A.Hynek Geografický ústav PřF MU, Brno Kurz Z0132 Urbánní a rurální studia, jaro 2014 REPREZENTACE-REALITA CLOKE P. ET AL,EDS.(2014): INTRODUCING HUMAN GEOGRAPHIES. KAP.9. ¡Geografové tráví spoustu času vytvářením reprezentací reality ¡Slova a podoby/images: obrázky, tabulky, grafy i mapy ¡Heidegger: pro moderního člověka je svět obrazem ¡Images jako transparentní modely ¡Geertz: symbolické odporuje reálnému ¡Utváření idejí a porozumění světu – lidé vybírají a jednají ÚVOD1 ¡Reprezentace utvářejí lidské jednání, jsou performací, nikoliv reflexí reality, zobrazují ji ¡Mentální mapy – jsou ´pravdivé´? Jak ukazují místní ´realitu´? ¡Ukazují jak je odezva města utvářena sociálním statutem, rasou a strachem ¡Turistické obrázky a skryté ekonomické procesy, stejně tak literatura, konstrukce ´pravd´ ÚVOD2 ¡Nebereme celý svět, ale vybíráme, filtrujeme co vidíme a co s tím děláme ¡Biologicky – tělesné smysly včetně jejich klamání ¡Pozice – vnímáním prostoru, egocentricky, vlastní zkušeností, cestováním, ne ϕ+λ ¡Kulturní rámce – vliv sociálních zdrojů, způsobů vidění světa, divácká pozice, Haraway- božský klam, mapová zobrazení, úhel pohledu SITUOVANÍ POZOROVATELÉ: ZAUJATÉ VNÍMÁNÍ A OBJEKTIVNÍ VYLÍČENÍ ¡Pán a paní Andrewsovi na krajinomalbě – výklad viděného a neviditelného, ´viděné a věděné´ ¡1893 Chicago/svět.výstava - forma reprezentace, pozorovatel jako znalý subjekt – spojitost s politikou: to see is to know ¡Nádherná cesta Švédskem 1906 – učení o národu nebo Seno (Londýn, 1882), 1.světová válka – realistická korespondence ¡Lefebvre(1991): reprezentace světa/svět reprezentací – proměny – technologie motorem ¡ MAKING PICTURES ¡Oběh images/snímků v éře satelitů, globalizace., médií ¡Moc a kontrola, vojenský význam ¡Satelitní snímky pro vojenství ¡Turistické snímky – za jeden den více snímků Paříže než Afriky za celý rok ¡Co je fotogenické? ¡Snímky jsou selektivní, vyjadřují touhu turistů ¡Nereflektují realitu , ale tvarují/shape ji GEOGRAFIE OBĚHU:REPREZENTACE JAKO POHYB ¡Novela Dona DeLillo: Bílý šum/White Noise o nejfotografovanější stodole v Americe – snímky snímkujících ¡Pláž Myrtos na Kefalonii/Řecko – vlastně ani na ni nejdou ¡Umberto Eco: hyperrealita – kopie významnější než originál ¡Simulakry – kopie bez originálu (Jean Baudrillard) – neexistující pařížské kavárny, Pán Prstenů (Aotorea/NZ jako Moria) ¡Film Trója se odehrává na Maltě ¡Filmová Kefalonie zcela jiná, i lidé než navštěvovaná turisty ¡Snímky, filmy plní sny, to, coliodé očekávají ¡Hladová jižní Etiopie dříve vyvážela potraviny ¡Selektivní portréty lidí a míst, reprezentace předmětem politiky REPREZENTACE DĚLAJÍ NOVÉ REALITY ¡Images nejen odrážejí realitu,ale působí na jednání, zkušenosti a názory ¡Intuitivně myslíme, že nejdříve je realita a pak její podoby ¡Jenže jde o oběh, někdy podoba odpovídá podobě, externí realitu vůbec nepotřebují ¡Většinu času pracujeme s metaforami, podobami, modely atd. ¡Jak předpokládáme, že se vztahují k realitě? ¡Tradičně usilujeme o jejich přesnější reprezentace světa ¡Perfektní korespondence vede k bizarním závěrům – Borgesova mapa 1:1 ¡Problém nekonečného regresu – otázka pro Lamu: co je původní? JE TAM VENKU PRAVDA? ¡Empiricismus – data, tvrzení, popisná statistika, která ´mluví´ ¡Pozitivismus – průzkum, dotazníky, testování hypotéz, kvanitativ. ¡Fenomenologie – etnografie, přirozený svět, hlubší rozhovory ¡Existancialismus – vhled, participativní rozhovory, kvalitativ. ¡Pragmatismus – zúčastněné pozorování, etnografie, jednotlivci ¡Marxismus – akumulace kapitálu, strukturace společnosti, kvanit. ¡Post-strukturalismus – pozorování, dekonstrukce dokumentů, diskurz, praktiky, normy, mýty, marginalizace lidí ¡Feminismus – studium moci, nerovnosti, rozhovory, ohniskové skupiny, etnografie, participativní metody PŘÍPAD CHUDOBY/POVERTY