Výchova (definice) •celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. • •proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli • •vzájemné působení vychovávajících a vychovávaných, jejich vzájemná interakce, komunikace (děti ovlivňují „vychovávají“ rodiče) Psychologie výchovy •Otázky: •jaké jsou účinky výchovných metod a výchovných stylů, •jak výchovu ovlivňují vrstevnické skupiny, •jak formovat zájmy dětí, postoje ke vzdělávání a hodnoty, •výchovné styly •jak lze měnit návyky apod. Cíle výchovy •Dlouhodobé cíle výchovy (jaké jsou?) • •Střednědobé cíle výchovy. Např...? • •Krátkodobé výchovné cíle. Např....? • •Co ovlivňuje formulování výchovných cílů? Výchovné cíle •Dlouhodobé.....formování zájmů, postojů, morálních aspektů – hodnot osobnosti, rozvoj vůle, odpovědnosti... (charakteru)… • •Střednědobé ... Výchova k volbě (profese), pře–výchova..., změny postojů, vztahů.... • •Krátkodobé .... Převzít úkol, pozdravit.... Výchova v rodině - vlivy -životní zkušenost vychovatelů, -vzdělání, -vlastnosti, -zdraví, -sociální status, -vlastní životní cíle, -osobní problémy a životní události, -sociokulturní podmínky… • •S věkem stoupá vliv kamarádů dětí, zájmů, módy. Výchovné styly •K. Lewin • •Autokratický styl ............. Integrační .................. Liberální • •Schaefer, E.S. • Silné řízení •Slabé řízení •Záporný vztah •Kladný vztah •Integrační, přísná a laskavá •Bez požadavků, kamarádská • •autokratická •Liberální s nezájmem, zanedbávající Výchovné styly (Čáp, 1994) Řízení Emoční vztah silné střední slabé rozporné Záporný Výchova autokratická, tradiční, patriarchální Liberální s nezájmem o dítě Rozporné řízení, záporný vztah Záporně kladný Výchova emočně rozporná, jeden z vychovatelů zavrhující, druhý extrémně kladný, koalice s dítětem... Kladný Výchova přísná a laskavá Optimální forma se vzájemným porozuměním a přiměřeným řízením Laskavá výchova bez požadavků a hranic Rozporné řízení relativně vyvážené kladným emočním vztahem Extrémně kladný Kamarádský vztah, dobrovolné dodržování norem Výchovné metody •Co pokládáme za výchovné metody? • • •Záměrné a systematické způsoby, postupy a prostředky, které směřují k výchovnému cíli (např.?.................) • Výchovné prostředky a metody •Kladení požadavků •základní prostředek výchovy. Zprostředkovávání norem - požadavků společnosti. Záleží •na míře požadavků, formě příkazu, smysluplnosti, autoritě dospělého,důslednosti, •kontrole plnění. •Metoda přirozených následků/logických důsledků. Uklidit po sobě... (J. J. Rousseau). Teze: Špatný je čin, který dítě udělalo, dítě špatné není. •Povzbuzování. •Komunikace – otázky, vyjednávání, smlouvy. •Osobní příklad. •Emoční projev – výchova vztahem •Sebevýchova - cílevědomé a dlouhodobé úsilí o formování sebe sama Výchova ve škole •Pedagogický takt: empatie, anticipace, Rogers (centrace na žáka, vztah) • •Základní styly učitelova výchovného působení (výchovné styly) • •Výchova v činnostech. • Odměna a trest •Odměna: •kladné společenské hodnocení, uspokojení potřeb, radost. •„Zevšednění” odměny. • •Trest: •negativní společenské hodnocení, omezení potřeb, nelibost, stud, •frustrace i bolest. •Funkce trestu: ukázat na problém, smýt pocit viny, ukázat lepší cestu. •Podmínky trestání. •Rizikové: např. zákaz činnosti, ukládání práce, učení, psychické a •fyzické tresty. •Psychické tresty – odepření projevů náklonnosti, odměřené chování, •urážení, ponižování. • •Mezinárodní úmluva o právech dětí. Fyzický trest – stimulace •agresivity. Účinné trestání ve třídě (Fontana) •Rizika trestu: narušuje vztah, silnější si dovoluje na méně silného, vytváření strategií, jak se vyhnout trestu, nemusí nic napovědět o správném chování, vyvolávají úzkost a odpor, krátkodobý účinek, neřeší příčiny. •Účel trestu: odplata, odstrašení, náprava. •Efektivní trestání: Střídmé užívání, dát žákovi příležitost vysvětlit chování, neodkládat trest (poznámky?), musí být nepříjemný, tón ukládání trestu, domlouvat se s rodiči na postupech (někdy), přirozené následky, být konkrétní – jak se napraví chyba, předcházet, přiměřenost trestu, žák musí trestu rozumět – postup v zájmu žáka, není to učitelova zlovůle, trest v souladu s politikou školy,…