1 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností Analýza činnosti dobrovolných svazků obcí v území správního obvodu ORP Šlapanice 2 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 1 Obecné informace o území správního obvodu ORP Šlapanice 3 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název ORP Šlapanice Kraj Jihomoravský Rozloha ORP 343 km2 Počet obyvatel ORP 64 659 Počet obcí s pověřeným úřadem 1 Obce s pověřeným úřadem Šlapanice Počet obcí 40 Názvy obcí Ponětovice Nebovidy Sivice Březina (dříve okres Blansko) Ochoz u Brna Sokolnice Babice nad Svitavou Omice Střelice Bílovice nad Svitavou Ořechov Šlapanice Blažovice Ostopovice Telnice Hajany Podolí Troubsko Hostěnice Popůvky Tvarožná Jiříkovice Pozořice Újezd u Brna Kanice Prace Velatice Kobylnice Prštice Viničné Šumice Kovalovice Radostice Vranov Modřice Rebešovice Želešice Mokrá-Horákov Řícmanice Moravany Silůvky Hustota zalidnění 189 osob/km2 Počet dobrovolných svazků obcí 11 Název a typ dobrovolného svazku obcí Časnýř polyfunkční Mikroregion Roketnice polyfunkční Ponávka – svazek obcí Česká, Lelekovice, Vranov polyfunkční 4 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Region Cezava polyfunkční Svazek obcí pro vodovody a kanalizace Šlapanicko monotematický Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice monotematický Spolek pro rozvoj venkova Moravský Kras polyfunkční Cyklistická stezka Brno – Vídeň monotematický Region Židlochovicko polyfunkční Svazek obcí Mohyla míru polyfunkční Vodovody a kanalizace Bílovicko monotematický 5 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 2 Souhrnná zpráva za všechny DSO v území Ve správním obvodu ORP Šlapanice působí 11 dobrovolných svazků obcí (Mikroregion Roketnice, Časnýř, Ponávka – svazek obcí Česká, Lelekovice, Vranov, Svazek obcí Mohyla míru, Region Cezava, Svazek obcí pro vodovody a kanalizace Šlapanicko, Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice, Spolek pro rozvoj venkova Moravský Kras, Cyklistická stezka Brno – Vídeň, Region Židlochovicko, Vodovody a kanalizace Bílovicko), přičemž v těchto svazcích je sdruženo 29 ze všech 40 obcí spadajících do správního obvodu ORP Šlapanice. Počet sdružených obcí jasně ukazuje na to, že dobrovolné svazky obcí hrají na zkoumaném území nezanedbatelnou roli. Z celkového počtu 11 DSO je 7 obcí zaměřeno široce, polyfunkčně a 4 obce úžeji, monotematicky. Větší vliv pro zkoumané území představuje především monotematický Svazek obcí pro vodovody a kanalizace – Šlapanicko, který sdružuje ve větším počtu pouze obce, které spadají do správního obvodu ORP Šlapanice. Z polyfunkčních svazků představuje nejsilnějšího aktéra Mikroregion Roketnice, který sdružuje devět obcí, které spadají do zkoumaného území. DSO působící v území ORP Šlapanice 6 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Obce v území ORP zapojené do DSO 7 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Polyfunkční a monotematické DSO* * Monotematickým svazkem obcí je pro tuto analýzu myšlen takový subjekt, jehož předmět činnosti je zaměřen pouze na jednu jedinou aktivitu, která je ve své základní podstatě aktivitou jednorázovou a po naplnění stanoveného cíle již takový subjekt v zásadě nemá dalšího efektivního využití (např. dobrovolný svazek obcí založený pouze za účelem zřízení vodovodu, dobrovolný svazek obcí zřízený pouze za účelem vybudování kanalizace apod.) Polyfunkční je dobrovolný svazek obcí působící ve více oblastech, přičemž účel jeho zřízení není naplněn pouze jednorázovou akcí a činnost toho subjektu tak není časově omezena. 8 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 2.1 Obecné informace V dané oblasti jsou poměrně výrazné 2 dobrovolné svazky obcí: - Mikroregion Roketnice - Svazek obcí pro vodovody a kanalizace - Šlapanicko Tyto svazky sdružují mezi svými členy i větší počet obcí spadajících do správního obvodu ORP Šlapanice (9 a 16). Především z toho důvodu mají značný vliv na dění v tomto regionu. Nicméně ani jeden z těchto svazků nedisponuje širokou členskou základnou. Svazek obcí pro vodovody a kanalizace – Šlapanicko má nejširší členskou základnu, co do počtu sdružených obcí ze správního obvodu ORP Šlapanice a disponuje také kompletní vnitřní strukturou, která obsahuje i administrativní orgán či kolektivní výkonný orgán. Přesto není ideálních kandidátem na podporu v rámci meziobecní spolupráce, protože je v praxi velmi úzce až monotematicky zaměřen. 2.2 Organizační struktura V rámci svazků obcí v území správního obvodu ORP Šlapanice převažuje organizační struktura zahrnující nejvyšší orgán složený ze zástupců všech členů, kolektivní výkonný orgán, jednočlenný orgán, který zastupuje svazek navenek a kolektivní kontrolní orgán. Nejvyšší orgán = Každý člen má při rozhodování tohoto orgánu jeden hlas a není tedy rozhodující velikost dané obce (toto obecné pravidlo neplatí v případě DSO Časnýř, Svazek obcí pro vodovody a kanalizace – Šlapanicko, Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice a Vodovody a kanalizace Bílovicko; v případě těchto DSO jsou hlasy mezi členy rozděleny v poměru podle počtu obyvatel). Nejvyšší orgán rozhoduje o zásadních otázkách činnosti svazku, volí směr působení, vybírá hlavní předměty činnosti a samozřejmě volí členy výkonných a kontrolních orgánů svazku. Na jeho rozhodnutí je samozřejmě také vázáno disponování s celistvostí svazku, resp. jeho rozšiřování o nové členy, rozdělování či zrušení svazku. Dále je nejvyšší orgán potvrzovatelem roční účetní závěrky a samozřejmě také schvaluje pravidelné roční rozpočty (roční účetní závěrku schvaluje u některých DSO kontrolní orgán – tak je tomu například u Regionu Židlochovicko). Nejvyšší orgán se schází pravidelně, zpravidla nejméně 2 krát za kalendářní rok. Výkonný orgán = Volený zpravidla kolektivní orgán, který řídí činnost svazku mezi jednotlivými zasedáními nejvyššího orgánu. V jeho čele zpravidla stojí zvolený jedinec, který má právo zastupovat svazek navenek a zavazovat jej při jednání se třetími osobami. Buď výkonný orgán, nebo jeho čelní představitel předkládá nejvyššímu orgánu ke schválení účetní závěrku a návrh rozpočtu. Na půdě tohoto orgánu se rozhoduje především o hospodaření svazku v rámci usnesení nejvyššího orgánu. Orgán, který zastupuje svazek = Tento (zpravidla) jednotlivec zastupuje svazek při jednání s třetími osobami, má právo svazek zavazovat v soukromoprávních i veřejnoprávních vztazích a zpravidla také odpovídá za řádné vedení účetnictví a daňovou agendu (zpravidla je nazýván předsedou). V případě menších DSO bývá v rukou tohoto orgánu soustředěna i veškerá výkonná moc, v takovém případě se nezřizuje kolektivní výkonný orgán. Tento hlavní představitel svazku bývá zpravidla zastupován zvoleným členem kolektivního orgánu či jiným jednotlivcem (zpravidla nazývaný místopředseda) 9 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Kontrolní orgán = Kolektivní orgán volený nejvyšším orgánem svazku dohlíží především na hospodaření svazku, dále pak také na soulad činnosti orgánů svazku se stanovami a s právními předpisy. V případě Regionu Židlochovicko přísluší kontrolnímu orgánu i rozhodování o účetní závěrce. V případě těch nejmenších svazků nebývá tento orgán zřizován a kontrolní funkce náleží nejvyššímu orgánu svazků a pak především jednotlivým členským obcím jako takovým (v případě správního obvodu ORP Šlapanice se s takovou organizační strukturou můžeme setkat v případě DSO Ponávka – svazek obcí Česká, Lelekovice, Vranov). Často se lze setkat také s pravomocí kontrolního orgánu prověřovat stížnosti a další podání od občanů členských obcí. U některých DSO se můžeme setkat ještě s orgánem disponujícím administrativně-organizačními pravomocemi. Tento zpravidla jednočlenný orgán není nadán rozhodovací pravomocí, ale má na starosti vyřizování každodenní administrativní agendy svazku. Působí často jako zaměstnanec a nikoli přímo součást organizační struktury. V současné době se s takovým orgánem můžeme setkat u Svazku obcí pro vodovody a kanalizace – Šlapanicko či Svazku vodovodů a kanalizací Ivančice. Bývá často označován jako tajemník či manažer. 2.3 Financování dobrovolných svazků obcí Dobrovolné svazky obcí jsou ponejvíce financovány ze vstupních a ročních vkladů členů, a dále z úvěrů a jiné finanční výpomoci, z výnosu z pronájmu majetku a ze zisků z hospodářské činnosti svazku. Velmi důležitým zdrojem financování, na který se především DSO zaměřují, jsou různé dotační programy. Základním kritériem pro stanovení výše pravidelného finančního příspěvku je počet trvale usídlených obyvatel členských obcí k určenému datu (většinou 1. leden roku, za který se příspěvek platí). O konkrétní výši příspěvku a vstupního vkladu rozhoduje zpravidla nejvyšší orgán svazku v závislosti na plánovaném hospodaření svazku (ačkoli v několika DSO je částka stanovena pevně ve stanovách). Nejvyšší orgán má často pravomoc nařídit členským obcím zaplatit i mimořádný příspěvek, kterým svazek reaguje na stávající hospodářskou situaci a realizaci svých projektů. Na vlastní členské příspěvky se nespoléhají Ponávka – svazek obcí Česká, Lelekovice, Vranov a dále Vodovody a kanalizace Bílovicko. 10 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3 Analýza jednotlivých DSO působících v území 3.1 Časnýř 11 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Časnýř Adresa Komenského 446, 664 01 Bílovice nad Svitavou IČ 70937818 Web http://www.mas-moravsky-kras.cz/mistni-akcni- skupina/mikroregiony/casnyr/ Počet členů DSO 5 Název ORP Adresa IČ Bílovice nad Svitavou Šlapanice Komenského 446 664 01 Bílovice nad Svitavou 00281581 Řícmanice Šlapanice Komenského 68 664 01 Řícmanice 00374903 Kanice Šlapanice Kanice 76 664 01 Bílovice nad Svitavou 00363171 Babice nad Svitavou Šlapanice Babice nad Svitavou 197, 664 01 Babice nad Svitavou 00281557 Ochoz u Brna Šlapanice Ochoz u Brna 17 664 02 Ochoz u Brna 00282243 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Zavádění systémů veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti území,  Řešení úkolů v oblasti školství,  Řešení úkolů v oblasti zdravotnictví,  Řešení úkolů v oblasti ochrany životního prostředí a péče o krajinu,  Řešení úkolů v oblasti sociální péče,  Řešení úkolů v oblasti cestovního ruchu a turistiky Typ DSO polyfunkční Organizační struktura  Valná hromada  Předseda, místopředseda svazku  Kontrolní komise svazku Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  Schvalovat stanovy,  Schvalovat přijetí dalších členů svazku,  Schvalovat rozpočet a roční účetní závěrku, rozdělení zisku a způsoby úhrady ztrát svazku,  Schvalovat zřízení a použití fondů, stanovení pravidel pro jejich tvorbu,  Schvalovat zřízení funkcí zaměstnanců svazku  Rozhodovat o stanovení a výši dalšího vkladu do svazku, 12 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001)  Volit předsedu a místopředsedu svazku a předsedu a členy kontrolní komise,  Rozhodovat o výši ročního příspěvku členů svazku na pokrytí nákladů na vnitřní správu svazku,  Rozhodovat o změně zakladatelské smlouvy,  Rozhodovat o zrušení svazku  Rozhoduje o všech záležitostech svazku, pokud nejsou svěřeny stanovami do působnosti předsedy Usnášeníschopnost Valná hromada rozhoduje usnesením a je usnášeníschopná při přítomnosti 3/5-nové většiny všech hlasů. Usnesení je přijato, obdrží-li 3/5 novou většinu počtu všech hlasů. Předseda, místopředseda svazku  Statutárním orgánem je předseda nebo místopředseda svazku  Rozhoduje o záležitostech, které nejsou stanovami svěřeny valné hromadě  Předkládá nejméně 2x ročně valné hromadě zprávu o činnosti svazku  Svolává jednání valné hromady Kontrolní komise  Kontroluje veškerou činnost svazku – provádí kontrolu hospodaření za uplynulý kalendářní rok Usnášeníschopnost Při jednání komise rozhoduje nadpoloviční většinou hlasů všech členů. Financování DSO  Vklady členů zakládajících  Vklady členů  Úroky z vkladu  Majetek získaný vlastní činností svazku Závěr a doporučení Jedná se o polyfunkční svazek, který sdružuje 5 obcí. Všechny členské obce přitom spadají do správního obvodu ORP Šlapanice. Financování i kompetence jednotlivých orgánů jsou jasně vymezeny stanovami. Mezi hlavní aktivity tohoto polyfunkčního svazku patří zavádění systémů veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti území. Svazek není příliš aktivní. Sdružuje celkem pět obcí, jež všechny spadají pod ORP Šlapanice. Svazek tedy příliš neovlivňuje správní území daného ORP a není vhodným kandidátem pro rozvoj meziobecní spolupráce v rámci tohoto ORP. 13 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.2 Mikroregion Roketnice 14 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Mikroregion Roketnice Adresa Sivice 19, 664 07 Pozořice IČ 70864497 Web http://www.roketnice.cz Počet členů DSO 9 Název ORP Adresa IČ Hostěnice Šlapanice Hostěnice č. 95 664 04 Mokrá 00488151 Kovalovice Šlapanice Kovalovice 10 664 06 Viničné Šumice 00488178 Mokrá-Horákov Šlapanice Mokrá 207 664 04 Mokrá 00282111 Podolí Šlapanice Podolí 1 664 03 Podolí 00282332 Pozořice Šlapanice Na Městečku 14 664 07 Pozořice 00282375 Sivice Šlapanice Sivice 19, 664 07 Pozořice 00488313 Tvarožná Šlapanice 664 05 Tvarožná 00282731 Velatice Šlapanice Velatice 35, 664 05 00488364 Viničné Šumice Šlapanice Viničné Šumice 23 664 06 Viničné Šumice 00488372 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Společné řešení úkolů v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, cestovního ruchu, požární ochrany, veřejného pořádku, přírody a životního prostředí a péče o zvířata,  Rozšiřování a zdokonalování sítí technického vybavení,  Další činnosti a projekty ve společném zájmu členských obcí,  Předávání zkušeností a informací, vzájemná pomoc a spolupráce  Akce aktivity, které se z objektivních důvodů netýkají všech členských obcí Typ DSO polyfunkční Organizační struktura  Shromáždění starostů  Předseda sdružení  Místopředseda sdružení  Revizní skupina Pravomoci jednotlivých orgánů DSO 15 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Shromáždění starostů  Přijímat, měnit a doplňovat stanovy,  Přijímat nové členy,  Vylučovat členy,  Rozhodovat o výši členských příspěvků,  Volit, jmenovat a odvolávat předsedu, místopředsedu a revizní skupinu a kontrolovat jejich činnost, jmenuje likvidátora,  Schvalovat roční rozpočet a roční účetní závěrku a rozhodovat o použití volných finančních prostředků,  Rozhodovat o nákupu, využití a prodeji majetku, u majetku podléhajícímu zápisu do katastru nemovitostí nebo jiné podobné evidence iniciovat tyto zápisy a kontrolovat jejich stav,  Schvalovat jednotlivé akce a aktivity a případnou spoluúčast třetích osob na nich,  Rozhodovat o účasti svazku obcí v podnikatelských a nepodnikatelských subjektech,  Schvalovat formu a výši odměn osobám pověřeným výkonem jednotlivých funkcí a prací,  Rozhodovat o splynutí, sloučení, rozdělení nebo o zrušení svazku obcí Usnášeníschopnost Je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina starostů členských obcí. Rozhoduje většinou hlasů všech členů, pokud stanovy nevyžadují většinu jinou. Předseda  Řídí činnost svazku mezi jednotlivými zasedáními shromáždění starostů  Svolávat shromáždění starostů a věcně, organizačně a administrativně zajišťovat jeho průběh,  Řídit a kontrolovat práci místopředsedy sdružení,  Jednat jménem svazku obcí se třetími osobami a podepisovat písemnosti,  Zajišťovat vedení účetnictví,  Odpovídá za daňovou agendu svazku,  Předkládat shromáždění starostů roční rozpočet a roční účetní závěrku,  Organizovat práce při zrušení a zániku Místopředseda  Plní funkci předsedy v jeho nepřítomnosti, v jiných případech pouze na základě pověření předsedy Revizní skupina  Sleduje a kontroluje práci předsedy a místopředsedy a posuzuje, jestli je jejich činnost v souladu se stanovami  Má právo nahlížet do všech písemností a účastnit se jednání zástupců svazku obcí se třetími osobami Usnášeníschopnost není určeno stanovami Financování DSO  Vstupní vklady členů, o Výše vstupního vkladu je 10,- Kč za každého obyvatele přistupující obce  Roční členské příspěvky, 16 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) o Výše je stanovena součinem počtu obyvatel dané obce a společného koeficientu stanoveného shromážděním starostů na daný kalendářní rok  Dotace, dary, odkazy  Výnosy z akcí a aktivit svazku  Výnosy z účasti svazku obcí na činnosti podnikatelských a nepodnikatelských subjektů z titulu zakladatele, společníka nebo člena Závěr a doporučení DSO je polyfunkční svazek, který má jednoduše a přehledně nastavené financování i rozdělení pravomocí subjektů. Sdružuje pouze obce ze správního obvodu ORP Šlapanice. Mezi hlavní aktivity Mikroregionu Roketnice patří společné řešení úkolů v oblasti školství, zdravotnictví, cestovního ruchu atd. Svazek je polyfunkční a je aktivní. Všech devět obcí sdružených v tomto DSO spadá pod ORP Šlapanice. Vzhledem k vyvíjené aktivitě je svazek vhodným kandidátem pro prohlubování meziobecní spolupráce v daném regionu. 17 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.3 Ponávka – svazek obcí Česká, Lelekovice, Vranov 18 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Ponávka – svazek obcí Česká, Lelekovice, Vranov Adresa Vranov 20, 664 32 IČ 70417822 Web http://www.ponavka.cz Počet členů DSO 3 Název ORP Adresa IČ Česká Kuřim Česká 26 664 31 Lelekovice 00281671 Lelekovice Kuřim Lelekovice 75 664 31 Lelekovice 00281999 Vranov Šlapanice Vranov 20 664 32 Vranov 00282855 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Odvádění a čištění odpadních vod,  Čistota obce, odvoz domovních odpadů a jejich likvidace,  Zásobování vodou,  Správa, údržba a provozování zařízení sloužících k uspokojování potřeb občanů,  Úkoly v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví a kultury Typ DSO polyfunkční Organizační struktura  Výbor  Předseda Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Výbor  Rozhoduje o všech otázkách, které svazek řeší  Změny a doplňky stanov Usnášeníschopnost Výbor rozhoduje prostou většinou hlasů všech svých členů. Předseda  Jedná jménem svazku  Podepisuje se za svazek Financování DSO  Prostředky získané od státu či jiných subjektů nebo zdrojů určené pro realizaci společných projektů dle předmětu činnosti Závěr a doporučení Ponávka – svazek obcí Česká, Lelekovice, Vranov je polyfunkční, ne příliš aktivní svazek. Mezi jeho hlavní aktivity patří odvádění a čištění odpadních vod, odvoz domovních odpadů, řešení úkolů v oblasti školství 19 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) a sociální péče. Sdružuje celkem 3 obce, z nichž pouze jedna spadá pod ORP Šlapanice. Svazek nijak výrazně neovlivňuje danou oblast a není tedy vhodným kandidátem pro rozvoj meziobecní spolupráce v daném ORP. 20 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.4 Region Cezava 21 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Region Cezava Adresa Na Budínku 240, Kobylnice, 664 51 IČ 71181199 Web www.region-cezava.cz Počet členů DSO 14 Název ORP Adresa IČ Blučina Židlochovice Náměstí Svobody 119, Blučina, 664 56 00281611 Kobylnice Šlapanice Na Budínku 240, Kobylnice, 664 51 00488160 Měnín Židlochovice Měnín 34, Měnín, 664 57 00282090 Moutnice Židlochovice Moutnice 277, Moutnice, 664 55 00282154 Nesvačilka Židlochovice Nesvačilka 100, Těšany, 664 54 00637505 Nikolčice Hustopeče Nikolčice 85, Nikolčice, 691 71 00283410 Otmarov Židlochovice Otmarov 56, Měnín, 664 57 00488259 Otnice Slavkov u Brna Dědina 479, Otnice, 683 54 00292206 Rajhradice Židlochovice Krátká 379, Rajhradice, 664 61 00488291 Sokolnice Šlapanice Komenského 435, Sokolnice, 664 52 00282596 Telnice Šlapanice Růžová 243, Telnice, 664 59 00282677 Těšany Židlochovice Těšany 141, Těšany, 664 54 00282693 Žatčany Židlochovice Žatčany 125, Újezd u Brna, 664 53 00282944 Židlochovice Židlochovice Masarykova 100, Židlochovice, 667 01 00282979 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Ochrana a prosazování společných zájmů členů svazku zejména při: - zabezpečování čistoty obce, správy veřejné zeleně a veřejného osvětlení, shromažďování a odvozu komunálních odpadů a jejich nezávadného zpracování, využití nebo zneškodnění, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod - úkolech v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, veřejného pořádku, ochrany ŽP, cestovního ruchu a péče o zvířata - zavádění, rozšiřování a zdokonalování inženýrských sítí a systém veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti daného 22 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) území - udržení, obnově a rozvoji místních kulturních a společenských tradic, životního stylu, pospolitosti venkovského obyvatelstva a vědomí vlastní zodpovědnosti za obnovu a rozvoj obcí - rozvoji hospodářství v obcích s využitím místních hmotných zdrojů a zaměstnanosti místního obyvatelstva - zachování a obnově vlastního obrazu obcí, jejich sepětí s krajinou, specifického rázu venkovské zástavby, jeho přirozené a jedinečné působivosti v místě a krajině - úpravě a čistotě veřejných prostorů a staveb, zlepšování občanské vybavenosti a technické infrastruktury včetně technických zařízení pro ochranu ŽP - udržení, obnově a rozvoji účelného využívání přirozeného produkčního potenciálu venkovské krajiny, při zachování a rozvíjení jejích přírodních, obytných a estetických hodnot - výměně zkušeností z realizace místních programů obnovy vesnice a formulování společných stanovisek k jednotlivým oblastem obnovy vesnice - operativním předávání informací o programech obnovy a rozvoje vesnice (u nás i v zahraničí) - vytváření podmínek pro systematický komplexní rozvoj území svazku dle strategických rozvojových dokumentů svazku Typ DSO polyfunkční Organizační struktura  Valná hromada  Předsednictvo  Revizní komise  Předseda svazku Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  Rozhodovat o změně stanov  Rozhodovat o výši členských příspěvků  Rozhodovat o termínu a způsobu úhrady členských příspěvků  Volit a odvolávat členy předsednictva vč. předsedy a místopředsedy svazku  Jmenovat tajemníka svazku v příp., je-li tato funkce zřízena  Přijímat a vylučovat členy svazku  Volit členy revizní komise  Schvalovat rozpočet a závěrečný účet svazku  Rozhodovat o sloučení, rozdělení, ukončení činnosti a jiných změnách právní formy svazku  Rozhodovat o způsobu vypořádání likvidačního zůstatku majetku svazku  Schvalovat jednací řád valné hromady, předsednictva a revizní komise  Rozhodovat o nabytí a převodu investičního majetku  Rozhodovat o dalších otázkách, které si valná hromada k rozhodnutí vyhradí 23 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Usnášeníschopnost Je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina členů svazku. Rozhoduje prostou většinou hlasů přítomných členů svazku, není-li k rozhodnutí zapotřebí kvalifikované většiny. Kvalifikovaná většina při rozhodnutí o – změně stanov, výši členského příspěvku, přijetí/vyloučení člena, volbě/odvolání členů předsednictva, majetkové účasti v jiné společnosti, nabytí a převodu investičního majetku. Předsednictvo  Řídit činnost svazku  Rozhoduje o všech záležitostech svazku, které nejsou stanovami svazku, nebo usnesením valné hromady vyhrazeny do působnosti valné hromady  Zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu, kontrolovat hospodaření podle něj a provádět rozpočtová opatření v rozsahu svěřeném valnou hromadou  Svolávat valnou hromadu  Zajistit zpracování a předkládat valné hromadě: - návrh koncepce činností svazku - návrh na změnu stanov - roční zprávy o činnosti svazku a o stavu jeho majetku, včetně inventarizace - návrh rozpočtu a závěrečného účtu svazku  Vést seznam členů svazku Usnášeníschopnost Je způsobilé se usnášet, je-li na jeho zasedání přítomna nadpoloviční většina jeho členů. K přijetí rozhodnutí ve všech záležitostech projednávaných na zasedání předsednictva je zapotřebí, aby pro ně hlasovala nadpoloviční většina všech členů předsednictva. Revizní komise  Kontrolovat dodržování obecně platných předpisů ve svazku, těchto stanov a usnesení valné hromady  Přezkoumávat roční nebo mimořádnou účetní závěrku a podávat o výsledku zprávu valné hromadě  Předkládat valné hromadě i předsednictvu svá vyjádření, doporučení a návrhy na rozhodnutí  Nahlížet kdykoliv do evidence, účetnictví a ostatních dokladů svazku  Přezkoumávat výkon působnosti předsednictva  Účastnit se svým zástupcem jednání předsednictva Usnášeníschopnost Je způsobilá se usnášet, je-li na zasedání přítomna osobně většina jejích členů. K přijetí usnesení ve všech záležitostech projednávaných revizní komise je zapotřebí, aby pro ně hlasovala nadpoloviční většina všech členů revizní komise. Předseda, místopředseda svazku  Jednat jménem svazku a činit právní úkony při zajišťování řízení a činnosti svazku  Svolávat jednání předsednictva  Odpovídá za zajištění řádného vedení předepsané evidence a účetnictví, přezkoumání hospodaření svazku a roční/mimořádné účetní závěrky 24 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001)  Předseda odpovídá za hospodaření svazku  Místopředseda zastupuje předsedu v době jeho nepřítomnosti Financování DSO  Členské příspěvky o Konkrétní výši stanoví svým rozhodnutím pro každý kalendářní rok valná hromada  Další příspěvky členů svazku  Dotace a dary  Finanční prostředky získané vlastní činností svazku Závěr a doporučení Dobrovolný svazek obcí Region Cezava je polyfunkční, aktivní svazek. K jeho hlavním cílům patří rozvoj hospodářství, zlepšování občanské vybavenosti, úprava a čistota veřejných prostor atd. Má celkem 14 členů, z nichž pouze 3 obce spadají do správního obvodu ORP Šlapanice. Tento svazek zasahuje do analyzovaného území pouze okrajově a není tedy vhodným kandidátem pro rozvoj meziobecní spolupráce v daném ORP. 25 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.5 Svazek obcí pro vodovody a kanalizace - Šlapanicko 26 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Svazek obcí pro vodovody a kanalizace - Šlapanicko Adresa Masarykovo náměstí 100/7, 664 51 Šlapanice IČ 49458833 Web http://www.svazekslapanicko.cz Počet členů DSO 16 Název ORP Adresa IČ Babice nad Svitavou Šlapanice Babice nad Svitavou 197 664 01 00281557 Blažovice Šlapanice Nádražní 242 664 08 Blažovice 00281603 Jiříkovice Šlapanice Za školou 230 664 51 Jiříkovice 00362981 Kobylnice Šlapanice Na Budínku 240 664 51 Kobylnice 00488160 Kovalovice Šlapanice Kovalovice 10 664 06 00488178 Mokrá-Horákov Šlapanice Mokrá-Horákov 207 664 04 00282111 Ochoz u Brna Šlapanice Ochoz u Brna 17 664 02 00282243 Podolí Šlapanice Podolí 1 664 03 00282332 Ponětovice Šlapanice Ponětovice 63 664 51 00365408 Pozořice Šlapanice Na městečku 14 664 07 Pozořice 00282375 Prace Šlapanice Ponětovská 129 664 58 Prace 0599247 Sivice Šlapanice Sivice 19 664 07 00488313 Šlapanice Šlapanice Masarykovo nám. 7/100 664 51 Šlapanice 00282651 Tvarožná Šlapanice Tvarožná 40 664 05 00282731 Velatice Šlapanice Velatice 35 664 05 00488364 Viničné Šumice Šlapanice Viničné Šumice 23 664 06 00488372 27 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Ochrana životního prostředí  Zajištění koncepce rozvoje a obnovy vodovodů, kanalizací, ČOV a s nimi souvisejícími zařízeními v obcích, sdružených ve svazku, a to v rozsahu, který definuje § 50 zákona o obcích v platném znění,  Zajišťování kvality dodávané vody v rámci platných právních a technických předpisů,  Stanovování výše vodného a stočného na příslušné období při respektování již uzavřených smluv s provozovatelem ve smyslu možností pozitivní právní úpravy,  Zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod na smluvním základě,  Zavádění, rozšiřování a zdokonalování inženýrských sítí vodních děl,  Hospodaření s movitým a nemovitým majetkem v oblasti vodního hospodářství,  Nájem majetku, souvisejícího s hlavní činností svazku,  Investorská a inženýrská činnost v rámci zákonných omezení,  Zajišťování zdrojů pro výstavbu, rekonstrukci a obnovu vodovodů a kanalizací z vlastní hospodářské činnosti či z jiných zdrojů, a to na základě rozhodnutí valné hromady svazku,  Ostatní činnost v mezích právních předpisů, např. obchodní činnost, zprostředkovatelská činnost Typ DSO monotematický Organizační struktura  Valná hromada  Předsednictvo  Předseda  Místopředseda  Kontrolní a revizní komise  Tajemník Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  Přijímá a mění stanovy  Schvaluje přijetí nových členů  Schvaluje rozpočet a výsledky hospodaření  Schvaluje zřízení dalších funkcí zaměstnanců svazku  Schvaluje použití fondů obnovy a rozvoje vodovodů a kanalizací  Schvaluje zřízení a použití dalších fondů  Stanovuje výše ročního příspěvku členů svazku na vnitřní správu Usnášeníschopnost Při přítomnosti takového počtu zástupců obcí, kteří představují nadpoloviční počet hlasů svazku (hlasy jsou mezi obce rozděleny pevnými počty v zakladatelské smlouvě – počet hlasů vždy odpovídá velikosti obce) Předsednictvo  Jedná jménem svazku  Rozhoduje o všech záležitostech, které nejsou stanovami svěřeny valné hromadě 28 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Usnášeníschopnost Při přítomnosti nadpoloviční většiny všech členů Předseda  Podepisuje zavazující akty jménem svazku Místopředseda  Podepisuje zavazující akty jménem svazku Kontrolní a revizní komise  Kontroluje veškerou činnost Svazku,  Provádí roční revizi hospodářské činnosti a prověrku roční účetní uzávěrky Svazku Usnášeníschopnost Rozhoduje nadpoloviční většinou hlasů všech členů Tajemník  Zajišťuje administrativní a jiné činnosti jako zaměstnanec svazku Financování DSO  majetek, který do Svazku vložily jeho členské obce  vstupní členský vklad o výše je stanovami vyměřena jakou 1,- Kč za každého obyvatele svazku  majetek získaný z vlastní činnosti Závěr a doporučení Jedná se o úzce zaměřený svazek, který má široce koncipovanou organizační strukturu, ve které nechybí ani administrativní orgán a kolektivní výkonný orgán. Hlavním předmětem činnosti tohoto monotematicky zaměřeného svazku obcí je zajištění koncepce rozvoje a obnovy vodovodů, kanalizací, ČOV a s nimi souvisejícími zařízeními. Svazek je činný. Sdružuje celkem 16 obcí, které všechny spadají pod ORP Šlapanice. Nicméně vzhledem k jeho úzkému zaměření činnosti není tento svazek vhodným pro prohlubování meziobecní spolupráce v daném ORP. 29 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.6 Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice 30 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice Adresa Kounická 1216e, 664 91 Ivančice IČ 49458892 Web http://svazekivancice.cz/ Počet členů DSO 28 Název ORP Adresa IČ Babice u Rosic Rosice Náves 14, 664 84 00362531 Hlína Ivančice Hlína 19, 664 91 00488135 Hluboké Náměšť nad Oslavou Hluboké 31, 675 71 00376841 Ivančice Ivančice Palackého nám. 6, 664 91 00281859 Ketkovice Ivančice Ketkovice 87, 664 91 00375322 Kratochvilka Rosice Kratochvilka 7, 664 91 00488186 Krokočín Náměšť nad Oslavou Krokočín 18, 675 71 00377996 Lesní Jakubov Náměšť nad oslavou Lesní Jakubov 30, 675 73 00378038 Litostrov Rosice Litostrov 59, 664 83 00637556 Lukovany Rosice Lukovany 70, 664 84 00282031 Moravské Bránice Ivančice Moravské Bránice 325, 664 64 00488208 Neslovice Ivančice Hlavní 14, 664 91 00282197 Nová Ves Ivančice Nová Ves 67, 664 91 00637530 Nové Bránice Ivančice Nové Bránice 7, 664 64 00488224 Oslavany Ivančice Nám. 13. prosince 2/51, 664 12 00282286 Ostrovačice Rosice náměstí Viléma Mrštíka 54, 664 81 00377155 Popůvky Šlapanice Náves 25, 664 41 00488275 Příbram na Moravě Rosice Příbram na Moravě 33, 664 84 00282413 Rapotice Náměšť nad oslavou Hlavní 55, 675 73 00290335 Rosice Rosice Palackého nám. 13, 665 01 00282481 Stanoviště Rosice Stanoviště 13, 664 84 00488330 31 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Střelice Šlapanice nám. Svobody 111/1, 664 47 00282618 Tetčice Rosice Palackého 177, 664 17 44947917 Troubsko Šlapanice Zámecká 8, 664 41 00282723 Újezd u Rosic Rosice Újezd u Rosic 111, 664 88 00488348 Vysoké Popovice Rosice Vysoké Popovice 35, 664 84 00282871 Zastávka Rosice Hutní Osada 14, 664 84 00488399 Velká Bíteš - Ludvíkov Velké Meziříčí Masarykovo náměstí 87, 595 01 00295647 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Hlavní činnost svazku: - ochrana životního prostředí - zajištění koncepce rozvoje a obnovy vodovodů, kanalizací, ČOV a s nimi souvisejících zařízení v obcích sdružených ve Svazku - zajištění kvality dodávané vody - stanovování výše vodného/stočného na příslušné období - nájem/pronájem/podnájem majetku souvisejícího s hlavní činností Svazku  Hospodářská činnost svazku: - zajišťovat zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod - zavádění/rozšiřování/zdokonalování inženýrských sítí vodních děl - hospodaření s movitým/nemovitým majetkem v oblasti vodního hospodářství - nájmu/pronájmu majetku, souvisejícího s hospodářskou činností - investorské a inženýrské činnosti - zajišťování zdrojů pro výstavbu/rekonstrukci/obnovu vodovodů a kanalizací z vlastní hospodářské činnosti či z jiných zdrojů, a to na základě rozhodnutí valné hromady Svazku, - ostatní činnosti v mezích právních předpisů  Svazek se podílí na řešení kvality vody v rámci území svazku Typ DSO Monotematický Organizační struktura  Valná hromada  Předsednictvo  Kontrolní a revizní komise Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  Nejvyšší orgán, rozhoduje o záležitostech svazku  Pro případ, aby rozhodnutí valné hromady bylo platné, je potřebná: a) dvoutřetinová většina hlasů a současně nadpoloviční většina počtu všech členských obcí při  přijetí a schvalování změn stanov,  schvalování přijetí/vyloučení členů, rozhodnutí o splynutí, sloučení, rozdělení a o jiném způsobu zániku svazku 32 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001)  stanovení výše ročních členských příspěvků b) nadpoloviční většina hlasů a současně nadpoloviční většina počtu přítomných členských obcí při  schvalování rozpočtu a vyúčtování hospodaření  schvalování použití fondu obnovy a rozvoje  schvalování zřízení a použití ostatních fondů  stanovení ceny pro vodné/stočné  volbě/odvolání členů předsednictva, kontrolní a revizní komise  rozhodnutí o přijetí/poskytnutí úvěru či půjčky, o zatížení majetku svazku, který se v případě vystoupení obce vydává, zástavou nebo o jiném ručení majetkem svazku  rozhodnutí, že nesplněné závazky či finanční ztráty svazku vzniklé při provozní činnosti svazku uhradí jednotliví členové svazku z finančních prostředků svých obcí v poměru podle počtu obyvatel  schválení jednacího řádu valné hromady, rozhodování o dalších otázkách, které si vyhradí k rozhodnutí Usnášeníschopnost Valná hromada je schopna usnášet se prostou nadpoloviční většinou, jsou-li přítomni zástupci členů svazku mající nadpoloviční většinu všech hlasů. Aby bylo rozhodnutí platné, je třeba nadpoloviční většina hlasů a současně nadpoloviční většina počtu přítomných členských obcí, pokud stanovy nevyžadují jinak. Předsednictvo  Výkonný orgán, řídí činnost svazku mezi valnými hromadami  Svolává valnou hromadu a organizačně ji zabezpečit  Zabezpečuje řádné vedení účetnictví  Předkládá valné hromadě ke schválení návrh rozpočtu na příslušný kalendářní rok a vyúčtování výsledků hospodaření  Vykonávat práva a povinnosti zaměstnavatele  Zajistit zpracování a předkládat valné hromadě: zprávu o činnosti svazku a o stavu jeho majetku, návrhy na změnu stanov, návrh na schválení řádné/mimořádné/konsolidované/mezitimní účetní závěrky, návrh na zrušení svazku s likvidací, jmenování a odvolání likvidátora, návrhy na způsob krytí ztrát svazku, návrhy na zřízení/zrušení dalších orgánů  Vykonávat usnesení/rozhodnutí valné hromady  Zajišťovat řádné vedení předepsané evidence a ostatních dokladů svazku  Jmenovat/odvolávat tajemníka svazku a dohlížet na něj a rozhodovat o rozsahu pravomocí  Překládat valné hromadě zprávu o činnosti svazku a o jeho stavu majetku  Za svazek vystupují vůči třetím osobám, soudům a jiným orgánům Usnášeníschopnost Rozhoduje většinou hlasů všech členů Kontrolní a revizní komise  Kontroluje veškerou činnost svazku, zejména: - provádí roční revizi hospodaření svazku, 33 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) - kontroluje hospodaření svazku dle schváleného rozpočtu, - provádí prověrku roční účetní uzávěrky - kontroluje, zda předmět činnosti se uskutečňuje v souladu s právními předpisy, stanovami a pokyny valné hromady - rozhodne v případě sporného výkladu stanov svazku  O výsledcích kontroly předkládá valné hromadě zprávu  Volí/odvolávají ze svého středu předsedu a místopředsedu Usnášeníschopnost Je usnášeníschopná v případě, je-li zasedání přítomna nadpoloviční většina členů komise. Komise rozhoduje většinou hlasů všech členů Financování DSO  členské příspěvky  investiční/neinvestiční přijaté dotace  nájemné za pronájem infrastruktury  příjmy z úroku, přijaté úvěry (půjčky)  ostatní příjmy  fondy rezerv Závěr a doporučení Svazek vodovodů a kanalizací Ivančice je monotematickým, činným svazek. K jeho hlavním aktivitám patří veškerá činnost spojená s vodovody, kanalizací, ČOV a s nimi souvisejícími zařízeními v rámci území svazku. Svazek má celkem 28 členských obcí, do správního obvodu Šlapanice spadají pouze 3. Z výše uvedených důvodů DSO není vhodným kandidátem pro rozvoj meziobecní spolupráce. 34 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.7 Spolek pro rozvoj venkova Moravský Kras 35 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Spolek pro rozvoj venkova Moravský Kras Adresa Havlíčkovo náměstí 71, 679 06 Jedovnice IČ 69744009 Web http://www.spolekmoravskykras.cz Počet členů DSO 26 Název ORP Adresa IČ Březina Šlapanice Březina, 679 05 Křtiny 00280020 Bukovina Blansko Bukovina 31, 679 05 Křtiny 00532096 Bukovinka Blansko Bukovinka 126, 679 05 Křtiny 00532100 Habrůvka Blansko Habrůvka, 679 05 Habrůvka 00637220 Holštejn Blansko Holštejn 59, 679 13 Sloup 00600598 Hostěnice Šlapanice Hostěnice, 664 02 Ochoz u Brna 00488151 Jedovnice Blansko Havlíčkovo nám. 71, 679 06 Jedovnice 00280283 Kotvrdovice Blansko Kotvrdovice 198, 679 07 Kotvrdovice 00637327 Krasová Blansko Krasová 43, 679 06 Jedovnice 00637335 Křtiny Blansko Křtiny 26, 679 05 Křtiny 00280429 Kulířov Blansko Kulířov 130, 679 06 Jedovnice 00542873 Kuničky Blansko Kuničky, 679 02 Rájec-Jestřebí 00280461 Lipovec Blansko Lipovec 200, 679 15 Lipovec 00280551 Němčice Boskovice Němčice 151, 679 51 Němčice 00841811 Olomučany Blansko Olomučany 123, 679 03 Olomučany 00280763 Ostrov u Macochy Blansko Ostrov u Macochy 80, 679 14 Ostrov u Macochy 00280780 Rájec Jestřebí Blansko Blanenská 84, 679 02 Rájec Jestřebí 00280836 Rudice Blansko Radniční 7, Rudice, 679 06 Jedovnice 00280895 Senetářov Blansko Senetářov 116, 679 06 Jedovnice 00637203 Sloup Blansko Wanklovo nám. 1, 679 13 Sloup 00280950 Spešov Blansko Spešov 22, 679 02 Rájec-Jestřebí 70287066 36 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Šošůvka Blansko Šošůvka 187, 679 13 Sloup 00636690 Vavřinec Blansko Vavřinec 92, 679 13 Sloup 00281204 Vilémovice Blansko Vilémovice 18, 679 06 Jedovnice 00637211 Vysočany Blansko Vysočany 130, 679 13 Sloup 00281301 Žďár Blansko Žďár 5, 679 02 Rájec-Jestřebí 00281344 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Udržení, obnova a rozvoj místních kulturních a společenských tradic, životního stylu, pospolitosti venkovského obyvatelstva a vědomí vlastní zodpovědnosti za obnovu a rozvoj obcí,  Sociální a ekonomický rozvoj obcí při užívání místních hmotných zdrojů a zaměstnanosti místního obyvatelstva,  Zachování a obnova vlastního obrazu obcí, jejich sepětí s krajinou Moravského krasu a Drahanské vrchoviny, specifického rázu venkovské zástavby, jeho přirozené a jedinečné působivosti v místě a krajině,  Úprava a čistota veřejných prostorů a staveb, zlepšování občanské vybavenosti a technické infrastruktury včetně technických zařízení pro ochranu životního prostředí,  Udržení, obnova a rozvoj účelného využívání přirozeného potenciálu venkovské krajiny Moravského krasu a Drahanské vrchoviny při zachování a rozvíjení jejích mimořádných přírodních a rekreačních hodnot  Výměna zkušeností z realizace rozvoje členských obcí a formulování společných stanovisek k jednotlivým oblastem rozvoje venkova,  Spolupráce se všemi subjekty, které pozitivně působí na rozvoj venkova,  Operativní předávání informací o dění při rozvoji venkova u nás i v zahraničí,  Koordinace obecních územních plánů a územní plánování v regionálním měřítku,  Koordinace významných investičních akcí v zájmovém území,  Slaďování zájmů a činností místních samospráv a společné ovlivňování státní správy v zájmovém území,  Propagace Spolku a jeho zájmového území Typ DSO polyfunkční Organizační struktura  Valná hromada  Předsednictvo  Revizní komise  Předseda Pravomoci jednotlivých orgánů DSO 37 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Valná hromada  Rozhodnutí o změně stanov,  Rozhodnutí o výši členských příspěvků,  Rozhodnutí o termínu a způsobu úhrady členských příspěvků,  Volba a odvolání členů předsednictva, vč. volby předsedy a místopředsedy,  Volba a odvolání tajemníka Spolku,  Přijetí a vyloučení člena Spolku,  Volba členů revizní komise,  Schválení rozpočtu a vyúčtování hospodaření Spolku,  Rozhodnutí o sloučení, rozdělení, ukončení činnosti a jiných změnách právní formy Spolku,  Rozhoduje o zrušení Spolku  Rozhodnutí o způsobu vypořádání likvidačního zůstatku majetku Spolku,  Schvalovat jednací řád valné hromady,  Rozhodnutí o nabytí a převodu investičního majetku,  Rozhodnutí o dalších otázkách, které si valná hromada k rozhodnutí vyhradí Usnášeníschopnost Je usnášeníschopná při přítomnosti nadpoloviční většiny členů Spolku, Rozhoduje prostou většinou hlasů přítomných členů Spolku, nevyžadujíli stanovy jinak Předsednictvo  Výkonný orgán  Řídit činnost Spolku  Rozhoduje o všech záležitostech Spolku, které nejsou vyhrazeny do působnosti VH  Uskutečňovat řádné ekonomické vedení a provozní záležitostí Spolku,  Svolávat valnou hromadu,  Zajistit zpracování a předkládat valné hromadě návrh koncepce činnosti Spolku, návrh na změnu stanov, roční nebo mimořádnou účetní závěrku, roční zprávy o činnosti Spolku a o stavu jeho majetku, včetně inventarizace, audit hospodaření Spolku,  Zajišťovat řádné vedení předepsané evidence a účetnictví,  Vést seznam členů Spolku Usnášeníschopnost Je usnášeníschopné při přítomnosti nadpoloviční většiny členů, pro přijetí rozhodnutí je třeba nadpoloviční většina hlasů všech členů předsednictva Předseda  Jedná jménem Spolku navenek a činí právní úkony při zajišťování řízení a činnosti Spolku Místopředseda  Zastupuje předsedu ve všech jeho činnostech Revizní komise  Kontrolovat dodržování obecně platných předpisů ve Spolku, stanov a usnesení valné hromady,  Přezkoumávat roční nebo mimořádnou účetní závěrku a podávat o výsledku zprávu valné hromadě,  Předkládat valné hromadě i představenstvu svá vyjádření, doporučení a návrhy na rozhodnutí, 38 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001)  Nahlížet kdykoli do evidence, účetnictví a ostatních dokladů Spolku,  Schvalovat na návrh předsednictva auditora k ověření roční účetní závěrky,  Přezkoumávat výkon působnosti předsednictva,  Účastnit se jednání předsednictva Usnášeníschopnost Je usnášeníschopná, je-li přítomna osobně většina jejích členů K přijetí usnesení je zapotřebí, aby pro ě hlasovala nadpoloviční většina všech členů revizní komise Financování DSO  Členské příspěvky  Dary  Příjmy z publikační činnosti  Finanční dotace ze státních i nestátních zdrojů Závěr a doporučení Jedná se o DSO s poměrně širokou členskou základnou, který má jasně vymezené kompetence orgánů. Hlavním předmětem činnosti tohoto polyfunkčního svazku je rozvoj místních kulturních a společenských tradic, životního stylu a pospolitosti venkovského obyvatelstva. Svazek je funkční, sdružuje celkem 26 obcí. Nicméně do ORP Šlapanice spadají z tohoto počtu pouze dvě obce, zejména z tohoto důvodu není svazek vhodným kandidátem pro rozvoj meziobecní spolupráce v daném ORP. 39 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.8 Cyklistická stezka Brno - Vídeň 40 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Cyklistická stezka Brno-Vídeň Adresa Masarykova 100, 667 01 Židlochovice IČ 75045974 Web www.cyklobrnowien.cz Počet členů DSO 22 Název ORP Adresa IČ Brno Brno Malinovského nám. 3, 601 67 44992785 Modřice Šlapanice Nám. Svobody 23, 664 42 00282103 Rebešovice Šlapanice Rebešovice 12, 664 61 00488089 Rajhradice Židlochovice Opatovická 93, 664 61 00488291 Opatovice Židlochovice Velké Dráhy 152, 664 61 00488241 Blučina Židlochovice Nám. Svobody 119, 664 56 00281611 Vojkovice Židlochovice Hrušovanská 214, 667 01 00488381 Židlochovice Židlochovice Masarykova 100, 667 01 00282979 Nosislav Židlochovice Městečko 68, 691 64 00283428 Žabčice Židlochovice Kopeček 4, 664 63 00282936 Přísnotice Židlochovice Přísnotice 75, 664 63 00488283 Vranovice Příbram Školní 1, 691 25 00283720 Přibice Pohořelice Přibice 348, 691 24 00600211 Ivaň Pohořelice Ivaň 267, 691 23 00600164 Pasohlávky Pohořelice Pasohlávky 1, 691 22 00283461 Brod nad Dyjí Mikulov Brod nad Dyjí 45, 691 81 00283045 Novosedly na Moravě Mikulov Novosedly 97, 691 82 00283444 Nový Přerov Mikulov Nový Přerov 54, 691 81 00600202 Jevišovka Mikulov Drnholecká 98, 691 83 00600172 41 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Hrušovany nad Jevišovkou Znojmo Nám. Míru 22, 671 67 00292877 Hrabětice Znojmo Kostelní 230, 671 68 00600385 Hevlín Znojmo Hevlín 224, 671 69 00292761 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Zřízení, propagace, správa, údržba a provoz mezinárodní cyklistické stezky Brno-Vídeň na území ČR  Rozvoj cykloturistiky a cestovního ruchu v regionech jižní Moravy Typ DSO monotematický Organizační struktura  Valná hromada  Předsednictvo  Revizní komise  Předseda  Místopředseda Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  Měnit stanovy  Vylučovat členy ze svazku  Rozhodovat o členských příspěvcích  Volit a odvolávat členy předsednictva svazku, revizní komise, předsedu a místopředsedy  Schvalovat rozpočet a závěrečný účet  Rozhodovat o splynutí, sloučení, rozdělení nebo zrušení svazku  Rozhodovat o způsobu vypořádání likvidačního zůstatku majetku  Rozhodnout o nabytí a převodu investičního majetku  Schvalovat jednací řád valné hromady, předsednictva a revizní komise  Rozhodovat o dalších otázkách, které si valná hromada vyhradí Usnášeníschopnost Za přítomnosti nadpoloviční většiny zástupců členů, rozhoduje většinou hlasů zástupců členů svazku Předsednictvo  Řídit činnost svazku  Zabezpečovat a kontrolovat hospodaření dle schváleného rozpočtu, provádět rozpočtová opatření  Jmenovat tajemníka, je-li tato funkce zřízena  Svolávat valnou hromadu  Zajistit zpracování a předkládat valné hromadě návrh koncepce činnosti svazku, návrh na změnu stanov, roční zprávy o činnosti svazku a o stavu jeho majetku, návrh rozpočtu a závěrečného účtu  Rozhodovat o přijetí člena svazku  Vést seznam členů svazku Usnášeníschopnost Za přítomnosti nadpoloviční většiny členů, rozhoduje nadpoloviční většinou hlasů všech členů předsednictva 42 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Revizní komise  Kontrolovat dodržování obecně platných předpisů, stanov a usnesení valné hromady svazku  Přezkoumávat účetní závěrky a podávat o výsledku zprávu valné hromadě  Předkládat valné hromadě i předsednictvu svá vyjádření, doporučení a návrhy  Nahlížet do evidence, účetnictví a ostatních dokladů svazku  Přezkoumávat výkon působnosti předsednictva  Účastnit se svým zástupcem jednání předsednictva Usnášeníschopnost Za přítomnosti většiny členů, k přijetí rozhodnutí je třeba nadpoloviční většiny všech členů revizní komise Předseda  Jednat jménem svazku a činit právní úkony  Svolávat jednání předsednictva  Zajistit předepsanou evidenci a účetnictví, audit, účetní závěrky Místopředseda Zastupuje předsedu ve všech jeho činnostech Financování DSO  Členské příspěvky  Další příspěvky členů  Dotace a dary  Finanční prostředky získané vlastní činností Závěr a doporučení Dobrovolný svazek obcí Cyklistická stezka Brno – Vídeň je monotématickým, v současné době nepříliš aktivní svazkem. K hlavním aktivitám svazku patří zřízení, propagace, správa, údržba a provoz mezinárodní cyklistické stezky Brno-Vídeň. Sdružuje celkem 22 členských obcí, z nichž do správního obvodu ORP Šlapanice spadají pouze dvě obce. Z tohoto důvodu, a z důvodu svého monotématického zaměření svazek nelze doporučit k prohlubování meziobecní spolupráce v rámci daného ORP. 43 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.9 Region Židlochovicko 44 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Region Židlochovicko Adresa Masarykova 100, 667 01 IČ 71225552 Web http://www.regionzidlochovicko.cz/ Počet členů DSO 21 Název ORP Adresa IČ Obec Blučina Židlochovice Nám. Svobody 119, 664 56 00281611 Obec Bratčice Židlochovice Bratčice 36, 664 67 00488127 Obec Holasice Židlochovice Václavská 29, 664 43 00488143 Obec Hrušovany Židlochovice Masarykova 17, 664 62 00281824 Obec Ledce Židlochovice Ledce 1, 664 62 00488194 Obec Medlov Židlochovice Medlov 52, 664 66 00488046 Obec Měnín Židlochovice Měnín 39, 664 57 00282090 Obec Moutnice Židlochovice Moutnice 227, 664 55 00282154 Obec Nesvačilka Židlochovice Nesvačilka 100, 664 54 00637505 Obec Nosislav Židlochovice Městečko 68, 691 64 00283428 Obec Opatovice Židlochovice Velké dráhy 152, 664 61 00488241 Obec Přísnotice Židlochovice Přísnotice 75, 664 63 00488283 Obec Rajhradice Židlochovice Opatovická 93, 664 61 00488291 Rebešovice Šlapanice Zámecká 12, 664 61 00488089 Obec Sobotovice Židlochovice Sobotovice 176, 664 67 00488321 Obec Syrovice Židlochovice Syrovice 298, 664 67 00282634 Obec Těšany Židlochovice Těšany 141, 664 54 00282693 Obec Unkovice Židlochovice Unkovice 28, 664 63 00488356 Obec Vojkovice Židlochovice Hrušovanská 214, 667 01 00488381 Obec Žatčany Židlochovice Žatčany 125, 664 53 00282944 45 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Obec Židlochovice Židlochovice Masarykova 100, 667 01 00282979 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Vytváření podmínek pro systematický komplexní rozvoj regionu s využitím místních hmotných a lidských zdrojů dle strategických rozvojových dokumentů svazku,  Obnova a rozvoj účelného využívání přirozeného produkčního potenciálu venkovské krajiny při zachování a rozvíjení jejích přírodních, obytných a estetických hodnot, provoz lomů, pískoven a zařízení sloužící k těžbě a úpravě nerostných surovin,  Podpora vinohradnictví a vinařství, multifunkčního zemědělství, tradiční řemeslné výroby a venkovské turistiky,  Vytváření podmínek pro rozvoj podnikatelských subjektů a výrobních zón se zřetelem na podporu zaměstnanosti místních obyvatel,  Dosahování ekologické stability regionu, budování protipovodňového a protierozního ochranného systému,  Školství, sociální péče, zdravotnictví, požární ochrany, veřejného pořádku, kultury, sportu, péče o kulturní památky, cestovního ruchu a cykloturistiky Typ DSO polyfunkční Organizační struktura  Valná hromada  Předsednictvo  Revizní komise  Předseda svazku  Místopředseda svazku Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  Rozhodnutí o změně stanov,  Rozhodnutí o výši členských příspěvků,  Rozhodnutí o termínu a způsobu úhrady členských příspěvků,  Volba a odvolání členů předsednictva, včetně volby předsedy a místopředsedy svazku,  Jmenování tajemníka svazku v případě, je-li tato funkce zřízena,  Přijetí a vyloučení člena svazku,  Volba členů revizní komise,  Schválení rozpočtu a závěrečného účtu svazku,  Rozhodnutí o sloučení, rozdělení, ukončení činnosti a jiných změnách právní formy svazku,  Rozhodnutí o způsobu vypořádání likvidačního zůstatku majetku svazku,  Schválení jednacího řádu valné hromady, předsednictva a revizní komise,  Rozhodnutí o nabytí a převodu investičního majetku,  Rozhodnutí o založení podnikatelských a nepodnikatelských subjektů podle platných právních norem, 46 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001)  Rozhodnutí o dalších otázkách, které si valná hromada k rozhodnutí vyhradí Usnášeníschopnost Za přítomnosti nadpoloviční většiny členů svazku, k přijetí rozhodnutí je třeba prosté většiny hlasů všech členů svazku, kvalifikovaná většina je třeba k rozhodnutí např. o změně stanov, výši členských příspěvků, přijetí nebo vyloučení člena apod. Předsednictvo  Řídí činnost svazku,  Zabezpečovat hospodaření podle schváleného rozpočtu, kontrolovat hospodaření podle něj a provádět rozpočtová opatření v rozsahu svěřeném valnou hromadou,  Svolávat valnou hromadu,  Zajistit zpracování a předkládat valné hromadě návrh koncepce činnosti svazku, návrh na změnu stanov, roční zprávy o činnosti svazku a o stavu jeho majetku, včetně inventarizace, návrh rozpočtu a závěrečného účtu svazku,  Vést seznam členů svazku Usnášeníschopnost Za přítomnosti nadpoloviční většiny jeho členů, k přijetí rozhodnutí je třeba nadpoloviční většiny hlasů všech členů předsednictva Revizní komise  Kontrolovat dodržování obecně platných předpisů ve svazku, těchto stanov a usnesení valné hromady,  Přezkoumávat roční nebo mimořádnou účetní závěrku a podávat o výsledku zprávu valné hromadě,  Předkládat valné hromadě i předsednictvu svá vyjádření, doporučení a návrhy na rozhodnutí,  Nahlížet kdykoliv do evidence, účetnictví a ostatních dokladů svazku,  Přezkoumávat výkon působnosti předsednictva,  Účastnit se svým zástupcem jednání předsednictva Usnášeníschopnost Za přítomnosti většiny jejích členů, k přijetí rozhodnutí je třeba kladných hlasů nadpoloviční většiny všech členů komise Předseda svazku  Odpovídá za zajištění řádného vedení předepsané evidence a účetnictví, přezkoumání hospodaření svazku (audit), roční nebo mimořádné účetní závěrky,  Má povinnost zaslat členům svazku valnou hromadou schválený rozpočet a roční účetní závěrku, roční zprávu o činnosti svazku a o stavu jeho majetku Místopředseda svazku  Zastupuje předsedu svazku ve všech jeho činnostech Financování DSO  Členské příspěvky,  Další příspěvky členů svazku,  Dotace a dary,  Finanční prostředky získané vlastní činností svazku 47 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Závěr a doporučení Dobrovolný svazek obcí Region Židlochovicko je polyfunkčním a činným svazkem, který se i nadále rozšiřuje. Předmět činnosti se zaměřuje na celkový regionální rozvoj. Sdružuje celkem 21 členů, ale pouze jedna obec spadá pod ORP Šlapanice. Tudíž hraje v daném regionu pouze okrajovou roli a není vhodným kandidátem pro další prohlubování meziobecní spolupráce v daném ORP. 48 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.10 Svazek obcí Mohyla míru 49 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Svazek obcí Mohyla míru Adresa Za školou 230, 664 51 Jiříkovice IČ 71215191 Web http://www.svazekobcimohylamiru.estranky.cz Počet členů DSO 5 Název ORP Adresa IČ Blažovice Šlapanice Nádražní 242 664 08 Blažovice 00281603 Jiříkovice Šlapanice Za školou 230 664 51 Jiříkovice 00362981 Kobylnice Šlapanice Na Budínku 240 664 51 Kobylnice 00488160 Ponětovice Šlapanice Ponětovice 63 664 51 00365408 Prace Šlapanice Ponětovská 129 664 58 Prace 00599247 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  ochrana a prosazování společných zájmů členů svazku,  zabezpečování čistoty obce, správy veřejné zeleně a veřejného osvětlení, shromažďování a odvozu komunálních odpadů a jejich nezávadného zpracování, využití nebo zneškodnění, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod,  řešení úkolů v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, veřejného pořádku, ochrany životního prostředí, cestovního ruchu a péče o zvířata,  zavádění, rozšiřování a zdokonalování inženýrských sítí a systémů veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti daného území,  udržení, obnova a rozvoj místních kulturních a společenských tradic, životního stylu, pospolitosti venkovského obyvatelstva a vědomí vlastní zodpovědnosti za obnovu a rozvoj obcí,  rozvoj hospodářství v obcích s využitím místních hmotných zdrojů a zaměstnanosti místního obyvatelstva,  zachování a obnově vlastního obrazu obcí, jejich sepětí s krajinou, specifického rázu venkovské zástavby, jeho přirozené a jedinečné působivosti v místě a krajině,  úpravě a čistotě veřejných prostorů a staveb, zlepšování občanské vybavenosti a technické infrastruktury včetně technických zařízení pro ochranu životního prostředí,  udržení, obnova a rozvoj účelného využívání přirozeného 50 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) produkčního potenciálu venkovské krajiny, při zachování a rozvíjení jejích přírodních, obytných a estetických hodnot,  výměna zkušeností z realizace místních programů obnovy vesnice a formulování společných stanovisek k jednotlivým oblastem obnovy vesnice,  operativní předávání informací o programech obnovy a rozvoje vesnice,  vytváření podmínek pro systematický komplexní rozvoj území svazku dle strategických rozvojových dokumentů svazku Typ DSO polyfunkční Organizační struktura  Valná hromada  Předsednictvo  Revizní komise  Předseda svazku  Místopředseda svazku Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  rozhodnutí o změně stanov,  rozhodnutí o výši členských příspěvků,  rozhodnutí o termínu a způsobu úhrady členských příspěvků,  volba a odvolání členů předsednictva, včetně volby předsedy a místopředsedy svazku,  jmenování tajemníka svazku v případě, je-li tato funkce zřízena,  přijetí a vyloučení člena svazku,  volba členů revizní komise,  schválení rozpočtu a závěrečného účtu svazku,  rozhodnutí o sloučení, rozdělení, ukončení činnosti a jiných změnách právní formy svazku,  rozhodnutí o způsobu vypořádání likvidačního zůstatku majetku svazku,  schválení jednacího řádu valné hromady, předsednictva a revizní komise,  rozhodnutí o nabytí a převodu investičního majetku,  rozhodnutí o dalších otázkách, které si valná hromada k rozhodnutí vyhradí  schvaluje účetní závěrku Usnášeníschopnost Je usnášeníschopná, je-li přítomna nadpoloviční většina členů svazku. Rozhoduje prostou většinou hlasů přítomných členů svazku, není-li k rozhodnutí zapotřebí kvalifikované většiny. Kvalifikovaná většina při rozhodnutí o – změně stanov, výši členského příspěvku, přijetí/vyloučení člena, volbě/odvolání členů předsednictva, majetkové účasti v jiné společnosti, nabytí a převodu investičního majetku. Předsednictvo  rozhoduje o všech záležitostech, které nejsou vyhrazeny valné hromadě,  řídí činnost svazku,  zabezpečuje hospodaření dle schváleného rozpočtu, kontroluje 51 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) hospodaření dle něj a provádí rozpočtová opatření v rozsahu svěřeném valnou hromadou,  svolává valnou hromadu,  zajišťuje zpracování a předkládá valné hromadě návrh koncepce činnosti svazku, návrh na změnu stanov, roční zprávy o činnosti svazku a o stavu jeho majetku, včetně inventarizace, návrh rozpočtu a závěrečného účtu svazku,  vede seznam členů svazku Usnášeníschopnost Je způsobilé se usnášet, je-li na jeho zasedání přítomna nadpoloviční většina jeho členů. K přijetí rozhodnutí ve všech záležitostech projednávaných na zasedání předsednictva je zapotřebí, aby pro ně hlasovala nadpoloviční většina všech členů předsednictva. Revizní komise  kontroluje dodržování obecně platných předpisů ve svazku, stanov a usnesení valné hromady,  přezkoumává roční nebo mimořádnou účetní závěrku a podává o výsledku zprávu valné hromadě,  předkládá valné hromadě i předsednictvu svá vyjádření, doporučení a návrhy na rozhodnutí,  nahlíží kdykoliv do evidence, účetnictví a ostatních dokladů svazku,  přezkoumává výkon působnosti předsednictva,  účastní se svým zástupcem jednání předsednictva  předseda odpovídá za hospodaření svazku Usnášeníschopnost Je způsobilá se usnášet, je-li na zasedání přítomna osobně většina jejích členů. K přijetí usnesení ve všech záležitostech projednávaných revizní komise je zapotřebí, aby pro ně hlasovala nadpoloviční většina všech členů revizní komise. Předseda svazku  jedná jménem svazku  činí právní úkony při zajišťování řízení a činnosti svazku  svolává předsednictvo,  odpovídá za zajištění řádného vedení předepsané evidence a účetnictví, přezkoumání hospodaření svazku, roční nebo mimořádné účetní závěrky Místopředseda svazku  zastává funkce předsedy v jeho nepřítomnosti Financování DSO  roční členské příspěvky o konkrétní výši stanoví valná hromada svým rozhodnutím  další příspěvky členů svazku (mimořádné)  dotace, dary  zisk z vlastní činnosti 52 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Závěr a doporučení Cílem polyfunkčního Svazku obcí Mohyla míru je ochrana a prosazování společných zájmů členů svazku. Svazek není příliš aktivní. Sdružuje celkem pět členských obcí, jež všechny spadají pod ORP Šlapanice. Svazek nehraje v tomto ORP výraznou roli a není vhodným kandidátem pro rozvoj meziobecní spolupráce. 53 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 3.11 Vodovody a kanalizace Bílovicko 54 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Název DSO Vodovody a kanalizace Bílovicko Adresa Komenského 446, 664 01 Bílovice nad Svitavou IČ 70835004 Web http://www.obeckanice.eud.cz/vodovody-a-kanalizace-bilovicko/ Počet členů DSO 4 Název ORP Adresa IČ Bílovice nad Svitavou Šlapanice Komenského 446, 664 01 Bílovice nad Svitavou 00281581 Řícmanice Šlapanice Komenského 68 664 01 Řícmanice 00374903 Kanice Šlapanice Kanice 76 664 01 Bílovice nad Svitavou 00363171 Ochoz u Brna Šlapanice Ochoz u Brna 17 664 02 Ochoz u Brna 00282243 Základní informace o DSO dle stanov Předmět činnosti  Zabezpečení zásobování pitnou vodou, odvádění a čištění odpadních vod, rozvoj vodárenských soustav, kanalizací a ČOV v obcích sdružených ve svazku Typ DSO monotematický Organizační struktura  Valná hromada  Kontrolní komise  Předseda Pravomoci jednotlivých orgánů DSO Valná hromada  Schvalovat stanovy a jejich změny,  Schvalovat přijetí dalších členů svazku,  Schvalovat rozpočet a roční účetní závěrku, rozdělení zisku a způsoby úhrady ztrát svazku,  Schvalovat cenu vodného a stočného, včetně výše nájmu za zařízení pronajaté provozovateli,  Schvalovat zřízení funkcí zaměstnanců svazku,  Schvalovat zřízení a použití fondů, stanovení pravidel pro jejich tvorbu,  Rozhodovat o stanovení a výši dalšího vkladu do svazku,  Volit předsedu svazku a předsedu kontrolní komise,  Rozhodovat o výši ročního příspěvku členů svazku na pokrytí nákladů na vnitřní správu svazku,  Rozhodovat o změně zakladatelské smlouvy,  Rozhodovat o zrušení společnosti 55 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Usnášeníschopnost Při přítomnosti třípětinové většiny všech členů (obec Bílovice n. Sv. má 3 hlasy a ostatní obce po jednom hlasu) Předseda  Rozhoduje o záležitostech, které nejsou vyhrazeny valné hromadě, nebo pokud je valná hromada nepožaduje předložit k projednání Místopředseda  Zastupuje předsedu v případě jeho dlouhodobé nepřítomnosti Kontrolní komise  Kontroluje veškerou činnost svazku Usnášeníschopnost Při přítomnosti nadpoloviční většiny členů (2 ze 3) Financování DSO  vodovodní a kanalizační zařízení bezplatně převedené obcí na svazek  výnosy z akcií provozní vodárenské společnosti Závěr a doporučení Tento monotematický svazek zabezpečuje v členských obcích zásobování pitnou vodou, odvádění a čištění odpadních vod, rozvoj vodárenských soustav, kanalizací a ČOV. DSO sdružuje čtyři obce, jež všechny náleží do ORP Šlapanice. Vzhledem k jeho úzkému zaměření činnosti není vhodným kandidátem pro rozvoj meziobecní spolupráce v daném ORP. 56 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) 4 Návrhová část Na území správního obvodu ORP Šlapanice působí celkem 11 dobrovolných svazků obcí. Pouze 4 svazky však sdružují více než 4 obce spadající do zkoumaného správního obvodu. Z toho důvodu nepředstavují pro dění na zkoumaném území zásadního aktéra, jakkoli může být jejich vliv pro jednotlivé členské obce zásadní. Z DSO, které sdružují mezi svými členy i více než 4 obce ze správního obvodu ORP Šlapanice, jsou 3 polytematicky zaměřené a jeden monotematicky. DSO Časnýř i DSO Mohyla míru však ve své členské základně sdružují pouze pět obcí, a přestože se jejich činnost zaměřuje čistě na území správního obvodu, jejich vliv pro celé toto území je jen velmi nepatrný. Z výše uvedeného vyplývá, že nejvýraznějšími DSO, které působí na zkoumaném území, jsou Mikroregion Roketnice a Svazek obcí pro vodovody a kanalizace – Šlapanicko. Ani tyto DSO však nesdružují nijak zásadně velký počet obcí, které spadají do zkoumaného území (9 a 16 z celkem 40). Velmi dobře vybudovanou organizační strukturu má Svazek obcí pro vodovody a kanalizace, protože kromě tradičních orgánů disponuje jak kolektivním výkonným orgánem, tak speciálním administrativním pracovníkem (tajemník), který má na starost každodenní správní agendu spojenou se zabezpečováním činností svazku. Nevýhodou tohoto dobrovolného svazku obcí však je to, že je v praxi zaměřen pouze na činnosti týkající se přivádění pitné vody a správu vodovodů a kanalizací. Mikroregion Roketnice je sice zaměřen polyfunkčně, ale jeho organizační struktura neobsahuje ani kolektivní výkonný orgán, ani administrativného pracovníka. Ani jeden ze svazků, které v současné době fungují na zkoumaném území, není ideálním kandidátem na podporu v rámci prohlubování meziobecní spolupráce. Jakkoli do budoucna nevylučujeme existenci a rozšiřování zejména dobře fungujícího Svazku obcí pro vodovody a kanalizace – Šlapanicko, doporučujeme vytvoření zcela nového dobrovolného svazku obcí, který by hned od svého založení sdružoval co největší počet obcí, které spadají do zkoumaného správního obvodu. Nový DSO by disponoval kompletní organizační strukturou, která by obsahovala kromě obvyklých orgánů také administrativní orgán a kolektivní výkonný orgán, který by zabezpečoval řízení svazku mezi jednotlivými zasedáními nejvyššího orgánu. V čele výkonného orgánu by stanul jednotlivec, který by měl pravomoc smluvně svazek zavazovat a i jinak jednat jeho jménem (v mezích vymezených rozhodnutími nevyššího a výkonného orgánu a samozřejmě stanovami). Financování dobrovolného svazku obcí by mělo odrážet demokratický charakter tohoto institutu. Obvyklé je financování skrze vstupní členské příspěvky (které je nutné složit při vzniku členství) a pravidelné roční členské příspěvky (které jsou pravidelně konkretizovány nejvyšším orgánem svazku). Členské příspěvky by měly být vypočítávány poměrně, podle počtu obyvatel jednotlivých členských obcí. Kromě toho je pak samozřejmě nasnadě financování větších projektů svazku skrze vnitrostátní i evropské dotace, dary, výnosy z nájmu majetku, vlastní hospodářské činnosti apod. Dobrovolný svazek obcí může členským obcím v budoucnu sloužit hned v několika úrovních. Jedná se o vynikající diskuzní fórum, kde je možné prohlubovat společné plánování a tvořit koncepce pro dosahování cílů, které přesahují zájem jednotlivých obcí. V rámci svazku však nemusí probíhat diskuze pouze mezi představiteli obcí, ale také samozřejmě i širší rozpravy s dalšími představiteli veřejného 57 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) života na zkoumaném území. Předestřený postup může být využit například při koordinaci společného postupu obcí v rámci zabránění vyprazdňování menších obecní základních škol a přeplňování škol mateřských. Vlivem demografického vývoje dochází k nepříznivým výkyvům ve vytíženosti kapacity škol, čímž dochází ke zbytečnému zvyšování nákladů na jejich provoz. Debatou a sjednocením postojů představitelů dotčených obcí a ředitelů škol by mohly být rozšířeny kapacity stávajících základních škol o prostory sloužící přeplněným mateřským školám, případně by mohly být některé menší obecní základní školy sloučeny (především ty, které obsahují pouze první stupeň). Pomocí takového propojování by bylo možné pružněji reagovat na demografické výkyvy. Konstrukce společného postupu obcí je zde však nutným předpokladem. Dobrovolný svazek obcí je dále také vynikající záštitou obcí při realizaci větších projektů. Působí jako silný partner v soutěžích o účast v grantových a dotačních programech, bez kterých je prakticky nemožné řešit finančně náročnější lokální problémy. Především se jedná o projekty rozšiřování sítě sociálních služeb, navyšování kapacit domovů pro seniory a domovů se zvláštním režimem. Díky plnému využívání dostupných finančních zdrojů je dále možné vytvořit více sběrných míst a dvorů, čímž se účinně předchází vzniku černých skládek, které jednotlivé obce stojí velké množství peněz. Menší projekty by DSO mohl zajišťovat i z vlastních zdrojů. Zejména sociální aktivizační programy a podpůrné aktivity pro seniory, matky s dětmi, prohloubení terénní pečovatelské služby apod. V neposlední řadě je svazek obcí využitelný jako prostředník pro šíření informovanosti a osvěty ve všech představitelných oblastech. Na území České republiku už se mnoho DSO zabývá rozšiřováním povědomí a obecné informovanosti a dostupných sociálních službách v regionu. Velmi časté je také šíření osvěty směřující k všeobecné ekologizaci při nakládání s odpady. Stále naléhavěji se ozývá nutnost co možná nejekologičtějšího využití komunálního odpadu, zejména jeho biologicky rozložitelných součástí. Osvětu je tedy možné nasměrovat na rozšíření domácího kompostování, nebo alespoň na vyšší využití místních kompostovacích stanic, pokud jsou zřízeny. Dobrovolné svazky obcí v rámci republiky často organizují i širokou síť mimoškolních aktivit a aktivizačních programů pro sociálně znevýhodněné obyvatele členských obcí. Závěr a doporučení Ze všech dobrovolných svazků obcí, které působí na území správního obvodu ORP Šlapanice se jako nejvlivnější jeví Mikroregion Roketnice a Svazek obcí pro vodovody a kanalizace – Šlapanicko. Ani jeden z těchto svazků však nepředstavuje ideálního kandidáta na podporu v rámci rozvoje a prohlubování meziobecní spolupráce. Jakkoli nevylučujeme další fungování či rozšiřování těchto svazků, doporučujeme vytvořit DSO zcela nový, který by už od svého založení disponoval kompletní organizační strukturou a komplexním systémem financování, které by byly nastaveny tak, aby odrážely obecně demokratický charakter institutu dobrovolného svazku obcí. V organizační struktuře by především neměl chybět kolektivní výkonný orgán a speciální administrativní orgán, resp. pracovník, který by se vypořádával s každodenní správní agendou a tím usnadňoval hladké fungování výkonných orgánů svazku. Financování svazku by mělo být založeno na proporcionálním rozložení finanční zátěže na všechny obce v poměru k počtu jejich obyvatel. V případě, že by podpora meziobecního rozvoje na zkoumaném regionu směřovala k podpoře některého ze stávajících svazků, pak doporučujeme jeho další rozšiřování o další obce spadající do správního obvodu ORP Šlapanice. Dále by bylo zapotřebí přizpůsobit organizační strukturu a systém financování demokratickému charakteru institutu DSO. 58 Projekt Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností (číslo projektu: CZ.1.04/4.1.00/B8.00001) Pokud by podpora v rámci prohlubování meziobecní spolupráce směřovala k vytvoření a širokému rozvoji nového svazku, jsme připraveni poskytnout Vám náležitou metodiku a samozřejmě i odbornou pomoc. Do budoucna doporučujeme silný dobrovolný svazek obcí zapojit co největší měrou do veřejného dění na území správního obvodu ORP Šlapanice a to ve všech výše nastíněných úrovních.