PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE – SYLABUS KURZU datum měsíc obsah 1 20 9 seznámení s organizací kurzu interakce – komunikace – pedagogická a výuková komunikace 27 9 hodina odpadá 2 4 10 indikátory vs. principy, otázky, zpětná vazba, triadická interakce hodina odpadá 3 18 10 moc ve školní třídě, vztahy, skupinová dynamika – pedagogická komunikace a její efekty 4 25 10 výuka z pohledu komunikačních přístupů, manuál: tvorba plánu mikrovyučování 5 1 11 mikrovyučování + reflexe 6 8 11 mikrovyučování + reflexe 7 15 11 mikrovyučování + reflexe 8 22 11 mikrovyučování + reflexe 9 29 11 mikrovyučování + reflexe 10 6 12 mikrovyučování + reflexe 11 13 12 mikrovyučování + reflexe Doporučená literatura Knihy Šeďová K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita. Šedová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido. DeVito, J. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Portál. Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., Bradová, J., & Ježek, S. (2015). Z posluchárny za katedru. Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno: Masarykova univerzita. E-book dostupný https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/800 Články Monotematické číslo časopisu Studia Paedagogica, zejména článek Lehevuori & Viiri a článek Šeďová & Sedláček. Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/issue/view/107/showToc ZÁPOČET · 80% účast · plán mikrovyučování · realizace mikrovyučování · reflexe mikrovyučování · zpětná vazba na kurz