodných výběrů. 1. Testování kritickým oborem Testovací statistika Q nabývá hodnoty............................, kritický obor má tvar....................................Protože Q............W, Hq o shodě mediánů 2:1,0.5, 212,0.5, ^3,0.5, 2:4,0.5 ............................ na hladině významnosti a = 2. Testování p-hodnotou Protože p-hodnota ............................, Hq o shodě mediánů 2:1,0,5, 2:2,0.5, 2:3,0.5, 2:4,0.5 ............................ na hladině významnosti a =.................... Metoda mnohonásobného porovnávání Jelikož jsme nulovou hypotézu o shodě mediánů ................................., chceme nyní zjistit, které dvojice mediánů se od sebe významně liší. Stanovíme nulové a alternativní hypotézy pro dvojice mediánů 1 • H03 oproti Hu oproti H12 oproti His library(PMCMR) tab <- data.frame(posthoc.kruskal.nemenyi.test(x = citlivost, g = podnik, method = "Chisq")$p.value, row.names = c('podnik2', 'podnik3')) names(tab) <- c('podnikl', 'podnik2') round(tab, 4) ## podnikl podnik2 ## podnik2 0.8728 NA ## podnik3 0.0672 0.0251 Krabicový diagram boxplot(Cl, C2, C3, col = 'thistlel', border = 'violetred4', main = 'Citilivost televizoru v různých podnicich', ylab = 'citlivost TV (v microV)', xlab = 'podnik', names = c('A', 'B', 'C')) Citilivost televizoru v různých podnicich Závěr testování: Na hladině významnosti a podnik . se liší televizory vyráběné ve . podniku. 2