Line graphic ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017 cejkova@phil.muni.cz Line graphic CO JE TO PEDAGOGIKA? ▪ Výsledek obrázku pro jiří babica Line graphic Pedagogika je… ▪Věda o výchově a vzdělávání. Line graphic Pedagogika je… ▪Věda o výchově a vzdělávání. Line graphic Věda je… ▪Systematické poznávání reality. Line graphic Pedagogika jako věda ▪ Má-li být pedagogika vědou, neobejde se bez teorie a musí se opírat i o výzkum. ▪Pedagogika má charakter ▪a) Explorativní: jaké to je: poskytuje data a zdůvodnění pro popis a explanaci ▪b) Explanační : proč je to takové: objasňování procesů a jevů edukační reality ▪c) Normativní: jaké by to mělo být: normy, ideály, vzory, doporučení, jak realizovat edukaci Line graphic Pedagogický výzkum ▪Kvalitativní výzkum ▪Objevování neobjeveného -Rozhovory -Pozorování -Experiment -… - ▪ ▪Kvantitativní výzkum ▪Ověřování objeveného -Dotazníky -Pozorování -Experiment -… - Line graphic Dělení pg disciplín ▪Základní ▪- např. obecná pedagogika, dějiny pedagogiky, metodologie pg výzkumu, srovnávací pedagogika, pedagogické teorie, obecná didaktika… ▪Aplikované ▪- např. předškolní pedagogika, školní pedagogika, andragogika, gerontopedagogika, muzejní pedagogika, pedagogika volného času, pedagogika rodiny, speciální pedagogika, oborové didaktiky… ▪Hraniční ▪- např. sociální pedagogika, filozofie výchovy, vzdělávací politika, pedagogická psychologie… ▪ Line graphic Pedagogika je… ▪Věda o výchově a vzdělávání. Line graphic Výchova je… ▪ … proces záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s jeho individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou vnitřně integrovanou a socializovanou osobností. ▪ ▪ (volně dle Průcha, Walterová, & Mareš, 2003, s. 277 – 278). Line graphic Co je to výchova? torch.jpg Tapety_Príroda_Strom_3278.jpg.large.jpg Line graphic Výchova jako… ▪ A) Rozvoj přirozených vloh: výchova rozvíjí potence jedince -svobodný rozvoj dětské přirozenosti bez společenských zásahů a nátlaku -„Vše vychází dobré z rukou stvořitelových, vše se kazí v rukou člověka.“ (Rousseau) ▪ B) Překonávání přirozených sklonů a jejich nahrazování návyky: výchova je formativní činnost - výchova je konverze lidské přirozenosti (dětská nehotovost) a vše, co člověka dělá člověkem, je společenského původu (Durkheim) Line graphic Pedagogika je… ▪Věda o výchově a vzdělávání. Line graphic Vzdělávání je… ▪ ▪… je proces záměrného získávání a osvojování vědomostí, dovednosti a postojů v dlouhodobém časovém horizontu. ▪ ▪ ▪ ▪(volně dle Průcha, Walterová, & Mareš, 2003, s. 277 – 278). Line graphic Neplést si vzdělávání s… ▪Vzdělanost: celkový stav vzdělání v sociální skupině. ▪Vzdělání: osvojené vědomosti, dovednosti, postoje. ▪Vzdělavatelnost: souhrn předpokladů s nimiž člověk vstupuje do procesu vzdělávání, neboli schopnost jedince vzdělávat se. ▪Vyučování: organizační struktura vyznačující se cílevědomostí, systematičností a plánovitostí. ▪Výuka: cílevědomý, záměrný, organizovaný a plánovitý proces, při kterém dochází ke zprostředkování poznání, k rozvoji schopností a dovedností. ▪Učení: záměrně navozovaná činnost s cílem systematicky získávat jisté vědomosti, dovednosti, návyky, ale také formy chování a osobních vlastností. ▪ Line graphic Co je vzdělávání? EDISON-led-bulb-4.jpg stažený soubor.jpg Line graphic Vzdělávání jako… ▪... to be continued …