Emerit. Doc.A.Hynek, Mgr. et Mgr. G.Novotný, Bc. D.Snopková Geografický ústav PřF MU Brno TUZVO 22.9.2016 Terénní vzdělávací projekt * učební předmět Z0131 Sustainabilty/Trvalá udržitelnost * učební předmět Z0132 Urbánní a rurální studie * orientace na mikroregionální rozvoj * kurikulum má geograficky obsah i vzdělávání * zpočátku orientace na Jihomoravský kraj * následně na povodí Svratky a Svitavy * Povodí Svitavy – 1 100 km2 , osa Svitavy-Brno * Prostorový dispozitiv: —Millennium Ecosystem Assessment ( internet – sada pdf) —CICES (The Common International Classification of Ecosystem Services)- evropský přístup ( překlad:M.Skoupý) —TEEB ( The Economics of Ecosystems and Biodiversity): http://www.teebweb.org/our-publications/teeb-study-reports/synthesis-report/ —UNO: sustainable development goals ( 25.9.2015): https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300 —ESPECT ( Hynek,Hynek, 2007)- ecology, society, politics/policy/polity, economy, culture, technology —Strategický rámec udržitelného rozvoje České republiky (od r.2010) —Strategie regionálního rozvoje ČR 2014–2020 —Národní strategický plán leader 2014+ — D:\A Sustainability 2016\DyjeC.tif D:\A Sustainability 2016\Svitava sustainability map.jpg Fischer a Koch (2011):Erdkunde, 53 GIS podpora —předpřipravená data v podobě shp. a lokalizovaných rastrů (zdroj – mapové portály, DIBAVOD - VÚV T. G. M.) —snadné užití - návod —každý student na GÚ – licence ArcMap —studenti —„klasická metoda“ – vytištění, překrývání map – porovnání vrstev krajiny přímo v terénu —vlastní analýzy v GIS, tvorba různých mapových výstupů, vlastní vizualizace dat — Marzano a Kendall (2007): Taxonomie vzdělávacích cílů, česky: J. Vávra, 2011 Taxonomické úrovně Systémy myšlení Domény znalostí Úroveň 1 Obnovování (Retrieval) I Informace Úroveň 2 Pochopení (Comprehension) II Mentální postupy Úroveň 3 Analýza (Analysis) III Psychomotorické postupy Úroveň 4 Používání znalostí (Knowledge Utilization) Úroveň 5 Matakognice (Metacognition) Úroveň 6 Přemýšlení o sobě (Self-system Thinking) Fasety porozumění Wiggins & McTighe, 1998, str. 44 Když skutečně rozumíme, tak: * můžeme vysvětlit * můžeme interpretovat * můžeme aplikovat * máme náhled * můžeme zdůrazňovat * máme sebepoznání M.Young (1998, 2013): Futures – působivé znalosti/powerful knowledge * F1: znalosti samy pro sebe, tradiční, populární * F2: dovednosti, kompetence, integrovaná témata, ´úlohy´, trh práce * F3: disciplinární epistemická pravidla komunit specialistů překračujících každodenní zkušenost Vizualita v geografickém vzdělávání * Je viděné výpovědí? * Jak souvisí s porozuměním a výkladem? * Co je to režim vidění? Co je point? * Co je ´pohled´ ? * Rozdíl: percepce, imaginace, kognice * Co je význam a smysl? * Zjednávací přístup — (Ne)reprezentační teorie (Lorimer, Vannini, 2005 —vitalita, hybridita, senzualita, — fluidita, relacionalita, performativita, —tělesnost, materialita, afirmativita, —udržitelnost, nevýslovnost, —potencialita, následnost, tvořivost, —multimodalita, reflexivita, proximita, —mobilita, bezprostřednost, zaujatost Výuka kurzu Sustainability, trvalá udržitelnost - 2014 a 2015 •Podzimní semestr •2014 - Dolní Svitava – konkrétní povodí, přibližně od Blanska po soutok s řekou Svratkou –rurální část a urbánní část –Jaro 2015: Urbánní a rurální studia •2015 – Horní Svitava –unikátní území, koncept ´vrstev krajiny´ –GIS podpora (D. Snopková, 3. ročník) •Reálný výzkum v terénu zaměřený mj. na percepci, možnost specializovat se na určitý geografický jev C:\Users\Novotny\Desktop\FG konf 2016\Svitava_v_Brnenci.JPG Sudety a jazykové ostrovy •Česká a ´německá´ města •S drtivou převahou německého obyv. •Svitavy •Moravská Třebová •Březová n. Svitavou • http://www.abchistory.cz/pohranici-cr/images/cr-pohranici.gif Schoenhengstgau_im_14_Jh https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Coat_of_arms_of_schoenhengstgau.jpg 51CWTS2P5AL znak obce Letovice znak obce Moravská Třebová (nejen) průmyslová historie Svitavska Obraz212 Obraz201 DSC_2873 autoři: J. Holuša, F. Smola Autoři: P. Zavodný, M. Musil S čím pracujeme? •Y. F. Tuan – sense of place •B. Latour – ANT •R. Putnam, A. Giddens – sociální kapitál •Mentální mapy a různé modifikace •koncept Sustainability, geografické myšlení a význam Geografie •Terénní výzkum •„zasíťování“ –GIS podpora –Vrstvy krajiny –Sociální vazby –Komunikační sítě • Autoři mapy: P. Zavodný, M. Musil Změny Land Use 2. vojenské mapování, Zdroj: Geoportal.gov Ortofoto z 50. let, Zdroj: Geoportal.gov Současné ortofoto, Zdroj: Geoportal.gov Studentské výstupy – podzim 2015 Autoři: S. Grossmannová, L. Svoboda • C:\Documents and Settings\Uzivatel\Plocha\Lhotsky_Jiri-Mentalni_mapa.jpg C:\Documents and Settings\Uzivatel\Plocha\Rehurkova_Martina-Rehurkova.JPG TU--vymezení-čb Děkujeme za pozornost! Alois HYNEK Department of Geography Science Faculty Masaryk university, Brno, Czech Republic •Gustav NOVOTNÝ •Department of Geography •Science Faculty •Masaryk university, •Brno, Czech Republic Dajana SNOPKOVÁ 4. ročník PřF KART Geografická kartografie a geoinformatika