GIS VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ VIII Strategie GIVS do roku 2020 podzim 2017 Petr Kubíček kubicek@geogr.muni.cz Laboratory on Geoinformatics and Cartography (LGC) Institute of Geography Masaryk University Czech Republic Aktuální stav projektu tvorby Strategie rozvoje infrastruktury pro prostorové informace v ČR do roku 2020 (GeoInfoStrategie) 4 Dohoda o spolupráci - snahy MV o formulování „geoinformační strategie státu“ (opora v INSPIRE) dlouhodobě neúspěšné - přelom v polovině roku 2012 – na spolupráci při vypracování geoinformační strategie • pod koordinací MV • bez zvýšené potřeby finančních prostředků se dohodly  společný záměr předložen ministrem vnitra k projednání vládě v říjnu 2012. Usnesení vlády ČR č. 837/2012  vláda ČR dne 14. listopadu 2012 • schválila záměr vypracování GeoInfoStrategie • uložila - ministru vnitra vypracovat návrh GeoInfoStrategie ve spolupráci s ministry životního prostředí, pro místní rozvoj, obrany a dopravy a předsedou ČÚZK a předložit ho vládě do 28. února 2014 - ministrům a vedoucím ostatních ústředních orgánů státní správy poskytovat podporu při zpracovávání návrhu Strategie • doporučila hejtmanům, primátorovi hlavního města Prahy, primátorům statutárních měst a starostům obcí při zpracovávání návrhu GeoInfoStrategie spolupracovat Projekt tvorby GeoInfoStrategie  je postupováno v souladu s „Metodikou přípravy veřejných strategií“ ( www.verejne-strategie.cz ) • usnesení vlády ČR ze dne 2.5.2013 č. 318  orgány Organizační struktury projektu Tvorba GeoInfoStrategie • Gestor (předseda Řídicího výboru) - MV • Řídicí výbor • Koordinátor projektu (MV) • Zpracovatelský tým • Konzultační tým  VS, profesní sdružení, akademická sféra • Pracovní skupiny  pro konkurenceschopnost, pro datovou oblast, pro globální architekturu a technická řešení, pro regulační rámec, …  do procesu tvorby jsou zapojeny další zainteresované subjekty veřejné i soukromé sféry. Zdroje a východiska - příklady  INSPIRE (http://inspire.gov.cz) a geoinformační strategie některých evropských států  strategické národní rozvojové dokumenty • Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012–2020; Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+; Strategický rámec rozvoje veřejné správy 2014+ (návrh); Státní politika v elektronických komunikacích (Digitální Česko) 2011-2015 ; …  existující resortní výstupy • výstupy 2 výzkumných projektů MV z roku 2010; Koncepce rozvoje zeměměřictví a katastru pro období 2012-2016, VÚGTK Zdiby, 2011; Státní politika životního prostředí ČR 2012-20 (MŽP); …  existující relevantní podněty a stanoviska • Stanovisko SMO ČR k problematice geoinformatiky a digitálních dat o území; Závěry a doporučení k problematice Digitální mapy veřejné správy a Technické mapy obce, Český svaz geodetů a kartografů, 2012; Závěry ze semináře Digitální mapa veřejné správy – první kroky, čtyři roky, Nemoforum 2012; … „Rok 2020 +: Česká republika je znalostní společností účelně využívající prostorové informace.“ • Prostorové informace a související služby jsou využívány ve všech oblastech života společnosti a podporují konkurenceschopnost, bezpečnost, a trvale udržitelný rozvoj. • Veřejný sektor díky dostupnosti prostorových informací a služeb efektivně poskytuje moderní a kvalitní veřejné služby. 15 Vize − Vytvořit podmínky pro účelné a účinné využití prostorových informací ve společnosti a vybudování garantovaných služeb veřejné správy • chceme správně pracovat s prostorovými daty, využívat tato data pro agendy ve veřejné správě a také umožnit jejich využívání třetím stranám. • chceme podpořit socioekonomický růst a konkurenceschopnost ČR. 16 Globální cíl GIS ve veřejné správě Strategické cíle 1. Zajištění garantovaných služeb veřejné správy – pro správu a efektivní využívání prostorových informací – pro činnosti veřejné správy a další široké využití celou společností 2. Vybudování národní infrastruktury – pro tvorbu, správu a propojení datového fondu prostorových informací veřejné správy 3. Zkvalitňování a další rozvoj datového fondu – prostorových dat pro jejich využívání veřejnou správou a celou společností 4. Koordinace a rozvoj institucionálního zajištění – oblasti prostorových informací a podmínek pro jejich správu a využívání GIS ve veřejné správě Klíčová témata 1. Změna regulačního rámce 2. Koordinace oblasti prostorových informací 3. Tvorba Národní sady prostorových objektů (NaSaPO) 4. Národní integrační platforma pro prostorové informace (NIPPI) 5. Národní geoportál (NGP) 6. Služby nad prostorovými daty ve veřejné správě 7. Využívání prostorových informací pro třetí strany 8. Publikování otevřených dat a otevřených služeb 9. Lidské zdroje a vzdělávání 10. Plnění mezinárodních závazků a mezinárodní interoperabilita GIS ve veřejné správě AKČNÍ PLÁN GEOINFOSTRATEGIE Zpracování: 8.10.2014 – 8.7.2015 • zpracování ve stejném režimu jako GeoInfoStrategie • připojilo se MZe • větší důraz na výstup činnosti Pracovních skupin: – pro globální architekturu a technická řešení (PS GATR) – pro Národní sadu prostorových objektů (PS NaSaPO) – pro konkurenceschopnost v oblasti prostorových informací (PSK) – pro standardy a terminologii v oblasti prostorových informací (PS ST) – pro lidské zdroje, vzdělávání, výzkum, vývoj a inovace (PS LZVVVI) – pro legislativu a služby veřejné správy (PS LSVS) GIS ve veřejné správě OBSAH PŘÍLOH AKČNÍHO PLÁNU 1. Popis opatření (k naplnění cílů) – výstup činnosti pracovních skupin – cca 75 opatření 2. Harmonogram realizace – přehled jednotlivých opatření v členění po etapách viz schéma dále 3. Soubor indikátorů – pro měření dosažení cílů či efektů jednotlivých úrovní implementace 4. Popis projektů – resortní projekty s vazbou na GeoInfoStrategii – základ budoucího katalogu projektů – základního nástroje pro koordinaci aktivit v oblasti prostorových informací GIS ve veřejné správě Etapy implementace Analytická – návrhová – realizační - provozní GIS ve veřejné správě ROZPOČET A ZDROJE FINANCOVÁNÍ Náklady • uvedeny u každého opatření • v tuto chvíli vyčíslitelné 1 260 mil. Kč • na opatření z fáze realizační budou upřesněny prostřednictvím studií proveditelností či analýz, které budou zpracovány v analytické etapě. Zdroje financování • Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF) – OPZ, IROP • státní rozpočet (gestor za realizaci opatření) • program veřejných zakázek ve VaVaI pro potřeby státní správy „BETA“ prostřednictvím TAČR. GIS ve veřejné správě Rizika implementace GIS ve veřejné správě GeoInfoStrategie a SRRVS Strategické cíle Strategický rámec rozvoje veřejné správy (SRRVS) 1. Modernizace veřejné správy 2. Revize a optimalizace výkonu veřejné správy v území 3. Zvýšení dostupnosti a transparentnosti veřejné správy prostřednictvím nástrojů eGovernmentu 4. Profesionalizace a rozvoj lidských zdrojů ve veřejné správě GISTR navazuje na strategický cíl č. 3 SRRVS – Při plnění strategického cíle 3 bude postupováno podle Implementačního plánu č. 3 SRRVS – strategického cíle č. 3 SRRVS má být dosaženo naplněním jediného specifického cíle 3.1: Dobudování funkčního rámce eGovernmentu GIS ve veřejné správě Organizační a řídicí struktura implementace GIS ve veřejné správě Stav implementace (11/2015) Národní sada prostorových objektů (NaSaPO) Proč je NaSaPO cíl GeoInfoStrategie?  V současné době neexistuje státem garantovaná sada prostorových dat detailní úrovně podrobnosti (velkého měřítka), která by byla jednotně využívána agendami VS (?).  Národní infrastrukturu prostorových informací (NIPI) nelze budovat bez harmonizovaných datových sad základních prostorových dat.  Je třeba poptávat kompletní řešení pro vymezení referenčních dat a jejich integraci pomocí modelové generalizace.  Spolehlivá data jsou základním předpokladem pro generování kvalitních informací Nekvalitní informace -> dezinformace  Cíl: Vytvoření Národní sady prostorových objektů (NaSaPO) Prostorový objekt ve smyslu geografický vzhled podle ČSN P ISO/TS 19104:2010  REFERENČNÍ A GARANTOVANÁ PROSTOROVÁ DATA!! Vlastnosti NaSaPO  Státem stanovená množina prostorových objektů s garancí parametrů kvality (poloha, úroveň detailu, …) na celém státním území,  Legislativně stanoven správce a editor jednotlivých prostorových objektů a popisných údajů odpovědný za jejich vymezení a vedení,  Legislativně vymezené a technologicky definované procesy pořízení, správy, vedení a aktualizace dat  Datové specifikace prostorových objektů NaSaPO v souladu s ISO a metodikou a prováděcími pravidly INSPIRE,  Metadata v souladu s národním metadatovým profilem,  NaSaPO bude vedena v národním referenčním souřadnicovém systému S-JTSK, výškový systém baltský – po vyrovnání Bpv, Vlastnosti NaSaPO  prostorové objekty NaSaPO s nižší úrovní podrobnosti budou vytvářeny na základě datové generalizace  NaSaPO bude závazným podkladem pro informační systémy veřejné správy, pro tvorbu státního mapového díla  prostorové objekty NaSaPO budou zdrojem pro účelové výstupy typu ÚAP, DTM, Registr dopravní infrastruktury, Registr technické infrastruktury (včetně Registru pasivní infrastruktury), …  poskytování do jiných souřadnicových systémů bude zajištěno garantovanými transformačními službami. GIS ve veřejné správě Změny v AAP • První etapa neúspěšná: – Zpoždění financování z EU. – Nedostatečné personální kapacityy. • Prioritizace opatření: – P0: opatření již realizováno nebo jej realizovat nebudeme - duplicity, integrace, – P1: velmi prioritní, jeho realizace je nezbytná, – P2: opatření, které je vhodné realizovat, ale tato realizace není stěžejní, – P3: opatření, které nyní není prioritní, a je velmi pravděpodobné, že bude v budoucnu významně přepracováno či zrušeno s ohledem na aktuální situaci. GIS ve veřejné správě P3: opatření, která nyní nejsou prioritní, • O51 Zřízení oborové komise pro další vzdělávání v oblasti prostorových informací • O53 Zakotvení principu certifikace ověření kvality prostorových informací do právního řádu. • O56 Definice prioritních směrů výzkumu, vývoje a inovací v oblasti prostorových informací • O57 Příprava návrhu koordinace a sdílení výzkumných kapacit v oblasti prostorových informací • O58 Posilování spolupráce VS s akademickým a neziskovým sektorem v oblasti výzkumu, vývoje a inovací v oblasti prostorových informací • O60 Příprava systému komplexních vzdělávacích aktivit pro oblast prostorových informací AAG 2016: Fostering Transformative Research in the Geographical Sciences. REGISTR PASIVNÍ INFRASTRUKTURY Další aktivity GI ve VS GIS ve veřejné správě MPO a implementace GeoInfoStrategie (PROČ?) – Národní plán rozvoje sítí nových generací – SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2014/61/EU ze dne 15. května 2014 o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací – SCR. – Transpozice směrnice o opatřeních ke snížení nákladů na budování vysokorychlostních sítí elektronických komunikací Cíl pro Evropu v roce 2020 (Digitální Česko): • zajistit možnost přístupu k internetu přenosovou rychlostí minimálně 30 Mbit/s pro všechny domácnosti • zajistit možnost přístupu k internetu přenosovou rychlostí minimálně 100 Mbit/s pro 50% domácností GIS ve veřejné správě Rámec • Digitální Česko – MPO • Zatímco dokument Digitální Česko vytváří obecný rámec mapující současný stav vysokorychlostního připojení a předkládá návrhy opatření na zajištění dostupnosti vysokorychlostního internetu, SCR již pracuje s konkrétními opatřeními. Soubor pravidel, jak je SCR popisuje, vytváří pro prostředí správy pasivní infrastruktury nové, jednotné informační místo. SCR uvádí komplex opatření k vytvoření minimálního (povinného) rámce. • Vybudování Registru pasivní infrastruktury. GIS ve veřejné správě Registr pasivní infrastruktury Účel • Nástroj sloužící k získání a zaznamenání informací týkajících se sítí • Umožní koordinaci staveb • Snížení nákladů • Zrychlení výstavby • Nutnost vybudovat jednotné informační místo GIS ve veřejné správě SUBJEKTY VLASTNÍCÍ PASIVNÍ INFRASTRUKTURU Není předpis – nutno definovat „provozovatele sítě“. • Zahrnuje : – Komunikační sítě, – Elektrická silová vedení (včetně vedení trakčních, pro veřejné osvětlení, světelné dopravní značky), – Vodovodní sítě a přípojky (mimo pitné vody), – Plynovodní potrubí, – Tepelné sítě (vytápění a rozvod užitkové vody), – Jiná vedení (například produktovody), – Stokové sítě a kanalizační přípojky, – Dopravní sítě. Zakotvení povinnosti předávat data do jednoho centrálního systému (stávající model předávání ÚAP nebo zcela nový model založený na transpozici SCR), s předem jasně definovanými právy a povinnostmi, změnou relevantních právních předpisů nebo vznikem specializovaného zákona. GIS ve veřejné správě RPI – současný stav • ČTÚ zadal vypracování studie proveditelnosti RPI. • Studie proveditelnosti byla vypracována, dokument však nespecifikuje jasné zadání pro budoucího zpracovatele RPI. • Není jednoznačně stanovena strategie pro vývoj RPI (zda má obsahovat veškerá data či zda má sloužit jako rozhraní pro komunikaci s jinými systémy, kde budou data uložena). • Není rozhodnuto, kdo bude správcem a provozovatelem RPI. GIS ve veřejné správě RPI a GISTR